combo SD2005 en WAG54G2: status led switch brandt niet

Pagina: 1
Acties:

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:29
Situatie: Ik heb voor internet (via bare copper ADSL2) een Linksys/Cisco WAG54G2 hangen. Nu ik mijn Mac met een NAS koppel voor backups, en nog geen Gigabit-ethernet heb, liet ik mijn oog vallen op de Linksys SD2005 (5 poorts switch, met autosensing en gigabit-functionaliteit).
Idee is dat de backup-stroom (90GB+) over de switch (gigabit ethernet) lopen, en internetverkeer (mail/surfen) via de WAG54g2.

Nu heb ik de switch aan de WAG54G2 hangen middels een 'straight' CAT5 UTP kabel.
De NAS zit op de switch (SD2005), samen met de Mac.
Echter: het status-led van de MAC gaat niet branden.
Plug ik dezelfde kabel weer in de WAG54G2, dan zie ik een link ontstaan en heb ik internet.
Ook power-down/up van de SD2005 en WAG54G2 heb ik geprobeerd, zonder resultaat.

Vraag is dus:
  • wat zit er bij mij verkeerd/fout dat de LINK-status op de SD2005 Gigabit switch niet wil branden? De kabel werkt dus elektrisch gezien wel.
  • -emand zelfde ervaringen of bruikbare tips om de gigabit zo in te zetten voor backups? (snelle transfer)
Ik heb al een tijd gezocht op Google, en op GoT, maar nog niets gevonden wat de oorzaak kan zijn.
Overigens: NAS, MAC staan op dynamische IP adressen,
en de WAG54G2 is ingesteld als DHCP voor het uitdelen ervan.

Kabellengte naar de Mac zal ca. 15 meter zijn.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• NielsTn
Na uren puzzelen heb ik de oorzaak gevonden: de UTP kabel kon helaas geen Gigabit signaal (goed) over en weer krijgen.
Oplossing: de Mac terug (handmatig) vastzetten op 10/100 Mbps, en afwachten tot ik bij de winkel 10-15 meter UTP CAT5e bekabeling kan halen (of beter).

Topic mag gesloten worden.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-03 14:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Even een korte reactie: Een topic wordt in principe alleen gesloten als dat echt nodig is. Een topic waarin jij netjes een oplossing plaatst kan gewoon open blijven, en zal vanzelf naar beneden zakken.

Wel fijn dat je even meldt wat de oplossing is, want dan hebben anderen er nog wat aan :)

• NielsTn
Okay thanks voor de toelichting.
Ik kan nu officieel bevestigen dat het vervangen van CAT5 UTP kabel door CAT5e UTP kabel de gigabit-faciliteit nu WEL vlekkeloos werkt tussen Mac en NAS.