Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Vista] mappen kopiëren en overschrijven zónder samenvoegen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers,

Wanneer ik een map in Vista kopieer naar een locatie waar een map met dezelfde naam staat krijg ik (volledig terecht) een waarschuwing. Windows geeft mij vervolgens de optie om bestanden in de doelmap te vervangen in plaats van de volledige doelmap zonder meer te overschrijven met de bronmap. Op zich kan ik daar mee leven, ware het niet dat als bepaalde bestanden of in de doelmap, of in de bronmap (maar niet in beide mappen) staan, dat deze bestanden worden samengevoegd in de doelmap. Dat wil ik niet. Ik wil dat de volledige map(inhoud) van de doelmap wordt vervangen door de map(inhoud) van de bronmap.

Is er een optie in Vista om dit gedrag te bewerkstelligen?

Ik heb via google een aantal forums gevonden waarop mensen dezelfde vraag stelden, en daar werd voorgesteld eerst de doelmap te verwijderen en dan pas de bronmap te kopiëren. Dat doe ik inderdaad tot op heden, maar handig vind ik het niet (want 2x zo veel werk).

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Volgens mij wil je een map "synchroniseren".

Dit kan niet met de Windows Verkenner maar Microsoft heeft wel een command line tool die tegenwoordig standaard in Vista en hoger zit: robocopy

Met de parameter /MIR kun je een map mirroren.

Met Robocopy GUI kun je Robocopy command line middels een GUI invoeren.

Verder heeft MS ook SyncToy, een tool met een GUI waarmee je sets van gesynchorniseerde mappen kunt maken.

Andere bekende tools zijn Allway Sync

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11 17:57
Volgens mij werkt het kopiëren van mappen altijd zo - dat is al het geval onder DOS, ook onder Linux, Windows 98, XP etc.

Wat bij het kopiëren gebeurt is namelijk het aanmaken van de map en de verschillende bestanden daarin. Als een map al bestaat hoeft die niet aangemaakt te worden. Als de bestanden erin al bestaan worden deze (met of zonder waarschuwing) overschreven, maar het kopieercommando verwijdert geen bestanden. Kopiëren is nl. puur het aanmaken van bestanden met dezelfde naam op een andere plek.

Om e.e.a. te versnellen kun je natuurlijk de (oorspronkelijke) doelmap wel met shift-delete in één keer verwijderen.

[ Voor 10% gewijzigd door pinockio op 27-08-2009 10:07 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Je kan eventueel een batchbestandje schrijven om dit te doen. Is éven wat meer werk, maar dan hoef je in 't vervolg alleen even 't batchbestandje te runnen.

code:
1
2
3
4
5
@echo off
echo jointm1k's 1337 mapjeskopieerding
del c:\docume~1\jointm1k\doelmap /F /Q
copy d:\school\pr0n c:\docume~1\jointm1k\doelmap
echo Kopieren klaar!

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

Verwijderd

Topicstarter
akimosan schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 10:02:
Volgens mij wil je een map "synchroniseren".

Dit kan niet met de Windows Verkenner maar Microsoft heeft wel een command line tool die tegenwoordig standaard in Vista en hoger zit: robocopy
Dat Robocopy klinkt interessant, ga ik gelijk eens bestuderen. Alleen, het bijkomende probleem is dat de mappen/bestanden die ik wil kopiëren in een gecomprimeerde map staan (zip). Windows kan die wel benaderen, maar v.z.i.w. kan dat alleen in de verkenner en niet vanuit de CLI, maar ik zal eens kijken of ik d'r iets op kan vinden.
pinockio schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 10:06:
Volgens mij werkt het kopiëren van mappen altijd zo - dat is al het geval onder DOS, ook onder Linux, Windows 98, XP etc.

[...]

maar het kopieercommando verwijdert geen bestanden

[...]
Oh, dat zal wel. 't Klinkt inderdaad wel logisch als je het zo uitlegt. Het was me echter nog niet eerder opgevallen. :o
Scyth schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 10:07:
Je kan eventueel een batchbestandje schrijven om dit te doen. Is éven wat meer werk, maar dan hoef je in 't vervolg alleen even 't batchbestandje te runnen.

code:
1
2
3
4
5
@echo off
echo jointm1k's 1337 mapjeskopieerding
del c:\docume~1\jointm1k\doelmap /F /Q
copy d:\school\pr0n c:\docume~1\jointm1k\doelmap
echo Kopieren klaar!
Hahaha, geinig :D. Helaas, was het maar zo eenvoudig; i.v.m. gecomprimeerde mappen enzo.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

robocopy (met /mir) doet inderdaad wel wat jij wilt, alleen zul je dan wel de desbetreffende source moeten unzippen inderdaad.
Desnoods doe je dat met 7-zip, daar zit een command line interface in (zie de help van 7-zip daarvoor).

Dan kun je dat in je batchfile meenemen indien gewenst.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1