Computerbureau met actieve ventilatie, mogelijkheden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perlian
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-09 13:19
Thuis heb ik een computerbureau met 2 machines daarin. Het kastje heeft een deurtje dat dicht staat maar aan de achterkant (tegen de muur) is het open. De warmte van de 2 computers kan door 2 ventilatie-roosters en een kleine kier aan de achterkant ontsnappen.

Het wordt dus toch te warm in de kast. Als beide machines aanstaan moet het deurtje aan de voorkant open blijven staan omdat anders 1 van de machines uit gaat door de warmte.

Mijn idee is om 2 casefans op de plekken van de roosters te installeren (140 mm). Hoe kan ik deze casefans aan de stroom hangen? Ik heb geen zin om een draad vanuit 1 van de computers te trekken. Zijn er voedingen/adapters om de casefans aan te sluiten?

Of heeft iemand een ander idee om de warmte uit het bureau te krijgen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-10 11:54
Er zijn ook gewoon 220v fans te koop, die zonder trafo/voeding direct aan de netspanning kunnen hangen.
Verder hebben ze dezelfde eigenschappen als pc-ventilatoren qua montage/geluid/werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perlian
Perfect, daar ben ik naar op zoek..... enig idee waar te krijgen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DFS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-09 09:17

DFS

Perlian schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 10:54:
Perfect, daar ben ik naar op zoek..... enig idee waar te krijgen ?
http://lmgtfy.com/?q=230v+ventilator

1e hit
bijv:
http://shop.conrad.nl/ele...r-nmb-axiaal/189392.html#

[ Voor 23% gewijzigd door DFS op 25-08-2009 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-10 11:07
Bij de Gamma, voor toilet/badkamer. Volgens mij maken ze vrij veel herrie dus moet je misschien wat langer zoeken.

Je kunt ook zo'n algemene adapter kopen die je kunt instellen van 4,5 tot 12 volt. Dan kun je de snelheid nog een beetje regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perlian
Ik heb ook het idee dat deze ventilatoren wat massiever zijn dan de computer fans. Ze zijn zeker een stuk dikker en duurder. Waarschijnlijk is zo'n instelbare adapter nog het makkelijkste icm een twee-tal casefans.

Hoewel deze:

http://www.helios-ventilatoren.nl/products/inbouwventilatoren.html

er toch wel goed uit zien ....

[ Voor 31% gewijzigd door Perlian op 25-08-2009 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of zoek in huis een oude 5-12v adapter, heb er zelf een van een scanner gebruikt voor CCFL m.b.v. standaard molex, kunnen dus ook ventilatoren aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorest0rm
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-10 11:35
Mijn vader heeft voor de laptop gewoon het kabeltje van een fan geknipt en die vervolgens aan een normaal usb kabeltje gehangen, als je nog een USB poort vrij heb, is dat dan niet een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DFS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-09 09:17

DFS

Perlian schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 11:10:
Ik heb ook het idee dat deze ventilatoren wat massiever zijn dan de computer fans. Ze zijn zeker een stuk dikker en duurder. Waarschijnlijk is zo'n instelbare adapter nog het makkelijkste icm een twee-tal casefans.

Hoewel deze:

http://www.helios-ventilatoren.nl/products/inbouwventilatoren.html

er toch wel goed uit zien ....
Die zijn 2x zo duur als de 220v 80x80 fans die ik had gepost. En je hoeft er ook nog eens geen transformator voor te kopen....Ik heb niet verder gekeken dan de eerste hit bij google maar er zijn er ongetwijfeld goedkoper en groter als je dat zou willen. ( 120x120 bijv).

En dikker zijn ze ook niet, duurder valt ook nog wel mee. Heb wel eens duurder 12v 80x80 fans gezien.

[ Voor 6% gewijzigd door DFS op 25-08-2009 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:43

Matis

Rubber Rocket

Dorest0rm schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 16:48:
Mijn vader heeft voor de laptop gewoon het kabeltje van een fan geknipt en die vervolgens aan een normaal usb kabeltje gehangen, als je nog een USB poort vrij heb, is dat dan niet een idee?
Dan zit je aan maximaal 5,5 volt. Ik stel voor om een algemene 230 --> 4,5 tm 12 volt aan te schaffen. Dan kun je daar mooi mee knutselen.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik zou eerst en vooral eens IN je pc's kijken waar al die warmte vandaan komt. Dit zijn natuurlijk 2 gevallen apart, maar blijkbaar wel de moeite waard om eens te bekijken, of daar iets aan de koelmogelijkheden en airflow gedaan kan worden. Als je je warmte bij de bron al aanpakt, scheelt het al een hoop als het eruit gaat.

Verder kun je natuurlijk gewoon 2 120mm of 140mm fans ergens halfweg de opening van het bureau en je kasten plaatsen om daar de lucht vandaan te trekken, eventueel te bedienen met een oude computer voeding.

[ Voor 5% gewijzigd door diedazz op 25-08-2009 19:15 ]

Get Airflow, save the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-10 18:19
diedazz schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 19:14:
Ik zou eerst en vooral eens IN je pc's kijken waar al die warmte vandaan komt. Dit zijn natuurlijk 2 gevallen apart, maar blijkbaar wel de moeite waard om eens te bekijken, of daar iets aan de koelmogelijkheden en airflow gedaan kan worden. Als je je warmte bij de bron al aanpakt, scheelt het al een hoop als het eruit gaat.
Ik denk dat de TS bedoeld dat hij twee PC's in één kastje heeft staan. En dat dat kastje beperkte ventilatiemogelijkheden heeft. Dan heeft het weinig zin om de koeling in de Pc's aan te passen. De opgewarmde lucht wordt dan weer vrolijk door de intake gezogen.

Een handige manier om de warmte uit je bureau te krijgen is natuurlijk met waterkoeling en een radiator buiten het kastje. Dit is wel een prijzige oplossing en waarschijnlijk niet de gemakkelijkste.
Ik weet niet hoe het kastje er uit ziet, maar misschien kun je er een lucht intake rooster bij maken. Want alleen outtake's maken heeft weinig zin.

Wat betreft het aansluiten zou ik, zoals al is geopperd, een 12v adapter gebruiken. Eventueel een schakelaartje er tussen zodat de fans niet 24/7 draaien.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perlian
Thanks ! Ik ga thuis ff snuffelen of ik nog een 12 Volt adapter heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:32

Santford

FP PowerMod
De spanning van een adapter is onbelast vaak hoger dan wat er op staat aangegeven en zakt pas naar de gespecificeerde spanning als deze nominaal belast wordt.
Een gemiddelde casefan verbruikt zo'n 1.5Watt dus er loopt 'maar' een stroom van zo'n 100 a 120mA.
Het is raadzaam om de spanning die de adapter geeft nog eens na te meten als je de fan erop hebt aangesloten want deze kan nog weleens hoger uitvallen dan verwacht. Je zou dan een weerstand met de fan in serie kunnen zetten.

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-10 14:33

Crp

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:43

Matis

Rubber Rocket

Die krengen gebruiken 32watt :O Daar kun je heel wat 12volts vennen voor laten draaien!

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
Denk dat je beter die tip can hierboven kan gebruiken Dorest0rm kan gebruiken: Fannetje aan USB-power hangen. Zodra de PC aan gaat gaat je fannetje draaien en als de PC uit is...doet je fannetje het niet meer.
Op die manier heb je niet een continue brommend bureau, je bespaart stroom, je hoeft niet nog een stroomaansluiting te gebruiken en het is nog makkelijk ook.
Ik heb zelf 2 80mm fans op een trafo aangesloten omdat ik geen PC in de buurt had. Was voor m'n TV-set (UPC bak maakt nogal wat hitte en frituurt mijn andere media-apparaten...irritant)

Copy.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitbored
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-07 15:05
sariel schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 14:11:
Denk dat je beter die tip can hierboven kan gebruiken Dorest0rm kan gebruiken: Fannetje aan USB-power hangen.
USB geeft maar 5V, en de meeste 12V fans beginnen pas te werken rond 6-7V.

Wat je wel kan gebruiken is een 6-bit firewire (IEEE 1394) poort, deze kunnen tot 30 V leveren.
Pinout:
http://pinouts.ws/firewire-1394-pinout.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:32

Santford

FP PowerMod
Mja of je zou ergens zoiets moeten kopen:

Afbeeldingslocatie: http://www.ultrax3.com/images/skuimages_medium/ULT40059_LR_1.jpg

Daar kan je gewoon elke willekeurige fan erop aansluiten die dan alleen draait als de pc aanstaat...

• Perlian
Bedankt voor al jullie tips !

Bij ThatsIT heb ik een interne 5,25" 4-polige voedingsstekker doorlusser naar 6 externe 3,5" 3-polige aansluitstekkers gekocht (Sunbeam slotbracket):

Afbeeldingslocatie: http://www.nowthatsit.nl/img/producten//kabels/PCC-3P.gif

Ik was toch van plan om mijn 2 fans van mijn mediacenter te vervangen dus kan ik die mooi als fan voor mijn kast gebruiken. Jammergenoeg hebben die 2 fans allebei een 5,25" 4-polige voedingsstekker.
Ik had dus deze moeten kopen:

Afbeeldingslocatie: http://www.nowthatsit.nl/img/producten//kabels/PCC-4P-split.gif

Maar ik heb nu een voedingskabel door een opening aan de achterkant van de computer naar buiten getrokken en daar de fan op aangesloten die dus nu lekker de warme lucht naar buiten blaast.
Het kaartje wat ik heb gekocht zit nu in mijn mediacenter omdat ik daar wel nu 2X 3-polige fans heb draaien die een vast toerental hebben. Die zijn zo stil dat ze niet door het moederbord geregeld hoeven te worden. Dus heb ik die aangesloten op het kaartje (slot ernaast heeft opening naar buiten de kast).
Die kaartjes zijn echte aanraders, zijn heel goedkoop en erg makkelijk voor dit soort problemen !!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Wat mss ook mogelijk was geweest, was zo'n flexibele buis die gebruikt wordt voor droogkasten te hangen tussen de uitblaas-opening van de PC's en de luchtroosters om de warmte rechtstreeks weg te blazen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 12:39

ReLight

echo("What Now ? !")

Een praktische oplossing welke ik tot een jaar of 2 geleden in m'n kast had gebouwd was een combinatie van een 220v koelventilator (je vind ze nog wel eens op markten e.d.ook) en dan in combi met een oude frituur termostaat (zo één met een metalen draadje en dan een plat element, die vast gemaakt zitten aan het verwarmings element zelf).

Deze zijn grof genoeg om te zorgen voor een dood schakelgebied tussen aan en uit, en kunnen direct op 220v aangesloten worden. En je hebt er direct een goed knopje op :)

Werkte een jaar 4 contignue perfect en ging ook netjes uit als het niet nodig was..

[ Voor 10% gewijzigd door ReLight op 17-12-2009 20:15 ]

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Pagina: 1