HOWTO: Aldi Talk (flatfee 3g E-plus prepaid) in Duitsland

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:23
Ik ben op vakantie geweest in het Duitsland deze zomer en aangezien ik net mijn nieuwe mobiel had (i8910) vond ik het idee van geen internet toch wel lastig te verteren :P.

Aangezien het mij prima bevallen is zal ik jullie uitleggen hoe je na een startinverstering van 12,95 voor 14,95 euro een maand lang flat fee kan internetten, of voor 1,95 per dag.

Anyhow, mijn ouders wonen vrij dicht aan de grens dus ben maar eens op jacht gegaan naar mobiele prepaid met data in Dld. T-mobile zou dit strikt genomen moeten hebben, maar dat is dan slecht via internet (in de winkels konden ze mij alleen maar een kaart incl. Web & Walk stick bieden en daar kon ik dan niet mee bellen volgens hen... en dan is het tarief 4,95 per dag). Verder wordt er niks verkocht in andere winkels... andere mogelijkheid tot flatfee schijn Blau.de te zijn. Totdat ik al door de pre-paid kaarten scannend door eens stel Duitsers erop werd gewezen dat ik eens heel snel naar de Aldi toe moest.

Bij de Aldi kan je een prepaid kaar krijgen die 12,95 kost, hier staat dan 10 euro beltegoed op... sinds kort kan je daar ook flat-fee internet bij krijgen en dit is een topaanbieding (alhoewel dit internetten eigenlijk voor laptops bedoeld is kan je via een omweggetje het ook op je tel gebruiken). Je kan hem opwaarderen bij de Aldi's (zowel Nord als Sud, ze werken hier samen) met 15 of 30 euro: de kaart blijft daarna 12, resp 24 maanden geldig.

Haal gewoon een prepaid kaart incl. 15 euro extra beltegoed minimaal en zeg er niet bij dat je wilt internetten (anders willen ze je een USB webstick a 39,95 erbij verkopen... ik wist niet beter en had de mazzel dat die dingen op waren. In alle folders staat dat je die nodig hebt... wij weten uiteraard beter.)

De kaart, waar MEDIONMobile op staat, bied je de mogelijkheid om via E-plus in duitsland te bellen. Met de unieke code die je kreeg kan je je registreren via internet (http://www.medionmobile.de/). Aangezien het niet mogelijk is om een adres in NL in te voeren lijkt het meest faire mij om het adres van de Aldi waar je de kaart gekocht hebt in te voeren (Google maps is je vriend). Na enige tijd zou je abbonement geactiveerd moeten zijn, vervolgens kun je gaan bellen en het abbo, ook vanuit NL, via een nummer opwaarderen met de 15 euro via een code die op de kassabon staat.

Ok, en nu komt het interessante gedeelte: de folder van de Aldi stelt dat je het maandelijkse abbo moet activeren VIA je USB webstick (die we er dus niet bij gekocht hebben) door voor een dag of een maand profiel te kiezen... dit kan je in de praktijk echter ook met je telefoon doen (zie bijvoorbeeld dit forum).

Door op je telefoon de volgende code in te toetsen boek je een maand lang internet (er gaat dan 14,95 van je beltegoed af).

*121*004#

Na 1-2 uur krijg je een bevestiging per SMS maar je kunt dit ook controleren via *123#
Verder kan je ook het afbreken met *122#, dit zou je evt willen doen aangezien het maandelijkse interent automatisch doorloopt als je nog meer dan 15 euro aan beltegoed hebt de volgende maand.

Een andere mogenlijkheid om een dag te internetten ipv een maand is om als accespoint niet internet.eplus.de te gebruiken maar tagesflat.eplus.de (in beide gevallen user: eplus, pass: gprs), dit hoef je niet van tevoren te boeken, en het verlengt zichzelf ook niet. Verschil is verder dat je maandelijkse datalimiet 5GB en dagelijks 1GB, dus mss. wat voor hele zware gebruikers (daarna GPRS snelheid).

Andere handig codes zijn:
*100# = Saldo checken
*104*zestiencijferigeopwaardeercode# = Opwaarderen direct, zonder nummer

Verder kan je de volgende tels gebruiken
1155, opwaardeernummer
(0177)-1157, servicenummer

Duitslandgangers met smartphones veel pliezier gewenst met Internetten! Ohja, verwacht in Duitsland, zeker in landelijke heuvelachtige gebieden, niet de 3G dekking die je in NL gewend bent. In steden is het prima daarintegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga van de zomer naar Duitsland op vakantie, en jouw verhaal over het gebruik van Aldi Talk internet was precies ons idee om internet te gebruiken. Dit is namelijk goedkoper dan internet op vele campings, en we zijn van plan rond te trekken! Nu vroeg ik me af wanneer je dit voor het laatst uitgeprobeerd hebt, ik kan namelijk alleen maar berichten vinden van afgelopen zomer. Hoe kan ik erachter komen of dit nog steeds zo werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meschien een beetje off-topic , maar waarom kan zoiets wel in duitsland en niet in Nederland? 1.95 euro voor 1 GB en daarna gprs snelheid vind ik een hele goede aanbieding. Ik bedoel als ik kijk wat bij vodafone Prepaid een dagbundel kost , 2.50 voor 25 mb dan voel ik mij toch behoorlijk opgelicht hoor...............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 11:22
XElD schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 12:14:
Verschil is verder dat je maandelijkse datalimiet 5GB en dagelijks 1GB, dus mss. wat voor hele zware gebruikers (daarna GPRS snelheid).
Wat mij nou overal onduidelijk is, of dit nou 5GB per dag of per maand is. Die 1GB is per dag, maar 5GB per maand is wat weinig lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1. Nou is in Duitsland de dekking wel een stuk minder dan in nederland. Daar heb je alleen rond de grote steden umts en voor de rest gprs!

2. Het is 5GB per maand, maar dat vind ik vrij veel eigenlijk... Tenzij je natuurlijk streaming video en VOIP gaat doen. Maar weet er nu iemand of dit vandaag de dag nog überhaupt werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2010 @ 19:06:
Meschien een beetje off-topic , maar waarom kan zoiets wel in duitsland en niet in Nederland? 1.95 euro voor 1 GB en daarna gprs snelheid vind ik een hele goede aanbieding. Ik bedoel als ik kijk wat bij vodafone Prepaid een dagbundel kost , 2.50 voor 25 mb dan voel ik mij toch behoorlijk opgelicht hoor...............
Meer concurrentie.;)
Mobiele telefonie is trouwens nog vrij duur in Duitsland als je het vergelijkt met Oostenrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kom net terug uit Duitsland en heb de Medion web stick + starterset gekocht. Registratie is als buitenlander lastig, maar elk adres werkt... Daarna zonder problemen de boel aan de praat gekregen. In de caravan had ik slechte ontvangst, maar de stick via het meegeleverde kabeltje aansluiten en bij het raam leggen hielp al enorm. De snelheid viel me niet tegen. In Oost Duitsland, eigenlijk 'ins Mitte von Nirgedwo' had ik toch steeds EGDE bereil (236, kbps) ongeveer de snelheid die mijn adsl 8 jaar terug ook had.
Ben nu op zoek hoe ik mijn T-mobile web 'n walk erin kan doen en hem ook in NL kan gebruiken.
Tips zijn dus zeer welkom.

De Aldi stick is wat mij betreft een aanrader. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:23
Sorry voor de trage reactie! Zo vaak kom ik niet op Tweakers maar ik was even opzoek naar mijn oude post omdat ik net m'n beltegoed geupgrade heb om te voorkomen dat ie na een jaar gedeactiveert werd :P (Nu meteen maar met 30E gedaan dus dan blijft ie 2 jaar geactiveerd :) ).

@paulusdeb2
Vorige zomer dus... neem aan dat het nog gewoon werkt. Zie dat het bij MrBassMan ook nog werkt en aangezien die sticks voorgeprogrammeerde toeganspunten hebben gaan ze dat echt niet opeens wijzigen.

@karelbest01
En ze zijn nog in prijs omlaag gegaan zie ik :), was 4,50 oid. Aldi NL komt idd niet in de buurt qua prijzen (www.medionmobile.nl)

@Opperpanter2
Al door paulusdeb2 beantwoord :)

@Paulusdeb2
Ja, dekking in DE is kut..., en dan staat het E-plus netwerk nog als goed bekend. Heb je als je met je NL abonnement komt minder last van want dan schakelt ie gewoon naar het best bereikbare netwerk... je krijgt dus wel iets terug voor je blauw betalen :-P

Mijn ervaring: Hoe heuveliger de streek, hoe minder de ontvangst (was vorig jaar in het Schwarzwald en daar was het grote delen alleen maar GSM)

@MrBassman
Hehe, ik heb destijds het adres van een gemeentehuis gebruikt... zolang het maar een bestaand adres is. De aldi vestiging waar je de kaart gekocht hebt is natuurlijk ook een goede als je gewetensproblemen zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11-2023
Morgen vertrek ik naar Duitsland voor een vakantie en dit is precies wat ik wilde proberen. Voor zover ik kan nagaan via internet, zou deze methode nog steeds moeten werken. Ik hou jullie na m'n terugkeer op de hoogte, aangezien het nog steeds actueel/interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave1988
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-10 14:10
Alfie104 schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 17:18:
Morgen vertrek ik naar Duitsland voor een vakantie en dit is precies wat ik wilde proberen. Voor zover ik kan nagaan via internet, zou deze methode nog steeds moeten werken. Ik hou jullie na m'n terugkeer op de hoogte, aangezien het nog steeds actueel/interessant is.
Veel plezier in Duitsland!
Wat iig zeker werkt en misschien makkelijker, maar zeker goedkoper is, is de volgende variant:

Simkaart van Blau.de, deze kun je in elke BASE/E-Plus Shop krijgen, daar E-Plus nu met o2 samengevoegd is krijg je deze nu ook bij o2-Shops.
Voordeel is dat de simkaart hier meteen geactiveerd wordt voor je als je dit netjes vraagt! En zo hoef je dus zelf niets te doen.

De simkaart kost 9.90€ en na de activatie is meteen 1GB aan internet geactiveerd. Je kan op het 4G-Netwerk van E-Plus, mocht dit niet te beschikking staan val je terug op 3G met een snelheid van max 42 Mbits. Nu E-Plus onderdeel is van o2 kun je ook hen 3G-Netwerk mee gebruiken wanneer dit wel beschikbaar is en 3G-EPLUS niet.
Mocht je 4G ontvangen (niet in de kleinere plaatsen) kun je ook duidelijk meer dan de aangegeven 42 Mbits halen!

Dus voor minder dan 10€ heb je 1GB data die je 1 maand lang kan verbruiken. Na 1GB val je terug op GPRS speed, maar je kan het internet wel nog gebruiken! De Upload speed wordt bijvoorbeeld niet aangepast!

Mocht er geen BASE/E-Plus of o2 Filiaal in de buurt zijn, kun je dit ook bij supermarktketens als Norma, Real of bij MediaMarkt/Saturn of drogisterij DM of Rossmann kopen!

Hier nog even een linkje van de site van Blau.de met de sim die ik bedoel:

http://www.blau.de/tarif/internet-flat

Die 1GB krijg je trouwens altijd standaard gratis bij aanschaf van de sim, er staat dat dit een tijdelijke actie is maar klopt niet helemaal :)

Fijne vakantie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkiz0r
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik heb ook een Aldi Talk kaartje, werkt prima. Afgelopen weekend nog gebruikt.

Had alleen wel een Duits adres nodig voor registratie, ik heb daarvoor het adres van een kennis gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Bedankt voor de tip, Blau is zeker een alternatief! Wat mij echter bevalt aan de Aldi-oplossing is dat je niet maandelijks een bedrag moet storten om het aan de gang te houden.

Omdat ik voor mijn werk 8-10x per jaar een paar dagen in Duitsland ben, heb ik al eens gekeken naar een oplossing voor mobiele telefonie en internet waar je niet iedere maand automatisch voor moet betalen en wat toch voor langere tijd blijft werken. Het blijkt dat dit in Duitsland toch moeilijker te vinden is dan in Nederland, of ik heb al die tijd verkeerd gezocht.

Bij het Aldi Talk systeem is het, als ik goed heb begrepen, zo, dat je een bepaald tegoed op je account zet. Daar wordt je verbruik van betaald en als je aanvullende diensten afsluit, zoals een grotere internetbundel, wordt daar iedere maand een vast bedrag van afgeschreven totdat je saldo te laag is of je de aanvullende dienst beëindigd. En na opwaarderen blijft je account nog een jaar geldig. Dat is precies het soort flexibiliteit wat ik nodig heb om het kaartje ook na de vakantie nog te kunnen gebruiken. En voor de vakantie is 5GB/1mnd ook wel erg lekker en dat ook nog eens voor een erg leuk bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave1988
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-10 14:10
Bij de Blau.Blau.de sim hoef je ook niet elke maand tegoed erop zetten. Wanneer er na 30 dagen minder dan 9.90€ aan tegoed op de kaart staat, kan je optie (1GB) niet geactiveerd worden en dus ook niet verlengt.
Deze wordt dan in een soort pauze modus gezet, wanneer jij weer ge oeg tegoed op je kaart hebt, wordt er automatisch 9.90€ afgeboekt en de 1GB optie weer geactiveerd.

Wanneer je voor 1 maand 5GB wil, bijvoorbeeld tijdens vakantie, kun je dit via je eigen blau.de-account wisselen. Of via het telefoonmenu, eerst de 1GB laten deactiveren de keer voordat de je 5GB wil gaan gebruiken zodat de 1GB niet automatisch verlengd kan worden. En dan weer genoeg tegoed opwaarderen zodat je daarna 5GB kan activeren.

Maar kijk gewoon welke optie de beste voor je kijkt. Het netwerk is hetzelfde. Dus wat dat betreft maakt het geen verschil :)
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Ik ben inmiddels alweer geruime tijd terug. Uiteindelijk ben ik maar 3 dagen op vakantie geweest, vanwege een sterfgeval in de familie. Toch heb ik wat ervaringen opgedaan die ik even wil delen.

Ik ben voor de Aldi-optie gegaan, simpelweg omdat dat de eerste winkel was waar ik binnenkwam waar ik geschikte prepay kaartjes kon kopen. Ik heb inderdaad gewoon een startset en 15 euro tegoed gekocht. De websticks lagen daar ook wel, maar ik had al een webstick (een Wolfgang, een jaar of 2 geleden bij de Aldi gekocht toen ze er niet vanaf konden komen en ze uiteindelijk naar 10 euro waren afgeprijsd).

In de eerste instantie heb ik het kaartje in de webstick gestopt en de webstick in de computer (ik had geen geschikt mobieltje mee, alleen 2 iPhones en een iPad waar allemaal een microsim in moet). Het kaartje moet geactiveerd worden via internet, via een telefoonnummer of schriftelijk met het formulier wat erbij zat. De laatste optie was niet handig, via het telefoonnummer leek me ook niet verstandig ivm. het woonadres (Aldi-vestiging) dus heb ik op m'n iPhone het internet even aangezet. Het activeren zelf verliep probleemloos en met een paar minuten was het kaartje al actief. Daarna heb ik de Alditalk app gedownload (bij een iPhone moet je daarvoor een Duitse Appstore account aanmaken, anders kun je hem niet vinden) en via de app de 15 euro opgewaardeerd. Vervolgens kon ik inderdaad de maandbundel van 5GB flat activeren.

Nadat alles liep heb ik de stick in een mifi router gezet, zodat we met meerdere apparaten gebruik konden maken van internet. Dat is uiteraard alleen aan te bevelen als je een goede 3G verbinding hebt.

Resumerend, het werkt nog steeds precies zoals in de eerste post omschreven. Ik ben er blij mee, omdat ik het kaartje in de toekomst nog wel eens vaker zal gaan gebruiken.

Enige minpuntje is wat al eerder is geschreven, de dekking in Duitsland is niet wat je hier gewend bent. Op ons vakantieadres hadden we alleen GPRS en dat is niet erg snel. Maar een kilometertje verderop was een parkeerplaats met wat picknickbankjes waar wel 3G was en daarvandaan konden we lekker facetimen met thuis.

[ Voor 5% gewijzigd door Alfie104 op 30-08-2015 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alfie104 schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 22:06:
Het kaartje moet geactiveerd worden via internet, via een telefoonnummer of schriftelijk met het formulier wat erbij zat. De laatste optie was niet handig, via het telefoonnummer leek me ook niet verstandig ivm. het woonadres (Aldi-vestiging) dus heb ik op m'n iPhone het internet even aangezet. Het activeren zelf verliep probleemloos en met een paar minuten was het kaartje al actief.
Hoe ging dat activeren precies? Moest je een adres invullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Ja, je hebt wat gegevens nodig oa. een adres. Ik vond het wel zo eerlijk om het adres van de Aldi-markt zelf te gebruiken. Wat ik ook wel eens heb gedaan in het verleden, onder vergelijkbare omstandigheden, is het adres van het hotel waar je verblijft (moet je natuurlijk wel in een hotel verblijven ;) )

De rest van de gegevens heb ik wel zo eerlijk mogelijk ingevuld.
Pagina: 1