• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-05 19:17
Pc draaide als een trein, nooit geen problemen. Nu was ik 's nachts nog bezig met een film te repareren wat een beetje lang duurde. Ben in slaap gevallen.

Toen ik 's ochtends wakker werd hoorde ik dat mijn pc nog draaide. Ik met de muis bewegen, geen beeld. Ik op toetsenbord drukken, geen beeld. Het lampje van mijn monitor knipperde stand-by.

Ik reset knop ingedrukt. Krijg ik beeld met wat vreemde artifacts, vervormde cijfertjes enzo in het start-up scherm. Hij start door tot aan het Windows scherm (1 sec de bewegende balk in beeld) met nog steeds vage artifacts en hop beeldscherm springt op "Resolution not supported" ofzo. Ik nog een reset, artifacts blijven, krijg nu de keuze om voor 'start in veilige modus' te starten. Dus ik gedaan, nu kom ik in Windows, wel met allerlei vreemde artifacts en vervormingen van het beeld.

Iemand bekend met dit probleem? Ik heb zo snel geen andere vga kaart beschikbaar om te testen, dus wel even zeker weten dat het hier om een vga kaart probleem gaat. Zijn er nog andere dingen die ik kan checken om vast te stellen dat het hier om een videokaart probleem gaat? Of in ieder geval wat andere dingen die ik kan uitsluiten?

:'(

XP pro mediacentre draaien
amd 3500+
Asus 7800GT
2 gig geheugen
altijd prima gefunctioneerd

[ Voor 4% gewijzigd door virtualJac op 25-08-2009 19:35 ]

there's no tweak without the tweaker

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Als je windows wel inkomt lijkt het me onlogisch dat je CPU, mobo of geheugen stuk is. Dan krijg je gewoon een blue screen. Dat iets wél wordt weergegeven maar met artifacts duiden inderdaad op een kapotte geheugenkaart.

Kan je nog wel gewoon in windows dingen doen of zijn de artifacts en vervormingen te erg? Anders kan je bijvoorbeeld OCCT downloaden, een programmatje dat je GPU aan het werk kan zetten en als je "error check" aanvinkt kijkt ie of het inderdaad artifacts van je GPU zijn. Heb je ook geen andere PC met APG-slot? Kan je hem ook in checken. Maar ik denk dat ie wel defect is als ik het zo lees.

Ik weet niet hoe de vervormingen eruit zien, je kan ook een ander beeldscherm proberen. Maar lijkt me sterk dat die stuk is.

[ Voor 9% gewijzigd door bwerg op 25-08-2009 23:47 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02-2025

neliz

GIGABYTE Man

Een veilige aanname is dat deze kaart is overleden.

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Vrees niet hoor, voor 35 koop je een moderne kaart die beter presteert. Als je een nu een oudere en minder sneller kaart neemt bespaar je daar niet veel op.

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-05 12:49
bwerg schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 11:51:
Vrees niet hoor, voor 35 koop je een moderne kaart die beter presteert. Als je een nu een oudere en minder sneller kaart neemt bespaar je daar niet veel op.
Het is wel AGP he...
De goedkoopste agp kaart is denk ik de HD3450 van ATI, rond de 45 euro, of de 6200gt van nvidia(rond de 40 euro), die beduidend minder presteert.
Ik heb geen idee hoe de 3450 presteert ten opzichte van de 7800GT, maar ik ga er vanuit dat die ook trager is.

[ Voor 13% gewijzigd door Schumaster op 26-08-2009 13:29 ]

• virtualJac
Schumaster schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 13:28:
[...]

Het is wel AGP he...
De goedkoopste agp kaart is denk ik de HD3450 van ATI, rond de 45 euro, of de 6200gt van nvidia(rond de 40 euro), die beduidend minder presteert.
Ik heb geen idee hoe de 3450 presteert ten opzichte van de 7800GT, maar ik ga er vanuit dat die ook trager is.
Uhm, het is een PCIexpress kaart. Asus 7800GT.

Voor hierboven:
Welke kaart voor die prijs is beter dan mijn huidige 7800GT ? En levert een prettige samenwerking op met mijn mobo: Gigabyte k8n-pro-SLi
en bovenstaande processor?

Als ik het zo op kan lossen, bestel ik wel een nieuwe. :|

[ Voor 13% gewijzigd door virtualJac op 26-08-2009 13:58 ]

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

heb ik speciaal voor dit topic nog even nagezocht: er staan geen kaarten in de PW uit de 7xxx serie, die AGP hebben. Wel 20 ofzo met PCI-E. Dus ik ga er maar vanuit dat de TS dat ook heeft :P.

Opzich kan elke kaart: als je op het zelfde niveau wilt blijven kan je bijvoorbeeld een HD4550 nemen. Maar als je van NVidia naar ati overstapt, kan het zijn dat je windows opnieuw moet installeren (geen idee hoe groot die kans is, zou normaal moeten kunnen). De goedkoopste (beetje recente) kaart van NVidia is de 9400GT.

Als je zoiets hebt van 'ik neem maar meteen wat mooiers, dan upgrade ik meteen een beetje', dan zou ik niet verder gaan dan een 9600GT/HD4670. Anders gaat je processor (niet meer de allernieuwste) je videokaart alleen maar ophouden.

@hieronder: HD4850 loopt dus misschien alleen maar op de rest van het systeem te wachten. Maar als je spellen hebt die op sterk op de graka leunen, of je hebt een hoge resolutie, kan dat ook wel.

[ Voor 54% gewijzigd door bwerg op 26-08-2009 15:03 ]

• Adames
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-05 09:25
HD4850? Zit je gelijk weer even goed met je kaart

anders de HD4670

edit:

Ik zie nu dat je mediacenter draait. Ik weet niet precies wat je op die pc doet, maar voor 40 euro krijg je nu een HD4350 ofwel HD4550. HDMI poort erin en met hardware acceleratie kunnen ze beide Full HD draaien.

[ Voor 30% gewijzigd door Adames op 26-08-2009 15:02 ]

• virtualJac
Adames schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 15:00:
HD4850? Zit je gelijk weer even goed met je kaart

anders de HD4670

edit:

Ik zie nu dat je mediacenter draait. Ik weet niet precies wat je op die pc doet, maar voor 40 euro krijg je nu een HD4350 ofwel HD4550. HDMI poort erin en met hardware acceleratie kunnen ze beide Full HD draaien.
Dit systeem was mijn all-round pc (de enige pc die ik had).

Omdat ik wat mobieler wou werken heb ik een laptop gekocht, een vervanger voor mijn pc (een Sony Fw41m/h) voor zo ver dat er toe doet.

Toen ging mijn videokaart dus kapot. Nu wil ik deze pc gaan gebruiken als mediacentre en download-bak.
Wel moet mijn vriendin wel haar spelletjes (sims2 en 3 :X ) kunnen blijven spelen, dus nieuwe kaart moet redelijk wat kunnen.

@Bwerg
Ben inderdaad bang dat mijn processor snel gaat bottlenecken. Zit te denken aan een HD4550 of een HD4650. Denk dat de 4550 iets te weinig is. Maar kan ik deze 4650 gebruiken op mijn Mobo? Is vrij oud natuurlijk.

Kan ik btw wel een ATi kaart kwijt in dit mobo
...NVIDIA SLI-ready PCI Express™ graphics cards! ...
Als je het linkje van mn mobo volgt.

Ook twijfel ik of het mobo DDR2 vga kaarten ondersteund.

Windows opnieuw installen is geen probleem.

[ Voor 7% gewijzigd door virtualJac op 26-08-2009 15:49 ]

• Adames
virtualJac schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 15:39:
[...]

Dit systeem was mijn all-round pc (de enige pc die ik had).

Omdat ik wat mobieler wou werken heb ik een laptop gekocht, een vervanger voor mijn pc (een Sony Fw41m/h) voor zo ver dat er toe doet.

Toen ging mijn videokaart dus kapot. Nu wil ik deze pc gaan gebruiken als mediacentre en download-bak.
Wel moet mijn vriendin wel haar spelletjes (sims2 en 3 :X ) kunnen blijven spelen, dus nieuwe kaart moet redelijk wat kunnen.

@Bwerg
Ben inderdaad bang dat mijn processor snel gaat bottlenecken. Zit te denken aan een HD4550 of een HD4650. Denk dat de 4550 iets te weinig is. Maar kan ik deze 4650 gebruiken op mijn Mobo? Is vrij oud natuurlijk.

Kan ik btw wel een ATi kaart kwijt in dit mobo
[...]
Als je het linkje van mn mobo volgt.

Ook twijfel ik of het mobo DDR2 vga kaarten ondersteund.

Windows opnieuw installen is geen probleem.
Nvidia SLI ready wilt bar weinig zeggen. Sowieso draai je geen SLI. SLI en Crossfire zijn de technieken die resp. Nvidia en ATI gebruiken om 2 kaarten tegelijkertijd aan te sturen. Je gebruikt er maar 1 (zoals gros van de mensen). Verder maakt het geheugen op de kaart weinig uit. Kan alleen zijn dat als je een te snelle videokaart pakt dat je processor dat niet aankan en dat je daarom niks eraan hebt.

HD4550 is een echte mediakaart. Goed in films, bar slecht in games. Als je vriendin nog Sims 3 wilt spelen zou ik zelf een HD4650 of HD4670 aanraden. Prima dingen.

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-05 21:38
Even 1 redelijk offtopic vraag,
ik heb ditzelfde moederbord ook. Dit is een SLI moederbord, maar betekend dit dat crossfire niet mogelijk is?

• virtualJac
Adames schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 16:36:
[...]

Nvidia SLI ready wilt bar weinig zeggen. Sowieso draai je geen SLI. SLI en Crossfire zijn de technieken die resp. Nvidia en ATI gebruiken om 2 kaarten tegelijkertijd aan te sturen. Je gebruikt er maar 1 (zoals gros van de mensen). Verder maakt het geheugen op de kaart weinig uit. Kan alleen zijn dat als je een te snelle videokaart pakt dat je processor dat niet aankan en dat je daarom niks eraan hebt.

HD4550 is een echte mediakaart. Goed in films, bar slecht in games. Als je vriendin nog Sims 3 wilt spelen zou ik zelf een HD4650 of HD4670 aanraden. Prima dingen.
Kun je mij garanderen dat als ik de 4650 aanschaf, dat deze werkt met mijn huidige opstelling?
Heb hiervoor een Asus <- 7800GT gehad, was alleen niet tevreden over het geluid wat ie produceerde. Iemand die me kan vertellen welk merk ik het beste kan pakken voor de HD4650. Zat zelf te denken aan de Club 3D. En dan de 512mb ddr2. Of zou je de 1gig ddr3 adviseren?

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

virtualJac schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 18:07:
[...]
Kun je mij garanderen dat als ik de 4650 aanschaf, dat deze werkt met mijn huidige opstelling?
Heb hiervoor een Asus <- 7800GT gehad, was alleen niet tevreden over het geluid wat ie produceerde. Iemand die me kan vertellen welk merk ik het beste kan pakken voor de HD4650. Zat zelf te denken aan de Club 3D. En dan de 512mb ddr2. Of zou je de 1gig ddr3 adviseren?
Je hebt maar 512mb geheugen nodig voor de meeste spellen. (Ik snap eigenlijk niet waarom ze een HD4650 met 1GB hebben gemaakt, mijn HD4850 en de HD4870 gaat het al prima af met 512mb :|). Ik heb zelf een sapphire, en opzich vind ik niet dat ie lawaai maakt. Lijkt me dat een HD46xx ongeveer dezelfde koeling gebruikt. Sowieso is het een mid-end kaart die dus niet (heel) veel aan koeling en grote fans nodig heeft dus echt lawaai zul je niet hoeven verwachten.

Een vriend van me heeft een HD4670 in een goedkope game-pc zitten. Die gaat geen wonderen geven bij GTA4 maar de iets minder veeleisende spellen (sims 3 waarschijnlijk) zien er daar prima uit, ook nieuwe spellen dus.

• Adames
virtualJac schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 18:07:
[...]

512 zal genoeg zijn. Welke resolutie heb je op je beeldscherm? als die 1650x1280 of lager is moet 512 goed zijn en is 1 gb moet

verder moet een 4650 en 4670 gewoon werken. eigenlijk zou je even moeten kijken of je pcie 1.0, 1.0a of 1.1 hebt. 1.1 werkt sowieso goed met een 2.0 kaart (wat alle nieuwe zijn). 1.0(a) hebben in theorie lichte problemen. in de praktijk gewoon niet

• virtualJac
Adames schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 20:37:
[...]

512 zal genoeg zijn. Welke resolutie heb je op je beeldscherm? als die 1650x1280 of lager is moet 512 goed zijn en is 1 gb moet

verder moet een 4650 en 4670 gewoon werken. eigenlijk zou je even moeten kijken of je pcie 1.0, 1.0a of 1.1 hebt. 1.1 werkt sowieso goed met een 2.0 kaart (wat alle nieuwe zijn). 1.0(a) hebben in theorie lichte problemen. in de praktijk gewoon niet
Kan het zo 1,2,3 niet terugvinden, maar aangezien het een van de eerste PCIe kaarten was, ga ik er maar vanuit dat het hier om 1.0 gaat. Ik ga vanmiddag de data overzetten en dan ook gelijk de Club 3D 4650 512mb bestellen.

Om gelijk dan maar een beetje te upgraden wil ik een setje van 2x 1gb geheugen bijbestellen.
...This platform supports dual channel DDR400 memory architecture with high bandwidth of up to 6.4GB/s...
Wordt dus DDR geheugen, helaas natuurlijk weer duurder 8)7

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

spNk schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 16:54:
Even 1 redelijk offtopic vraag,
ik heb ditzelfde moederbord ook. Dit is een SLI moederbord, maar betekend dit dat crossfire niet mogelijk is?
Om die nog even te beantwoorden: lijkt mij inderdaad niet dat er crossfire op kan. Bij de features van het mobo op hun eigen site wordt alleen Sli genoemd en geen crossfire. Misschien dat ze het wel ondersteunen maar dan zouden ze het wel op de site noemen. Dus geen definitief nee maar wel een waarschijnlijke nee.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

virtualJac schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 08:22:
Wordt dus DDR geheugen, helaas natuurlijk weer duurder 8)7
Ja, de nieuwste technologieën zijn duur maar de oudste ook :P.

sorry voor de dubbelpost, ik dacht dat ik aan het editen was :X

[ Voor 14% gewijzigd door bwerg op 27-08-2009 11:41 ]

• virtualJac
bwerg schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 11:38:
[...]

Om die nog even te beantwoorden: lijkt mij inderdaad niet dat er crossfire op kan. Bij de features van het mobo op hun eigen site wordt alleen Sli genoemd en geen crossfire. Misschien dat ze het wel ondersteunen maar dan zouden ze het wel op de site noemen. Dus geen definitief nee maar wel een waarschijnlijke nee.
Ook werkt dat SLi met een bridge, weet niet hoe Crossfire precies werkt. :9

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

virtualJac schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 11:44:
[...]
Ook werkt dat SLi met een bridge, weet niet hoe Crossfire precies werkt. :9
Met een crossfire bridge dan he :D. Maar die wordt met de kaarten meegeleverd (bij mijn HD4850 wel in ieder geval. Of bedoel je niet de connector tussen de graka's?).

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-05 12:49
bwerg schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 11:38:
[...]

Krijg je van mij de definitieve nee. Is een nvidia chipset. die gaat echt geen crossfire(ati technologie) ondersteunen.

• virtualJac
bwerg schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 12:16:
[...]

Met een crossfire bridge dan he :D. Maar die wordt met de kaarten meegeleverd (bij mijn HD4850 wel in ieder geval. Of bedoel je niet de connector tussen de graka's?).
Kan me niet meer herinneren of deze nou bij mijn kaart zat of bij mijn mobo, maar inderdaad het connectortje wat je over je beide kaarten kan plaatsen.

Voor hierboven:
Ondersteund een Nvidia chipset dan wel gewoon een ATi kaart? Zonder Crossfire uiteraard.

• Adames
Ja

• virtualJac
Net mijn monitor nog eens aangesloten op een andere PC, alleen dan via VGA (vga kaart had alleen VGA). Monitor doet t gewoon prima.

Nu ging ik me afvragen of het niet aan de DVI kabel ligt, maar geen andere liggen, in de buurt of een andere pc waar ik mijn kabel op kan testen. (iedereen heeft VGA, hoe erg).

Als ik opstart in veilige modus kom ik in windows (wel met artifacts) maar ik kwam erin. Dus ik gegevens overzetten op mijn externe disk. Duurde een minuut of tien. Kom ik terug... artifacts weg :'( |:( WTH?

Dus ik gewoon blijven werken, beetje explorer etc opstarten. Artifacts blijven weg. Ik mezelf al vervloeken dat ik nieuwe vga kaart besteld heb vandaag. Dus ik rebooten, niks aan de hand. Wil Windows weer in normale modus opstarten, gaat prima tot aan Windows scherm. Zodra mijn bureaublad in beeld kwam begon hij flink artifacts te geven en te knipperen. Na drie keer knipperen viel mijn beeldscherm weer uit (standby lampje knipperen).

Ben er nu vrijwel zeker van dat het mijn videokaart is. Of denkt iemand anders hier anders over?

Zal deze morgen (misschien zaterdag) vervangen en resultaten posten.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Nee, ik denk er niet anders over. Dus ik ben benieuwd :).

• virtualJac
Vanmiddag mijn videokaartje opgehaald. Club 3d 4650 512mb. Kostte me 44 euries. Mijn Asus 7800GT waar ik indertijd 400euries ofzo voor neergeteld heb eruit gehaald. Nieuw vga kaartje erin! Lopen als een trein. Prachtig beeld.

Nu nog een schijfje erbij prikken, wat geheugen erbij en mijn download/multimedia bak is weer up and running.

Iedereen bedankt voor de raad/tips en natuurlijk morele steun in deze beeldloze tijd :P ;)
Topic kan dicht en de boeken in als leerzaam.

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02-2025

neliz

GIGABYTE Man

virtualJac schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 22:15:
Vanmiddag mijn videokaartje opgehaald. Club 3d 4650 512mb. Kostte me 44 euries. Mijn Asus 7800GT waar ik indertijd 400euries ofzo voor neergeteld heb eruit gehaald. Nieuw vga kaartje erin! Lopen als een trein. Prachtig beeld.

Nu nog een schijfje erbij prikken, wat geheugen erbij en mijn download/multimedia bak is weer up and running.

Iedereen bedankt voor de raad/tips en natuurlijk morele steun in deze beeldloze tijd :P ;)
Topic kan dicht en de boeken in als leerzaam.
d:)b it never hurts to help *O*

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

Pagina: 1