Het lijkt me dus duidelijk dat je XP CD rot is, is het wel een legale versie? Wat voor melding krijg je als de optische drive de enige is die aangesloten is in de PC?
Probeer anders eens een moderner OS, je geeft aan dat het een nieuw systeem is, en XP is nogal... oud. Een willekeurige Linux/BSD, Windows Vista SP2, of Windows 7 (RC) geniet de voorkeur boven XP op nieuwere systemen, al was het alleen maar omdat XP nog steeds de ouderwetse text-mode setup heeft die eigenlijk niets geen moderne hardware zoals SATA-controllers pakt.
En daar zit hem mogelijk je probleem, heeft je PC een SATA optische drive? Zoja: hoe staat de SATA poort in kwestie ingesteld? Als je een verouderd OS wilt installeren, zul je hem eigenlijk in MOETEN stellen als IDE-LEGACY, je geeft daardoor wat snelheid en zaken als hot-pluggability op (voor E-SATA), maar XP pakt de CD-drive dan tenminste.
Gebruik je een P-ATA optische drive, op wat voor IDE-controller zit die aangesloten, hoe is de kabel, en de jumpering? Staat hij op de bovenste aansluiting ingesteld als Master of Cable Select? En nogmaals: is het een standaard IDE controller, of een IDE-RAID controller die zijn eigen BIOS heeft? Van die laatste zou er mogelijk een driver nodig zijn, en daar zit volgens mij het probleem:
Als antiek OS, wil XP zo 'simpel' mogelijk zijn medium benaderen, dwz: legacy-only. Heb je een S-ATA drive en de S-ATA controller staat ingesteld als RAID of AHCI; of een niet-standaard P-ATA controller met een standaard drive, dan heb je dus geen 'legacy' medium.
Als je dan vanaf het optisch medium gaat proberen op te starten, stuurt de BIOS de bootsector wel door, hij gaat PROBEREN te booten, maar omdat hij niets snapt van wat die controller het OS vertelt, geeft hij je een mooie 'disk boot failure'.
Je kan XP vanaf andere media installeren, maar je zult een of andere prompt moeten genereren dan, dwz: DOS, of je kunt even googel-en naar 'XP installeren vanaf USB drive', en dan booten vanaf USB. USB drives kunnen vaak zeer goed in CD- of Ext-HDD emulatie modus draaien met legacy ondersteuning vanaf het BIOS, wat het een ideaal installatie medium maakt voor zelfs de meest oude OS-en. Dat, en de meeste mensen zitten er niet zo mee als ze de bootsector van een simpel USB-diskje moeten herschrijven; wat bij een andere harde schijf niet zo leuk is, omdat je je gegevens kwijt raakt.
Ik snap echter niet wat je bedoeld met de HDD als slave op te hangen, dat concept bestaat niet echt meer met SATA tegenwoordig, en aangezien je aangaf een nieuw systeem te hebben, ga ik daar van uit...