Ik heb een WRT160NL router van Linksys, daarnaast heb ik een Macbook Pro die een Airport N netwerkkaart aan boord heeft. Wanneer ik bestanden naar mijn USB disk die ik via de USB van mijn Linksys router heb hangen kopieer, behaal ik een snelheid die niet hoger is dan 3 megabyte (dus ongeveer 24 mbit) is. Op mijn router heb ik qua draadloos bereik alles op automatisch gezet. Echter wanneer ik alleen N netwerk selecteer, zal mijn snelheid niet hoger worden. Op welke wijze kan ik mijn snelheid optimaal krijgen, want ik een snelheid van 24 mbit ten opzichte van een theoretische snelheid die boven de 250 mbit mogelijk is, lijkt me beter kunnen.
Dit ligt niet aan de snelheid van je wireless verbinding maar aan de snelheid waarmee je router met de harddisk overweg kan. Het is bij routers die als extraatje een USB harddisk kunnen aansturen niet ongebruikelijk dat dit met dermate lage snelheden gaat. Als je veel sneller wilt zul je echt een NAS moeten gebruiken
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Ok, maar diezelfde lage snelheid behaal ik ook wanneer ik een bestand van de ene macbook naar de andere kopieer. Bovendien is het zo dat wanneer ik bedraad een bestand naar die USB disk kopieer, dit echt stukken sneller verloopt.Exirion schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 12:28:
Dit ligt niet aan de snelheid van je wireless verbinding maar aan de snelheid waarmee je router met de harddisk overweg kan. Het is bij routers die als extraatje een USB harddisk kunnen aansturen niet ongebruikelijk dat dit met dermate lage snelheden gaat. Als je veel sneller wilt zul je echt een NAS moeten gebruiken
Je geeft verder weinig informatie. Hoever staat je apparatuur van de router vandaan? Werkt de boel op 5Ghz of op 2.4GHz? Kun je iets zeggen over de signaalkwaliteit die je computers aangeven?
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Mijn router heb ik met verschillende instellingen uitgeprobeerd. Ik heb bijv. een netwerkmodus alleen N gebruikt maar ook gemengd, een kanaalbreedte van 40 mhz, 20 mhz en automatisch, een standaardkanaal van 2,4 ghz aangezien de WRT160NL geen optie heeft voor 5 ghz. Echter de Linksys WRT160NL zou wel degelijk een N netwerk router moeten zijn.Exirion schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 12:55:
Je geeft verder weinig informatie. Hoever staat je apparatuur van de router vandaan? Werkt de boel op 5Ghz of op 2.4GHz? Kun je iets zeggen over de signaalkwaliteit die je computers aangeven?
24 mbit suggereert haast dat je Mac in 802.11g mode verbonden is. Heb je een oude Macbook Pro of een hele nieuwe? Anders heb je misschien dit nodig: http://store.apple.com/nl/product/D4141ZM/A
Ik heb een early 2008 macbook pro voorzien van N airportkaart en ik heb een late 2008 unibody macbook pro tevens voorzien van een N airportkaart.Exirion schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 13:06:
24 mbit suggereert haast dat je Mac in 802.11g mode verbonden is. Heb je een oude Macbook Pro of een hele nieuwe? Anders heb je misschien dit nodig: http://store.apple.com/nl/product/D4141ZM/A
Ik heb inmiddels alle mogelijke combinaties in mijn router qua uitzendsignaal gehad. Ik heb zelfs heel even de ingebouwde firewall en WPA beveiliging uitgeschakeld, om te kijken of dit van enige invloed zou zijn, maar het lijkt wel of werkelijk niets de snelheid verhoogd of verlaagd.
Dus mijn vraag blijft, wat kan er eventueel van invloed zijn dat zo'n grote impact heeft op de lage snelheid die met geen enkele routerinstelling te verhogen is.
Dus mijn vraag blijft, wat kan er eventueel van invloed zijn dat zo'n grote impact heeft op de lage snelheid die met geen enkele routerinstelling te verhogen is.
Niet alle N standaarden zijn gelijk. Het lijkt er dus op, zoals Exirion al aangeeft, dat de verbinding terugvalt naar de G standaard. Deze verbinding werkt tot ongeveer 26Mbps.
Wat geeft de Macbook Pro aan, op welke snelheid maakt ie verbinding (de zogenaamde "link speed")? Is dit 54Mbps? (Ik heb het hier dus niet over de gemeten overdracht snelheid).
Wat geeft de Macbook Pro aan, op welke snelheid maakt ie verbinding (de zogenaamde "link speed")? Is dit 54Mbps? (Ik heb het hier dus niet over de gemeten overdracht snelheid).
Hoe kun je dat precies terugvinden, als ik vragen mag? Zowieso geeft de Macbook aan dat ik een uitstekend signaal heb, alle streepjes staan aan.lordsnow schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 15:33:
Niet alle N standaarden zijn gelijk. Het lijkt er dus op, zoals Exirion al aangeeft, dat de verbinding terugvalt naar de G standaard. Deze verbinding werkt tot ongeveer 26Mbps.
250mbit ga je sowieso niet halen. Zie voor een goede uitleg: dion_b in "sneller draadloos netwerk (802.11n)"
Verwijderd
In aanvulling op Noork zijn verwijzing, waarin Dion_B het al aangeeft, N band is nog niet eens gecertificeerd door, dit gebeurd pas mogelijk in september. Als je een beetje leest op Google over 802.11N en N Draft dan lees ik iets te vaak dat het een commercieel verhaaltje is over de "mogelijke" snelheden.Noork schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 16:44:
250mbit ga je sowieso niet halen. Zie voor een goede uitleg: dion_b in "sneller draadloos netwerk (802.11n)"
Ik heb zelf nog een oude WRT350N router en wanneer ik wireless connect, zowel op 2 meter als 15 meter afstand dan is de maximale doorvoer 30Mbit. Heb zelf al met Linksys er over gebeld en die hebben het getest op hun werkplek en garandeerde mij 90Mbit. Allemaal leuk en aardig maar waar zit het "verschil" dan in ? Mogelijk door een kantoorruimte die geen last heeft van allerlei electronische zaken en waar weinig wireless routers tegelijk draaien.
Kortom, wil je snelheid dan denk ik dat je het beste met kabels verder gaat werken. Een laternatief zou kunnen zijn dat je internet via het stopkontakt gaat gebruiken wat wel een beter resultaat opleverd.
Ik zou er toch geen genoegen mee nemen dat Linksys zo'n reactie geeft en verder geen support biedt. Met een Apple 802.11n netwerk haal ik in de praktijk tussen de 8 en 10MB/s. Da's een heel stuk rapper dan de 3MB/s waar in dit topic over gesproken wordt, en ik zit 2 ruimtes verderop met 2 binnenmuren ertussen.Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 16:53:
Kortom, wil je snelheid dan denk ik dat je het beste met kabels verder gaat werken.
Verwijderd
Misschien is dat het net het stukje voordeel dat Apple net iets andere frequentie's gebruikt. Maar goed, je hebt gelijk als je zegt dat ik geen genoegen moet nemen met de verklaring van Linksys, anderzijds is het wel zo dat 802.11N nog steeds niet gecertificeerd is. Verder is het zo, met name omdat het niet gecertificeerd is dat iedereen maar produkten uitbrengt zonder zich te hoeven houden aan minimale specificatie's met als gevolg dat het een lucratieve business is voor degene die het gebruiken.Exirion schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 17:02:
[...]
Ik zou er toch geen genoegen mee nemen dat Linksys zo'n reactie geeft en verder geen support biedt. Met een Apple 802.11n netwerk haal ik in de praktijk tussen de 8 en 10MB/s. Da's een heel stuk rapper dan de 3MB/s waar in dit topic over gesproken wordt, en ik zit 2 ruimtes verderop met 2 binnenmuren ertussen.
Verder zet ik vraagtekens omtrend de certificering, zet iets dan niet eerder op de markt voordat bedrijven "moeten" voldoen aan bepaalde specs. Aangaande mijn router is al een ouder type maar behaal hetzelfde resultaat als de nieuwere generatie routers. Hooguit zou ik een N Draft kunnen proberen maar dan wacht ik nog wel even tot september zodat de produktenmoeten voldoen aan de minimale specificatie's. Maar als de waakhonden al niet optreden heeft het voor mij weinig zin om met Linksys in conclaaf te blijven gaan, al moet ik zeggen dat ik goeie ervaringen al jaren heb met Linksys, hun support is nog één van de weinige die snel en effectief reageren
Pagina: 1