PC start eerste keer niet op, alleen na RESET in te drukken

Pagina: 1
Acties:

• djwaxi
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-06-2024
Hoi,

Ik heb het volgende probleem. Mijn moederbord, cpu en geheugen heb ik in het weekend vervangen door nieuwe componenten. Bij het opstarten blijft de pc hangen geen signaal op het scherm blijft zwart.
Alle ventilatoren blijven draaien maar ik heb geen beeld. Zodra ik de resetknop indrukt start de pc wel normaal op en werkt perfect. Het restarten van de pc e.d. werkt dan gewoon. Alleen wanneer ik hem helemaal uitzet moet ik weer dezelfde procedure uitvoeren. Verder werkt alles prima, heb al diverse stress testen gedraait maar alles werkt perfect.

Mijn vraag, weet iemand hier een oplossing voor ?

b.v.d. Dennis Janssen

Specs:
Cooler Master Real Power 550 Watt
8800GT
AMD Phenom X2 940
GEIL 4GB DDR2 RAM
Asus M3N HT-Deluxe HDMI

[ Voor 9% gewijzigd door djwaxi op 24-08-2009 08:29 ]

PSN Id : djwaxi

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:10
Ik heb dit wel eens veroorzaakt zien worden door een leeg CMOS batterijtje, die zou ik als eerst bekijken. Daarna de meest recente versie van de bios erop zetten als het niet opgelost is.

Desktop | Server | Laptop

• djwaxi
De meest recente bios versie staat er al op. Een CMOS batterij is normaal gesproken toch niet zo snel leeg ?

• Rupie
Dat zou ik ook denken inderdaad, maar als je het uit kan sluiten is het in ieder geval weer iets wat je weg kan strepen ;) Zoals ik zei, ik heb zo'n zelfde soort probleem wel eens gezien door een batterij dus wei weet is jou probleem ook zo eenvoudig op te lossen!

wellicht dat je overigens verder nog aanknopingspunten kan vinden in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 24% gewijzigd door Rupie op 24-08-2009 08:45 ]

• djwaxi
Oké. Als de CMOS batterlijk leeg is hoor ik toch een melding te krijgen op het moment dat de wel opstart ?
Overigens blijven al mijn BIOS instellingen bewaard na een wijziging te hebben aangebracht dat is toch niet het geval als de CMOS leeg/defect is ?

• Rupie
Dat was bij mij ook het rare. Het leek er op alsof hij tijdens het initiele booten net te weinig power had ofzo, na een reset ging het dan wel goed. Een logische verklaring had ik er ook niet voor ;)

• Adramalech
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-04-2025
Heel misschien de reset en power connectoren omgedraaid?

• djwaxi
Daar kan ik nog even naar kijken vanavond maar volgens mij moet dat wel goed zitten.
Welke CMOS batterij heb ik nodig dan 3v of 5v voor mijn Asus M3N moederbord ?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Kan het zijn dat die PC helemaal niet goed afsluit en dat je daarom eerst op RESET moet drukken voor je op kunt starten?

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

djwaxi schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 09:08:
Oké. Als de CMOS batterlijk leeg is hoor ik toch een melding te krijgen op het moment dat de wel opstart ?
Overigens blijven al mijn BIOS instellingen bewaard na een wijziging te hebben aangebracht dat is toch niet het geval als de CMOS leeg/defect is ?
hm... nee. Die melding heb ik nog nooit gezien bij een lege batterij.
Misschien dat sommige moederborden dat wel hebben, maar gewoonlijk krijg je daar geen melding van.

Dus het zou inderdaad de batterij kunnen zijn. Misschien loopt hij wel steeds leeg, en heeft hij na reset zich weer voldoende opgeladen.
Als hij TOTAAL leeg is, zou je inderdaad ook je instellingen kwijt moeten zijn. Tenminste... zover ik weet. Ik ben maar een oude lul, en zo was het in mijn tijd. Misschien blijft de CMOS nu wel bewaard als de stroom weg is, weet ik veel. Een USB stick kan toch ook zijn geheugen vasthouden, zonder energiebron? ;-)

• djwaxi
De PC start juist niet op. Afsluiten doet de PC wel wanneer hij eenmaal gestart is :)

Verwijderd

Adramalech schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 09:48:
Heel misschien de reset en power connectoren omgedraaid?
nee, onzin. Dan zou de PC niet aangaan, wanneer je op de 'power' zou drukken.. ;-)

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
djwaxi schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 11:11:
De PC start juist niet op. Afsluiten doet de PC wel wanneer hij eenmaal gestart is :)
En hoe weet jij zeker dat ie niet gewoon in slaapstand springt? De diepere slaapstanden zetten ook gewoon de voeding uit etc. En als ie daar niet uit kan komen, dan moet je inderdaad resetten voor de boel opstart.

Als je de stekker uit het stopcontact trekt, dertig seconden wacht en er dan weer in steekt? Start de boel dan wel in een keer op zonder te hoeven resetten? Zo ja, dan is het toch echt je PC die niet goed afsluit.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Wat ik ook wel eens gehad heb... als bepaalde onderdelen niet snel genoeg opstarten (fan, HDD, optical) bij het aanzetten, dan wil het booten ook niet goed lukken. (bij een reset zijn die al op toeren).
Kan een brakke voeding zijn... maar ook 1 van de genoemde onderdelen kan brak zijn.

• djwaxi
Ik ga dadelijk maar even in de pauze een nieuwe CMOS batterij halen. Welk type heb ik dan nodig ?

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
djwaxi schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 11:20:
Ik ga dadelijk maar even in de pauze een nieuwe CMOS batterij halen. Welk type heb ik dan nodig ?
normaal een CR2032

Simke

• djwaxi
Oké thnx, ik lees ook hier en daar dat het kan helpen alleen de CMOS te resetten ?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik gok op de voeding. Zit de extra 12V plug (4 of 8 pins) wel goed op het moederbord aangesloten?

Trek anders eens alle kaarten en schijven die stroom verbruiken eens uit de pc op (ook cdrom, hdd, floppy e.d. afkoppelen) en probeer het dan opnieuw. Als het dan wel werkt, zit het probleem in de voeding. Harddisks willen nog wel eens behoorlijk veel energie gebruiken als ze opstarten. Sommige raid controllers kunnen ze dan "staggered" laten opstarten (dwz na elkaar ipv tegelijk).

Ik blijf een beetje gokken op de voeding. Als dat het niet is, zou het mainbord defect kunnen zijn. De CMOS batterij verwacht ik geen problemen van, zelfs als je die er uit haalt krijg je normaliter gewoon beeld, maar zijn je settings wel weg.

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Of je hebt je hardware niet goed verdeeld over de aansluitingen van je voeding, wat wil zeggen dat je nu bijvoorbeeld je videokaart en moederbord op dezelfde voedingslijn hebt aangesloten. Daardoor kan het zijn dat alle onderdelen te weinig prik krijgen om te kunnen starten. Gebruik daarom zoveel mogelijk de kabels die rechtstreeks uit de voeding komen.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Lijkt op een cold-boot probleem.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Fairy schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 14:49:
Ik gok op de voeding. Zit de extra 12V plug (4 of 8 pins) wel goed op het moederbord aangesloten?

Trek anders eens alle kaarten en schijven die stroom verbruiken eens uit de pc op (ook cdrom, hdd, floppy e.d. afkoppelen) en probeer het dan opnieuw. Als het dan wel werkt, zit het probleem in de voeding. Harddisks willen nog wel eens behoorlijk veel energie gebruiken als ze opstarten. Sommige raid controllers kunnen ze dan "staggered" laten opstarten (dwz na elkaar ipv tegelijk).

Ik blijf een beetje gokken op de voeding. Als dat het niet is, zou het mainbord defect kunnen zijn. De CMOS batterij verwacht ik geen problemen van, zelfs als je die er uit haalt krijg je normaliter gewoon beeld, maar zijn je settings wel weg.
Voeding is ook mijn eerste verdachte. Ik heb zelf zoiets gehad dat mijn voeding het net niet meer trok. HDD's wilden niet meer 100% opstarten. Bij een koude boot moet de voeding een piekspanning geven en dan redt ie het net niet. Bij een reset hebben de componenten wel al stroom en gaat het wel goed. Haal evt wat geheugen er uit (wil ook wel eens flink stroom verbruiken) en een interne geluidskaart als dat kan en probeer dan nog eens.

BIOS durf ik bijna 100% uit te sluiten. Als dat het namelijk wel was, dan zouden er andere dingen ook niet 100% werken en niet alleen bij een warme (re)boot.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• djwaxi
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal vanavond het e.e.a proberen.

Misschien nog een belangrijk detail, wanneer ik de koeler van mijn CPU aansluit op de 4 pin CPU_FAN connector op mijn moederbord. Draait de koeler van mijn CPU niet. Op een andere connector werkt deze wel. Kan dit gerelateerd zijn aan het probleem ?

• djwaxi
Ik heb zojuist de CMOS gecleared dit heeft niks geholpen. Tevens heb ik mijn videokaart (gebruik gemaakt van onboard geforce) en alle hardeschijven ontkoppelt maar dit mag allemaal niet baten.

Nog steeds geen normale boot, alleen via een reset :(

Zal het aan de voeding of mobo liggen....... ik ga even de voeding gebruiken met een ander systeem.

• djwaxi
Heb de boel werkend gekregen :-D Heb alles uit mijn PC gehaald behalve de basisonderdelen laten zitten (mobo,cpu,koeler,mem en onboard video). Nu start de PC wel in een keer op. Kennelijk lag het probleem bij een oud E-SATA PC Kaartje welke conflicteerde lijke wel...

Pagina: 1