• Joost1974
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-01 13:44
Beste tweakers

Ik wil mijn huidige pc ombouwen tot een mediacenter pc,
specs:

E6300
ati HD 3850 256 mb
2 gb ram <-- niet zo snel
500 gb schijf <-- heel traag en luid
ms-7255 mobo
case blijft hetzelfde

Ik wil de volgende onderdelen upgraden/toevoegen.

BlueRay lezer
Geluidskaart die volledig geschikt is voor DTS, dts-HD zou mooi zijn maar dan wordt de kaart te duur.
Harde schijf Een grotere stillere schijf

De vragen zijn:
1. Als ik hd materiaal proberen af te spelen (.mkv) wil het nog wel is stotteren. We gebruiken media player classic die gebruikt maakt van de videokaart. Ik dacht dat de 3850 wel krachtig genoeg zou zijn hiervoor. Als de videokaart geen hd materiaal aan kan, hebben de andere upgrades uberhaupt geen zin. Waardoor stottert het beeld? Is 256 mb te weinig voor hd materiaal? Of ligt dit aan de trage schijf?

2. Als de harde schijf vervangen wordt, zal het os (vista 32 bit HP) dit accepteren? Of moet er dan een nieuwe os worden gekocht? (wat het heel oninteressant zal maken)

3. Geeft een geluidskaart met dts connect net zo goed geluid als bijvoorbeeld een een dvd speler met dts?

Bij voorbaad dank

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:42
  1. Probeer eens een andere mediaplayer, bijvoorbeeld The KMPlayer of VLC en kijk eens of dit euvel zich dan nog steeds voordoet. Het systeem moet namelijk snel genoeg kunnen zijn.
  2. Het OS zal dit accepteren, en je kunt hiervoor ook bellen naar Microsoft, echter moet je het OS wel herinstalleren, zoals je waarschijnlijk zelf wel snapt.
  3. Tja, wil je goed geluid hebben zul je eventueel toch wat dieper in de buidel moeten tasten. Persoonlijk vond ik dat een Club3D Theatron DD geen noemenswaardige verbetering was ten opzichte van mijn onboard Sigmatel kaart, terwijl een Creative X-Fi Titanium wel echt heel veel verschil maakte!
Daarnaast, waarom upgrade je het geheugen niet? Dit is een goedkope manier om je computer wat sneller te maken. Als je hier 4GB van maakt en een x64 variant van je OS pakt, kan het al wat schelen qua snelheid. Je hoeft hiervoor overigens geen extra software te kopen, aangezien het serienummer van je huidige Vista 32-bit versie ook op de 64-bit versie gaat.

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 31-01 18:11

Hokkie

Hello

1. Denk ook eens aan XBMC een zeer mooi uitziende applicatie die ook nog eens zeer goed met HD materiaal om kan gaan.

2. Weet ik zo niet, maar een snelle en stille hdd is bijvoorbeeld Western Digital Caviar Green edition.

3. Als je het digitaal aansluit op je versterker, denk ik dat je geen verschil gaat horen, maar weet natuurlijk niet welke/ wat voor soort geluidsset je hebt!?

www.xbmc.org

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:42
Hokkie schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 01:21:
[...]

3. Als je het digitaal aansluit op je versterker, denk ik dat je geen verschil gaat horen, maar weet natuurlijk niet welke/ wat voor soort geluidsset je hebt!?

www.xbmc.org
Hier ben ik het niet compleet mee eens. Persoonlijk vind ik dat je beter een wat betere bron kunt hebben dan een wat betere versterker, want bij de bron moet het toch echt het beste zijn, wil je fatsoenlijke kwaliteit hebben.

Daarnaast kan de TS wel een geluidskaart bestellen en testen of hij het verschil hoort. Bij mij was dat in ieder geval zeker het geval!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 20:32
alex3305 schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 01:12:
  1. Het OS zal dit accepteren, en je kunt hiervoor ook bellen naar Microsoft, echter moet je het OS wel herinstalleren, zoals je waarschijnlijk zelf wel snapt.
Is dat zo? HP werkt hiermee net even iets anders dan andere OEM's heb ik het idee. Ik had na een wat grotere ingreep in mijn OEM systeem (mobo, ram, processor) de melding dat ik een nieuwe licentie in moest vullen. Hierbij kreeg ik echter niet de mogelijkheid om contact op te nemen met microsoft, ik kon alleen contact opnemen met HP. Daarnaast bleek het niet meer mogelijk te zijn om opnieuw te installeren vanaf de recovery omdat de hardware aangepast was. Hou er rekening mee dat je hoe dan ook via de herstel dvd's moet gaan werken en die checked dus ook op gewijzigde hardware.

Daarnaast lijkt een tv kaart mij geen overbodige luxe voor een htpc ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Rupie op 26-08-2009 07:24 ]

Desktop | Server | Laptop

• Joost1974
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-01 13:44
alex3305 schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 01:12:
[list=1]
• Probeer eens een andere mediaplayer, bijvoorbeeld The KMPlayer of VLC en kijk eens of dit euvel zich dan nog steeds voordoet. Het systeem moet namelijk snel genoeg kunnen zijn.
Oke, goed om te weten dat het echt een softwarematig probleem is, ik had al een vermoeden dat het komt door geknoei met codecs en de hardware dus goed genoeg is.
Tja, wil je goed geluid hebben zul je eventueel toch wat dieper in de buidel moeten tasten. Persoonlijk vond ik dat een Club3D Theatron DD geen noemenswaardige verbetering was ten opzichte van mijn onboard Sigmatel kaart, terwijl een Creative X-Fi Titanium wel echt heel veel verschil maakte!
Ik was juist van plan om de Club 3d Theatron DTS te kopen :P Maar de Creative X-Fi geeft dus een veel beter geluid? Support die ook dts? Want als ik daarop google kan ik het niet expliciet vinden.
1. Denk ook eens aan XBMC een zeer mooi uitziende applicatie die ook nog eens zeer goed met HD materiaal om kan gaan.
Bedankt voor de tip, programma ziet er goed uit ;)
Is dat zo? HP werkt hiermee net even iets anders dan andere OEM's heb ik het idee. Ik had na een wat grotere ingreep in mijn OEM systeem (mobo, ram, processor) de melding dat ik een nieuwe licentie in moest vullen. Hierbij kreeg ik echter niet de mogelijkheid om contact op te nemen met microsoft, ik kon alleen contact opnemen met HP. Daarnaast bleek het niet meer mogelijk te zijn om opnieuw te installeren vanaf de recovery omdat de hardware aangepast was. Hou er rekening mee dat je hoe dan ook via de herstel dvd's moet gaan werken en die checked dus ook op gewijzigde hardware.
Dat is nu juist het probleem er zit alleen een recovery disc bij van medion, ik weet niet of die het zal accepteren dat de oorspronkelijke schijf eruit gehaald is :o

Overigens het scherm is een full HD scherm en het geluid komt nu nog van een home cinema zetje maar dat wordt in de toekomst geupgrade naar een reciever

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 08:50

psy

Let wel, het geheugen zegt werkelijk niets over hoe goed een videokaart de CPU kan bijstaan als je een HD video wil afspelen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Pagina: 1