Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-05 08:54
Ik heb al een tijdje een Canon 70-200 F/2.8L, echter is mij sinds zaterdag iets opgevallen: onder bepaalde lichtomstandigheden worden de foto's onscherp. Dit gebeurd alleen met veel (zon)licht en bij harige beesten. Uiteraard schiet ik met zonnekap. Tijdens mijn vakantie heb ik mijn UV filter gewisseld met m'n andere lens. Ik heb een Hoya HMC UV(O) en een Hoya HMC UV(N). Tijdens het zoeken naar verschillen tussen deze filters, bleek dat er kwaliteitsverschil in zit (andere coating, ander glas en de ene is ook zwaarder dan de andere). Kan het zijn dat deze filter de 'reflectie' veroorzaakt? Op de lens waar deze normaal altijd op zit (17-40 F4/L), heb ik nergens last van.

Direct zonlicht, 200mm, F/4, 1/3200sec.
Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/20kyxpx.jpg

Crop:
Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/i1iidd.jpg

Binnen, 85mm, F/4, 1/250sec.
Afbeeldingslocatie: http://i32.tinypic.com/aqznt.jpg

Crop:
Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/t8rmop.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door tommyz op 24-08-2009 23:45 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-05 07:44

Isniedood

nee, echt niet!

Ik heb wel eens gelezen dat je bij extreem korte sluitertijden last kan krijgen van de klap van de sluiter. Weet niet hoe extreem dat is. Dat is wel het enige verschil dat ik zie bij de foto's. Sluitertijd.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 20:00
Filters kunnen allerlei narigheid veroorzaken. Daarom raad ik ze bij goedkope lenzen af.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Bij de crop van dat knaagdiertje zie je horizontale (bewegings-)onscherpte, en ja, dat kan, zelfs op 1/3200s. Zou het kunnen dat hier de IS averechts heeft gewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Je verhaal is niet heel duidelijk, heb je het probleem nu met beide filters? Of slecht bij 1 van de 2?

Ik heb overal Hoya Pro1 Digital UV op zitten en herken het probleem niet.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Anoniem: 14829 schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 08:03:
Bij de crop van dat knaagdiertje zie je horizontale (bewegings-)onscherpte, en ja, dat kan, zelfs op 1/3200s. Zou het kunnen dat hier de IS averechts heeft gewerkt?
Ik heb geen IS op m'n lens, dus dat zal het niet zijn :)
ajhaverkamp schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 08:33:
Je verhaal is niet heel duidelijk, heb je het probleem nu met beide filters? Of slecht bij 1 van de 2?

Ik heb overal Hoya Pro1 Digital UV op zitten en herken het probleem niet.
Daar ben ik zelf ook nog niet helemaal achter. Ik heb altijd mijn Hoya HMC UV(O) filter erop gehad en tijdens de vakantie heb ik deze gewisseld met mijn Hoya HMC UV(N) en toen viel het me op.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:02
je ziet de snorharen dubbel, lijkt dus op bewegings onscherpte, maar bij 1/3200 lijkt dat wel vreemd. Probeer eens met andere instellingen.

Wat ook zou kunnen is dat je een soort dubbel beeld krijgt door een slecht filter (dat het licht een beetje breekt en dat het dubbel op je sensor valt???), maar dan zou je gewoon dezelfde foto met en zonder filter moeten maken.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Prulleman schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 10:03:
je ziet de snorharen dubbel, lijkt dus op bewegings onscherpte, maar bij 1/3200 lijkt dat wel vreemd. Probeer eens met andere instellingen.

Wat ook zou kunnen is dat je een soort dubbel beeld krijgt door een slecht filter (dat het licht een beetje breekt en dat het dubbel op je sensor valt???), maar dan zou je gewoon dezelfde foto met en zonder filter moeten maken.
Dat laatste dacht ik dus ook aan. Heb een keer een heel goedkoop UV filtertje op een goedkope lens gehad, toen leek ik ook een soortgelijk effect te zien. Helaas nog geen tijd gehad om je tip uit te proberen.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Update: even zitten zoeken naar foto's binnen Lightroom, met dezelfde lens en snelle sluitertijd. Foto's van eerder (toen ik mijn Hoya HMC UV(O) filter erop had), zien er wel goed uit:

Crop:
135mm, 1/3200sec, F/4
Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/t824uc.jpg

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-05 12:05
Op vakantie heb ik ook zoiets gehad met mijn 70-200 en B&W uv filter.
MAAR ik kreeg dit enkel als ik mijn zonnekap er niet op had.
Dan viel het licht waarschijnlijk schuin op mijn uvfilter waardoor het beeld misschien reflecteerde.
Zodra ik de zonnekap erop deed waren de foto's wel goed.
Het is vreemd dat jij dit verschijnsel met zonnekap erop hebt. Dan zou ik er ook geen verklaring voor weten.

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

Pagina: 1