Toon posts:

Na formatteren disk boot faillure

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuw systeempje waarvan de harddisk is geformatteerd.
Bij het opstarten krijg ik de melding NTLDR is missing, press ctr + alt + del. to restart. Leek mij logisch aangezien de disk leeg is. Dus heb ik mijn XP prof. cd gepakt, en de boot-volgorde aangepast om zo vanaf cd te kunnen opstarten, en installeren, maar nu krijg ik hierbij de melding disk boot faillure en gebeurt er dus helemaal niks.
Ik heb het nog met een andere cd voor XP geprobeerd, en zelfs met een andere drive maar de melding blijft.
Hoe moet ik dit oplossen?

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-02 00:27

Big Womly

Live forever, or die trying

Op een toets gedrukt om van de CD op te starten? Anders gaat die na x aantal seconden verder met de voglende bootdisk, wsl weer je HDD.
Al eens opgestart van een live OS, bijvoorbeeld Ubuntu?

[ Voor 17% gewijzigd door Big Womly op 24-08-2009 09:18 ]

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 23:11
Heb je tijdens de installatie wel gekozen voor een schone installatie inclusief snel formatteren naar NTFS?

Verwijderd

Topicstarter
@ mbsaerens
in de boot-setup kan ik kiezen waarvan hij opstart (niet een volgorde, enkel een bron). Als ik hier de dvd-drive selecteer krijg ik de boot disk failure, als ik de HDD selecteer krijg ik de NTLDR-faillure; Hij lijkt dus wel goed van cd te willen booten.
Een live OS heb ik niet geprobeerd, daar heb ik ook geen ervaringen mee.

@ Arnout
Tot de installatie kom ik niet, bij het opstarten krijg ik de bovengenoemde foutmeldingen. De HDD is al gefomatteerd.

Kan ik XP eventueel installeren door het HDD in een ander systeem als slave te hangen, en na installatie terug te zetten?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Grote kans dat dat dus niet werkt.

Andere hardware, dus worden er andere drivers meegenomen in de installatie.

Toevallig vergeten de SATA-drivers mee te nemen tijdens de setup? Op F6 drukken tijdens de setup (of slipstreamen).

Ey!! Macarena \o/

• Big Womly

Big Womly

Het gaat zowiezo nooit werken. De Bootsector van je primaire schijf uit het andere systeem gaat de gegevens bevatten om op te starten. Als je je schijf terugplaatst naar het oude systeem ben je die dus kwijt en zit je weer met een gelijk probleem.
Is de CD dan wel bootable? Een live CD op zich is niets aan. CDtje insteken en ervan laten opstarten.
Maar ivm je boot keuze, na het kiezen van de DVD zal er een boodschap op je scherm komen dat je, indien je van de CD wil opstarten, je een toets moet indrukken. Doe je dat niet, gaat die gewoon verder met de volgene opstartschijf.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:52

Umbrah

The Incredible MapMan

Het lijkt me dus duidelijk dat je XP CD rot is, is het wel een legale versie? Wat voor melding krijg je als de optische drive de enige is die aangesloten is in de PC?

Probeer anders eens een moderner OS, je geeft aan dat het een nieuw systeem is, en XP is nogal... oud. Een willekeurige Linux/BSD, Windows Vista SP2, of Windows 7 (RC) geniet de voorkeur boven XP op nieuwere systemen, al was het alleen maar omdat XP nog steeds de ouderwetse text-mode setup heeft die eigenlijk niets geen moderne hardware zoals SATA-controllers pakt.

En daar zit hem mogelijk je probleem, heeft je PC een SATA optische drive? Zoja: hoe staat de SATA poort in kwestie ingesteld? Als je een verouderd OS wilt installeren, zul je hem eigenlijk in MOETEN stellen als IDE-LEGACY, je geeft daardoor wat snelheid en zaken als hot-pluggability op (voor E-SATA), maar XP pakt de CD-drive dan tenminste.

Gebruik je een P-ATA optische drive, op wat voor IDE-controller zit die aangesloten, hoe is de kabel, en de jumpering? Staat hij op de bovenste aansluiting ingesteld als Master of Cable Select? En nogmaals: is het een standaard IDE controller, of een IDE-RAID controller die zijn eigen BIOS heeft? Van die laatste zou er mogelijk een driver nodig zijn, en daar zit volgens mij het probleem:

Als antiek OS, wil XP zo 'simpel' mogelijk zijn medium benaderen, dwz: legacy-only. Heb je een S-ATA drive en de S-ATA controller staat ingesteld als RAID of AHCI; of een niet-standaard P-ATA controller met een standaard drive, dan heb je dus geen 'legacy' medium.

Als je dan vanaf het optisch medium gaat proberen op te starten, stuurt de BIOS de bootsector wel door, hij gaat PROBEREN te booten, maar omdat hij niets snapt van wat die controller het OS vertelt, geeft hij je een mooie 'disk boot failure'.

Je kan XP vanaf andere media installeren, maar je zult een of andere prompt moeten genereren dan, dwz: DOS, of je kunt even googel-en naar 'XP installeren vanaf USB drive', en dan booten vanaf USB. USB drives kunnen vaak zeer goed in CD- of Ext-HDD emulatie modus draaien met legacy ondersteuning vanaf het BIOS, wat het een ideaal installatie medium maakt voor zelfs de meest oude OS-en. Dat, en de meeste mensen zitten er niet zo mee als ze de bootsector van een simpel USB-diskje moeten herschrijven; wat bij een andere harde schijf niet zo leuk is, omdat je je gegevens kwijt raakt.

Ik snap echter niet wat je bedoeld met de HDD als slave op te hangen, dat concept bestaat niet echt meer met SATA tegenwoordig, en aangezien je aangaf een nieuw systeem te hebben, ga ik daar van uit...

• Big Womly

Big Womly

Umbrah schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 10:06:
En daar zit hem mogelijk je probleem, heeft je PC een SATA optische drive? Zoja: hoe staat de SATA poort in kwestie ingesteld? Als je een verouderd OS wilt installeren, zul je hem eigenlijk in MOETEN stellen als IDE-LEGACY, je geeft daardoor wat snelheid en zaken als hot-pluggability op (voor E-SATA), maar XP pakt de CD-drive dan tenminste.
Maakt op zich niet uit, de installer moet beginnen. Alleen moet je bij SATA je drivers laden in het begin.

Verwijderd

Topicstarter
Toevallig vergeten de SATA-drivers mee te nemen tijdens de setup?
Welke setup bedoel je hiermee? De foutmeldingen komen vrij snel na de detectie van het geheugen, HDD en drives ( de dvd-drive herkent hij wel gewoon).

[quite]Het gaat zowiezo nooit werken.[/quote]
Was ik al bang voor. De cd(s) waren dacht ik wel bootable, maar om eerlijk te zijn begin ik toch wat te twijfelen. Ik zal het vanavond eens checken thuis.
Na het selecteren van de dvd-drive krijg ik geen 'druk op een toets'-melding, de de drive begint meteen met spinnen, en direct daarna krijg ik de foutmelding.

Het gaat om een Asus Pundit p1-ah, ik bedoelde ook niet nieuw in de zin van recent op de markt gebracht, maar nieuw in te richten, excuus want ik begrijp dat dit jouw verhaal nogal wijzigt. De aansluitingen zijn dan ook niet SATA maar PATA
Ik werk thuis alleen met XP, en deze PC wordt als audio-pc gebruikt en hier heb ik liever ook XP op i.v.m. de eenvoud en beschikbare programma's die ik wil gebruiken.
De cd is minder legaal, dus daar zou het probleem wel eens kunnen liggen. Ik dacht dat ik deze cd al eens eerder voor een 'kale' installatie, maar twijfel daar nu wel hevig aan.

Verwijderd

Welke setup bedoel je hiermee? De foutmeldingen komen vrij snel na de detectie van het geheugen, HDD en drives ( de dvd-drive herkent hij wel gewoon).
hiermee word bedoeld, de setup die je krijgt wanneer je op F6 drukt, wanneer Windows Setup vraagt of er RAID drivers oid geinstalleerd moet worden. Is al vrij in het begin, en die melding dat je dan op F6 moet drukken verschijnt maar enkele seconden, helemaal onderin.

Maar dit lijkt me niet relevant, aangezien je XP CD schijnbaar helemaal niet lijkt op te starten, dus zover kom je niet eens.

Ook wel eens gehad, dat een gebrande CD niet op wilde starten.

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
toevallig geen 2 CD/DVD drives zitten en in de verkeerde gestoken? Je kan in de BIOS zeggen dat hij van optical drive moet laden maar daarbij kan je nog eens de volgorde van de optical drives zetten...
Misschien daar eens naar kijken.

Anders proberen aan een legale CD te geraken of de bootdisks downloaden voor XP (dacht 6? of waren het er nu 4)

Simke

Verwijderd

Topicstarter
Aha, nee, zover kom ik niet eens, en daar komt bij dat het geen sata is. Ik zal iig eens zien of het aan de cd zelf ligt.

Er zit (en past) maar één drive in naast de HDD. Dus daar kan het probleem ook niet liggen. Een diskettestation heeft hij ook niet, kunnen die bootdisks ook op usb kwijt en gebruiken?

Verwijderd

Topicstarter
Gisteravond heb ik even een andere cd geprobeerd, en die deed het wel. Probleem dus opgelost!
Pagina: 1