PXE boot Live Cd Ubuntu 8.04

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Op mijn router heb ik een tftp server geinstalleerd en heb een nfs server in het netwerk hangen.
De kernel en het initrd heb ik op de tftp server geplaatst maar hij heeft problemen om mijn nfs share te benaderen.
Dit is de output van mijn casper.log

ipconfig: eth0: SIOCGIFINDEX: No such device
ipconfig: no devices to configure
/init: .: 1: Can't open /tmp/net-eth0.conf

De oplossing heb ik er ook voor gevonden maar hoe krijg ik dit in de initrdimage ?

here's what I did to get PXE boot to work with the marvell/sky2 driver

1. sudo nano /opt/ltsp/i386/etc/initramfs-tools/modules and add "sky2"
2. sudo nano /opt/ltsp/i386/usr/share/initramfs-tools/hook-functions and
add "sky2" at the end of this line:

r8169 s2io sis900 skge slhc smc911x starfire sky2 \

3. sudo chroot /opt/ltsp/i386 update-initramfs -u
4. sudo ltsp-update-kernels
5. and problem solved!

Maar dit gaat over ltsp en het gaat mij om de ubuntu-desktop live omgeving verder is er maar weinig informatie te vinden op het internet. Ik heb de initramfs uitgepakt maar daar kan ik niks van deze mapstructuur vinden.

Naast dat de driver miste zat er ook nog een network-manager bug in :

https://wiki.ubuntu.com/LiveCDNetboot
En dan dit stukje :

(NetworkManager bug workaround): append break=init, and when the initramfs drops you to a shell, touch /cow/etc/init.d/NetworkManager to replace N-M's init script with an empty file under the union FS of the main system. (or do anything else to prevent N-M from even temporarily taking down the interface needed to access filesystem.squashfs.)

Ik kan nog nergens /etc/init.d/networkmanager vinden maar dit zal wel waarschijnlijk wel zijn omdat de netwerkdriver nog niet is ingeladen. Bedenk me nu net dat hij het bestand filesystem.squashfs pas inlaad nadat er contact is gelegd met de nfs server en dan wordt dat pad pas aangemaakt.

Iemand enige idee hoe ik dit probleem het simpelst kan oplossen en in welke omgeving kan ik dit het beste doen ? Live cd zodat de kernel gelijk is of in een geinstalleerde Ubuntu ?
In Intripid zit de sky2 driver standaard in de initramfs kan ik hier ook voordeel uitslaan ?

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
Niemand die hier ervaring heeft met een initramfs bouwen ?

Jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De oplossing heb ik er ook voor gevonden maar hoe krijg ik dit in de initrdimage ?
Naar mijn weten kun je dat gewoon met mkinitrd doen. Dat zou onderdeel van je initramfs-tools moeten zijn. Anders moet je eens apt-cachen op mkinitrd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
Ondertussen heb ik maar linux terminal service project geleerd om te snappen wat er gebeurde met die commando's. En het blijkt dat je de ltsp initramfs moet bouwen buiten je eigen kernel om. En daarvoor was het nodig om dit in een chroot van /opt/ltsp/i386 te doen. Om een gewoon initramfs te bouwen of het een en ander aan te passen is dit allemaal niet nodig. Dit kun je gewoon in je gewone omgeving doen. Kort gezegd in de gewone /etc/initramfs-tools en de /usr/share/initramfs-tools de aanpassingen doen. En daarna kun je gewoon je initramfs updaten met dit commando : update-initramfs -u.
En je hebt een aangepaste initramfs met de juiste module, ltsp-update-kernels is helemaal overbodig voor een gewone initramfs.

Ik kon hem ook opnieuw bouwen zoals ahimza zei maar dat is niet eens nodig, je kunt hem namelijk gewoon updaten. Ik wou het allemaal onnodig moeilijk maken zoals ik wel vaker doe ;)
Ik ga het maar vanaf de live cd doen dan heb ik tenminste dezelfde kernel zodat hij ook goed met de geupdated initramfs omgaat. En misschien had ik ook wel gewoon de Intripid initramfs kunnen pakken samen met de kernel want die zijn waarschijnlijk van elkaar afhankelijk, maar dat heb ik niet uitgezocht, maar dat zou in principe ook gewoon moeten werken. Dit zit in mijn gedachten omdat je verschillende kernels kunt draaien met dezelfde mapstructuur of installatie, hoe je het maar wilt noemen.

Eerlijk gezegd had ik het ook simpel kunnen proberen, maar dan weet je niet wat je doet, en voor hetzelfde zit je iets te proberen wat nooit gaat werken, nu snap ik het tenminste en heb ik ook nog wat geleerd over ltsp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo2K
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik loop eigenlijk tegen hetzelfde aan met Ubuntu 9.10. Ook ik wil de live-cd booten via PXE, maar krijg een "eth0: not found" foutmelding.

Ik begrijp dat je in /etc/initrd-tools e.e.a. kunt wijzigen (en heb dit ook geprobeerd), maar ik gok zo dat deze een specifiek image ergens neer zet dat je later zelf kunt gebruiken... Hoe zorg ik er voor dat het image aangepast wordt op de live-cd (die ik natuurlijk uitgepakt heb op mijn lokale disk onder /home/tftpboot)?