Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

NS-tariefstructuur geen touw aan vast te knopen

Pagina: 1
Acties:

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:16
Stel ik wil van Station Utrecht Zuilen een retourtje kopen naar Amsterdam. Ik weet dat 2x een enkeltje goedkoper is, dus ik koop bij de automaat 2 enkeltjes Amsterdam. :
plaatje

Dat kost mij dus 2x 6.40 = € 12,80.

Maar hoeveel is een retourtje dan?
Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/2uzcsx1.png
€12,10?? Dus toch goedkoper!

En de via-truc? Werkt die dan?
Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/dp9vt0.png

€ 12,10!! Een besparing van 0,8%!!! *O*

Weet iemand een manier om NOG goedkoper naar Amsterdam te reizen? :P

[ Voor 5% gewijzigd door Vinnienerd op 23-08-2009 18:35 ]

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:29
Ja, ga lopen.

EDIT: Ho help, geen HK. Het had er volgens mij iets mee te maken dat het duurder is om te stoppen op een groot NS-station. Misschien dat dat het is?

[ Voor 85% gewijzigd door RadioAir op 23-08-2009 18:33 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:21

JT

VETAK y0

Je weet dat een retour duurder is maar toch laat je hier zien dat het wél goedkoper is :?

Dat andere is wel raar, die via truc :P

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:11
Sinds wanneer zou een retour goedkoper zijn dan 2 enkeltjes? :? Nog nooit van gehoord. :P

Maargoed, ik vermijd treinen dan ook. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Vinnienerd
JT schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 18:32:
Je weet dat een retour duurder is maar toch laat je hier zien dat het wél goedkoper is :?

Dat andere is wel raar, die via truc :P
Ja, retourtjes zijn toch duurder? Blijkbaar niet oeps foutje ja, ik dacht het ergens gelezen te hebben

[ Voor 9% gewijzigd door Vinnienerd op 23-08-2009 18:34 ]

• JT

JT

VETAK y0

Heb er echt nog nooit van gehoord dat een retourtje duurder zou zijn, wel heel vaak dat het goedkoper is dan 2 keer een enkeltje :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ik reis al jaren nauwelijks meer per trein, maar ik kan me iets herinneren dat een via-reis uit het onderste screenshot niet is toegestaan. In de voorwaarden stond iets dat je hetzelfde traject niet in tegengestelde richting mocht reizen. Wel vreemd overigens dat de software het wel zou toestaan dan.

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10 05:55

Coldcat

HODL

Henk007 schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 18:35:
Ik reis al jaren nauwelijks meer per trein, maar ik kan me iets herinneren dat een via-reis uit het onderste screenshot niet is toegestaan. In de voorwaarden stond iets dat je hetzelfde traject niet in tegengestelde richting mocht reizen. Wel vreemd overigens dat de software het wel zou toestaan dan.
Is gewoon legaal, heeft de NS gezegd.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Retourtjes zijn altijd goedkoper geweest dan 2 x enkeltjes, ik kan mij niet anders herinneren.

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Is inderdaad gewoon legaal en recent in het 'nieuws' geweest: http://www.nu.nl/algemeen...a-misbruik-via-route.html

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-11 23:16
Het is zo dat bijvoorbeeld een retour Oss - Tilburg (beide CS) goedkoper is (één euro) dan twee enkeltjes.

Inderdaad blijken er dus bugs in de software te zitten waardoor je dus goedkoper kunt reizen naar bepaalde plaatsen door 'via' te reizen.

Zie ook het artikel op nu.nl over dit onderwerp.

Edit @Hierboven, Spuit 11...

[ Voor 3% gewijzigd door alex3305 op 23-08-2009 18:39 ]

• Vinnienerd
Henk007 schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 18:35:
Er staat hier niks over in de voorwaarden :P
http://ns.nl/cs/Satellite...08879352708&ssbinary=true

• Henk007
Lees maar eens goed op pagina 4 onder reisroute:
Het aankomststation mag niet voorbij worden gereisd.

• Vinnienerd
Nog een foutje: Een rourtje Amsterdam-Maastricht kost iets van 42 euro. Reis je via Groningen, dan is het 44 euro. Ik leg dus bijna 2x zoveel kilometers af, voor 2 euro meer. WTF?!

• Vinnienerd
Henk007 schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 18:44:
[...]

Lees maar eens goed op pagina 4 onder reisroute:
Het aankomststation mag niet voorbij worden gereisd.
Dat doe ik toch ook niet?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Vinnienerd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 18:29:

Weet iemand een manier om NOG goedkoper naar Amsterdam te reizen? :P
Voordeelurenkaart :P
Vinnienerd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 18:45:
Nog een foutje: Een rourtje Amsterdam-Maastricht kost iets van 42 euro. Reis je via Groningen, dan is het 44 euro. Ik leg dus bijna 2x zoveel kilometers af, voor 2 euro meer. WTF?!
Da's heel simpel. Zoek eens op wat een dagkaart kost.

[ Voor 45% gewijzigd door CyBeR op 23-08-2009 18:48 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Henk007
Off topic:
Hoe maakt TS eigenlijk screenshots van die kaartjesautomaat ?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Henk007 schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 18:47:
Off topic:
http://webdemo.ns.nl/webdemo.e2000/

• Vinnienerd
Henk007 schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 18:47:
Off topic:
http://webdemo.ns.nl/webdemo.e2000/

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:32

Onbekend

...

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Henk007
Je hebt gelijk, ik dacht dat je op Utrecht CS vertrok :)

• Vinnienerd
CyBeR schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 18:47:
[...]

Voordeelurenkaart :P

[...]

Da's heel simpel. Zoek eens op wat een dagkaart kost.
En een weekendretourtje? Een dagkaartje is er niet in weekend-retourformaat :P

• JT

JT

VETAK y0

Vinnienerd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 18:54:
[...]

En een weekendretourtje? Een dagkaartje is er niet in weekend-retourformaat :P
Tja, best wel raar. Zeker als je je bedenkt dat de prijs van een kaartje van Amsterdam naar Leeuwarden berekend wordt adhv de gereden kilometers via Flevoland, terwijl je met de auto via de afsluitdijk kan. En dan is naar Maastricht via Groningen maar 2e duurder, ook voor een weekendretour :?

Ecodan warmtepomp

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:13

Dido

heforshe

Ik vind de titel wat raar gekozen. Het idee dat een retourtje duurder is dan twee enkeltjes is een wazige gedachtenkronkel die je de NS niet aan kunt wrijven, en de andere voorbeelden die genoemd worden hebben logische verklaringen als het bestaan van NS-dagkaarten en dergelijken.

Misschien een titelfix naar "post hier het bewijs dat je de tariefstructuur van de NS niet begrijpt"?

Wat betekent mijn avatar?

• Vinnienerd
Henk007 schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 18:50:
[...]

Je hebt gelijk, ik dacht dat je op Utrecht CS vertrok :)
En een echt con-artist koop een kaartje van het eerste station waar hij gecontroleerd wordt, bijvoorbeeld Ut-Zuilen, naar het laatste station waar hij gecontroleerd denkt te worden, bijvoorbeeld Abcoude, via Amsterdam-Centraal. Tip: ga niet in een intercity zitten :+

• Vinnienerd
Dido schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 18:56:
Ik vind de titel wat raar gekozen. Het idee dat een retourtje duurder is dan twee enkeltjes is een wazige gedachtenkronkel die je de NS niet aan kunt wrijven, en de andere voorbeelden die genoemd worden hebben logische verklaringen als het bestaan van NS-dagkaarten en dergelijken.

Misschien een titelfix naar "post hier het bewijs dat je de tariefstructuur van de NS niet begrijpt"?
Nou ja, de via-constructie is natuurlijk wel een beetje raar, maar ik snap 'm wel. Mensen die een enkeltje kopen maar via een station willen reizen, worden blijkbaar met dubbele "enkeltjes" overhead opgezadeld als ze twee enkeltjes zouden moeten kopen, en daarom is via-reizen stiekem goedkoper. Als snap ik niet hoe de enkeltjes-toeslag wordt berekend.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Vinnienerd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 19:00:
[...]

Nou ja, de via-constructie is natuurlijk wel een beetje raar, maar ik snap 'm wel. Mensen die een enkeltje kopen maar via een station willen reizen, worden blijkbaar met dubbele "enkeltjes" overhead opgezadeld als ze twee enkeltjes zouden moeten kopen, en daarom is via-reizen stiekem goedkoper. Als snap ik niet hoe de enkeltjes-toeslag wordt berekend.
Welke enkeltjes toeslag? Die bestaat helemaal niet. Het is andersom namelijk: op een retour krijg je een beetje korting. (Die wordt weggewerkt overigens, enkeltjes worden binnen een jaar of twee geloof ik even duur als een halve retour.)

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik dacht altijd dat de totale afstand werd genomen en dat er vervolgens een tariefstructuur is waarbij de prijs per km afneemt bij meer kms... maar dan zou die via-constructie niet moeten werken toch? Vreemd...

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ValHallASW schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 19:17:
Ik dacht altijd dat de totale afstand werd genomen en dat er vervolgens een tariefstructuur is waarbij de prijs per km afneemt bij meer kms... maar dan zou die via-constructie niet moeten werken toch? Vreemd...
Nee. Het spoornet is verdeeld in zogenoemde 'tariefeenheden'. Op de kaart staan die aangegeven met nummertjes naast de lijnen. Neem de kortste route van A naar B, tel de tariefeenheden bij elkaar op en dan heb je na conversie naar EUR de prijs. Door op die manier te rekenen kan vrij simpel de prijs voor sommige trajecten iets worden opgeschroefd om bepaalde geintjes met rondreizen voor minder geld te voorkomen.

Het maximumbedrag dat je voor een kaartje kunt betalen is de prijs van een dagkaart, €44 (2e klas zonder korting).

• Henk007
ValHallASW schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 19:17:
Juist wel, maar er wordt gerekend met de enkele reis afstand. Dus die via-reis is een lange enkele reis, terwijl het retour maar de helft van de aftstand is (in enkele reis gerekend).
Nou ja lekker geformuleerd van mij . ... maar hopelijk te snappen.

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:29
Nog een mooie dan (was 3 jaar terug ofzo)

Gorinchem -> Dordrecht -> Eindhoven -> Roermond is 30,80
Dordrecht -> Eindhoven -> Roermond is 33,00

8)7

Beide retourkaart overigens

[ Voor 9% gewijzigd door Beerkeeper op 24-08-2009 07:13 ]

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

@ Dido: ik begrijp, afgezien van de 'fout' van de via-reis ook niet helemaal waar de ophef over gaat. Het is erg logisch dat een retourtje goedkoper is dan twee enkeltjes omdat je met een enkeltje maar eenmaal reist en een retourtje sowieso tweemaal reist. Hoe vaker je gebruik maakt van een dienst, hoe meer korting je krijgt.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 17:10

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Het gedoe met die "via-truuk" is dat in sommige gevallen een enkele reis van Station X1 via Station Y naar Station X2 (dicht bij Station X1) goedkoper is dan een retourtje van X1 naar Y. Dus bijvoorbeeld dat je een enkeltje van Amersfoort Centraal via Amsterdam Centraal naar Amersfoort Schothorst koopt (en dan op de terugweg op Amersfoort Centraal uitstapt) omdat dat goedkoper is dan een retourtje Amersfoort Centraal - Amsterdam Centraal.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Deze "fout" profiteerd ik in 1995 al van, het is altijd al mogelijk geweest. De lokettiste adviseerde het vroeger nog wel eens. Maar loketten zijn er geloof ik op heel veel stations niet meer :P

Of ze dat nog steeds doet weet ik niet want het 50 cent-afschrikbeleid heeft goed gewerkt voor het loket :+

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:16

Sport_Life

Solvitur ambulando

Een enkeltje 'Utrecht -> Maastricht op vol tarief' is ook goedkoper dan 'Utrecht -> Eindhoven vol tarief' + 'Eindhoven -> Maastricht 40% korting' weet ik uit ervaring.. (moest tussen 8u en 10 's morgens reizen en OV korting ging pas om 9u in). Scheelde 2 euro geloof ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 28-08-2009 22:45 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Vroeger was leiden (of Den Haag) -> hilversum goedkoper dan leiden (of Den Haag) -> Amsterdam ZuidWTC. Waarom? Omdat het hemelsbreed dichterbij was dan Amsterdam. Je kon voor zelfde geld verder. Echt zo vaag en je kwam toch langs Amsterdam Zuid WTC en je kon ook nog naar Utrecht.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Pagina: 1