Toon posts:

Lpt aansturingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een aantal lampen en enkele andere apparaten (vb koffiezet) aansturen vanaf een webinterface.
Het maken van dat webinterface en programmeren is geen enkel probleem,
echter bij het maken va de schakelingen heb ik nog wat hulp nodig.

Wat ik gekocht heb:
-4 relais 12v DC (schakel), 230v AC (NO, NG)
-UlN2004
-Voeding 12v

Welke pinnetjes moet ik waar aansluiten en mag ik de voeding van 12v rechtstreeks tussen de uln2004 en de relais hangen of moeten daar nog weerstanden en dergelijke tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Relais tussen de 12V en de uln. Wel een diode over je relais heen, 1n4001 oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:58
Volgens mij gaat dat niet werken met een UIN2004 op een LPT poort.. Die LPT poort geeft namelijk maar 5 volt (Als je geluk hebt, sommige laptops doen maar 3.3 volt) terwijl de UIN2004 volgens de datasheet 6-15 volt nodig heeft om te schakelen.

Ik meen me ook te herinneren dat er een diode parralel over een relais moet gezet worden. (edit: zoals bassie dus ook al zei)

[ Voor 4% gewijzigd door Wirf op 24-08-2009 17:15 . Reden: Bassie is sneller dan ik met typen. ]

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 106% gewijzigd door Engineer op 14-10-2018 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandeGerrit
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 12:51

vandeGerrit

Well, this can't be right

Ik heb toen die tijd veel gehad aan dit topc: [HowTo] Stappenmotoren
gaat dan wel over stappenmoters, maar ook hier hangen ze ULN's aan de LTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Die blusdiode hoeft niet, die zit al in de ULN:
- INTEGRATED SUPPRESSION DIODES FOR INDUCTIVE LOADS
Maar met 5V lukt het waarschijnlijk niet. Je kan dan beter een ULN2003 nemen, die kan wel met 5V aangestuurd worden kan ik je uit ervaring vertellen (pas nog eenzelfde opstelling gemaakt als waar jij mee bezig bent).

De ULN2003 is een open collector driver dus je sluit de ene kant van de relaisspoel aan op de 12V en de andere kant op de uitgang van de ULN2003. Klinkt op het eerste gezegd raar misschien maar als je het interne schema bekijkt op pagina 2 van de datasheet wordt het wat duidelijker.

Je kan de uitgang van de LPT direct aan de ingang van de ULN hangen.

O ja, ik weet niet precies wat voor voeding je gebruikt (computervoeding?) maar houdt er wel rekening mee dat die relais nog best wat stroom kunnen trekken als ze bekrachtigd zijn. Dus even opletten of die voeding dat kan leveren.

[ Voor 19% gewijzigd door JER00N op 25-08-2009 02:32 ]

Pagina: 1