The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams
Dan kan je backuppen, her partitioneren en terug zetten.
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Anders zit je wel met draaiende processen / lockfiles en als het een actieve server is wellicht handiger om eerst even de mail down te gooien voor een paar minuten, maar soit,
[ Voor 8% gewijzigd door r0b op 24-08-2009 21:13 ]
De mail is de oorzaak, maarja wat wil je de partitie is ook maar 2.4GB en mijn mail is al rond de 900MB
Ik denk dat een symlink de beste (snelste) oplossing is, maar worden die niet automatisch ge-unlinked als de doos een reboot krijgt?
The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams
Nope, symlinks zijn persistent omdat het ook een 'file' is of sorts. Of het werkbaar is om /var te symlinken durf ik echter niet te zeggen.Hiemstra schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 09:44:
Live cd klinkt goed en veilig idd, maar dan moet ik er weer naar toe en daar heb ik geen zin in.
De mail is de oorzaak, maarja wat wil je de partitie is ook maar 2.4GB en mijn mail is al rond de 900MB
Ik denk dat een symlink de beste (snelste) oplossing is, maar worden die niet automatisch ge-unlinked als de doos een reboot krijgt?
[ Voor 6% gewijzigd door r0b op 25-08-2009 09:50 ]
Op zich geen probleem om te symlinken, maar als het hier alleen om de mail gaat is het misschien handiger om alleen die te symlinken i.p.v. de gehele /var directory.r0b schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 09:50:
[...]
Nope, symlinks zijn persistent omdat het ook een 'file' is of sorts. Of het werkbaar is om /var te symlinken durf ik echter niet te zeggen.
- Je vergroot /var. Dat kan natuurlijk alleen als je ofwel LVM gebruikt, ofwel nog ruimte op je disk hebt achter de huidige /var partitie om die partitie en daarna het filesysteem te vergroten.
- Je verplaatst je e-mail naar een andere partitie. Dan moet je wel al je mail-programma's herconfigureren zodat ze naar de nieuwe locatie wijzen. Niet echt ideaal i.v.m. upgrades e.d.
- Je maakt een nieuwe partitie aan en mount die op de plek waar nu je mail staat (bijv. /var/spool/mail). Je moet dan nog wel even je mail verplaatsen naar de nieuwe partitie. Het is natuurlijk goed gebruik om grote data gebruikers (/home, mail, data, software in /opt) een eigen partitie of LV te geven.
i5-10600K | MSI MAG Tomahawk Z490 | Asus DUAL GeForce RTX 3070 OC | Corsair Vengeance 32 GB 3600 Mhz | Noctua NH-D15 Chromax.Black | Corsair RM850x | Fractal Design Meshify S2
Met ext2 en ext3 sowieso al niet. Die moet je unmounten en geforceerd fsck-en voordat je een resize2fs kan gebruiken. FreeBSD ondersteunt denk ik ook geen online resize, hoewel ik dat niet zeker weet. Het enige filesystem waar ik zeker weet dat het goed werkt is GFS, maar da's een clustered filesystem. ZFS ondersteunt ook online resize zover ik weet. Dus als je dat gebruikt i.c.m. FreeBSD kan je dat ook nog bekijken.Cidolfas schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 10:46:
Bij recente Linux versies kan je online resizen, wellicht ook een optie in FreeBSD?
Kijk inderdaad ook eens met du -h of je kan achterhalen wat de grote folders zijn naast de mail die veel ruimte in beslag nemen. Sowieso resizen met veel mail is een goed idee.
[ Voor 22% gewijzigd door silentsnake op 25-08-2009 11:56 ]