Verwijderd

Topicstarter
bij het aanzetten van mijn computer, startte hij niet meer op. Hij bleef hangen vóór de bios. Alle aanwijzingen van troubleshooters geprobeerd: aantal keren bios gereset, biosgeheugen uit andere computer geprobeerd, successievelijk geheugens verwijderd, evenals insteekkaarten en harde schijven, alle koppelingen verwijderd, maar niets helpt.
Memtest en powermax op floppy ook niet aan de praat gekregen.
Daarna harde schijf in computer van mijn vrouw ingebracht, waaruit ik ook de cmos had geleend, om urgente documenten af te kunnen werken. Deze computer vertoonde vervolgens hetzelfde euvel: hangen bij opstarten vóórdat de bios op de monitor verschijnt.
Tweemaal tegelijkertijd een defect moederbord lijkt me te toevallig. Daarom veronderstel ik nu dat de bios verziekt is door een virus op de cmos of de harde schijf,.
Gelezen dat flashen dit kan verhelpen, maar de vraag is: hoe kan dit, wanneer ik floppy of usbstick niet aan de praat krijg? is een nieuwe voorgeprogrameerde bioschip de enige optie?

en een tweede vraag voor wanneer het moederbord weer werkt: hoe krijg ik de harde schijf schoon zonder de bios opnieuw de vernieling in te draaien, als het virus via de harde schijf is in- en overgebracht?

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

wat als je de harde schijf in een externe usb behuizing doet en on-the-fly aansluit?

Dan voorkom je ook dat er virussen direct je pc in sluipen, (al zijn bios virussen wel erg zeldzaam volgens mij)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Is je schijf niet gewoon stuk?

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

Verwijderd

Schijf kan stuk zijn (hoor je 'em wel draaien?), maar lijkt me niet dat dit ervoor zorgt dat de bios niet wordt opgestart. Toch maar voor het geval dat, kun je anders de hd uit de pc van je vrouw eens in je eigen pc schuiven en kijken wat er dan gebeurt?

• siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
BIOS virus lijkt me stug.

Als ik het goed begrijp haalt je pc de POST dus niet. Krijg je wel beeld of dat ook niet?

_ALLES_ loshalen en alleen stroom op je mobo, geheugen en processor aansluiten. (evt je videokaart ook) geen floppy, harddisk, usb, firewire, cdrom, audio of wat dan ook voor kabel aansluiten.
Wat gebeurt er dan?

Zijn beide computers identiek, en dan ook zo identiek dat het BIOS versie exact gelijk is en het revisie nummer van het moederbord ook? Een BIOS uitwisselen werkt maar zelden.

Je kan met je bios chip nog naar de speciaalzaak om hem aldaar te laten flashen. Hier in Groningen doet de Okaphone dat wel geloof ik. 15-25 euro ofzo, zelf even het bin bestand aanleveren en het is zo gebeurd.

Can`t live without the mods

Verwijderd

Topicstarter
dank voor jullie reacties. Voor mij waren ze aanleiding om hardwarematig verder te zoeken. De voeding van de computer van mijn vrouw overgezet en hij draaide weer, Bij haar computer veronderstel ik nu een kapot moederbord. De zware onweersbuien van deze zomer hebben al eerder schade aangericht: doorgebrande voeding van monitor en idem van een oude laptop.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 21:54:
Maar lijkt me niet dat dit ervoor zorgt dat de bios niet wordt opgestart.
Dat kan toch echt wel hoor. Bij mijn ouders stond tot voor kort nog een oude PC die bij het aansluiten van een bepaald model USB-hub al zo erg over te zeik raakte en verzandde in een interrupt storm dat BIOS en POST anderhalf uur duurden en Windows opstarten een halve dag.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Daar word je inderdaad ook niet vrolijk van. Zit hier nu ook met een overleden bak (oudje). Windows start niet, en is ook niet meer te installeren (3 schijven geprobeerd), zal 'em moeten vervangen.
Mooi in ieder geval dat het is opgelost bij encoenco

Verwijderd

Opgelost of niet, als de genoemde schade door bliksem komt, zou ik daar ook wat aan doen om herhaling in de toekomst te voorkomen. Zet er zo'n stekkerdoos tussen met zo'n typische rode aan/uit switch. En wie weet wat er nog meer handig is om piekstroom etc. te voorkomen.

Verwijderd

Als het probleem daar inderdaad door werd veroorzaakt. Sowieso de meest verstandige optie. PC hier hangt ook aan piekspanningstekkerblok (leuk scrabble woord).

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 september 2009 @ 21:52:
dank voor jullie reacties. Voor mij waren ze aanleiding om hardwarematig verder te zoeken. De voeding van de computer van mijn vrouw overgezet en hij draaide weer, Bij haar computer veronderstel ik nu een kapot moederbord. De zware onweersbuien van deze zomer hebben al eerder schade aangericht: doorgebrande voeding van monitor en idem van een oude laptop.
Het blijft verstandig om bij zulk zwaar weer het systeem helemaal van het net af te halen en dus ook de CAI kabel of verbinding met je modem en de buitenwereld.

Bij mij is het een kwestie van 2 aardlek schakelaars uitzetten en de CAI opzetdoos van Ziggo haal je zo van de muur. Je vriezer en koelkast kunnen gerust een uurtje zonder stroom en je CV start ook weer gewoon op, zeker de modernere ketels.

Toch mijn complimenten dat je zo ver hebt doorgezocht. Hoe je het ook bekijkt, het scheeld je weer geld.
Je kan met je bios chip nog naar de speciaalzaak om hem aldaar te laten flashen. Hier in Groningen doet de Okaphone dat wel geloof ik. 15-25 euro ofzo, zelf even het bin bestand aanleveren en het is zo gebeurd.
Is dat zo? De meeste BIOS chips zitten gesoldeert op het moederbord en het is al even geleden dat het een clic-in chip was. Het is mogelijk, maar dan ben je al op betere speciaalzaken of de fabrikant aangewezen.

*Duhh, ik mag om 7 uur beginnen vandaag -O-

• siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
encoenco gaf aan dat hij de BIOS-en had overgezet, dat kan alleen als hij ze uit hun voetje kan halen. Er zijn meerdere speciaalzaken die zo`n eeprom kunnen programmeren/flashen.
Deze chips worden ook gebruikt voor embedded apparaatjes danwel zelfbouw constructies. Soms kun je ook via de fabrikant een nieuwe krijgen, maar dat is vaak een langdurig en ook wat prijziger traject.

Can`t live without the mods

Pagina: 1