HT-addict in spe
een BE-6 II ja ? ..
ok .. nog meer suggesties?
ok .. nog meer suggesties?
HT-addict in spe
Bedenk wel dat er nu een verandering op til is. Ze willen net als ze van 66 naar 100 zijn gegaan, nu naar 133 Mhz. De BX chipset heeft helaaaaaaaaaas geen divider 1/2 voor AGP !
F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.
welke chipset gaat dat wel krijgen dan ? ..
HT-addict in spe
Verwijderd
Da's de Intel 820 chipset. Het probleem daarmee is dat het nog een hoop gekloot geeft met andere hardware. Schijnt vrij onstabiel enzo te zijn. Bovendien redelijk duur.
Papillon, wat bedoel je met die AGP divider? Waar heb ik dat voor nodig en wat kan ik ermee?
Papillon, wat bedoel je met die AGP divider? Waar heb ik dat voor nodig en wat kan ik ermee?
Eh.. We moeten de VIA chiopsets niet vergeten. Ze zijn op 133 Mhz net zo snel als de 100 Mhz BX'en .. Maar ja.. de CPU wil dan wel harder terwijl de rest van de hardware niet hoeft over te werken.
Eh.. de AGP divider is de deler die relateert aan de FSB (mobo frequentie) Als de FSB op 66 Mhz staat is die meestal 1 wat een AGP frequentie oplevert van jawel : 66 Mhz.
Als de FSB 100 Mhz zou is en de AGP divider nog steeds 1, dan zou de AGP frequentie ook jawel : 100 Mhz zijn. Maar dan krijg je problemen. Je videokaart (die meestal in de AGP slot zit) moet dan zwaar overwerken.
Daarom kent de BX chipset een divider 2/3. Als de FSB 100 Mhz is en de FSB 2/3, dan loopt de AGP weer keurig op 66 Mhz.
Moet ik uitleggen wat er met 133 Mhz FSB en AGP divider 2/3 gebeurt ?
Dit hele verhaal geldt ook voor PCI !!!
De BE6-II kent het volgende: (correct me if I'm wrong)
AGP dividers: 1 en 2/3
PCI dividers: 1/2, 1/3 en 1/4.
Je kunt ze gewoon instellen.
De BX chipset ondersteunt gewoonweg geen andere dividers. De eerste BX'en (voor mijn part BX-II) die een divider 1/2 ondersteunen ga ik direct halen ! (Als die ooit komt, maar daar reken ik niet op)
Eh.. de AGP divider is de deler die relateert aan de FSB (mobo frequentie) Als de FSB op 66 Mhz staat is die meestal 1 wat een AGP frequentie oplevert van jawel : 66 Mhz.
Als de FSB 100 Mhz zou is en de AGP divider nog steeds 1, dan zou de AGP frequentie ook jawel : 100 Mhz zijn. Maar dan krijg je problemen. Je videokaart (die meestal in de AGP slot zit) moet dan zwaar overwerken.
Daarom kent de BX chipset een divider 2/3. Als de FSB 100 Mhz is en de FSB 2/3, dan loopt de AGP weer keurig op 66 Mhz.
Moet ik uitleggen wat er met 133 Mhz FSB en AGP divider 2/3 gebeurt ?
Dit hele verhaal geldt ook voor PCI !!!
De BE6-II kent het volgende: (correct me if I'm wrong)
AGP dividers: 1 en 2/3
PCI dividers: 1/2, 1/3 en 1/4.
Je kunt ze gewoon instellen.
De BX chipset ondersteunt gewoonweg geen andere dividers. De eerste BX'en (voor mijn part BX-II) die een divider 1/2 ondersteunen ga ik direct halen ! (Als die ooit komt, maar daar reken ik niet op)
Verwijderd
Is het zo dat je AGP en PCI apparaten alleen vanaf een FSB van 100 Mhz moeilijk gaan doen, of gaat dat al mis zodra je FSB boven de 66 Mhz komt?
PCI is gedefinieerd om op 33 Mhz te draaien.
AGP is gedefinieerd om op 66 Mhz te draaien.
Als je onder de specificaties gaat zitten (lagere freq) je binnen de specificaties valt zul je waarschijnlijk geen problemen ondervinden. Op het moment dat je over de schreef gaat, dan val je buiten de specificaties en kan je problemen verwachten.
De praktijk leert dat PCI en AGP kaarten over enige reserve beschikken. De truc is dat je nooit weet wie en wanneer het net wel/niet meer trekt. Er zijn mensen die de PCI stabiel op 41.5 Mhz draaien.. Er zijn ook mensen die al problemen hebben als de PCI op 35 Mhz of hoger draait !
Met een divider van 1/4 voor PCI en AGP 2/3 en een FSB van 133 Mhz krijg je hetvolgende:
PCI draait keurig op 33 Mhz en AGP op 89 Mhz.
(AGP ver boven de specificaties dus)
Als je de PCI divider nu op 1/3 zet dan draait ie (met FSB 133) op 44.3 Mhz.
Daarom is het ook zo balen dat de BX chipset geen AGP divider : 1/2 kent !
Dat zou namelijk mogelijk maken een FSB van 133 Mhz te draaien zonder dat je AGP en/of PCI buiten de specificaties vallen!
Het feit dat je op de BP6 van abit de PCI en AGP divider niet zelf kunt instellen maakt hem voor mij minder aantrekkelijk dan de BE6-II
AGP is gedefinieerd om op 66 Mhz te draaien.
Als je onder de specificaties gaat zitten (lagere freq) je binnen de specificaties valt zul je waarschijnlijk geen problemen ondervinden. Op het moment dat je over de schreef gaat, dan val je buiten de specificaties en kan je problemen verwachten.
De praktijk leert dat PCI en AGP kaarten over enige reserve beschikken. De truc is dat je nooit weet wie en wanneer het net wel/niet meer trekt. Er zijn mensen die de PCI stabiel op 41.5 Mhz draaien.. Er zijn ook mensen die al problemen hebben als de PCI op 35 Mhz of hoger draait !
Met een divider van 1/4 voor PCI en AGP 2/3 en een FSB van 133 Mhz krijg je hetvolgende:
PCI draait keurig op 33 Mhz en AGP op 89 Mhz.
(AGP ver boven de specificaties dus)
Als je de PCI divider nu op 1/3 zet dan draait ie (met FSB 133) op 44.3 Mhz.
Daarom is het ook zo balen dat de BX chipset geen AGP divider : 1/2 kent !
Dat zou namelijk mogelijk maken een FSB van 133 Mhz te draaien zonder dat je AGP en/of PCI buiten de specificaties vallen!
Het feit dat je op de BP6 van abit de PCI en AGP divider niet zelf kunt instellen maakt hem voor mij minder aantrekkelijk dan de BE6-II
Ik heb een MSI MS6163 PRO
iNTEL BX mobo en hij bevalt me prima, zeker als je wilt overklokken is het een zeer goed bordje
iNTEL BX mobo en hij bevalt me prima, zeker als je wilt overklokken is het een zeer goed bordje
tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/
De eerste BX-producent die mobo's gaat maken met een agp-divider van 1/2 gaat rijk worden.... echt jammer dat die VIA-chipsets (die wel een agp-divider van 1/2 hebben) zoveel slechter zijn dan de BX-chipset
Pagina: 1