[Windows 7] Blurry tekst

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedeavond/nacht/ochtend tweakers,

Ik zit met een probleempje. Ik heb sinds gisteren de RC van Windows 7. Maar de tekst in heel het systeem is wazig(blurry).
Het rare is wel dat wanneer ik Windows 7 start in VmWare (dezelfde iso) in mijn XP installatie, dat de tekst niet blurry is.
Ik heb de nieuwste drivers van nVidia geïnstalleerd voor mijn videokaart (8600GT) rechtstreeks vanaf de nVidia website.
Ik hoop dat iemand een oplossing heeft.

Groeten,

P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Stomme vraag misschien maar, heb je wel de juiste resolutie ingesteld voor je beeldscherm?

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Of ClearType uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
redfoxert schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 02:42:
Stomme vraag misschien maar, heb je wel de juiste resolutie ingesteld voor je beeldscherm?
Jep
Geprobeerd en helaas zonder succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Monitor analoog (VGA) of digitaal (DVI of HDMI) aangesloten?

If analoog -> calibreer/auto knopje op monitor indrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
F4T4L_3RR0R schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 02:47:
Monitor analoog (VGA) of digitaal (DVI of HDMI) aangesloten?

If analoog -> calibreer/auto knopje op monitor indrukken.
Hij is analoog aangesloten en op de auto knop drukken helpt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na het aan of uitzetten van cleartype kun je via een wizard de tekst precies zo eruit laten zien zoals je wil.

Het is een beetje jammer dat de anti-alias niet compleet uit kan, maar aan de andere kant zijn de nieuwe algoritmes en settings wel bijzonder goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanWillem32
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-09-2024
In het configuratiescherm staan onder Display of het Nederlandse equivalent daarvan instellingen voor het schalen van tekst, cleartype, aanpassingen voor resolutie/verversingsnelheid/kleurdiepte en kleurkalibratie. Elk van deze kunnen problemen geven met scherpte van tekst op het scherm. Helaas werkt dat vaak ook niet. Zwaarder ingrijpen via services.msc kan via het stoppen en uitschakelen van "Windows Color System" en de "Themes" services. Daarnaast heb ik ook wel eens meegemaakt dat in het beeldscherm overscan/breedbeeldzoom aanstaat of de scaler van de videokaart gebruikt wordt in plaats van die van het beeldscherm.
In ieder geval dit is een bekend probleem van de RC versie tot aan build 7127, RTM (build 7600) heeft aanzienlijk minder problemen hiermee, maar ik ben het toch een keer tegen gekomen door nVidia driver die bij mijn beeldscherminstellingen voor alles terug had gezet op standaard. Als je Cleartype uitschakelt, dan heb je trouwens een verversing nodig van alle tekst-elementen om deze opnieuw te laten tekenen. Maar ik ben geen een keer tegen gekomen dat Cleartype zelf het probleem echt veroorzaakte.
In ieder geval veel succes, die keren dat ik het tegenkwam was het niet niet makkelijk verholpen en weet ik ook niet waardoor het kwam, na herstart stond namelijk alles opeens goed en kreeg ik het probleem niet meer.
edit: Zonet heb ik nog een tip binnen gekregen. In het nVidia control panel kan er gekozen worden in het "Display" tabblad voor "Manage Custom Resolutions", daarna "Create", "Advanced" en daarna voor de timings "GTF" als standaard te kiezen.

[ Voor 8% gewijzigd door JanWillem32 op 26-08-2009 04:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga nogmaals Windows 7 installeren en de driver maar weer eens opnieuw downloaden en installeren.
Bedankt voor jullie hulp! :)

Verwijderd

Topicstarter
Het is nog steeds niet verholpen, ook kan ik geen nieuwe resolutie aanmaken in het nVidia CP omdat de 1680x1050 resolutie al bestaat (zit automatisch in deze nieuwste versie).
Hier een screenie van de tekst:

http://img268.imageshack.us/img268/7522/vagetekst.png

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:48
Het ligt overduidelijk aan cleartype, niet aan de resolutie

Verwijderd

Topicstarter
Vinnienerd schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 02:03:
Het ligt overduidelijk aan cleartype, niet aan de resolutie
Maar ClearType aan of uit zetten, de tekst blijft blurry. Ook is elke tekst in de wizard van CT gewoon blurry.

• TYZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 20:54

TYZ

Je ClearType staat 'verkeerd-om'... Volgorde van de subpixels is normaalgesproken Rood-Groen-Blauw, maar bij jou staat 'ie ingesteld op Blauw-Groen-Rood. Dan krijg je dus dat fuzzy effect.

Check http://www.microsoft.com/...leartype/tuner/Step2.aspx

Efficiency is intelligent laziness...

• TYZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 20:54

TYZ

Maareh... Waar je dat precies moet rechtzetten in Windows 7, geen idee!!

Efficiency is intelligent laziness...

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Post 's een screenshot van je 'blurry' text in je normale install, en eentje in je vmware? Als wij ze dan niet blurry zien, ligt het óf aan je reso of je beeldscherm.

edit:

Je clock van je tft (als je die hebt) mayhaps?

[ Voor 15% gewijzigd door Scyth op 27-08-2009 02:30 ]

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 19:40

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Dit topic houd ik even in de gaten... heb namelijk hetzelfde probleem op mijn dual boot met xp en vista (bij vista het door de ts beschreven effect). Na een half uur krijg ik verschrikkelijke koppijn...

edit: dezelfde videokaart, een 8600GT..

Het ligt overigens wel degelijk aan de installatie. Clock/phase ed. aanpassen op de monitor zou niet nodig moeten zijn als het via xp wel netjes is en via vista niet.

[ Voor 34% gewijzigd door Michael Knight op 27-08-2009 02:36 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:19
Ik heb dit in het grote win7 topic al eens eerder voorbij zien komen. Reïnstall was bij diegeen enige optie.

Verwijderd

Waarom je scherm niet even op Autofocus van je scherm?

Omdat er een nieuwe OS is geïnstalleerd, en dus ook een videodriver is het vaak raadzaam om ook even je scherm opnieuw te laten focussen.

• JanWillem32
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-09-2024
Zelf gebruik ik ClearTweak om ClearType in te stellen. Deze is te vinden op http://www.ioisland.com/. Deze laat je alle instellingen precies instellen zonder wizard.
Afbeeldingslocatie: http://img402.imageshack.us/img402/204/cleartypeexamplesarial1.png
Hier een voorbeeld van Arial 12pt met geen anti-aliasing, grayscale rendering en rotating sub-pixel rendering in contrasten van gamma 1 tot en met 2,2. Gamma 1,4 wordt door Windows standaard gebruikt. Deze voorbeelden staan in RGB-volgorde.
Alle eer aan TYZ, het voorbeeld op de afbeelding van de TS was in BGR subpixelvolgorde. Ik ken geen enkele monitor met een BGR volgorde, dus probeer dat terug naar de standaard RGB volgorde te zetten.
Zoals ik al eerder er over had, de Windows 7 RC heeft een bug dat cleartype zich niet makkelijk laat uitschakelen of wijzigen, dit werd opgelost in build 7127. Installatie van build 7127 of nieuwer, zoals RTM (build 7600) is hiervoor te adviseren.

Even terzijde als grafisch expert... De tekst op de afbeelding heeft een afschuwelijk gecorrigeerd gamma. De tekst kon ik niet eens staven aan een gammacorrectie 2,2 contrastvoorbeeld, misschien kun je dus ook nog de kleurenprofielen opnieuw kalibreren of uitschakelen (wel je monitor ook aanpassen op een nieuw gamma). De afbeeldingen staan wel netjes ongecorrigeerd in beeld (geen gammacorrectie is 1).
Pagina: 1