Toon posts:

rook uit harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb echt een grooooooooot probleem. Ik heb een tweede interne HDD in mijn pc gedaan. Bij het opstarten begon hij een paar keer te tikken, daarna begon hij te roken dit bij de sata-kabel ik heb hem direct uit gezet. Ik durf hem er dus ook niet meer aan te zetten. Ik heb op deze schijf erg veel foto's staan van mijn kindje vanaf de geboorte tot nu 7 maanden. Ook gaf de pc kast steeds een raar stroom gevoel niet heel erg maar kleine schokjes, hoe dat mogelijk is weet ik dus ook niet.

Is mijn schijf nu DOOD!!!!!:?

In het boot menu staat trouwens ook alles goed ingesteld voor zover ik kan nagaan.

Ik weet, ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik steeds geen back-up heb gemaakt.
Is er nog een mogelijkheid dat de foto's terug te halen zijn. De rest wat er dan nog op staat jammer dan.

HELP HELP HELP 8)7

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:54
Klinkt als een doorgebakken print, door statische elektriciteit, of een niet geaarde pc. (De kleine schokjes die je voelt aan de kast).

Met wat geluk is alleen de voedings connector doorgeroostert, met wat minder geluk de print van de hdd.

haal alle kabels uit die hdd, en probeer hem eens te starten zonder die hdd?

# Zorg ook dat het systeem goed geaard is ;)

**Edit**
Met roken bij de sata kabel, bedoel je de DATA kabel, of de power plug?
(dus die kleine rode dropveter, of brede de voedings kabel)

[ Voor 16% gewijzigd door CrashOverDrive op 23-08-2009 16:24 ]

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-02 23:20
Aardings probleem denk ik.

is je pc ongeaard aangesloten? Zo ja, staat die op vloerbedekking? Dan weet ik het helemaal zeker.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:17

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Stap 1: GEEN paniek ;)

Stap 2: boot je systeem eens zonder die HDD. Test een en ander goed. Is 'ie stabiel enzo? Je voeding OK? Is alles goed, zie stap 3.

Stap 3: sluit nog eens je HDD aan. Klinkt eng, maar de printplaat is waarschijnlijk al geroosterd. Geeft niks als je 't nog eens probeert. Krijg je hetzelfde/ziet je PC je HDD niet, zie stap 4.

Stap 4: Post je HDD typenr/serienr, en ga op zoek naar dezelfde HDD. Het transplanteren van de printplaat resulteert waarschijnlijk wel in het terug kunnen halen van je data. Met de mechanica lijkt me niks mis als ik je zo hoor. Niet dat ik dat kan ruiken vanaf hier, maar rook vanaf je printplaat betekent meestal wel dat koppen & schijven zelf nog OK zijn :)

Edit: Ik las over het feit heen dat 'ie eerst begon te tikken... Je kansen worden iets minder, maar het kan nog steeds met de stroomtoevoer te maken hebben. Ik zou de printplaattransplantatie proberen als 'ie echt dood lijkt.

[ Voor 13% gewijzigd door strandbal op 23-08-2009 16:29 ]

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Als alleen de elektronica geroosterd is staan de foto's in ieder geval nog op je HD. Er zijn datarecoverybedrijven die je data kunnen redden. Kost je wel wat, maar ik zou met de foto's van m'n kids geen risico nemen. HD er uit halen en laten recoveren dus.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
strandbal schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 16:28:
Stap 4: Post je HDD typenr/serienr, en ga op zoek naar dezelfde HDD. Het transplanteren van de printplaat resulteert waarschijnlijk wel in het terug kunnen halen van je data. Met de mechanica lijkt me niks mis als ik je zo hoor. Niet dat ik dat kan ruiken vanaf hier, maar rook vanaf je printplaat betekent meestal wel dat koppen & schijven zelf nog OK zijn :)
Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 16:29:
Als alleen de elektronica geroosterd is staan de foto's in ieder geval nog op je HD. Er zijn datarecoverybedrijven die je data kunnen redden. Kost je wel wat, maar ik zou met de foto's van m'n kids geen risico nemen. HD er uit halen en laten recoveren dus.
Kameraad had ook een kapotte schijf, gewoon dezelfde via ebay besteld ergens en zelf print vervangen. Hdd werkte weer gewoon, dus een duur datarecovery bedrijf is pas als laatste optie.

Kijk eens of je geen kabel omgewisselt hebt, ik heb al gezien bij goedkopere aparaten/kabels dat je die al eens kan verkeerd steken. Ik denk niet dat een data kabel veel zal beginnen roken, of er moet ergens een kortsluiting naar een hogere spanning of zo zijn. Dus meer kans dat het de voedingskabel is.

Is het een echte sata voedings aansluiting? Of heb je nog een gewone 4 pins molex aansluiting? Of beide, dan mag je die wel niet alle 2 zomaar aansluiten.

Heb je toevallig dat de print vanonder bloot is en ergens met een metale behuizing contact maakt? Kijk daar ook eens naar.

Kijk ook eens of je zichtbare schade ziet, een ic/kabel dat gesmolten is een zwarte component of zo.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-02 18:07

BHQ

Een tikkende schijf is geen goed teken, maar je kan inderdaad ergens een volstrekt indentieke schijf op de kop tikken en dan de print overschroeven. Chances are dat je je foto's nog kan recoveren.

Verwijderd

Ik heb van een soortgelijk probleem gehoord waarbij een vliegje of een spinnetje in de HDD was gekropen, daardoor onstond ook een kortsluiting met rook.

Advies inwinnen bij een datarecoverybedrijf lijkt me ook geen slecht idee.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-02 12:50

Umbrah

The Incredible MapMan

Dit klinkt misschien vreemd, maar heeft de HDD zowel een SATA als Molex stroomvoorziening? Had je die beiden aangesloten? Zoja: daar zit je probleem. Zonee: ik ga mee met de aarding, en voer aan als bewijs: met een multimeter 115V op je systeemkast meten is een schokkende openbaring.

De schijf kan nog goed gered worden, de tips die hierboven zijn aangedragen zijn allemaal realistisch.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is voor vragen over hardware die nergens anders op GoT thuishoren. Harde schijven zijn duidelijk opslagmedia (en hun printplaten trouwens I/O Controllers), dus verplaats ik dit:

Move OH -> OM

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1