Harde schijf 1:1 kopieren

Pagina: 1
Acties:

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:46
Ik heb een harde schijf met een serie-nummer ingebakken. Is het mogelijk om deze schijf dusdanig te kopiëren dat dit serienummer meegekopieerd wordt? Hij moet nl. in een mp3-speler die hierop controleert...

Ik weet niet species waar zo'n code kan staan, dus dan wordt het ook lastig googlen op tools om te schrijven.

Hopelijk kan hier iemand een stukje duidelijkheid geven..

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kan het me nauwelijks voorstellen dat een MP3-speler controleerd op het serienummer van een hardeschijf.
Eerder een productnummer, dus neem eenzelfde hardeschijf (Zelfde productnummer) als wat er nu in zit en je bent er ook?

• Paultje3181
Nee, sorry... De serienummer van de speler zit ingebakken in de schijf (sorry, misschien niet helemaal duidelijk), waardoor er dus gecontroleerd wordt... Zomaar met dezelfde schijf vervangen werkt niet (al geprobeerd)

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Als er een serienummer ingebakken zit dan zal dit in de aansturing van de HD zijn. Het heeft dus geen zin om het deel waar de gebruiker zijn data opzet 1:1 te kopieren aangezien je dit dan niet meeneemt.

Als een speler een serienummer uit de aansturing van een HD kan halen valt dit natuurlijk zichtbaar te maken. De mogelijkheid om een ander serienummer te schrijven in een HD is lastiger.

Weet je zeker dat er niet gewoon ergens een file staat op de HD met gegevens? Ik hoor dit namelijik voor het eerst.

Verwijderd

Je kan het printplaatje transplanteren naar een nieuwe schijf als je dat bedoelt. Maar je geef echt wel weinig info om geholpen te worden.

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-02 14:50
Is de mp3-speler het wel waard om dit probleem proberen op te lossen? :) (puur uit interesse)

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
Inderdaad, ik kan me amper voor stellen er een HD in een mp3 speler zit, eerder flash geheugen.
Als je nou eens vertelt wat voor geheugen het is (en in welke vorm), of dit normaal vervangbaar is of dat je het los soldeert.

Hier kunnen we niks mee.

http://specs.tweak.to/15535

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-02 14:50
tjtristan schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 14:33:
Inderdaad, ik kan me amper voor stellen er een HD in een mp3 speler zit, eerder flash geheugen.
Als je nou eens vertelt wat voor geheugen het is (en in welke vorm), of dit normaal vervangbaar is of dat je het los soldeert.

Hier kunnen we niks mee.
Nou er zijn wel degelijk genoeg HD-based mp3-speler op de markt te vinden, maar het merendeel daarvan is alweer gedateerd :)

• Paultje3181
Het is een 2,5" IDE schijf uit een Archos 605 wifi. Deze schijf heeft waarschijnlijk ooit een keer een flinke schok gehad, waardoor er een hoop slechte sectors op zitten. Als er meer dan 20 GB op de schijf komt krijg je een getik en geratel te horen en alles crasht. Uiteraard geen garantie meer en het lijkt me wel leuk om mee te klooien...De schijf is verder wel goed te benaderen, dus uitlezen van de sectoren zou geen probleem moeten zijn denk ik...

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-02 11:33
Dit misschien iets? Hard Disk Serial Number Changer

Als het serienummer in de firmware van je disk zit wordt het natuurlijk lastiger. Indien er geen verborgen controller commando is omdat te wijzigen moet je inderdaad printplaten transplanteren, de firmware van disk danwel mp3 speler patchen, of meer van dat soort grappen.

[ Voor 56% gewijzigd door matthijsln op 25-08-2009 15:14 ]

• Paultje3181
nee, helaas... Deze verandert alleen de SN na een format. Het lijkt idd of het iets als een nieuwe firmware moet zijn (firmware flash), maar ik weet niet of zoiets mogelijk is bij een HD? Zo ja, hoe zou je dit kunnen doen?

• matthijsln
Paultje3181 schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 16:45:
nee, helaas... Deze verandert alleen de SN na een format. Het lijkt idd of het iets als een nieuwe firmware moet zijn (firmware flash), maar ik weet niet of zoiets mogelijk is bij een HD? Zo ja, hoe zou je dit kunnen doen?
Het makkelijkst zou zijn als je het "geheime" ATA commando zou weten om een serial number te wijzigen (dit is logischerwijs geen standaard commando). Ik denk dat de meeste drives wel zo'n commando hebben, maar uiteraard zijn die verschillend per leverancier en eventueel type harddisk.

De leveranciers publiceren uiteraard niet wat het commando is :) Misschien dat een data recovery of digitaal forensisch bedrijf je kan helpen. Met bijvoorbeeld een toolkit als http://www.deepspar.com/products-pc-3000-drive.html kan je denk wel wat je wilt.

• matthijsln
matthijsln schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 18:07:
[...]
De leveranciers publiceren uiteraard niet wat het commando is
Alhoewel je soms wel wat info vindt. Dit is bijvoorbeeld voor Seagate: http://files.hddguru.com/...agnostic%20RS-232%20Port/

Seagates hebben blijkbaar een seriele poort aansluiting voor diagnostische commandos (je zult wel wat moeten prutsen met elektronica zie ik...). In het document staan wat commando's waar je mogelijk wat mee zou kunnen... Misschien dat je met de 'peek' en 'poke' commando's geheugen waarin het serial number staat zou kunnen aanpassen.

Maar 't ziet er nogal ingewikkeld uit :) En voor een ander merk werkt dit natuurlijk niet.

edit: Meer info op de hddguru.com forums, bv op http://forum.hddguru.com/...erial-numbers-t12061.html

[ Voor 7% gewijzigd door matthijsln op 25-08-2009 18:47 ]

Pagina: 1