raid0 ruimte kwijt

Pagina: 1
Acties:

• monta
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-02-2025
Ik heb in mijn systeem 2 harddisks van 320 gb in RAID0 (stripe).
Twee partities:
1 x 31 gb en de andere 59 gb aldus Windowsxp.

Daarnaast is er volgens computermanagement in Windows xp pro 502.03 gb niet toegewezen. Deze niet toegewezen ruimte kan ik ook niet toewijzen.

Twee schijven in raid 0 striping zou dus 1 schijf van 320 gb moeten zijn. Aangezien ik twee partities heb bij elkaar 100 gb zou er dus ongeveer 200 gb vrije ruimte moeten zijn.

Waar is deze ruimte gebleven? Ik weet niet meer of ik de twee partities met deze capaciteit heb aangemaakt volgens mij niet maar wat kan hier gebeurd zijn...

Bij het opstarten van de pc zie ik netjes dat de raid 0 2 schijven bevat vann 320 gb...

monta

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Het klopt niet helemaal wat je schrijft. Om te beginnen is het GB en niet gb.

Verder, als je twee schijven van 320GB in RAID0 zet, dan zou je een virtuele schijf van 640GB moeten krijgen. Daar is vervolgens 31GB respectievelijk 59GB van in gebruik, dat laat ±540GB in ongebruik. Dat is die 502,03 GB die niet toegewezen is.

Toewijzen is in dit geval leken taal voor Partioneren. En dat is ook wat je nodig hebt, een programma om dit te doen. Standaard kan XP dit voor je, ga maar eens op Control Panel -> Administrative Tools -> Computer Management -> Disk Management.

En mocht je het daar niet kunnen partioneren, neem dan aub eens de hele foutmelding over. Zodat duidelijk wordt waarom dat niet lukt.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-02 00:27

Big Womly

Live forever, or die trying

monta schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 09:48:
Twee schijven in raid 0 striping zou dus 1 schijf van 320 gb moeten zijn.
Zoals kalizec al zei: RAID0 geeft je 1 virtuele schijf van 640GB, 1 viruele schijf van 320GB met 2 320GB schijven bekom je via RAID1 (mirroring)
Het verschil hiertussen laat ik aan jou om op te zoeken.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-02 21:03

Haan

dotnetter

kalizec schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 09:58:

Toewijzen is in dit geval leken taal voor Partioneren. En dat is ook wat je nodig hebt, een programma om dit te doen. Standaard kan XP dit voor je, ga maar eens op Control Panel -> Administrative Tools -> Computer Management -> Disk Management.
of typ diskmgmt.msc in start->uitvoeren dan ben je er meteen :)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• monta
Bovenstaande begreep ik al wel maar in diskmanagement zie je dus die 500 GB vrije niet toegewezen ruimte. Iets klopt er niet.

In diskmanagment zie ik dus die 2 partities bij elkaar ongeveer 100 GB. Als je dus 2 disks in RAID0 hebt blijft er dus 1 schijf van 320 GB over. 2 partities in gebruik van ongeveer 100 GB geeft dus 220 vrije ruimte.

Er zijn dus geen foutmeldingen maar naar mijn mening is er 220 GB zoek...

Met die 500 GB niet toegewezen ruimte kun je niets doen in Windows disk management.

monta

• Haan

Haan

dotnetter

Maak anders eens een screenshot van hoe het er in diskmanagement uitziet? Want ik snap ook nog steeds niet echt hoe het precies zit bij jou.

Maar als je 500 GB niet-gepartitioneerde ruimte hebt, en ongeveer 100 GB in partities, heb je toch wel alles ruimte die er zou moeten zijn (640.000.000.000 bytes is een kleine 600 GB)

[ Voor 40% gewijzigd door Haan op 24-08-2009 12:17 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je begrijpt nog steeds niet wat welke RAID level doet.

Lees eens even Wikipedia: Standard RAID levels voordat je gaat roepen dat 2x320GB in RAID0 1x320GB uiteindelijk word.

https://discord.com/invite/tweakers

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-02 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

monta schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 12:11:
Bovenstaande begreep ik al wel maar in diskmanagement zie je dus die 500 GB vrije niet toegewezen ruimte. Iets klopt er niet.

In diskmanagment zie ik dus die 2 partities bij elkaar ongeveer 100 GB. Als je dus 2 disks in RAID0 hebt blijft er dus 1 schijf van 320 GB over. 2 partities in gebruik van ongeveer 100 GB geeft dus 220 vrije ruimte.

Met die 500 GB niet toegewezen ruimte kun je niets doen in Windows disk management.
Raid-0 is twee of meerdere schijven aan elkaar plakken, 2x320Gb is 640Gb waarvan je rond de 600Gb netto over zal houden. (Raid-1 is mirror, twee identieke schijven of een meervoud van 2 waarbij je de helft maar kan geberuiken) Je hebt van je totale schijfruimte twee partities gemaakt van 31Gb en 59Gb, bij elkaar dus 90Gb. Je hebt nog 502.3Gb over zeg je, dat zou dus ongeveer wel kloppen.

Je geeft aan dat je niets met die +-500Gb kan doen in diskmanagement? Rechtermuisknop op de lege ruimte en dan heb je wat voor opties?

...Spuit elf ...

[ Voor 3% gewijzigd door Tags NL op 24-08-2009 12:19 ]

https://powershellisfun.com

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:31

MsG

Forumzwerver

monta schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 12:11:

En dat is dus geheel onjuist. Wat wil je zelf bereiken? Raid 0: 2 * 320 is 640GB virtueel, maar als 1 van de 2 schijven dood gaat is alles weg. Of wil je juist 2 * 320 is 1 X 320 dubbel opgeslagen, dus als 1 schijf dood is heb je het nog steeds.

Wat ga je er op opslaan?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-02 12:50

Umbrah

The Incredible MapMan

Volgens mij snap je niet wat striping is; de RAID FAQ legt dit duidelijker uit, maar in het kort: striping zorgt er voor dat de bestanden in 'blocks' verdeeld worden over de 2 schijven, waardoor elke schijf maar de helft hoeft te lezen (dus de snelheidswinst). Het betekend echter wel dat als één schijf stuk gaat, dat je alle data kwijt bent. Om de grootte van de raid-schijf te meten, mag je deze formule gebruiken: Aantal schijven * grootte kleinste schijf = grootte volume. 1 schijf van 80GB en 2 van 320GB in één RAID0 verdeling zou dus worden: 3 * 80 = 240GB.

Je bent geloof ik in de war met mirroring in je grootte berekening (ook wel bekend als: RAID1). Daar kun je de formule gebruiken: grootte kleinste schijf = grootte array. Wat het doet is in feite alle schijven identiek maken. Gaat één van de schijven defect, dan staan de gegevens nog op een van de andere schijven. Dit moet je echter niet verwarren met een backup, want het beschermt niet tegen gegevensverlies door bijv. Virussen.

Als de schijf goed geïnitialiseerd is, en je voert diskmgmt als Administrator uit, dan zul je als het goed is partities moeten kunnen maken in die niet toegewezen ruimte. Staat die schijf in Diskmgmt.msc (start, diskmgmt.msc in zoeken intypen, enter) als Basis of Dynamisch ingesteld? Klik eens rechts op het disk-icoon in de disk manager. Rechts klikken in het lege gedeelte van de disk-grafiek zou je de optie moeten bieden om een nieuwe partitie te maken.

Klik anders eens rechts op het bestaande 59GB volume, ik weet niet of dat bij XP al zo was, ik gebruik dat oude OS niet meer, (hoop dat ze het geupdate hebben met SP3), maar kun je desnoods een partitie vergroten? (extend partition)

edit:
Ook ik is spuit elf, maar heb wel wat nieuwe dingen!

[ Voor 1% gewijzigd door Umbrah op 24-08-2009 12:25 . Reden: Moet sneller leren typen. ]

• monta
Umbrah schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 12:24:
Volgens mij snap je niet wat striping is; de RAID FAQ legt dit duidelijker uit, maar in het kort: striping zorgt er voor dat de bestanden in 'blocks' verdeeld worden over de 2 schijven, waardoor elke schijf maar de helft hoeft te lezen (dus de snelheidswinst). Het betekend echter wel dat als één schijf stuk gaat, dat je alle data kwijt bent. Om de grootte van de raid-schijf te meten, mag je deze formule gebruiken: Aantal schijven * grootte kleinste schijf = grootte volume. 1 schijf van 80GB en 2 van 320GB in één RAID0 verdeling zou dus worden: 3 * 80 = 240GB.

Je bent geloof ik in de war met mirroring in je grootte berekening (ook wel bekend als: RAID1). Daar kun je de formule gebruiken: grootte kleinste schijf = grootte array. Wat het doet is in feite alle schijven identiek maken. Gaat één van de schijven defect, dan staan de gegevens nog op een van de andere schijven. Dit moet je echter niet verwarren met een backup, want het beschermt niet tegen gegevensverlies door bijv. Virussen.

Als de schijf goed geïnitialiseerd is, en je voert diskmgmt als Administrator uit, dan zul je als het goed is partities moeten kunnen maken in die niet toegewezen ruimte. Staat die schijf in Diskmgmt.msc (start, diskmgmt.msc in zoeken intypen, enter) als Basis of Dynamisch ingesteld? Klik eens rechts op het disk-icoon in de disk manager. Rechts klikken in het lege gedeelte van de disk-grafiek zou je de optie moeten bieden om een nieuwe partitie te maken.

Klik anders eens rechts op het bestaande 59GB volume, ik weet niet of dat bij XP al zo was, ik gebruik dat oude OS niet meer, (hoop dat ze het geupdate hebben met SP3), maar kun je desnoods een partitie vergroten? (extend partition)

edit:
Ook ik is spuit elf, maar heb wel wat nieuwe dingen!
Print screen van Diskmgmt.msc Windows XP pro sp2:
[img]c:\temp\diskmgmt.jpg[/img]

monta

• monta
monta schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 13:53:
[...]

Print screen van Diskmgmt.msc Windows XP pro sp2:
[[url="c:\\temp\\diskmgmt.jpg"]afbeelding[/url]]
Ok mislukt dus.

monta

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-02 20:59

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Niet om lullig te doen, maar je snapt toch wel dat je een afbeelding niet zomaar vanaf je PC kunt linken? Je moet hem ergens uploaden, bijvoorbeeld op imageshack.

Verder is het wellicht handig om je eerst even goed in te lezen over het onderwerp. Je laat niet blijken dat je over veel kennis over het onderwerp beschikt, en de kennis die je hebt lijk je ook nog eens verkeerd toe te passen. Het laatste wat wij willen (en ik neem aan wat jij wilt) is dat je uiteindelijk al je data kwijt bent omdat je een foutje hebt gemaakt die je makkelijk had kunnen voorkomen.

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-02 18:49

QinX

Shai-Hulud

1). http://plaatjesupload.nl/ hier kun je je plaatje uploaden
2). help andere mensen eens wat vaker, ik zie maar 1 topic die jij zelf niet hebt gestart, en ik denk niet dat je daar hebt gereageerd om iemand te helpen.

my 2cents:
Ik had mijn schijven in de raid manager ingedeeld, misschien moet jij dit ook doen?
In mijn geval moest ik tijdens het starten van de raid manager ctrl+i doen.

http://tweakers.net/productreview/user/184256

• rscheper
  • Nu online
Inderdaad, upload de afbeelding naar een website en vervolgens de link hier :)

Daarnaast, Raid-0 houdt tocht echt in dat je inderdaad de ruimte van alle schijven kan benutten, dus mbt de grootte zit dat wel goed..

• monta
Patriot schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 14:00:
[...]

Niet om lullig te doen, maar je snapt toch wel dat je een afbeelding niet zomaar vanaf je PC kunt linken? Je moet hem ergens uploaden, bijvoorbeeld op imageshack.

Verder is het wellicht handig om je eerst even goed in te lezen over het onderwerp. Je laat niet blijken dat je over veel kennis over het onderwerp beschikt, en de kennis die je hebt lijk je ook nog eens verkeerd toe te passen. Het laatste wat wij willen (en ik neem aan wat jij wilt) is dat je uiteindelijk al je data kwijt bent omdat je een foutje hebt gemaakt die je makkelijk had kunnen voorkomen.
Plaatje:
http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1868708.html

monta

• QinX

QinX

Shai-Hulud

probeer eens gewoon rechter muis klik op die 500GB en dan Formatteren

om even antwoord te geven op je titel vraag:

Je bent niets kwijt.
Als je alle data bij elkaar op telt kom je op +- 596GB uit. Conform de standaard.
Harde schijf fabrikanten werken met GiB, wat dus gewoon per 1000 werkt.
Hard schijven:
1000*1000*1000*1000=1GiB
geheugen en flash = 1024*1024*1024*1024GB

Het nadeel is dat harde schijf fabrikanten gewoon 1024*1024 doen terwijl het eigenlijk 1000*1000 moet zijn.

[ Voor 75% gewijzigd door QinX op 24-08-2009 14:11 ]

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-02 17:10
rechtsklikken op je niet toegewezen ruimte en formateren kiezen dan zou het oplost moeten zijn, als ik dat screenshot bekijkt is dat wel een rommeltje daar he, no offence

PS Qinx was me voor ...

[ Voor 7% gewijzigd door ItsValium op 24-08-2009 14:09 ]

• monta
QinX schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 14:07:
Gaat niet. Met rewchtermuisknop krijg je alleen eigenschappen die je kunt kiezen.

monta

• QinX

QinX

Shai-Hulud

zoek eens een partitie maken, zoals gparted hiermee kun je misschien we de extra ruimte toewijzen.

• Haan

Haan

dotnetter

Antwoord staat gewoon in de FAQ: http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/15999914#schijfindelen (kan geen link maken, want die wordt gewijzigd naar een verkeerde locatie..)

Je kan max. 4 primaire partities op een schijf kwijt. Vanwege de rare indeling zoals die nu is, kan er dus niets bij, dus je hebt een tooltje nodig om de partities opnieuw in te delen (en dan niet Partition Magic! :X )

[ Voor 24% gewijzigd door Haan op 24-08-2009 14:17 ]

• MsG
  • Laatst online: 23:31

MsG

Forumzwerver

Volgens mij kan je nu niet formatteren omdat Windows ook op diezelfde fysieke schijf staat. Download eens bijv. ubuntu en brand het en van uit daar kan je prima formatteren.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Haan schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 14:16:
Antwoord staat gewoon in de FAQ: BalusC in "OM FAQ"

Je kan max. 4 primaire partities op een schijf kwijt. Vanwege de rare indeling zoals die nu is, kan er dus niets bij, dus je hebt een tooltje nodig om de partities opnieuw in te delen (en dan niet Partition Magic! :X )
kan het niet gewoon zijn gigantisch grote 47MB partitie weggooien?

• Haan

Haan

dotnetter

QinX schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 14:17:
[...]

kan het niet gewoon zijn gigantisch grote 47MB partitie weggooien?
Kan misschien ook wel. Mooiste is uiteindelijk toch om de heleboel te wipen en dan gewoon netjes in te delen in een Systeem partitie en een data partitie

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Beste vind ik persoonlijk nog is om de partities gewoon in de raid manager aan te maken
zo denk windows ook dat er fysiek meerdere schijven zijn.

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-02 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

Assign eens een driveletter aan die 3Gb grote partitie, kijk wat erop staat. Als het niet belangrijk is, wissen en dan heb je dus 505Gb over om een nieuwe partitie op te maken... Als het wel belangrijk is, verplaatsen en dan partitie wissen en een nieuwe 505Gb maken

https://powershellisfun.com

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-02 12:50

Umbrah

The Incredible MapMan

Yup, 'basis' schijven ondersteunen slechts 4 partities, je kan proberen de twee partities zonder driveletter te mappen, en dan eens kijken wat er op staat, staat er niets op, dan kun je ze weggooien, of je kunt de partitie van 3GB converteren naar NTFS en uitbreiden naar... de rest!

Je zou eventueel ook de schijf zelf van Basis naar Dynamisch kunnen zetten, echter heb ik geen flauw idee hoe XP daarop reageert, wie weet boot het niet meer. Dynamische schijven ondersteunen meer partities, hoewel ik partitie indeling buiten OS en Gegevens eigenlijk inefficiënt en overbodig vind, want op den duur loop je toch tegen het probleem aan dat de video partitie vol is, 'en wat dan?'. Kun je beter een directory \Video hebben op een joekel van een data partitie. Raid0 is toch niet iets waar je gegevens opzet die belangrijk zijn, zonder extreem goede backup ;)
QinX schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 14:23:
Beste vind ik persoonlijk nog is om de partities gewoon in de raid manager aan te maken
zo denk windows ook dat er fysiek meerdere schijven zijn.
LANG niet alle RAID-BIOS-en ondersteunen dit ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Umbrah op 24-08-2009 14:40 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:39

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Aller eerst lijkt het mij voor de TS heel verstandig is eens de FAQ's door te nemen, ik verwacht dat hij dan een heel stuk verder zal komen. Verder is zijn huidige probleem vrij duidelijk. Hij probeerd waarschijnlijk een 5e primaire partitie aan te maken en dat kan niet. Het is maar mogelijk om 4 primaire partities aan te maken.
Als TS de rest ook wil partitioneren dan zal hij eerst "uitgebreid partitie" aan moeten maken en vervolgens hier een of meerdere logische partities aanmaken.
Umbrah schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 14:40:
Yup, 'basis' schijven ondersteunen slechts 4 partities,
Dit klopt niet helemaal zoals ik al aangaf, er kunnen maximaal 4 primaire partities aangemaakt worden, vervolgens zul je eerst een "uitgebreide partitie" moeten aanmaken waarin je meerder logische partities kunt aanmaken.

[ Voor 28% gewijzigd door _Dune_ op 24-08-2009 15:04 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• monta
De partitie van 3 gb verwijdert, ik weet niet waar die vandaan kwam.... Daarna kon ik inderdaad van de 500 GB een partitie maken dus heb ik de bestaaande partitie vergroot zodat er 2 partities overblijven..

monta

Verwijderd

QinX schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 14:07:

om even antwoord te geven op je titel vraag:

Je bent niets kwijt.
Als je alle data bij elkaar op telt kom je op +- 596GB uit. Conform de standaard.
Harde schijf fabrikanten werken met GiB, wat dus gewoon per 1000 werkt.
Hard schijven:
1000*1000*1000*1000=1GiB
geheugen en flash = 1024*1024*1024*1024GB

Het nadeel is dat harde schijf fabrikanten gewoon 1024*1024 doen terwijl het eigenlijk 1000*1000 moet zijn.
De RAID werkt verder wel prima, maar sorry dat ik het zeg, maar het is een rommeltje.
Je hebt 4 partities in gebruik en een standaard schijf (dus geen dynamisch volume) kan maar maximaal 4 primaire partities hebben en loop je stuk. Je logische partitie neemt ook een slot in en zit gevangen.

Als je 2 besturingssystemen hebt kun je het beste dit aanhouden als voorbeeld:
Primaire Partitie 0 = Windows XP 100 GB
Primaire Partitie 1 = Dual Boot OS 100GB
Primaire Partitie 2 = Data (alle overige ruimte)

Zo laat je een slot in het MBR vrij als je in de toekomst iets van plan bent.

Een goede back-up van alles blijft noodzakelijk bij RAID0. Een foutje en heel je RAID kan weg zijn.
In RAID1 heb je dan maar 320 GB, maar als een van de schijven overlijdt kun je via de andere schijf weer een nieuwe RAID bouwen.
Als de controller faalt ben je onheroepelijk alles kwijt, welke RAID ook.

Mijn advies zou zijn om eens te gaan testen met software RAID ofwel via een dynamische schijf in Windows, maar vaak heb je daar een HEX edit voor nodig en er zijn guides, maar die zijn pittig en er mag niets fout gaan.

Succes :)
Pagina: 1