Router geeft er soms de brui aan?

Pagina: 1
Acties:

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-03 22:18
Ik zit hier op een netwerk dat er als volgt uitziet:

Ziggo Internet > Kabel modem > Sweex router RO002 > PC met Vista HP

Zo nu en dan valt de internetverbinding weg en moet ik de router uit en aan zetten waarna het weer werkt.
Ik vermoedde een DNS-probleem omdat de verbinding na verloop van tijd wegvalt, dus ben op zoek gegaan in die richting.
Ik kwam het gekke tegen:

In de router staan de DNS servers van Ziggo: 212.54.40.25 en x.x.35.25, maar de optie DNS staat uitgevinkt.
De TCP/IP eigenschappen van de netwerkverbindingen staan op automatisch en dat werkt allemaal prima.

Nu het gekke:
Via ipconfig /all zie ik dat de primaire DNS ingesteld is op 192.168.22.1 (de router, op zich geen probleem dus) en de secundaire op 194.109.9.99 en díe van XS4All. Dat lijkt me dus vreemd want in de router staan de DNSsen van Ziggo?
Overigens: de optie DNS in de router op enabled zetten en dan ipconfig /renew heeft daarop geen effect.

Mijn vragen zijn dus velen:

1) Hoe kan het dat ik werk via DNSservers van XS4all ipv Ziggo?
2) Kan het wegvallen van de verbinding te maken hebben met een brakke implementatie van DNS in de router/ van Ziggo
3) Kan ik de verbinding actief houden met andere DNS-servers en tot slot
4) Zo ja, hoe doe ik dat?

[ Voor 10% gewijzigd door GeeBee op 23-08-2009 16:05 ]

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-03 21:50
Wij hebben hier vroeger ook een sweex gehad, altijd uitval en brakke verbindingen. Sweex is echt rommel.

Koop een fatsoenlijke router zoals een d-link of een linksys, en merk dat je internet een stuk stabieler wordt :)

• GeeBee
Tja.. op zondag een koop-advies geven heb ik niet veel aan he ;)

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

Sweex is überhaupt vragen om problemen imho, maar verbindingen die al actief zijn zouden niet stuk moeten gaan als DNS dood is (dat is alleen om domeinen naar IP's te resolven).

Wat is 'wegvallen' in dit geval? Vallen echt alle connecties (dus ook msn e.d.) dood of lukt het niet meer om nieuwe sites te openen op een gegeven moment? Staan er torrents aan?

• GeeBee
Ik kan dan geen oude en nieuwe websites openen.
Mail etc heb ik niet getest, ga ik doen.
Torrents, nieuwsgroepen e.d. worden hiet niet gebruikt (netjes he :) )

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
Luqq schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 16:02:

Koop een fatsoenlijke router zoals een d-link of een linksys, en merk dat je internet een stuk stabieler wordt :)
Mijn D-Link gaat anders ook over zijn nek zodra ik een VPN verbinding probeer op te zetten.

Echte kwaliteit is een Cisco, stabiel als een huis. Maar Sweex is idd echte c klasse meuk.

Doe gewoon een continue ping naar www.fiets.nl dus ping -t www.fiets.nl, als je router er tussen uit valt zul je dat in je ping zien.

[ Voor 14% gewijzigd door Saab op 23-08-2009 16:08 ]

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-03 21:50
GeeBee schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 16:03:
Tja.. op zondag een koop-advies geven heb ik niet veel aan he ;)
Ik weet het, maar alles wat je nu probeert is uitstel van executie. Het is gewoon rommel..

goedkoop is duurkoop als het om sweex gaat, ik kan er niks mooiers van maken. Ook ikzelf heb het op de harde manier moeten leren..

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

GeeBee schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 16:06:
Ik kan dan geen oude en nieuwe websites openen.
Mail etc heb ik niet getest, ga ik doen.
Torrents, nieuwsgroepen e.d. worden hiet niet gebruikt (netjes he :) )
Mmh, mail zal wrs. ook via DNS gaan (de mailserver zelf resolven) dus je hebt een kans dat dat alsnog niet wil.
Saab schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 16:07:
[...]
Mijn D-Link gaat anders ook over zijn nek zodra ik een VPN verbinding probeer op te zetten.

Echte kwaliteit is een Cisco, stabiel als een huis. Maar Sweex is idd echte c klasse meuk.

Doe gewoon een continue ping naar www.fiets.nl dus ping -t www.fiets.nl, als je router er tussen uit valt zul je dat in je ping zien.
Mmh, bepaalde apparatuur van Linksys wordt nu ook verkocht als Cisco, daar trappen helaas ook weer mensen in 'want Cisco is goed'.. Dat ping -t verhaal is idd. een leuke om te checken of de lijn echt plat gaat. Gewoon op de achtergrond laten meelopen. Als de timeouts op hetzelfde moment komen als de pagina's die niet meer willen laden dan weet je genoeg :)
Luqq schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 16:07:
[...]
Ik weet het, maar alles wat je nu probeert is uitstel van executie. Het is gewoon rommel..

goedkoop is duurkoop als het om sweex gaat, ik kan er niks mooiers van maken. Ook ikzelf heb het op de harde manier moeten leren..
Mwa, een beetje internet moet zelfs een Sweexje goed kunnen doorrouten. Al ga je flink torrenten dan vraag je om problemen, maar wat simpele http requestjes doet zo'n ding heus wel..

Als eea. wegvalt: kan je nog in de webinterface van je router komen?

Verwijderd

Draait je router met de laatste firmware ?

http://www.sweex.com/nl/a...rs/RO002/drivers_firmware

Heeft je LAN adapter wel de laatste drivers ?

• GeeBee
Bedankt voor de firmware-link. Update succesvol verlopen, nu testen door het gebruik.
Beide PC's hebben geen verbinding meer, dus de LAN-adapters heb ik niet geupdate.

Update:
Als de verbinding wegvalt, kan ik geen enkele website meer bereiken en stopt het pingen ook.

[ Voor 55% gewijzigd door GeeBee op 23-08-2009 18:48 ]

Verwijderd

GeeBee schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 16:48:
Bedankt voor de firmware-link. Update succesvol verlopen, nu testen door het gebruik.
Beide PC's hebben geen verbinding meer, dus de LAN-adapters heb ik niet geupdate.

Update:
Als de verbinding wegvalt, kan ik geen enkele website meer bereiken en stopt het pingen ook.
Modem al eens een minuutje van het stroom gehad ? En heb je wel eens ingelogd in je modem, vaak ip 192.168.100.1 Hierbij kun je de status van de modem uitlezen waarbij vaak het signaal, gemeten in DB waarde's belangrijk is, om te kijken of een signaal zwak of sterk is.

Edit = toevoeging

Verder kun je ook je ISP bellen om een lijnmeting te laten uitvoeren of proberen een computer rechtstreeks op je modem aan te sluiten en de snelheden te meten.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2009 02:01 ]

• GeeBee
Dat tweede is inmiddels ook gebeurd en zonder router tussen modem en PC werkt de verbinding prima. Ik ga er dus maar van uit dat een brakke router de boosdoener is.
Een Linksys router is besteld...

Pagina: 1