Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Stotteren bij afspelen films (dvd, x264 mp4, xvid avi, etc)

Pagina: 1
Acties:

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-11 20:24
Beste tweakers,

Het valt me de laatste tijd op dat het afspelen van films op mijn pc stotterend gaat, alsof er iets mis is met de fps of zo. Het stotteren is heel licht, maar genoeg om me mateloos aan te ergeren. Het valt vooral op bij langzame geleidelijke camerabewegingen en je merkt het vaak meteen als de film begint (bijvoorbeeld bij de intro's van universal/dreamworks/paramount etc).. Het stotteren valt daarentegen niet echt op bij snelle actiescènes of scenes waarin bijvoorbeeld mensen praten en bewegen maar de camera zelf niet beweegt.

Als ik een dvd in mijn dvdspeler (tv) bekijk is het prima, maar op de pc heb ik hetzelfde stotter probleem. Maak ik een dvd op de pc (via ConvertXtoDVD), dan zie je de stottering ook via de dvdspeler op de tv.
Het gebeurt dus niet alleen bij het afspelen van DVD's, maar ook bij het afspelen van films vanaf de harde schijf (xvid/mp4 x264 etc..)

Audio is overigens prima! Die loopt gewoon vloeiend door zonder sync problemen of iets dergelijks.

--------------

PC informatie:

- AMD Phenom II 920 cpu (quadcore 3ghz)
- ASUS M4N78 PRO mobo (Nvidia Geforce 8300 chipset onboard)
- OCZ Reaper HPC (4GB dual channel)
- OCZ Vertex SSD 60GB (os schijf)
- Samsung Spinpoint F1 640GB (data opslag schijf)

Aardig snel pc'tje lijkt me.. Vermeldenswaardig is nog even dat ik mijn computer gisteren geformatteerd heb en dat er nu enkel de nodige drivers/updates/video software en codecs op staan. Mijn pc is dus weer fris en snel.

Ik speel de videos met VLC / SMPlayer af (zonder verdere codecs geinstalleerd) en heb vervolgens ook nog Media player classic in combinatie met de laatste k-lite codec pack (standard) geprobeerd. Bij beiden het stotterprobleem..

Hopelijk ben ik niets vergeten te vermelden en kan iemand mij hierbij helpen! Ben nogal een filmfanaat namelijk, maar hier word ik niet echt vrolijk van :P

• mark235
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-04-2024
Aan je PC zal het inderdaad niet liggen, die is krachtig zat. Wat jij waarschijnlijk ziet is "judder" Dit is een gevolg van de manier waarop windows met beeld en geluid omgaat. In windows wordt geluid geprioriseerd, en video aangepast, wanneer de framerate van een film en de refresh rate van je scherm (waarschijnlijk 60Hz) niet gelijk lopen. Je zou kunnen kijken of het installeren van ReClock het probleem voor je oplost. Idealiter kijk je je films dan wel op een weergever welke 50Hz ondersteunt (TV, projector etc), aangezien Reclock bij 60Hz weergevers het probleem wel kan verbeteren, maar niet echt kan oplossen. Dit kan overigens ook alleen maar wanneer je geluid analoog verwerkt wordt door je geluidskaart. Als je digitaal geluid gebruikt (via een COAX of optische kabel), zul je packet loss horen wanneer ReClock het geluid synched aan je beeld.

• Aeonis
Bedankt voor je reactie!

Ik heb net ff ReClock geprobeerd en het verminderd het stotteren wel iets, maar de audio word er inderdaad niet beter op :) Ondanks ReClock was er toch nog een beetje gestotter bij langzame camerabewegingen, kan ik er vanuit gaan dat dit gewoon aan de bronbestanden ligt?

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:18
Ik heb een beetje een vergelijkbaar probleem op mijn laptop, reClock helpt bij mij niet. Het stotteren is denk ik ook wat erger dan wat er door de TS wordt gemeld.
Eerder deed de laptop het prima, maar het lijkt nu wel of die het niet meer aan kan ofzo. Ik heb op een 2e partitie (nu nog 8 gb daarop vrij) alleen windows, wat codecs en VLC en AVS4you staan. Eveneens schokkende/ haperende beelden, geluid loopt (bijna altijd) gewoon door.

Kan het eraan liggen dat de laptop wat ouder (lees: ong. 3 jaar) is en dat de Hardware wat opraakt ofzo? Anders snap ik er namelijk helemaal niets van. (ook een helemaal schone installatie helpt niet)

• mark235
Aeonis schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 13:25:
kan ik er vanuit gaan dat dit gewoon aan de bronbestanden ligt?
Nee, want de kans is heel groot dat er met je bronbstand niets mis is.
Wat is de framerate van je bronbestand, en wat is de refreshrate van je monitor / tv / projector?
Nogmaals, als je een weergever gebruikt die alleen 60Hz ondersteunt icm een video van 23,976 of 25 FPS gaat Reclock het stotteren niet veel helpen.

Ik gebruik zelf MPC HC icm met reclock op een E6600 HTPC met een Dell 2407 monitor. Deze monitor ondersteunt alleen 60 HZ. Gevolg: judder. Het Reclock icoontje rechtersonderin is geel, en geeft de melding "cannot sync this video to your hardware" Dezelfde HTPC icm met een TW700 Projector (welke 50Hz ondersteunt) geeft silky smooth video. Echt een wereld van verschil. Dat komt een veelvoud van 23,976 en 25 (47,952 en 50) dicht of exact op 50 liggen. Als je met Reclock aan een 29.97 FPS bronbestand afspeelt op een 60Hz weergever, zul je als het goed is smooth video krijgen en wordt het reclock icoon groen.

• Aeonis
Het icoontje was inderdaad geel.

Alle bronbestanden zijn in dit geval inderdaad NTSC 23,976 fps en ik heb een Eizo monitor die alleen 60hz ondersteund. Daar zal het dus aan liggen?

Als ik ConvertXtoDVD gebruik om het op de tv te bekijken, dan zie ik de 'judder' ook op de tv.. (bij zowel NTSC als PAL, meerdere tv's en dvdspelers geprobeerd). Komt dit dan ook door mijn computer of is dit raar?

[ Voor 9% gewijzigd door Aeonis op 25-08-2009 11:58 ]

• mark235
Aeonis schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 11:54:
Het icoontje was inderdaad geel.
Alle bronbestanden zijn in dit geval inderdaad NTSC 23,976 fps en ik heb een Eizo monitor die alleen 60hz ondersteund. Daar zal het dus aan liggen?
Yep. Als je een monitor kan vinden welke 50 of 72 of 75 HZ ondersteunt ben je van het probleem af. Jammer genoeg zijn er weinig grote PC monitoren die dit doen. Ik heb geen idee waarom dat zo is. Blijkbaar gaan monitorfabrikanten ervan uit dat de hele wereld geen last heeft van judder.

Had je al geprobeerd om een 29,97 FPS filmpje te bekijken op je Eizo? Met Reclock actief zou dit helemaal vloeiend moeten zijn.
Als ik ConvertXtoDVD gebruik om het op de tv te bekijken, dan zie ik de 'judder' ook op de tv.. (bij zowel NTSC als PAL, meerdere tv's en dvdspelers geprobeerd). Komt dit dan ook door mijn computer of is dit raar?
Bij pal bronbestanden zou je geen judder moeten zien wanneer je een nederlandse tv en dvd speler gebruikt voor het afspelen. Ik ken ConvertXtoDVD verder niet, maar misschien dat het iets vreemds uitspookt met je bronbestand?

• mark235
jbdeiman schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 13:34:
Ik heb een beetje een vergelijkbaar probleem op mijn laptop, reClock helpt bij mij niet. Het stotteren is denk ik ook wat erger dan wat er door de TS wordt gemeld.
Eerder deed de laptop het prima, maar het lijkt nu wel of die het niet meer aan kan ofzo. Ik heb op een 2e partitie (nu nog 8 gb daarop vrij) alleen windows, wat codecs en VLC en AVS4you staan. Eveneens schokkende/ haperende beelden, geluid loopt (bijna altijd) gewoon door.

Kan het eraan liggen dat de laptop wat ouder (lees: ong. 3 jaar) is en dat de Hardware wat opraakt ofzo? Anders snap ik er namelijk helemaal niets van. (ook een helemaal schone installatie helpt niet)
Hardware gaat met de tijd niet slechter presteren, maar het maakt natuurlijk wel een verschil of je het hier over een dvd hebt of over een 15 GB 1080P MKV bestand. Het klinkt alsof je laptop het bronbestand niet aan kan. is je CPU en geheugen load erg hoog wanneer je het bestand afspeelt? Zo ja, dan kan je kijken of je met CoreAVC een beter resultaat krijgt. Overigens zou ik die codecs lekker deinstalleren, MPC HC downloaden en de interne codecs daarvan gebruiken. Deze laten je systeem lekker schoon. Zo weet je zeker dat de codecs iig het probleem niet zijn.

• Aeonis
Bij pal bronbestanden zou je geen judder moeten zien wanneer je een nederlandse tv en dvd speler gebruikt voor het afspelen. Ik ken ConvertXtoDVD verder niet, maar misschien dat het iets vreemds uitspookt met je bronbestand?
ConvertXtoDVD maakt een DVD van welk videobestand dan ook (inclusief eventueel menu of ondertiteling), superhandig programma.

Ik denk dat ik via dit programma judder op de tv krijg omdat hij bij zowel PAL als NTSC de framerate gaat aanpassen.. (pal, 23,976 -> 25 fps / ntsc 23,976 -> 29,97 fps)...

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:18
mark235 schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 15:40:
[...]

Hardware gaat met de tijd niet slechter presteren, maar het maakt natuurlijk wel een verschil of je het hier over een dvd hebt of over een 15 GB 1080P MKV bestand. Het klinkt alsof je laptop het bronbestand niet aan kan. is je CPU en geheugen load erg hoog wanneer je het bestand afspeelt? Zo ja, dan kan je kijken of je met CoreAVC een beter resultaat krijgt. Overigens zou ik die codecs lekker deinstalleren, MPC HC downloaden en de interne codecs daarvan gebruiken. Deze laten je systeem lekker schoon. Zo weet je zeker dat de codecs iig het probleem niet zijn.
Het is gewoon een DVD die die eerder wel prima af heeft kunnen spelen, vandaar ook mijn vraag. Ik zal eens kijken of ik die codecs kan deïnstalleren en MPC HC downloaden. Misschien helpt dat. Kan het anders evt zijn dat de laser van de DVD speler (of de DVD-speler zelf) niet helemaal meer goed werkt.

• mark235
jbdeiman schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 16:30:
[...]

Het is gewoon een DVD die die eerder wel prima af heeft kunnen spelen, vandaar ook mijn vraag. Ik zal eens kijken of ik die codecs kan deïnstalleren en MPC HC downloaden. Misschien helpt dat. Kan het anders evt zijn dat de laser van de DVD speler (of de DVD-speler zelf) niet helemaal meer goed werkt.
Zou kunnen. Of misschien is de laser vies. Je zou de dvd naar de HDD kunnen rippen om te zien of hij dan wel goed afspeelt.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:59

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Aeonis schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 16:12:
[...]

ConvertXtoDVD maakt een DVD van welk videobestand dan ook (inclusief eventueel menu of ondertiteling), superhandig programma.

Ik denk dat ik via dit programma judder op de tv krijg omdat hij bij zowel PAL als NTSC de framerate gaat aanpassen.. (pal, 23,976 -> 25 fps / ntsc 23,976 -> 29,97 fps)...
Juist, daardoor wordt er judder aan het bestand toegevoegd, nog irritanter, want dan krijg je het nooit meer weg.

Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1