Toon posts:

BSOD zegt STOP: 0X00000007B

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allemaal,

Nou, ben ik net na een aantal dagen ellende klaar met mijn desktop.... begint de laptop.
Specs Sony Vaio VGN-TT11XN:

- Windows XP Pro SP3, Latest DirectX drivers (March '09) & Latest Videodrivers
- Intel Core2 Duo U9300 @ 1.20Ghz
- 2.93GB Ram (XP eet natuurlijk niet meer dan dat, er zit echter 4GB in)
- Mobile Intel 4 Series Express Chipset Family
- Toshiba MK-1617GSG 160GB SATA2 5400RPM 1,8"

Wat is het probleem: BSOD kort na het opstarten van de Windows installation or recovery utility in de BIOS, via de bijgeleverde Recovery disc maar ook met 2 andere originele Windows CD's. De exacte BSOD luidt: "STOP: 0x0000007b(0xF78D2524,0xc0000034,0x00000000,0x00000000)" De reden waarom ik Windows opnieuw wil installeren is omdat ik hele enge videokaart distortions heb in mijn huidige Windows, die overigend afgezien daarvan goed draait merkwaardig genoeg! De distortions lijken HIER een beetje op maar het is niet constant, soms gebeurd het een hele dag niet, daarna elke 5 minuten.

Wat ik al gedaan heb: Ik heb geen idee of de twee problemen met elkaar samenhangen maar het lijkt me zowieso allebei niet goed. In de BIOS van de vaio kan ik echt NIETS aanpassen maar uiteraard heb ik al een factory default reset gedaan. Ik heb DIT kb-artikel al aardig doorgelopen voor zover ik resources to mijn beschikking heb. Aangezien het een 1,8 inch HD is is het voor mij niet zo makkelijk om hem eruit te halen en aan een andere PC te hangen.

Er zijn ongetwijfeld nog andere dingen die ik kan uitproberen om dit ding te fixen maar ik voel de bui al hangen.
In het ergste geval heb ik garantie hoor maar Sony staat niet echt bekend op zijn razendsnelle service.
Bovendien heb ik dat ding nodig voor mijn werk ivm met veel reizen, vandaar dat ik het het liefste zelf oplos met een beetje hulp van mijn mede-tweakers wellicht :)

Suggestions,... anyone?

Thanks,

Funk

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:48

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Doe eens een uitgebreide memory test en loop dit eens door:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 24% gewijzigd door remco_k op 25-08-2009 10:35 ]

Alles kan stuk.

• GiLMORE80
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-02 14:15
Dit ligt vermoedelijk aan de Mass-Storage driver die niet (geintegreerd) in jouw XP installatie gebakken zit. Deze is vanuit de setup van het OS met F6 op te roepen.

Link naar Intel

Wat er waarschijnlijk is gebeurd, is dat de RAID settings zijn aangepast vanuit het BIOS (SATA <==> AHCI). Probeer deze setting specifiek aan te passen.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Staat daar nou echt "Insert floppy drive" .... Ohjee, gaat het echt zo'n 'project' worden?
Ik snap alleen niet waarom hij dan een BSOD geeft... ik heb wel vaker compatibility issues gehad met SATA en een Windows install maar dat eindigde altijd in "Cannot install windows XP" of iets wat daarop lijkt, geen BSOD...

Ik ga Sony even bellen om te vragen of hij altijd moet kunnen booten vanaf de recovery CD... lijkt me een goeie vraag toch? :) Bedankt voor het meedenken weer

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:48

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Lijkt me dat hij dat moet kunnen hoor.

Draai die memtest even, gezien je problemen met je graphics niet zo'n vreemde om te doen.

Alles kan stuk.

• _deej_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-02 21:47
Heeft dit niet met de laatste windowsupdate te maken waarin een update is gekomen van de AC'97 driver. Deze heb ik ook half augustus geupdate en sinds die tijd ook regelmatig BSOD's gehad. Ik heb via apparaatbeheer de vorige versie van de driver erop gezet en sindsdien (dat was gisterenavond) nog geen BSOD gehad.

2010 HTC Desire / 2012 HTC One X+ / 2014 Nexus 6 / 2016 Samsung Galaxy S7 Edge / 2018 Huawei P20 Pro / 2020 Samsung S20+ 5g / iPhone 13

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Nee, d'r zijn tig verschillende BSOD's, en de 7B verwijst heel duidelijk naar je mass storage controller.

Verwijderd

Hallo,

Tijdens de Windows installatie wordt je RAID controller niet herkend.
Op de Sony site is er voor jou laptop een driver te downloaden die tijdens de installatie geinstalleerd moet worden. Om deze te downloaden ga naar http://support.vaio.sony....ngradeassistant_TT_ND.htm

Na het downloaden, zet je de bestanden op een diskette.
Aan het begin van de installatie klik je op F6 (niet-microsoft RAID controller installeren)
Klik vervolgens op 'E' om de driver te selecteren (vanaf het diskette station)
Na de installatie van de driver kun je d.m.v. Enter weer de installatie voortzetten.

Succes!
Pagina: 1