WD mybook gecrasht, schijf uitbouwen voor datarecovery

Pagina: 1
Acties:

• elbandito
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-06-2025
Ik heb al diverse topics over dit onderwerp gevonden, maar daarin kon ik toch niet helemaal vinden wat ik zoek. Vandaar dat ik er een apart topic over open.

Ik heb een externe schijf, en WD my book Pro 500GB (die zilvere). Nu had ik de laatste tijd al een paar keer bij het kopieren van veel data (ong. 150 gb) al af en toe wat problemen dat er een fout opgetreden was bij het schrijven naar de externe harde schijf. een paar weken geleden kon ik de schijf ineens helemaal niet meer benaderen. Vandaag na mijn vakantie heb ik het nog een keer geprobeerd en het volgende gebeurt: de harde schijf spint up als ik de USB stekker in mn pc doe, dan hoor ik een paar tikken van waarschijnlijk de leeskop. deze tikken hebben een interval van ong. 1,5 sec en na 5 tikken houdt dit op. vervolgens gaat de harde schijf uit en gebeurt er niets meer. de tikken klinken zo ongeveer als een combinatie van badhead1.wav en badhead2.wav in deze lijst: http://faq.tweakers.net/om/hdd_geluiden/

Partition magic geeft een fout bij het opstarten als de externe schijf aangesloten is en ook Data lifeguard diagnostics van WD kan geen info over de schijf geven. bij dit progje verschijnt de schijf wel als USB in de lijst met harde schijven, maar verder verschijnt er geen info bij.

Nu heb ik natuurlijk geen tijdige backup van mn fotos gemaakt, ik weet het, echt enorm stom. Deze fotos wil ik wel erg graag redden en ben daarom van plan om de schijf uit te bouwen en in mn pc aan te sluiten om de data eraf te halen. Mijn vraag is nu: hoe groot is de kans op een succesvolle datarecovery met de bovengenoemde symptomen? Het is waarschijnlijk lastig aan te geven of er en kans is dat ik de data eraf kan halen, maar als de kans 25% of meer is wil ik het wel wagen.

Indien de kans bijna 0 is, dan kan ik net zo goed de hoop opgeven en de schijf terug sturen naar WD, er zit volgens de website van WD 3 jaar garantie op de WD mybook pro, dus ik heb nog tot December 2009. Verder is de winkel waar ik hem gekocht heb al een tijdje failliet (progress in hengelo) dus moet het direct via WD. en nog ee vraagje: stel dat ik de schijf terug stuur naar WD, gaan die dan nog naar de data kijken die erop staat? Er staan een aantal dingen op die niet via de officiele kanalen verkregen zijn zeg maar...