Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Virusscanner afdoende bij domme actie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vader heeft van een buurjongen een "kopie" van office gekregen. Hij hoefde geen registratiesleutel in te voeren, waardoor ik er (erg) zeker van ben dat het een illegale versie is die van usenet of zo afkomstig is.
Dit ook, omdat het buurjongetje al eens eerder gemeld had dat hij, ook voor mij, allerhande handige software in de aanbieding had, ik hoefde maar te vragen...

Nou heb ik een flinke discussie met mijn vader over het risico dat zijn laptop geïnfecteerd kan zijn - hij vind dat geen probleem want hij heeft een virusscanner en die update altijd automatisch.

Volgens mij is dat onzin - en daar wil ik graag jullie mening over weten...

Paps weigert mij scans te laten doen want daarvoor moet ik "overbodige troep" installeren en hij merkt niets aan zijn pc - ik vind dat hij koppig is en vermoed dat zijn laptop besmet is.

Wie kan me hier iets over zeggen - en wie heeft er tips over wat ik nu het beste kan doen?

Verwijderd

De meeste illegale versies van usenets zijn wel schoon hoor. Waarom vermoed je dat er iets aan de hand is met zijn PC? Overigens, als er iets mis is met de Office, is de kans groot dat je er alleen met een reinstall vanaf komt.

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Geen key = illegaal inderdaad.
Je hebt ook online virusscanners waarmee je je kunt uitleven, hoef je niets te installeren :)

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 13:42:
De meeste illegale versies van usenets zijn wel schoon hoor.
Maar dat is niet iets waar je zomaar vanuit mag gaan, wat dat betreft deel ik de 'oplettendheid' van de topicstarter wel.

Overigens is er een flinke kans dat de virusscanner, mits inderdaad dagelijks geüpdate, een virus tegen zou kunnen houden, maar geen enkele antivirus werkt 100%.

Ik zou voor de zekerheid een (of meerdere) online virusscanners proberen.

[ Voor 41% gewijzigd door anandus op 24-08-2009 13:46 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Verwijderd

Topicstarter
Goeie vraag - een paar jaar geleden had ik eens een check op de pc van mijn moeder gedaan - waar iemand anders toen wat leuke software op had gezet (familie die intussen goddank ook beter weten) - dat bleek toen zo'n broeinest van virussen en zo te zijn, dat ze van planet.nl en kpn te horen hadden gekregen dat ze afgesloten zouden worden als ze niets aan hun pc zouden doen.

Ik ben bang voor herhaling...

Hoe kun je er het meest zeker van zijn - als je dus ooit gekraakte software hebt geïnstalleerd - dat je pc nog virusvrij is?

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Usenet, nooit problemen met de software.

Maar evengoed wel grote kans de de pc van je vader besmet is, met alleen een virusscanner hou je geen spyware\malware\e.d. tegen.
Een scan mbv Malwarebytes kan nooit kwaad en zoveel extra rotzooi installeer je daar niet mee :+

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 13:46:
Hoe kun je er het meest zeker van zijn - als je dus ooit gekraakte software hebt geïnstalleerd - dat je pc nog virusvrij is?
100% zekerheid?
Een nieuwe installatie na een goede format.

En verder software van betrouwbare bronnen halen.

• siknu
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-06 15:56
L4m0r schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 13:43:
Geen key = illegaal inderdaad.
Je hebt ook online virusscanners waarmee je je kunt uitleven, hoef je niets te installeren :)
Behalve dan dat balkje in IE van ActiveX dat je vraagt toch iets te installeren of in het geval van Java zal het toch een applicatie in je cache downloaden. Neemt niet weg dat het de minder ingrijpende installaties zijn.

Als hij niet wilt dan is het zijn probleem, maar dan moet hij ook niet bij je aankloppen als het fout gaat. Mijn vriendin had laatst een rootkit op haar PC staan veroorzaakt door een spel van usenet "normaal ging het altijd goed met spellen van die poster" en nu niet en laat NOD32 het nou niet herkennen.

[ Voor 25% gewijzigd door siknu op 24-08-2009 13:56 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:26

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als het origineel een cd / dvd van Surfnet (SlimmeROM's e.d.) is, hoef je ook geen key in te voeren.

Als je pa weigert dingen te installeren, prima...maar geef hem dan wel aan dat jij niet in staat voor de gevolgen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-11 10:29
Als hij al een virusscanner heeft, waarom moet je dan wat installeren om te kunnen scannen :?

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

• anandus
  • Niet online
yodeluxe schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 13:48:
Als hij al een virusscanner heeft, waarom moet je dan wat installeren om te kunnen scannen :?
Omdat virusscanners nooit 100% van de virussen kunnen vinden én er virussen zijn die doodleuk de virusscanner uitzetten (of er andere foefjes mee uithalen).

Verwijderd

Topicstarter
anandus schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 13:47:
[...]
100% zekerheid?
Een nieuwe installatie na een goede format.

En verder software van betrouwbare bronnen halen.
Wat noem jij betrouwbare bron? Ik heb geen inzicht waar die office vandaan is gekomen...
The Eagle schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 13:47:
Als het origineel een cd / dvd van Surfnet (SlimmeROM's e.d.) is, hoef je ook geen key in te voeren.

Als je pa weigert dingen te installeren, prima...maar geef hem dan wel aan dat jij niet in staat voor de gevolgen.
Ik geloof niet dat buurjongetje op de universiteit zit dus ik twijfel over surfnet - die gast is pas 15 of zo. :)

En ik mag uiteindelijk opdraaien als ze weer brieven van diverse providers krijgen. En alles liever dan dat paps met zijn "zakelijke laptop" (directeur klein bedrijf) werkt met alle illegale zooi van de buurjongen... :P

-------

Maar goed - een goede scankit zou voldoende moeten zijn en anders eens een online scanner of twee zou moeten werken?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2009 13:55 ]

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Aub, er staat voldoende rotzooi op Usenet. Games geinfecteerd met rootkits, Setups gemerged met trojans, het bestaat allemaal.

Mijn suggestie is: Office kopen, anders gebruik je maar OpenOffice.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 13:51:
[...]

Wat noem jij betrouwbare bron? Ik heb geen inzicht waar die office vandaan is gekomen...
Een winkel? Microsoft.com?
Snake schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 13:53:
Inderdaad :)
En ik mag uiteindelijk opdraaien als ze weer brieven van diverse providers krijgen. En alles liever dan dat paps met zijn "zakelijke laptop" (directeur klein bedrijf) werkt met alle illegale zooi van de buurjongen... :P
Als het ook nog een laptop van de zaak is (en notabene zijn zaak), dan zou ik gewoon via de zaak legale software kopen en niet het risico lopen van virussen, malware en een dikke boete als ze erachter komen.

[ Voor 62% gewijzigd door anandus op 24-08-2009 13:57 ]

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Of bel even naar de instantie die in NL verantwoordelijk is voor softwarelicenties, en stuur die even naar je papa ;)

Verwijderd

Topicstarter
Snake schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 13:53:
Aub, er staat voldoende rotzooi op Usenet. Games geinfecteerd met rootkits, Setups gemerged met trojans, het bestaat allemaal.

Goeie tip - had ik nog nieteens aan gedacht... Ga meteen even bellen! Alhoewel - zit daar ook open-outlook op?
anandus schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 13:54:
[...]
Een winkel? Microsoft.com?

[...]
Inderdaad :)

[...]
Als het ook nog een laptop van de zaak is (en notabene zijn zaak), dan zou ik gewoon via de zaak legale software kopen en niet het risico lopen van virussen, malware en een dikke boete als ze erachter komen.
Ja, da's ook mijn probleem - ik vroeg me alleen af wat er met betrouwbare bron bedoeld werd...

Nou heb ik makkelijk praten - ik krijg alles van mijn baas, maar zelf kopen van office kost wel een bak geld...

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 13:59:
[...]

Goeie tip - had ik nog nieteens aan gedacht... Ga meteen even bellen! Alhoewel - zit daar ook open-outlook op?

[...]

Ja, da's ook mijn probleem - ik vroeg me alleen af wat er met betrouwbare bron bedoeld werd...

Nou heb ik makkelijk praten - ik krijg alles van mijn baas, maar zelf kopen van office kost wel een bak geld...
Helaas niet. Ik weet niet of je gebonden bent met Exchange / syncen met een WiMo apparaat. Zoja: dan zit je vast aan Outlook.

Zonee: Thunderbird is een goed alternatief.

• houtig
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:12
Of ga anders ff naar: http://housecall.trendmicro.com/ Ik vind goede online scanner die ook voor malware checkt. Installeert 'niks'. iig voor je pa ff, er wordt wel een scanmechanisme en een bibliotheek op je computer gezet maar dat hoeft je pa niet te weten o:)

By us.. [Als ik hier ben ben ik niet aan het werk]

Verwijderd

Kijken of je kunt achterhalen wat voor warez versie het was. Buurjongen er op aanspreken, heeft je vader geen cd/dvd gekregen?

Voor zover ik weet zijn er geen warez versies van respectabele groepen die office zonder sleutel te hoeven invoeren hebben uitgebracht. Of ik loop alweer een tijdje achter.

Dus een scan/onderzoek kan wel nuttig zijn.

Je woont nog thuis neem ik aan omdat je anders problemen verwacht met je ISP? Anders had ik het gewoon lekker laten zitten. Hij merkt de gevolgen vanzelf wel. Stijfkoppige mensen ook met van "geen overbodige troep op mijn pc want ik weet niet hoe het werkt/vertrouw het niet/ken het niet" :X misschien heeft ie de overbodige troep al :+ Desnoods installeer je een virusscanner en haal je het later weer eraf.

En leg je pa uit wat malware met een pc kan doen en ook je privacy en het daarom belangrijk is de zaken goed op orde te hebben, de isp is pas een tweede zorg.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2009 14:10 ]

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 14:08:
Kijken of je kunt achterhalen wat voor warez versie het was. Buurjongen er op aanspreken, heeft je vader geen cd/dvd gekregen?

Voor zover ik weet zijn er geen warez versies van respectabele groepen die office zonder sleutel te hoeven invoeren hebben uitgebracht. Of ik loop alweer een tijdje achter.
ZWT is afaik altijd met geintegreerde key. Die zijn dus wel proper (mits je de originele van ZWT hebt.

Maar iemand anders kan weer die setup modifien. Hell alles is mogelijk.

@TS: Messenger service aanzetten op zijn pc en berichtjes spammen met NET SEND ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 14:08:

Dus een scan/onderzoek kan wel nuttig zijn.

Je woont nog thuis neem ik aan omdat je anders problemen verwacht met je ISP? Anders had ik het gewoon lekker laten zitten. Hij merkt de gevolgen vanzelf wel. Stijfkoppige mensen ook met van "geen overbodige troep op mijn pc want ik weet niet hoe het werkt/vertrouw het niet/ken het niet" :X misschien heeft ie de overbodige troep al :+ Desnoods installeer je een virusscanner en haal je het later weer eraf.

En leg je pa uit wat malware met een pc kan doen en ook je privacy en het daarom belangrijk is de zaken goed op orde te hebben, de isp is pas een tweede zorg.
Ik woon niet thuis en woon zelfs 250 km bij mijn ouders vandaan. Ik zie dat buurjochie ook nooit, die was er een keer toevallig toen ik daar was.

Denk dat ik gewoon nog een keer paps aanspreek dat hij die rotzooi van zijn laptop af moet halen ivm ellende - en dat als hij dat niet wil, ik de rest ook niet doe.

Dank voor alle tips en adviezen!

Verwijderd

Topicstarter
Snake schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 14:10:
[...]
@TS: Messenger service aanzetten op zijn pc en berichtjes spammen met NET SEND ;)
:) :)

Dan hangt ie direct aan de telefoon - wie is NET en waarom moet ik die senden? :P :P

(Ja, ik weet dat ie net send niet leest!)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2009 14:18 ]

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 14:17:
[...]

:) :)

Dan hangt ie direct aan de telefoon - wie is NET en waarom moet ik die senden? :P :P
Maar neen :P

Messenger service aanzetten op _ZIJN_ pc. En dan vanuit jouw pc: NET SEND ipvanjevader bericht aan je vader

Maar dat werkt niet meeer over internet (die poort zit dicht).

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Het is natuurlijk echt niet zo dat alle illegale software van usenet/torrents rotzooi bevat, iets wat Brein en consorten je natuurlijk wel graag willen laten geloven. Sterker nog zeker op usenet is veruit de meeste aangeboden software gewoon schoon.

Feit is natuurlijk wel dat je nooi uit kan sluiten dat gedownloade software niet geinfecteerd is, dus een goede virusscanner is wel aan te bevelen. Wil je 100% zekerheid dat je software die je installeerd niet besmet is dan is de enige optie inderdaad kopen.

Verwijderd

Topicstarter
Snake schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 14:18:
[...]

Maar neen :P

Messenger service aanzetten op _ZIJN_ pc. En dan vanuit jouw pc: NET SEND ipvanjevader bericht aan je vader

Maar dat werkt niet meeer over internet (die poort zit dicht).
Ik edit net mijn vorige reactie - ik weet dat je dat niet ziet - en dat zit thuis al dicht via het router - ik kon het nieteens vanaf mijn moeders pc... :) :P

Verwijderd

Gewoon een afspraak maken met pa: laat me nu dat ding nakijken en evt. opschonen en dan hebben we het er niet meer over. Zo niet dan meteen afspreken dat je als een pc boer de problemen behandelt in de toekomst. Onderzoekskosten van 40 euro, en dan 20 euro per uur (kan natuurlijk ook hoger :D)

edit:
Welke scanner gebruikt hij nu trouwens?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2009 14:25 ]

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11 16:50

r0b

Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 14:16:
[...]

Ik woon niet thuis en woon zelfs 250 km bij mijn ouders vandaan. Ik zie dat buurjochie ook nooit, die was er een keer toevallig toen ik daar was.
Herkenbaar; ik zit op ~ 1700km afstand en zit met hetzelfde probleem; pa heeft zusje één keer achter z'n eigen pc gelaten en een paar dagen later ontving ik al spam op mijn persoonlijke mailadres. Één of andere MSN trojan die z'n volledige adresboek / contactlist mailt.

Heb hem maar even de schrik aangejaagd dat er mogelijk - alles is immers mogelijk - ook een keylogger op z'n pc zit en aangeraden om een backup van data op externe schijf te zetten en een full wipe te doen.
Volgende keer dat ik daar ben gaat de USB-stick met Ubuntu erin. Op alle
s pc's daar. Ben ik tenminste af van het gezeik. :)

• Finder
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-11 13:57
Ik ben er bijna zeker van als het een versie van een betrouwbare usenet-site of een goede Office rip is, dat hij schoon is. Zeker als je een goede virusscanner hebt (Kaspersky oid.) In mijn ogen zoek je een beetje de confrontatie met je vader/buurjongen, wat niet wegneemt dat ze illegaal bezig zijn. Ik zou ze aanraden om OpenOffice te gebruiken of te betalen, tja, als ze dat niet willen dan houd het gewoon op. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden, ook je vader.

Verwijderd

Snake schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 14:10:
[...]
ZWT is afaik altijd met geintegreerde key. Die zijn dus wel proper (mits je de originele van ZWT hebt.

Maar iemand anders kan weer die setup modifien. Hell alles is mogelijk.

In de nfo van ZWT staan gewoon keys, moet je wel invoeren. Er is wel een 1 van NOPE met SP1 waar het niet nodig schijnt te zijn. Nforce ik neem aan dat het office 2007 is, zoeken daarop en dan pc app iso's bij de sectie.

Nederlandse versie is dacht ik van de groep AIO ofzo, moet je ook serial ingeven. Ik meen dat het niet mogelijk is verder met de setup te gaan zonder een geldige serial op te geven.

En mocht je te weten komen waar de release van de buurjongen vandaan komt zal google ook wel kunnen vertellen hoe het daarmee zit aangezien zoiets echt niet ongemerkt voorbij gaat.

offtopic:
Disclaimer: Niet om aan te sporen naar iets illegaals ofzo maar puur ter informatie van waar je op zou kunnen controleren.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2009 14:34 ]

• anandus
  • Niet online
Persoonlijk ben ik overigens van mening dat, aangezien het een werk-laptop is van je vader dat er een legale versie van Office op hoort te zitten. (Of OpenOffice icm Thunderbird, natuurlijk)

Thuispiraterij is 1 ding, maar piraterij voor werk vind ik helemaal not done, maar dat is mijn mening.

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 01:55

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Je kan voor €40 office enterprise kopen bij surfspot. Dat is betrouwbaar, (Het werkt met alle grote bedrijven en universiteiten samen) en goedkoop. (ze hebben speciale afspraken met microsoft, adobe, enz.) Als je dan nog eens bij een universiteit of een hogeschool werkt, (of erop zit als student) kost het maar €10, maar dan is de gekochte software maar bruikbaar (en geldig) tot dat je daar niet meer werkt. (je gaat met pensioen, of je bent klaar met studeren) Als je niet of een universiteit of hogeschool zit die in de lijst staat waarmee surfspot een samenwerkingsverband heeft, kost office €40. Wij kopen daar al onze software. Zelf Windows Vista Ultimate is daar onder de €100!!

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

F.West98 schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 14:44:
Je kan voor €40 office enterprise kopen bij surfspot. Dat is betrouwbaar, (Het werkt met alle grote bedrijven en universiteiten samen) en goedkoop. (ze hebben speciale afspraken met microsoft, adobe, enz.) Als je dan nog eens bij een universiteit of een hogeschool werkt, (of erop zit als student) kost het maar €10, maar dan is de gekochte software maar bruikbaar (en geldig) tot dat je daar niet meer werkt. (je gaat met pensioen, of je bent klaar met studeren) Als je niet of een universiteit of hogeschool zit die in de lijst staat waarmee surfspot een samenwerkingsverband heeft, kost office €40. Wij kopen daar al onze software. Zelf Windows Vista Ultimate is daar onder de €100!!
Dan mag die software nog niet gebruikt worden in een productieomgeving.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik denk dat heel de discussie over wel of niet illegale software gebruiken en waar legale software te kopen compleet offtopic is.

De TS vraagt alleen of er iets aan de hand is nu er een illegale versie van office geinstalleerd is. De kans dat gebeurt is is met een up to date virusscanner erg klein en bovendien werkt de laptop gewoon normaal. Denk dus niet dat ts zich zorgen hoeft te maken.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

ik222 schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 14:52:
Ik denk dat heel de discussie over wel of niet illegale software gebruiken en waar legale software te kopen compleet offtopic is.

De TS vraagt alleen of er iets aan de hand is nu er een illegale versie van office geinstalleerd is. De kans dat gebeurt is is met een up to date virusscanner erg klein en bovendien werkt de laptop gewoon normaal. Denk dus niet dat ts zich zorgen hoeft te maken.
Helemaal mee eens, de kans dat er rotzooi aanwezig is door gewoon te surfen met de pc is groter dan dat er nu opeens rotzooi is door een illegale office installatie.
Een virusscanner alleen is gewoon niet voldoende.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Je vader zijn admin rechten op die bak afnemen >:)

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 01:55

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Henk007 schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 15:01:
Je vader zijn admin rechten op die bak afnemen >:)
volgens mij gaat dit ook weer off-topic

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Pagina: 1