Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-10 17:53
Het gaat om een flink aantal pagina's (100+), dus het zou eigenlijk zo makkelijk mogelijk moeten zijn.
Wat ik ook graag zou willen doen is enkel het lineart eruit willen filteren.
Hier een voorbeeldje:

Afbeeldingslocatie: http://i14.photobucket.com/albums/a344/kwhuisman2/Image2.jpg

Hoe kan ik nu het beste zo'n gescande pagina opknappen met Paintshop Pro of The Gimp?
Mocht iemand het weten met Photoshop, please do.

Ik heb flink gegoogled en gezocht maar kom weinig goede tips tegen.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yanik
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 16:16
Om alle ruis en onevenheden weg te krijgen moet je Smart Blur eens proberen.
Je kunt het vinden onder Filters->Blur->Smart Blur. Verhoog de treshold en de radius.
Maak er een batch van en bijna 95% van je afbeelding is opgeschoond. Sommige grote vuil-/ stofvlekken moet je er handmatig uit halen.

Lineart er uit filteren gaat wat lastiger en ik denk niet dat je altijd het gewenste resultaat zult krijgen. Je kunt proberen om via Select->Color Range zwarte gebieden er uit te filteren en die selectie dan weer op een nieuwe layer in te kleuren met zwart.

Gifje hieronder:

Afbeeldingslocatie: http://h.imagehost.org/0227/strip.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:12
zou je de lineart niet met wat in the Gimp 'treshold' heet eruit kunnen filteren?
Als je de treshold heel dicht bij zwart zet maakt ie alle andere dingen wit. In het gifje van Yanik worden sommige blauwe stukken als een gradient van zwart naar wit weergegeven. Dat is denk ik niet gewenst.

Misschien heb je het probleem dat het zwart niet zwart genoeg is, maar dat lijkt me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
@ Yanik, Smart Blur? Ik heb de NL talige Gimp en kan uit Painshop ook geen Smart blur halen.

@ Duesenberg, Threshold werkte wel aardig, eerst image flink vergroten. Hier kan ik ook wel iets mee. Vallen nog wel veel fijne lijntjes weg.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Smart Blur is voor zover ik weet een functie uit Photoshop.

In Photoshop zou je het ook kunnen doen door Selective Color te kiezen. Elke 'kleur' kun je vervolgens zo'n hoge brightness geven dat hij wit wordt. Zwart kun je daar volgens mij ook kiezen als kleur, maar die laat je mooi onaangeraakt ;) Wit kun je ook kiezen, daarvan kun je de brightness nog meer verhogen tot alle grauwe en door het scannen gespikkelde vlakken weer mooi wit zijn.

Daarna kun je layers over je zwart-witwerk heen gaan leggen die je compleet vult met een kleur. Door middel van een vector mask, dat je tekent met de Pen Tool (let goed op, in de bovenbalk staat met icoontjes aangegeven hoe de vorm die je tekent geïnterpreteerd wordt), beperk je de vulkleuren tot bepaalde gebieden. Je kunt, door op die icoontjes van net te letten, meerdere gebieden in één layer tekenen. De layer zet je op Multiply of Overlay. De eerste lijkt me het meest realistisch. Daarmee kun je bijvoorbeeld ook het rood bovenop het dak van de truck linksonderin namaken door over de magenta layer een stukje geel heen te leggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Dark Blue op 23-08-2009 16:12 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Het lijkt me vooral zaak dat je niet van te kleine scans uit gaat. Als je vrij onbenullig grote scans hebt dan kun wat Duesenberg zegt aardig ver komen met threshold. Dat is ook nog wel te automatiseren. Je ook proberen eerst je image naar zwart wit te zetten en dan vervolgens met curves of contrast te spelen. Voordeel is dat als je grote scan hebt dat je daarna wel 'ruimte' hebt nog wat te blurren.

Ow NL-versies vind ik zo enorm zuigen, dan moet je al snel op zoek naar de man met de natte vinger en zijn toverstaf die iedereen met zijn doezelaar bewerkt :X

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 16:52
OzBoz schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 00:57:
Ow NL-versies vind ik zo enorm zuigen, dan moet je al snel op zoek naar de man met de natte vinger en zijn toverstaf die iedereen met zijn doezelaar bewerkt :X
Wow, die is om in te lijsten! :+

Maar even on topic, wat er batchgewijs niet lekker uitkomt kun je vervolgens in Photoshop (mogelijk ook in PSP) het beste stuk voor stuk beoordelen en dan ook naar de kanalen kijken. Op die manier is het soms redelijk makkelijk om hele vlakken in een kanaal op te schonen. Maar dat is voor een batch niet te doen inderdaad.

[ Voor 34% gewijzigd door Savantas op 24-08-2009 12:58 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-10 13:43
Savantas:
Wow, die is om in te lijsten! :+
QFT inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Ik ga binnenkort de hele zooi maar eens scannen op 600dpi.
Ook maar eens kijken naar Photoshop's batch functie.
Ik post binnenkort een paar samples.

Met 600dpi scans en de threshold truuc krijg ik redelijk cleane lineart.
Afbeeldingslocatie: http://i14.photobucket.com/albums/a344/kwhuisman2/Image3.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door Cobb op 24-08-2009 22:26 ]

Pagina: 1