Alternatieven voor Cups? Waarom is Cups zo beroerd?

Pagina: 1
Acties:

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-01 13:50

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Hoi,

Iets wat ik mij al tijden afvraag en er is niemand die dit lijkt op te willen (kunnen) lossen. De volgende situatie:

Ubuntu 9.04 en geheel up2date en een printer, HP Laserjet 2200 zowel lokaal (USB) als via netwerk (dmv een cheap-ass Eminent ding die feitelijk UTP -> USB doet). Normaal tekst printen vanuit Ubuntu (zowel lokaal als via netwerk) is allemaal geen probleem.

Het probleem zit hem in zodra ik iets meer grafisch ga printen (bijv een foto). Toevallig kwam ik dit gisteren weer tegen omdat ik een 6 tal foto's op 1 A4 wilde printen (/kopieeren). Als ik simpelweg 1 foto pak en deze afdruk duurt het een eeuwigheid voor spoolen naar de printer en uiteindelijk klapt de printer uit met een foutcode (printer reset). Als ik deze zelfde foto uitdraai via Windows (in een VirtualBox) begint de printer na enkele seconden keurig te snorren en komt de foto er zonder problemen uitgerold.

Wat ik mij afvraag is waarom CUPS dit ook niet kan? Is de printerspooler/driver nou zoveel beter onder Windows van deze tochwel bejaarde printer? Onder Cups gebruik ik de default driver van HP welke recommended heeft.

Is er een alternatief zodat ik simpelweg een groot plaatjes (of PDF) kan uitdraaien op deze printer zonder dat ik een eeuwigheid moet wachten en uiteindelijk de printer niks print?

Dit is overigens niet de 1e printer waar ik dit probleem aantref. Ik vraag mij ook af wat nou het grote verschil is tussen Cups en Windows.

Het stomme is nog, als ik via Cups (via Samba) print naar een Windows printer, dan gaat het wel weer perfect (in Windows is niet eens een driver benodigd dan, RAW printen). Mijn vermoeden ligt dus in de spooler en de manier waarop deze data in de spooler beland..

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Ik moet je gelijk bekennen dat ik weinig met CUPS en Ubuntu gedaan heb, maar ik ben wel ontzettend veel bezig met CUPS op OS X.

Waar ik naar benieuwd ben is hoe die printer nou ingesteld staat, voornamelijk een juiste URI gebruiken kan een hoop snelheidswinst opleveren. Op OS X kan ik ook heleboel informatie over cups vinden op http://127.0.0.1:631 ,misschien dat je daar zelf ook nog wat opties en instellingen kunt vinden welke je nog niet had gezien.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Die instellingen zijn sowieso wel goed. Maar ik zal even kijken vanavond.

Normaal text printen (met en zonder opmaak) gaat ook gewoon snel. Alleen PDF en Plaatjes printen is enorm traag en eigenlijk onmogelijk. Iets wat wel 'normaal' en snel werkt onder Windows. Waarom kan ik dat niet snel onder Linux is de grote ham-vraag eigenlijk? Blijkbaar spoolt Cups iets totaal anders (teveel?) dan de windows-spooler.

Als voorbeeld, gisteren heb ik deze website proberen te printen onder Linux via Cups en printer direct op USB. Na 3 minuten (!!) kwam de 1e pagina er uit zonder plaatjes. De 2e pagina (welke blijkbaar plaatjes had) is er nooit uit gekomen.
Onder Windows (via VirtualBox) had ik binnen enkele minuten alle pagina's (inclusief plaatjes).

Wat mij opviel, was de queuesize van Cups welke > 300MB was. Onder Windows kan ik dit niet zien (uiteraard).

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• Herby

Herby

Stalknecht

Het maakt wel degelijk uit hoor, ik heb niet de moeite genomen om me in deze printer te verdiepen ,maar als het apparaat word aangestuurd via bijv Samba (zoals Windows het waarschijnlijk doet) en jij zit nu te klunsen met JetDirect dan zal hij het wel doen, maar ervaar je de problemen die je nu hebt, dus met complexe opdrachten gaat het beestje op zijn snufferd.

Vandaar dat de cupsconfig mij zo boeit, de driver en alles zul je wel goed hebben en opties (papierbakken enz.) hebben ook niets te maken met de printsnelheid.

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Welke driver heb je nou precies en wat voor soort is het (PS, PCL?)?
Gebruikte drivers maken in geval van cups een wereld van verschil namelijk.

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Even remote gekeken:
Printer Driver: HP LaserJet 2200 Postscript (recommended)
Printer State: idle, accepting jobs, published.
Device URI: socket://192.168.x.x:9100
Ik kan nog eens een andere driver proberen.

• Herby

Herby

Stalknecht

Je URI verklapt niet veel, het kan IPP of LPD zijn ,maar ook andere mogelijkheden zitten nog in de running, ga dus is goed kijken en post dan ;)

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Als je de printer als postscript printer gebruikt en alles gaat traag, dan heeft je printer gewoon te weinig spierballen. Ik zou een andere driver proberen. De aanbevolen driver is trouwens de HPLIP postscript-HP driver.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:25

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Herby schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 14:28:
Je URI verklapt niet veel, het kan IPP of LPD zijn ,maar ook andere mogelijkheden zitten nog in de running, ga dus is goed kijken en post dan ;)
Met die poort erbij durf ik wel te zeggen dat dit JetDirect is.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
JetDirect is alleen een manier om de bits naar de printer te schuiven. Het probleem zit in de combinatie van de printer en de gebruikte driver. Het renderen van de jobs gaat gewoon te langzaam. Windows in de virtual box rendert de jobs zelf en schuift alleen kant en klare bits naar de printer.
Pagina: 1