ProLiant DL360 G5/ SA P400i schijven vervangen en uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:49
Wij hebben hier een HP Proliant DL360 G5 met daarin 6 harde schijven. De max wat erin kan volgens HP.
4 schijven zijn 72GB (Logical Drive 1) en 2 schijven van 146GB (Logical Drive 2)
Partities zijn als volgt:
Logical Drive 1:

C: Windows
D: Database
E: Andere data

Logical Drive 2 heeft 1 partitie en wordt volledig benut, hier wordt verder niets aan gewijzigd.

Deze zijn verbonden aan een smart array P400i controller. De eerste draait RAID 1 + 0 en de 2 schijven van 146GB in RAID 1.

De server wordt gebruikt voor een pakket wat voor een upgrade ineens 150GB extra database ruimte nodig heeft. Dit is pas recent bekend geworden en daar is met de aanschaf van de server, anderhalf a 2 jaar geleden geen rekening mee gehouden. (Was toen niet bekend en ook zeker niet nodig.)

Nu is het plan om de 4 schijven te vervangen door 4 schijven van 146GB in RAID 1 + 0. Dat levert ons genoeg ruimte op voorlopig. Alleen hebben we deze procedure nog nooit gedaan en kunnen we ook niet testen aangezien deze hardware niet over is.

Ik ben al druk aan het zoeken daar documentatie over deze server en controller, maar misschien dat iemand het hier ook weet uit ervaring.

Het plan is als volgt.
Vervangen van 1 schijf door een nieuwe schijf. Deze laten repliceren, dan de volgende schijf vervangen en deze ook laten repliceren. Dit doen totdat ze alle 4 vervangen zijn.
Ik denk alleen niet dat de schijven dan de volledige ruimte benutten.
Wat ik dan wil als het kan is de D: partitie, waar de database op staat vergrootten zodat deze de nieuwe verkregen ruimte kan gebruiken. Is dit mogelijk met de standaard software van HP? Of zal ik dan op zoek moeten naar andere software om te vergrootten eventueel? Ik heb namelijk op de HP forums hier wel eea over gelezen.
Ik heb namelijk hier onder Availability dit staan:

* Online array expansion
* Online logical drive extension

Iemand met meer info en misschien ervaring hiermee?

Verwijderd

Beste,

Je procedure om de schijven zo één voor één te vervangen is zeker correct. Om daarna je D-partitie en/of E-paritie te vergroten gebruik je de ingebakken tool "DISKPART" in Windows. Hiermee kan je online (dus zonder downtime) je non-system partities vergroten.

Hier het relevante MS Documentje: A Description of the Diskpart Command-Line Utility

Je hebt dus het "extend" commando nodig, en als je geen extra parameters opgeeft word de partitie automatisch vergroot tot de maximum size.

Ik heb dit al regelmatig mogen en moeten doen.

Grtz,
Thanis

• MADG0BLIN
Ik heb nog even wat dingen nagelezen op de HP site, maar moet je je Logical Drive niet expanden in ACU? Of is dat alleen het geval als je een extra HDD toevoegt aan je raidset?

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Je kunt inderdaad je schijven 1 voor 1 vervangen, en je hebt ook gelijk dat je dan eerst de logical drive moet expanden. Daarna is de ruimte pas voor het OS beschikbaar. Nou wil je dus de vrije ruimte aan de D partitie toevoegen als ik het goed begrijp, nou weet ik niet 100% zeker of je met diskpart dat wel kan doen aangezien er nog een partitie achter zit? Dat zou je in de documentatie even na moeten zoeken.

Waar je wel even rekening mee moet houden is dat een rebuild van een array erg lang kan duren, ik meen dat HP als richtlijn 15min/GB aanhoudt. Dat dus x4 en je bent wel even bezig! Kan zijn dat je sneller af bent met een image draaien van de hele bak op een usb disk oid, een nieuwe array maken met de nieuwe schijven en de image terugplaatsen. Dan moet je nog wel steeds de D partitie uitbreiden natuurlijk.

Dit bedoelde ik dus:
Use the extend command to cause the current in-focus volume to be extended into contiguous unallocated space. The unallocated space must follow (it must be of higher sector offset than) the in-focus partition. The intended use of this command is to grow an existing basic data partition into newly created space on an extended hardware Raid logical unit number (LUN).

Mijn advies, trek een image van C, backup data op D&E handmatig, vervang schijven, creer nieuw array, herstel image, creer nieuwe D&E partitie en herstel je data.

[ Voor 29% gewijzigd door wagenveld op 25-08-2009 17:10 ]

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-02 15:21

Ethirty

Who...me?

Zorg dat je een BBWC (batterij) hebt voor je controller, anders kan je online expansie van je array niet uitvoeren.

Procedure:
1-voor-1 schijven vervangen en zorgen dat array weer helemaal 'bij' is voor je de volgende schijf doet. Daarna kan je je array en logical drive expanden. Kies eerst beide opties voor je op save klikt, dan doet de server alles automagisch achter elkaar, anders moet je regelmatig controleren of je de volgende stap kan doen (kan érg lang duren)

Hiermee zal alleen je Windows partitie niet meegroeien. Diskpart is leuk en werkt supersnel, maar werkt alleen als de vrije ruimte aan het einde van je partitie zit. In jouw geval kan je dus alleen E oprekken. Anders zal je met iets van Partition Magic aan de gang moeten.

Er staat niks vermeld over het gebruikte OS, maar verifieer of je specifieke versie deze werkzaamheden ondersteunt.

Paar tips:
  • Zet indien de performance van de server/applicatie dit toelaat op de controller de rebuild en expansion priority op high.
  • Zorg voor een goede backup
  • Neem de tijd ervoor, dit soort acties kost vooral véél wacht-tijd. Doorlooptijd van begin tot eind kan gemakkelijk een paar dagen in beslag nemen

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• MADG0BLIN
We hebben inderdaad een BBWC, een tijd terug erop geplaatst en dat kwam de performance zeer ten goede!
We hebben vanavond de eerste nieuwe schijf erin gedaan, hopelijk is die morgen ochtend klaar. Dan de volgende erin en zo verder tot vrijdag. Wat we waarschijnlijk gaan doen als D niet vergroot kan worden is is D en E verwijderen en beiden opnieuw aanmaken.
We gebruiken windows 2003.

Uiteraard worden er backups gemaakt. :)

Bedankt voor alle info.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
D kan niet door diskpart vergroot worden omdat het niet de laatste partitie op disk is. Dus je zult met een backup/restore moeten werken of een third party disk repartitioner.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-02 22:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hoop dat de geboden oplossingen werken :)
Puur uit professionele interesse: welk pakket is dat dat een update ineens 150GB extra vereist? Ik zit zelf in de ERP wereld en daar heb ik wel eens flinke grootteverschillen gezien, maar zoveel ben ik voor een update nog niet eerder tegengekomen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• MADG0BLIN
Het gaat om een pakket genaamd CCS. Er komt een extra database naast voor wat ze een een dataware house noemen om extra informatie uit het pakket te kunnen halen.

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 11:19
En jullie hebben die server voor Level dus al eerder draaiende gehad zonder de BBWC ? dacht dat een raid array met bbwc een vrij harde systeem eis was van hun ??

Join the club

• MADG0BLIN
Ja, hebben we zelf geupgrade. En voordat er servers worden aangeschaft is er altijd eerst overleg geweest.
Een raid array was wel een eis, maar ik dacht niet dat een bbwc dat was. Werk je er zelf ook mee?

• The Eagle

The Eagle

MADG0BLIN schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 08:34:
Het gaat om een pakket genaamd CCS. Er komt een extra database naast voor wat ze een een dataware house noemen om extra informatie uit het pakket te kunnen halen.
Dan maak je brost maar nat. Ik ken CCS verder helemaal niet, maar ik weet wel hoe een DWH in elkaar steekt. Daar wordt een soort snapshot gemaakt van je data...dat vreet echt ruimte. Als het verkeerd afgesteld staat zelfs dagelijkse groei van je gebruikte storage ter grootte van je DB. Ik weet nithoe groot die is, maar als ik jou was zou ik even met wat technische mannen van de leverancier gaan praten voor je wat implementeert ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• MADG0BLIN
The Eagle schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 15:58:
[...]

Dan maak je brost maar nat. Ik ken CCS verder helemaal niet, maar ik weet wel hoe een DWH in elkaar steekt. Daar wordt een soort snapshot gemaakt van je data...dat vreet echt ruimte. Als het verkeerd afgesteld staat zelfs dagelijkse groei van je gebruikte storage ter grootte van je DB. Ik weet nithoe groot die is, maar als ik jou was zou ik even met wat technische mannen van de leverancier gaan praten voor je wat implementeert ;)
Heb ook uitgebreid met ze gepraat. Er werd gegarandeerd dat 150GB genoeg zou zijn. ;)

• The Eagle

The Eagle

MADG0BLIN schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 15:59:
[...]

Heb ook uitgebreid met ze gepraat. Er werd gegarandeerd dat 150GB genoeg zou zijn. ;)
Voor hoe lang? ;)

• MADG0BLIN
Konden ze niet zeggen... 8)7

We hebben net alles afgerond qua extenden en vergrootten van de disks.
We hebben het als volgt gedaan:

Van de week zoals al eerder gezegd de disks vervangen en laten syncen.
Toen backups van alles gemaakt aan het begin van de avond, de E schijf verwijderd, de D laten staan en met diskpart extend gebruikt. Was binnen een paar seconden geregeld. Daarna opnieuw E aangemaakt, backup (via NTbackup) teruggezet. Services starten, rebooten en klaar was kees. :) Thanks voor alle tips.
Pagina: 1