Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik heb zo'n 3 maanden geleden twee Samsung 1TB F2 EG schijven gekocht en beide lijken nu zeer slecht te worden. Ik heb al heel veel langer een Samung F1 van ook 1TB waarmee tot op heden nog niks mis mee is.

Zie hier, op volgorde de F1, de eerste F2 en de tweede F2.

Afbeeldingslocatie: http://thumbnails7.imagebam.com/4670/a1a18946694084.gif Afbeeldingslocatie: http://thumbnails.imagebam.com/4670/40effb46694087.gif Afbeeldingslocatie: http://thumbnails11.imagebam.com/4670/c2a42e46694090.gif

De F1 heeft lang gediend als schijf waarmee ik veel download en weer verwijder. Deze taak heeft nu de tweede F2 over genomen. En dat is te zien, maar dit moet een schijf toch aan kunnen ? De F1 kon dit kennelijk wel aan maar de F2 heeft nu een aantal defecte sectoren ! (HD-Tune test)

Mijn vraag is dus, waarom staan beide F2 schijven nu al op 90% terwijl de F1 nog gewoon 98% heeft.
Heb ik gewoon pech met een slechte batch ? of zijn de F2 schijven gewoon ontzettend low-end ?

Edit: 2e F2 was dus defect en werd met de dag erger. Heb een vervanging gehad; lees onderaan.

[ Voor 9% gewijzigd door jesper86 op 13-10-2009 12:31 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Die laatste schijf is kapot: hij heeft 3 kapotte sectoren. Ze zijn 'pending', wat betekent: de schijf weet dat ze onleesbaar zijn, en wacht tot het besturingssysteem ze overschrijft. Op dat moment zal de harde schijf de sector als 'reallocated' instellen, en dus de sector heralloceren op een stukje extra ruimte die voor dit doel op elke harde schijf aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kuhlie schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 22:36:
Die laatste schijf is kapot: hij heeft 3 kapotte sectoren. Ze zijn 'pending', wat betekent: de schijf weet dat ze onleesbaar zijn, en wacht tot het besturingssysteem ze overschrijft. Op dat moment zal de harde schijf de sector als 'reallocated' instellen, en dus de sector heralloceren op een stukje extra ruimte die voor dit doel op elke harde schijf aanwezig is.
Die schijf is dus helemaal niet kapot.

Van 3 kapotte sectoren zou ik niet wakker liggen, buiten eenmalig een paar ms vertraging in het wegschrijven van die sectoren doordat de boel remapped moet worden is er geen enkel probleem.

Dit is ruim binnen de marge, de schijf doet z'n ding en je merkt er niets van.

Je moet je pas zorgen gaan maken als het aantal defecte sectoren op begint te lopen.

Ik zou me ook niet te druk maken om wat dat tooltje zegt, de waardes lijken me niet schokkend slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Ik heb er dus wel last van. Bestanden verplaatsen en Torrents gaan vaak mis met een CRC-error in mn gezicht. Wanneer ik het bestand met de error dupliceer op dezelfde schijf, en dus een ander gedeelte beschrijf, dan zijn er geen problemen meer omdat op dat stukje van de disk kennelijk geen defect zit.

Ondanks dat er staat dat de extra ruimte die er is om die defecte sectoren weg te schrijven nog niet vol is heb ik toch het idee van wel, want weg gaan ze niet. Het blijft defect.

Ze lichten toch niet voor niks rood op met een HD-Tune test ?

[ Voor 5% gewijzigd door jesper86 op 25-08-2009 23:10 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 01:05
Wat je kunt doen is de hele schijf 'even' overschrijven met nullen en daarna nogmaals die scan met HDTune doen. Als Samsung een tooltje heeft om een schijf te diagnosticeren dan zou ik die gebruiken. Zo heb ik vaker rode blokjes kunnen wegwerken. Als je SMART informatie echter aangeeft dat er sectoren gereallocate zijn en dat aantal loopt op, dan is de schijf inderdaad aan het doodgaan.

Dat hoeft niets met de serie te maken te hebben (ik hoop het niet! ik heb er ook eentje, ben van plan er nog een te bestellen), je kunt gewoon een rot exemplaar hebben gehad. Flink gevallen tijdens het transport o.i.d. Terugsturen dus.

[ Voor 7% gewijzigd door PhilipsFan op 25-08-2009 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jesper86 schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 22:51:
Ik heb er dus wel last van. Bestanden verplaatsen en Torrents gaan vaak mis met een CRC-error in mn gezicht. Wanneer ik het bestand met de error dupliceer op dezelfde schijf, en dus een ander gedeelte beschrijf, dan zijn er geen problemen meer omdat op dat stukje van de disk kennelijk geen defect zit.

Ondanks dat er staat dat de extra ruimte die er is om die defecte sectoren weg te schrijven nog niet vol is heb ik toch het idee van wel, want weg gaan ze niet. Het blijft defect.

Ze lichten toch niet voor niks rood op met een HD-Tune test ?
Dat lijkt me een serieuzer probleem dan wat SMART parameters die wat afwijken (maar nog steeds met een flinke marge in de veilige zone zitten).

CRC errors kunnen komen door ieder onderdeel wat ermee te maken heeft, het is vaak vrij eenvoudig om te bepalen of het de schijf is.

Heb je op andere schijven er ook last van of daar compleet niet?
Heb je de kabels gechecked?
Is je voeding in orde?
PC overgeclocked?
Rare geluiden uit de schijven?

Op het moment dat je hele systeem hangt bij het overzetten van een bestand en Windows geeft de bekende CRC error dan is er iets flink mis. Als de rest van je systeem in orde is kun je er vanuit gaan dat de schijf kapot is.

Je hebt ook vaak tooltjes van de fabrikant zelf die kunnen bepalen of een schijf inderdaad defect is. Test dit voor de zekerheid ook nog even op een andere PC om dingen als je controller enzo uit te sluiten (het liefste ook met andere kabels). Veel fabrikanten geven geen garantie als hun eigen testtool zegt dat je schijf in orde is.

• jesper86
  • Niet online
PhilipsFan schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 23:14:
Zo heb ik vaker rode blokjes kunnen wegwerken.
Okee dan kan dat mss. Maar ik bedoel ik heb em net ! Wil ik wel een schijf hebben die nu net nieuw al zo gaat beginnen ?
PhilipsFan schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 23:14:
je kunt gewoon een rot exemplaar hebben gehad
Maar ik heb er 2 ! Beide hebben slechte waardes op meerdere punten.
Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 23:28:
(maar nog steeds met een flinke marge in de veilige zone zitten).
Zo is de schijf gewoon of moeten ze nieuw altijd 100% zijn ?
Hij was gister nog 88% maar nu is er weer vanalles veranderd en weer terug naar 90% ...
Ik heb niks gedaan, behalve gebruiken.
Eerder Afbeeldingslocatie: http://thumbnails11.imagebam.com/4690/4d158146891165.gif - Vandaag Afbeeldingslocatie: http://thumbnails11.imagebam.com/4670/c2a42e46694090.gif
CRC errors kunnen komen door ieder onderdeel wat ermee te maken heeft, het is vaak vrij eenvoudig om te bepalen of het de schijf is.

Heb je op andere schijven er ook last van of daar compleet niet?
Heb je de kabels gechecked?
Is je voeding in orde?
PC overgeclocked?
Rare geluiden uit de schijven?
Geen rare geluiden of wat dan ook, en voor zo ver ik weet zit alles goed. Alles werkt verder 100% op mijn pc.
Geen overclocken. De andere schijven nooit dat probleem mee.
Op het moment dat je hele systeem hangt bij het overzetten van een bestand en Windows geeft de bekende CRC error dan is er iets flink mis. Als de rest van je systeem in orde is kun je er vanuit gaan dat de schijf kapot is.
De rest van de pc heeft verder nergens last van dan. Ik krijg slechts een popup error van windows of utorrent als een bestand niet wil verplaatsen, maar de pc zelf blijft niet hangen.
Je hebt ook vaak tooltjes van de fabrikant zelf die kunnen bepalen of een schijf inderdaad defect is. Test dit voor de zekerheid ook nog even op een andere PC om dingen als je controller enzo uit te sluiten (het liefste ook met andere kabels). Veel fabrikanten geven geen garantie als hun eigen testtool zegt dat je schijf in orde is.
Dat zal ik is opzoeken.

[ Voor 6% gewijzigd door jesper86 op 27-08-2009 17:16 . Reden: screenie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb een F2 die is meegeleverd met een Verbatim USB behuizing. Als hij aangezet wordt gaat hij soms eerst enkele seconden lees/schrijf (calibratie ofzo?) bewerkingen doen. Is dat een slecht teken of is dat normaal? Hij lijkt verder goed te werken. Een short generic test met Seatools komt hij ook goed door. (later zal ik nog wel een lange doen maar ik ga zo de deur uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Even een update. De schijf was dus inderdaad niet in orde. Ik had een wipe gedaan waarbij alles 1 keer word overschreven en alle defecte sectoren kwamen naar voren, het zat er echt helemaal vol mee (94). Omdat het moet had ik nog een test gedaan met samsungs eigen software, duurde uren, en kon niet gewoon in windows, dus pc verder onbruikbaar ! maar kreeg dan uiteindelijk een pop-up dat ik de schijf mocht wegbrengen want het was hopeloos.

Ik had de schijf gekocht bij DataByte dus daar mocht ik een defecten formulier invullen:

Uw bericht: Volgens een test met samsung's eigen hdd test software ESTOOL heeft de schijf defecte sectoren. En ook met HDTune tests. CRC-errors tijdens gebruik. Eventuele data op de schijf niet belangrijk. Ik zou graag een nieuw exemplaar ontvangen. Indien mogelijk graag de HD103SJ.

En de reactie van DataByte:

Zodra het defect gemelde product(en) bij ons terug is zullen wij u een nieuwe opsturen.
Normaal zou u moeten wachten totdat deze gerepareerd is. De reparatie kan vaak erg lang duren.
Uit service nemen wij de reparatie voor onze rekening en ontvangt u van ons een compleet nieuwe, zodat u weer direct vooruit kunt. Dit wordt wel de opvolger HD103SJ 32MB 1TB de F3 ipv de F2 daar deze end of life is (wordt niet meer gemaakt).

Natuurlijk is het helemaal niet waar dat de F2 niet meer word gemaakt, dus bedankt DataByte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
smvs schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 11:48:
Ik heb een F2 die is meegeleverd met een Verbatim USB behuizing. Als hij aangezet wordt gaat hij soms eerst enkele seconden lees/schrijf (calibratie ofzo?) bewerkingen doen. Is dat een slecht teken of is dat normaal? Hij lijkt verder goed te werken. Een short generic test met Seatools komt hij ook goed door. (later zal ik nog wel een lange doen maar ik ga zo de deur uit)
Als je het geluidje bedoelt alsof er een UFO opstijgt dan ja dat is normaal. :) Doen mijne ook als ze aan gaan. En heb ik ook eerder ergens een opmerkingen over gelezen; voorbeeld:
Also as a side note, personally I like the "WHOOOOOP" start up noise, sounds very sci fi

[ Voor 12% gewijzigd door jesper86 op 13-10-2009 12:27 ]

Pagina: 1