Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BloodSeaker
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-08-2022
Hoi

Ik ben op zoek naar een nieuw scherm van een 22" ongeveer (het steekt niet op een halve inch) en met deftige kleurweergave. Er werd mij al snel verteld dat IPS panelen op dat vlak er bovenuit steken ten opzicht van TN panelen (en hier lees ik nog over een derde mogelijkheid die me niks zegt).

Wat betreft IPS panelen is de keuze serieus beperkt merk ik (ik heb 1 vn Philips gevonden totnogtoe, 1 HP en 1 Dell, waarbij de laatste een 24" is :/). Van LED heb ik er nu 2 gevonden, eentje bij Samsung en eentje bij LG

Mijn vraag is nu: omvat LED een ander type paneel of is dat ook gewoon TN, IPS en dat derde type? En biedt LED, buiten het stroomverbruik, nog andere voordelen op vlak van kleurechtheid?

Eigenlijk zoek ik gewoon een deftig scherm met goede kleurechtheid van 22" en een beetje een deftig design (moet in woonkamer komen) waarbij prijs niet van belang is en de resolutie liefst 1920 bij x is (1080 of 1200) maar het is verdomd moeilijk om als leek dat te vinden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:19
Led of ccfl zorgt voor het licht het zegt niks over het gebruikte paneel. Ander variant kan ook nog mva/pva zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door lowfi op 25-08-2009 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:19
lowfi schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 09:30:
Led of ccfl zorgt voor het licht het zegt niks over het gebruikte paneel. Ander variant kan ook nog mva/pva zijn.
ff een vraagje van mijn kant :)
Hoe zit dat dan met RGB-LED schermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:54
Caelorum schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 09:35:
Hoe zit dat dan met RGB-LED schermen?
Die hebben dan in plaats van witte leds, drie kleuren leds. Dit *kan* zorgen voor een nog breder/beter spectrum dat de monitor kan bestrijken.

Overigens zijn die LED TV's van Samsung wel een ander type beeldscherm, zo lijkt het, omdat de handleidingen direct waarschuwen over inbranden (image resistance)...

[ Voor 22% gewijzigd door gertvdijk op 25-08-2009 09:38 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BloodSeaker
ok het lijkt er dan op dat beide TN panelen zijn als ik de google zoek uitvoer :D

Man man, en die IPS schermen die ik al heb gevonden trekken op gene kl***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BloodSeaker
maakt sony eigenlijk geen schermen meer voor PC????
Die waren vroeger ook uitmuntend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:19
Dell heeft een 22" met e-IPS scherm. De 2209WA

http://www.qsix.eu/product_info.php/cPath/21/products_id/35

250 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

BloodSeaker schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 13:16:
maakt sony eigenlijk geen schermen meer voor PC????
Die waren vroeger ook uitmuntend
Sony maakt helaas geen schermen meer voor computers. Ze hebben natuurlijk nog wel de TV's met dergelijk D-sub of DVI/HDMI ingang, maar dan zit je altijd vast aan native resoluties van 1366x768 of 1920x1080.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BloodSeaker
En ook aan minstens 32" wat een beetje groot is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XplodingForce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-06 12:12

XplodingForce

NEE GEEN COLA GEVEN!!!!

Check deze review van de HP LP2275W even. Die site heeft erg veel verstand van het onderwerp en maakt naar mijn mening zeer goede reviews. Ik heb het 24" broertje van dit scherm (de LP2475W), en die bevalt mij zeer goed.

Je moet wel opletten dat bijna alle schermen in deze klasse (met IPS panel) gericht zijn op professionele foto bewerking en dat ze dus vaak "wide gamut" zijn, zo ook dit scherm. Dat zorgt ervoor dat het scherm meer kleuren kan weergeven (intensere kleuren), maar als de kleurinformatie niet goed wordt doorgegeven, dan worden je normale kleuren overgesatureerd, ze zijn te fel. Als je goede kleuren met zo'n scherm wilt hebben heb je een color management profile (ICC profile) nodig en applicaties die color managed zijn. Photoshop is color managed, firefox 3.5 met de goede instellingen ook, de windows vista/windows 7 foto viewers zijn color managed, bij uitzondering sommige andere foto viewers ook en het is mogelijk video weergave te color managen, alhoewel dat redelijk omslachtig is (dat heb ik werkend, maar dan ben je wel vrij beperkt). Games zijn voor zover ik weet nooit color managed, alhoewel ik het in games niet als storend heb ervaren dat de kleuren oversaturated zijn.

Bottomline: Deze schermen kúnnen erg goed zijn, en zijn sowieso veel fijner dan TN panels denk ik, maar je moet wel je color management op orde brengen en dat heeft nogal wat voeten in de aarde. Wil je nog een vraag stellen over de HP schermen of color management, tik me dan even aan via Mail of DM, want ik weet niet of het topic me nog opvalt.

[ Voor 4% gewijzigd door XplodingForce op 25-08-2009 15:13 ]

Everybody lies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Ik heb zelf de 2209wa en heb voor dat ik deze kocht ook erg lang gezocht naar goede schermen, voor mij vielen de samsungs af doordat ze nog wel eens last schijnen te hebben van backlight bleeding.

Tot nu toe heb ik nog niet in persoon een beter scherm gezien, echter is de resolutie niet 1080p...

[ Voor 6% gewijzigd door huub8 op 25-08-2009 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BloodSeaker
Ok

bedankt voor de replies :D

De philips IPS vind ik met geen mogelijkheden meer terug, nochtans heb ik em zien staan =(
Dell is inderdaad goed volgens reviews, toch vind ik dan designgewijs de HP een stuk mooier.

Nu op zoek naar een webwinkel die em heeft :D
Pagina: 1