Toon posts:

Diagnose gevraagd - harde schijf/processor?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag iedereen!

Ik heb een probleem met mijn laptop. (Acer Aspire 1800, 4 jaar oud, geheugen onlangs geüpgraded naar 2GB, 80GB HD IDE, Pentium 4 CPU 2.90GHz, XP Home (SP3))

De symptomen: traagheid, traagheid en nog eens traagheid. Sinds ongeveer een week zit op elke computerhandeling lag, scrollen gaat raar en meerdere programma's open hebben zorgt voor nog meer lag. Ook begint de, um, processor(?) (of de ventilator verbonden aan de processor?) bij de minste inspanningen hard te draaien (maar dit was al eerder het geval - enkel de lag is nieuw).

Ik heb een format gedaan, maar het heeft niet veel geholpen. Nu is mijn computer zo goed als nieuw, maar de traagheid blijft. Harde schijf is voor iets meer dan de helft vol (D-partitie werd bij de format niet gewist, daar zit al mijn muziek), dus ik heb nog wat ruimte.

Voor de rest heb ik geen rare HD-geluiden en blijft de computer niet vasthangen. Ook geen foutmeldingen ofzo.

Wat zouden jullie aanraden om te proberen? Ik denk eraan om mijn harde schijf misschien te vervangen (en eentje van 250GB erin te steken). Gaat dit iets verhelpen volgens jullie? Of denken jullie dat er iets anders mis is en ik misschien een ander onderdeel moet vervangen?

Alle meningen/aanbevelingen welkom.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
kijk eens in je task manager welke programma's er draaien en hoeveel cpu load je hebt, heb zoiets eens gehad met macaffee en een p4-m laptop, om een bepaalde reden zorgde macaffee ervoor dat de cpu constant voluit ging..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Een harde schijf vervangen kan, maar dit zou geen ontzettende lag moeten veroorzaken (zolang ie niet voor 99% vol zit ofzo). Andere onderdelen vervangen... een andere processor zou vast een hoop schelen, maar die kan je in een laptop denk ik moeilijk vervangen en als je het laat doen zal dat erg duur zijn. Laptops zijn niet erg goed upgradebaar...

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.