config:
AMD athlon X2 5600+
Asus M3A78T
2 keer samsung spinpoint F1 1TB
Kingston dimm 2x2GB DD2 PC2-6400 - 800 MHz
Zalman ZM600 voeding
asus graka EAH3600 silent
Koeler scuthe ninja 2
in een antec P182 behuizing
Dit systeem draaide probleemloos zij het iets trager dan een vergelijkbaar susteem met een gigabyte MB wat ik rond dezelfde tijd in elkaar had gezet als HTPC
Nu gister ineens terwijl ik niets bijzonders met de PC deed (beetje MSN ) ineens een zwart scherm
Rebooten lukte niet, stekker er 10 sec uit en opnieuw geprobeerd zonder resultaat.
powerledje blijft donker, fans draaien, CD spint op, HD's spinnen
Een minuutje spanningsloos gemaakt ook nix
Kast open gemaakt graka verwijderd geen verschil.
Gevoeld of er iets heet werd, maar alles is koud of lauw warm.
memory los gewipt en weer aan gedrukt,
Entoen na zo 15 min lukte POST en kwam er beeld.
Spul uitgezet.
graga terug gezet geboot enPC startte normaal/
ASUS monitor geinstalleerd en temps gecheckd
proc rond de 25 graden spanningen OK
ander tooltje gedownload ( weet ff niet meer welke) deze laat ook HD temp en graga temp zien.
Warmste wordt de graka met 40 graden
HD ca 30 graden
stukje HD film afgspeeld zonder noemenswaardige temp stijging.
voor het slapen gaan een full scan opgestart van kasperski maar vanochted toenik bij de PC kwam was deze weer dood. Laatste systeem log entry was na ca 1 uur min draaien
Weer even gewacht en op de andere PC de nieuwste bios update opgehaald.
na sca half uur weer eenopstart poging en boot ging probleem loos
Reboot naar de ez flash tool en nieuwe bios er in.
Opstart daarna ging OK.
Na half uur crash.
Weer even de boel uit en opstarten lukt
dan na ca 5 min zwart scherm.
Graka er weer uit om de load op voeding zo kleinmogelijk te maken en reboot geprobeerd
weer allen fans draaien, HD en CD spinnen op maar geen power led, geen POST scherm
kwartiertje wachten en systeem lijkt wer te booten. Alleen van verkeerde drive.
In bios De juiste drive geselecteerd en reboot.
weer allen fans draaien, HD en CD spinnen op maar geen power led, geen POST scherm
nog even gevoeld aan processor onder aan koellichaam maat dat is gewoon koud.
Ik dacht even de processor om te wisselen met die van het andere AMD systeem, maar dat lijkt niet zo eenvoudig? Ziet er uit alsof ik het hele koellichaam los moet halen en dus ook MB moet uitbouwen:S want ik heb wel even geprobeerd de koeler los te klikken door tegen de lipjes te duwen maar kan daar denk ik te slecht bij als alles is ingebouwd.
Iemand ideeen?
In ieder geval vast bedankt voor het lezen en eventueel antwoord.
Nog even een update,
Het 'defect' lijkt erger te worden in de tijd en het valt me op dat wijzigen en opslaan van CMOS data bijna altijd tot niet herstarten lijdt. IK heb ook nog met een DMM de CMOS batterij spanning gemeten en die is 3.235V dus daar verwacht ik geenprobleem
AMD athlon X2 5600+
Asus M3A78T
2 keer samsung spinpoint F1 1TB
Kingston dimm 2x2GB DD2 PC2-6400 - 800 MHz
Zalman ZM600 voeding
asus graka EAH3600 silent
Koeler scuthe ninja 2
in een antec P182 behuizing
Dit systeem draaide probleemloos zij het iets trager dan een vergelijkbaar susteem met een gigabyte MB wat ik rond dezelfde tijd in elkaar had gezet als HTPC
Nu gister ineens terwijl ik niets bijzonders met de PC deed (beetje MSN ) ineens een zwart scherm
Rebooten lukte niet, stekker er 10 sec uit en opnieuw geprobeerd zonder resultaat.
powerledje blijft donker, fans draaien, CD spint op, HD's spinnen
Een minuutje spanningsloos gemaakt ook nix
Kast open gemaakt graka verwijderd geen verschil.
Gevoeld of er iets heet werd, maar alles is koud of lauw warm.
memory los gewipt en weer aan gedrukt,
Entoen na zo 15 min lukte POST en kwam er beeld.
Spul uitgezet.
graga terug gezet geboot enPC startte normaal/
ASUS monitor geinstalleerd en temps gecheckd
proc rond de 25 graden spanningen OK
ander tooltje gedownload ( weet ff niet meer welke) deze laat ook HD temp en graga temp zien.
Warmste wordt de graka met 40 graden
HD ca 30 graden
stukje HD film afgspeeld zonder noemenswaardige temp stijging.
voor het slapen gaan een full scan opgestart van kasperski maar vanochted toenik bij de PC kwam was deze weer dood. Laatste systeem log entry was na ca 1 uur min draaien
Weer even gewacht en op de andere PC de nieuwste bios update opgehaald.
na sca half uur weer eenopstart poging en boot ging probleem loos
Reboot naar de ez flash tool en nieuwe bios er in.
Opstart daarna ging OK.
Na half uur crash.
Weer even de boel uit en opstarten lukt
dan na ca 5 min zwart scherm.
Graka er weer uit om de load op voeding zo kleinmogelijk te maken en reboot geprobeerd
kwartiertje wachten en systeem lijkt wer te booten. Alleen van verkeerde drive.
In bios De juiste drive geselecteerd en reboot.
nog even gevoeld aan processor onder aan koellichaam maat dat is gewoon koud.
Ik dacht even de processor om te wisselen met die van het andere AMD systeem, maar dat lijkt niet zo eenvoudig? Ziet er uit alsof ik het hele koellichaam los moet halen en dus ook MB moet uitbouwen:S want ik heb wel even geprobeerd de koeler los te klikken door tegen de lipjes te duwen maar kan daar denk ik te slecht bij als alles is ingebouwd.
Iemand ideeen?
In ieder geval vast bedankt voor het lezen en eventueel antwoord.
Nog even een update,
Het 'defect' lijkt erger te worden in de tijd en het valt me op dat wijzigen en opslaan van CMOS data bijna altijd tot niet herstarten lijdt. IK heb ook nog met een DMM de CMOS batterij spanning gemeten en die is 3.235V dus daar verwacht ik geenprobleem
[ Voor 4% gewijzigd door mrbert op 26-08-2009 12:35 ]
mrbert