ICS op VPN verbinding: alleen internet werkt

Pagina: 1
Acties:

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Ik heb hier een probleem met een VPN verbinding (PPTP, standaard ingesteld met Vista). Deze VPN verbinding is gedeeld met ICS, zodat een laptop deze VPN kan gebruiken.
De situatie is als volgt:
De computer met VPN hangt aan mijn router. De laptop hangt op een tweede NIC in de computer. Deze tweede NIC is geselecteerd als de verbinding waarmee de VPN moet worden gedeeld.

Als de VPN verbonden is, kan de laptop soms verbinding krijgen met internet (zonder VPN werkt internet dus niet). Waarom het niet altijd werkt, begrijp ik nog steeds niet (edit: ik moet blijkbaar Use default gateway onder advanced van de TCP/IP v4 settings aanvinken). Maar het is niet noodzakelijk voor het oplossen van het probleem. Ook kan hij de mappen van de computer zien en krijgt er gewoon toegang toe. Zelfs Outlook kan verbinding met de Exchange server maken (en de Public Folders etc. weergeven), terwijl dit altijd een VPN verbinding nodig heeft. Dus de VPN lijkt in orde. Echter, de mappen op de VPN zijn niet zichtbaar (van de universiteit). Hij geeft dan aan dat de doelcomputer niet bereikt kan worden (Windows cannot access \\servernaam\map. Check the spelling of the name. Otherwise, there might be a problem with your network. To try to identify and resolve... Identifying the problem geeft Windows sent the request to the DNS server and the server responded that the name was unknown). Op de computer werkt dit echter probleemloos.

Ik heb geprobeerd eenzelfde VPN verbinding op de laptop aan te maken en dan kan ik de mappen wél bereiken.

Nu weet ik zeker dat het wel kan, want gisteren werkte alles nog zonder problemen. Helaas kan ik vandaag deze mappen op de laptop niet meer zien, maar het is wel belangrijk dat dit weer gefixt wordt.
Ik heb geen settings of iets veranderd toen het niet meer werkte, ben vandaag hele lange tijd bezig geweest, maar nog steeds krijg ik geen toegang.

edit:
Een tracert naar één van de servers op de computer met ICS levert als eerste entry het juiste vpn adres op, de laptop geeft Unable to resolve target system name [servernaam]

edit2:
Heb nu de router/switch aan de andere kant gehangen, d.w.z. de ICS computer rechtstreeks aan het modem en de router tussen de laptop en computer gehangen (op de andere NIC). Vervolgens DHCP uitgezet en op de host deze handmatig ingesteld en op client op automatisch (zoals het hoort). Een tracert leverde al resultaat op naar de server die ik wilde, zal nu kijken of ik de juiste verbinding kan maken.
Iemand een idee waarom het nu al beter/helemaal werkt?

Samenvatting: Om toegang te krijgen tot de mappen, moet meestal worden ingelogd. Dit gebeurt soms automatisch en soms verschijnt er een schermpje hiertoe. Dit alles gebeurt perfect op de computer, maar de laptop wil deze mappen dus maar niet zien. Dit ondanks dat de VPN lijkt te werken, doordat internet wél bereikbaar is op de laptop.

Beide PC's zijn Vista. Alvast bedankt voor het meedenken.

[ Voor 34% gewijzigd door The__Virus op 24-08-2009 19:10 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Voor de duidelijkheid, door het omleggen van de kabels (router tussen PC en laptop i.p.v. rechtstreeks met crosslink cable) werkt alles weer. Hoop dat iemand weet hoe het komt en hoe ik kan zorgen dat het weer op de normale manier werkt, maar aangezien ik dit zeer zelden hoef te gebruiken ben ik al blij dat het weer werkt.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-03 22:35

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

blinde gok: DNS
Ik gok dat je 2e systeem niet de DNS servers van je universiteit gebruikt, maar die van je ISP.
Voor de rest van internet maakt dat niet uit, maar mogelijk dat universiteitscomputers intern een ander IP adres gebruiken.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.