Help kan ik mijn externe HDD redden?

Pagina: 1
Acties:

• P-Nut
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-02 18:42
Hallo tweakers, ik heb een western digital 320 gig externe hdd maar sinds (zojuist om precies te zijn) doet hij het niet meer....

gister deed hij het zonder enige problemen...hij maakt nu 3 of 4maal een tikkend geluid en zoomed een beetje....... mijn pc herkent hem niet.... maar paar keer aan en uit gezet 1 maal herkent alleen geen icoon dat verschijnt om het te openen?

kan ik dit probleem eventueel zelf verhelpen of moet ik dure instanties inschakelen staat namelijk heel wat school materiaal op :(!!!!!!!!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarschijnlijk geen garantie meer? Je kan hem open schroeven en in je pc hangen, kijken of het aan de chip ligt of aan de schijf.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Ik heb een hetzelfde gehad met een 12 jaar oude harde schijf. Hij heeft het nog een jaar gedaan omdat ik er steeds een klap op gaf.

Dat raad ik in dit geval niet aan, ik zou hem naar de winkel/reparateur brengen.

• P-Nut
Tsurany schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 03:22:
Waarschijnlijk geen garantie meer? Je kan hem open schroeven en in je pc hangen, kijken of het aan de chip ligt of aan de schijf.
hoe kan ik zien of het aan de chip of schijf ligt?

Verwijderd

wat school materiaal op :(!!!!!!!!
Was het belangrijk? Zo ja: waarom heb je er geen backup van ;)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

P-Nut schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 03:29:
[...]

hoe kan ik zien of het aan de chip of schijf ligt?
Door hem open te schroeven en aan de pc te hangen, dan zit de chip er dus niet tussen.
Natuurlijk niet doen als je nog garantie hebt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• P-Nut
Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 03:38:
[...]

Was het belangrijk? Zo ja: waarom heb je er geen backup van ;)
ja heel stom onlangs laptop geformateerd en alles dus op die hd gezet :S

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 20:32
Als ik jou was zou ik eerst even kijken wat er gebeurd als je hem aan een andere pc hangt voor je hem open begint te schroeven enzo ;)

Desktop | Server | Laptop

• ck2000nl
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-04-2025
Probeer eens een andere USB-kabel? Bij mij was de kabel brak geworden na veelvuldig in- en uitpluggen 8) Ook zat de connector vol met stof O-)

| Sony VAIO Pro 13" 8GB 256GB ssd Windows 8 |

Verwijderd

Zoals gezegd: probeer hem eerst gewoon eens aan een andere pc.
Daarna kan je hem gewoon openen en de schijf zelf eruit halen. Die hang je dan zoals een interne schijf aan een moederbord en voeding van een gewone pc zonder de USB-ATA bridge chip noch de externe voeding ertussen. Geeft het dan nog problemen, dan ligt het aan de schijf zelf en kan je nog trukjes gaan proberen zoals de vriezer of PCB wisselen maar over het algemeen geef ik je dan niet veel kans meer.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:32

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Zoals je hier in de sticky bovenaan kunt lezen en via de search kunt vinden is de kans zeer groot dat je alle data kwijt bent als de disk eenmaal in een pc ingebouwd niet werkt.

Als die data belangrijk was geweest had je toch een kopie gemaakt. Dus maak je niet druk en besteed er niet teveel tijd aan.

[ Voor 13% gewijzigd door Q op 26-08-2009 20:31 ]

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Ik zou hem uitbouwen en in een PC hangen. Vervolgens zou ik de diagnostics software van de fabrikant van de schijf erover laten lopen. Van de schijf zelf dus, dat hoeft niet noodzakelijk dezelfde te zijn die op de USB enclosure staat. Afhankelijk van de uitslag daarvan met datarecovery software aan de gang gaan.
Laat het een wijze les zijn en zorg dat je van belangrijke data voldoende backups hebt, maar dat is hierboven al vaak genoeg gezegd.

[ Voor 12% gewijzigd door Henk007 op 26-08-2009 20:43 ]

Pagina: 1