Toon posts:

w7 64bit "hoe krijg ik meer ram erin"

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Mijn systeem:

MS windows 7 ultimate 64 bit
MSI-7501
AMD Phenom 9550 Quadcore processor 2195 mhz
en 3gb ram ddr2

Hopelijk genoeg voor mijn vraag.

Ik probeerde meer dan 4gb ram in mijn pc te krijgen maar dat ging nie zoals ik wilde.
Toen ik dus 4gb erin had zitten starte hij wel op tot aan de windows loadscreen maar daarna starte hij meteen weer opnieuw op. Weet iemand van jullie misschien hoe ik dit voormekaar kan krijgen ?
Misschien leg ik het een beetje verkeerd uit maargoed dat hoor ik dan wel.

Groetjes 8)7

Verwijderd

Druk de hele tijd op F8 als je pc (windows) opstart, daarna selecteer je iets van "Niet herstarten wanneer een fout optreedt.". Als je daarna je pc opnieuw opstart zal windows een (hopelijk) duidelijke foutmelding geven.

Verwijderd

toevallig een ATI videokaart?

• uroy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Welk geheugen zit erin?
Zijn ze allemaal hetzelfde?

talkin' is cheap, people follow like sheep

Verwijderd

Topicstarter
Oke,

ram erin: krijg ik de keus windows opstartherstel ( gedaan ) blue screen : The BIOS in this system is not fully ACPI compliant ( vraag dus om een BIOS update )

antwoord op andere vragen, ik heb een GeForce 8600 GTS maar komt een andere aan.

Ik heb er nu 1 van 2gb en 1 van 1 gb in zitten maar had dus nog 1 van 1gb liggen.

Verwijderd

Oké, dan heb je toch al het geluk dat je niet met het ATI driver probleem zit waarbij je er gewoon geen 4gb inkrijgt zonder BSOD's te krijgen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nou wat ik gewoon raar vind is dat het niet gaat, ( aangezien dat dit een normaal systeempje is en nog geen jaar oud is )

Vraag me toch echt af wat het zou kunnen zijn. Maar ik wacht wel even af, misschien heeft iemand wel enige idee hoe of wat ik zou kunnen doen :)

• AndreStarTrek
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-02 11:50
(jarig!)
Ik zou de geheugen reepjes even roeleren en even memtest draaien. Best kans dat er 1 niet goed is of niet goed met de rest kan samen werken. Vrij bekent probleem met geheugen.

[ Voor 11% gewijzigd door AndreStarTrek op 23-08-2009 11:27 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:58
Lijkt mij gewoon dat je een ACPI setting in de bios vergeten bent aan te zetten?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Topicstarter
AndreStarTrek schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 11:26:
Ik zou de geheugen reepjes even roeleren en even memtest draaien. Best kans dat er 1 niet goed is of niet goed met de rest kan samen werken. Vrij bekent probleem met geheugen.
Ze zijn allen van kingston dus lijkt me eerlijkgezegt vreemd :P
Ramon schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 11:27:
Lijkt mij gewoon dat je een ACPI setting in de bios vergeten bent aan te zetten?
ACPI staat enable, ACPI standby state staat op S1, kan ook maar kiezen uit S1 en S3

Iemand enig idee? BIOS updaten ofzo ? wat me sterk lijkt

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 11:53:
[...]
[...]
Dat ze van kingston zijn wil niet zeggen dat ze niet stuk kunnen hoor :P. En dat ze niet samenwerken zou ook nog kunnen al is dat vrij onwaarschijnlijk lijkt me.
Nouja, kan weinig kwaad en is niet moeilijk, aangezien je pc het gewoon doet met minder geheugen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Verwijderd

Topicstarter
wil ook niet zeggen dat het kwaad kan maar nam aan dat als ik een 64 bit systeem draai dat ik dan ook meer ram erin zou kunnen krijgen, zou ik misschien mijn BIOS moeten updaten ?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:23

D4NG3R

kiwi

:)

Dit zou nogal dom kunnen zijn, maar is het niet mogenlijk dat zijn Mobo niet meer als 3gb ondersteunt? (want nogal een raar getal is, en behoorlijk laag)?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-02 23:40
Staat je computer echt uit of staat hij in slaapstand (Windows XP, Vista/7 had weer een andere naam voor)waardoor hij bij de volgende powerup alles in het geheugen probeert te laden ?

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-02 17:51
[...]

[...]

ACPI staat enable, ACPI standby state staat op S1, kan ook maar kiezen uit S1 en S3

Geheugen kan best kapot zijn, ook als het net uit de winkel komt. Belangrijk in dit hele proces is dat je geen aannames gaat doen over wat jou waarschijnlijk lijkt dat kapot is of niet.
Onderdelen die hier enigszins aan gerelateerd zijn, en dus het probleem zouden kunnen veroorzaken: Moederbord (memslots), cpu (memcontroller), het geheugen, de voeding en evt het bios.

Verwijderd

Topicstarter
Waar zou ik kunnen vinden dat mijn mobo maar 3gb ondersteunt ?

Misschien is dit een dom iets maar bij virtiueel geheugen wijzigen geeft ie dit aan :

Minimaal toegestaan: 16 MB
Aanbevolen: 4606 MB
Momenteel toegewezen: 3071 MB

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-02 23:40
Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 12:25:
Waar zou ik kunnen vinden dat mijn mobo maar 3gb ondersteunt ?

Misschien is dit een dom iets maar bij virtiueel geheugen wijzigen geeft ie dit aan :

Minimaal toegestaan: 16 MB
Aanbevolen: 4606 MB
Momenteel toegewezen: 3071 MB
Heeft niet met je probleem te maken. Sluit je pc echt wel af en stop je hem niet in een soort slaapstand/hybernate waardoor hij de ram informatie naar de hardeschijf weg schrijft ?

• AndreStarTrek
(jarig!)
[...]

Niet om lullig te doen maar je komt hier omdat je het niet weet wees dan wat hartelijker met de antwoorden die je krijgt en probeer ze uit. Zoals bwerg ook al zei, dat het merk het zelfde is wil niet zeggen dat het met elkaar werkt. Kingston maakt geheugen met verschillende chips het kan zijn dat het niet met elkaar werkt. Ook is het zo dat geheugen fabrikanten niet voor niets sets (die uit de zelfde serie gemaakt zijn) verkopen van 2 of 3 repen om samen werking te garanderen.

Ja kapot reep kan altijd, maar dat vind je pas uit als je memtest draai.

Verwijderd

Topicstarter
THE_FIREFOX schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 12:28:
[...]

Heeft niet met je probleem te maken. Sluit je pc echt wel af en stop je hem niet in een soort slaapstand/hybernate waardoor hij de ram informatie naar de hardeschijf weg schrijft ?
Eerlijk gezegd zou ik dat niet weten, wat ik wel weet is dat ik hem goed afsluit.

Zal nogmaals zeggen wat hij doet als ik dus de 3e ram erbij doe,
Hij start normaal op, tot aan "windows word gestart" daarna start hij opnieuw op ( dus hij boot windows niet )
Ik krijg nu de keus met Windows opstartherstel en windows normaal opstarten, bij het eerste kom ik in het blue screen, tweede start hij weer opnieuw op bij windows opstarten.

Volgends het boekje / internet kan mijn mobo wel meer hebben als 3gb, maar dat is theoretisch 8)7
AndreStarTrek schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 12:30:
[...]

Niet om lullig te doen maar je komt hier omdat je het niet weet wees dan wat hartelijker met de antwoorden die je krijgt en probeer ze uit. Zoals bwerg ook al zei, dat het merk het zelfde is wil niet zeggen dat het met elkaar werkt. Kingston maakt geheugen met verschillende chips het kan zijn dat het niet met elkaar werkt. Ook is het zo dat geheugen fabrikanten niet voor niets sets (die uit de zelfde serie gemaakt zijn) verkopen van 2 of 3 repen om samen werking te garanderen.

Ja kapot kan het altijd zijn maar dat vind je pas echt uit als je memtest draai.
Sorry als ik bot overkom, bedoel dat namelijk helemaal niet zo, heb de test gedaan maar geeft geen problemen aan, maar dat is dan alleen met 3gb.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2009 12:37 ]

• AndreStarTrek
(jarig!)
Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 12:35:
Sorry als ik bot overkom, bedoel dat namelijk helemaal niet zo, heb de test gedaan maar geeft geen problemen aan, maar dat is dan alleen met 3gb.
Dat heeft weinig nut memtest moet je draaien met 4gb in je mainboard want je weet al dat 3gb werkt.

Verwijderd

Topicstarter
AndreStarTrek schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 12:40:
[...]

Dat heeft weinig nut memtest moet je draaien met 4gb in je mainboard want je weet al dat 3gb werkt.
Klopt, maar hoe kan ik dan een memtest draaien als ik niet in windows kom ?

• AndreStarTrek
(jarig!)
Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 12:42:
[...]

Klopt, maar hoe kan ik dan een memtest draaien als ik niet in windows kom ?
Wat dacht je van memtest voor DOS.

http://www.memtest.org/#downiso

[ Voor 6% gewijzigd door AndreStarTrek op 23-08-2009 12:44 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

http://www.memtest86.com
Iso downloaden, op cd branden.. geheugen erin, en van cd booten.

Verwijderd

Topicstarter
Heb iso op de cd gebrand geheugen erin, vanaf cd booten, deed niks dus neem aan dat ik de verkeerde iso had :S

Zou je misschien de juiste iso als link willen plaatste aub ( sorry voor de moeite )

• AndreStarTrek
(jarig!)
Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 13:02:
Heb iso op de cd gebrand geheugen erin, vanaf cd booten, deed niks dus neem aan dat ik de verkeerde iso had :S

Zou je misschien de juiste iso als link willen plaatste aub ( sorry voor de moeite )
http://www.memtest.org/download/2.11/memtest86+-2.11.iso.zip

Even uit pakken en als ISO wegschrijven niet als bestand.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:52

Umbrah

The Incredible MapMan

Yup, als image branden, er staan verscheidene how-to's voor verschillende brandprogramma's op die website.

Over je BIOS zal ik me niet veel zorgen maken, en het feit dat je OS misschien net meer geheugen aankan ook niet, want een 32bit OS op een systeem met 12GB geeft ook aan bij My Computer: 12GB of Memory (3.72 Useable).

Waar ik me wél zorgen over zou maken als ik jou was, is het sóórt geheugen. Double row? Single Row? en hoe zet je het in kanalen. Lees de QVL van je moederbord voor antwoorden over HOE je je geheugen moet plaatsen, en óf je het uberhaubt KUNT plaatsen. Als één van die 1GB DIMM's double-row is, en de andere single-row, dan zal ik ze niet zo snel als dual channel pairen. Zij ze identiek, dan zal ik er voor zorgen dat die DIMM's als pair zijn geinstalleerd (dual channel), en de 2GB in zijn eentje erbij bungelt. (bijv: 2x1GB in CH1a en CH2a, en de 2GB in CH1b)

Verwijderd

Topicstarter
memtest gedaan met 4gb, geen errors :S
Umbrah schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 13:38:
Yup, als image branden, er staan verscheidene how-to's voor verschillende brandprogramma's op die website.

Over je BIOS zal ik me niet veel zorgen maken, en het feit dat je OS misschien net meer geheugen aankan ook niet, want een 32bit OS op een systeem met 12GB geeft ook aan bij My Computer: 12GB of Memory (3.72 Useable).

Waar ik me wél zorgen over zou maken als ik jou was, is het sóórt geheugen. Double row? Single Row? en hoe zet je het in kanalen. Lees de QVL van je moederbord voor antwoorden over HOE je je geheugen moet plaatsen, en óf je het uberhaubt KUNT plaatsen. Als één van die 1GB DIMM's double-row is, en de andere single-row, dan zal ik ze niet zo snel als dual channel pairen. Zij ze identiek, dan zal ik er voor zorgen dat die DIMM's als pair zijn geinstalleerd (dual channel), en de 2GB in zijn eentje erbij bungelt. (bijv: 2x1GB in CH1a en CH2a, en de 2GB in CH1b)
Dat zou ook kunnen ja, op de DDR staat 1GB 2Rx8 PC2 - 5300 - 555 - 12 - E3.

Dus ik probeerde net ook 3x 1gb, 1x 2gb, opstarten kreeg ik een warning met dat het overclocken niet was gelukt.

EDIT: 2x 2gb werkt ook niet. Nu begrijp ik het helemaal niet meer. |:(

• Patjeee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-02 17:17

Patjeee

Ik woon in Boston MA

Memory timings staan fout , kijk op de memory stick en stel het goed in in de bios ;)
had dit ook verleden week

Verwijderd

Topicstarter
Patjeee schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 14:41:
Memory timings staan fout , kijk op de memory stick en stel het goed in in de bios ;)
had dit ook verleden week
Heb gekeken maar waar precies in het bios kan ik dit aanpassen ? Want ik kan namelijk niks vinden met memory timings.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 11:19:
Oké, dan heb je toch al het geluk dat je niet met het ATI driver probleem zit waarbij je er gewoon geen 4gb inkrijgt zonder BSOD's te krijgen ;)
LOL, hoe kom je bij zoiets? _O-

@Ossenaar21:
Heb je het geheugen op de juiste voltages lopen? Timings en snelheid staan ook goed? NB voltage al eens verhoogd?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 15:27:
[...]

LOL, hoe kom je bij zoiets? _O-

@Ossenaar21:
Heb je het geheugen op de juiste voltages lopen? Timings en snelheid staan ook goed? NB voltage al eens verhoogd?
Naar mijn weten wel, voltage staat op 1.8 / 2.4 ( 1.8 zijn de DDR ). Timings en snelheid kan ik eerlijk gezegt niet 123 vinden, en wat ik vond kon ik niet aanpassen :S

EDIT: Ik ben in het BIOS geweest en heb mijn RAM frequentie van 667 naar 800 geprobeerd, starte precies hetzelfde op, daarna op 1066 geprobeerd en deed het niet en een warning met overclocking failed.

http://eu.msi.com/index.p...no=&cat3_no=&prod_no=1436

Wat ik nu denk is toch dat de RAM die ik nu heb niet dual zijn. Lijkt mij het meest logisch |:(

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2009 16:14 ]

• Patjeee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-02 17:17

Patjeee

Ik woon in Boston MA

welk merk en welk type RAM heb je 3GB zegt niet zoveel , als je het merk + type geeft kunnen we de timings op google checken ;)

Verwijderd

Heb niet de hele discussie gevolgd, maar heb je soms dual channel aan staan, terwijl je mismatchte modules hebt?

Schakel dual channel uit.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 02:46:
Heb niet de hele discussie gevolgd, maar heb je soms dual channel aan staan, terwijl je mismatchte modules hebt?

Schakel dual channel uit.
Waar in het bios want dat kan ik namelijk nergens vinden.
Patjeee schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 22:56:
welk merk en welk type RAM heb je 3GB zegt niet zoveel , als je het merk + type geeft kunnen we de timings op google checken ;)
Samsung 1GB 2Rx8 PC2 5300U 555 12 E3
M378T2953EZ3

De andere ga ik nog ff noteren
@Ossenaar21:
Het rijtje in Cell staat de NB op auto, eigenlijk staat alles auto daar.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:42
Is het niet makkelijker om het geheugen terug te brengen met je pc onder de arm? Dan zetten ze voor een kleine meerprijs erin en weet je zeker dat het werkt. We zijn nu alleen maar aan het gissen naar het probleem, de info die we hebben is zo summier dat er geen echte snelle oplossing geboden kan worden.

Verwijderd

Topicstarter
Heb je gelijk in ja, maar dit geheugen had ik nog liggen.
Maar wat niet klopt is dat als ik er 2 indentiek dezelfde erin doe van 2gb dat hij het dan nog niet doet. Maar ik zal wel een daar info gaan halen.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:42
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 18:27:
Heb je gelijk in ja, maar dit geheugen had ik nog liggen.
Maar wat niet klopt is dat als ik er 2 indentiek dezelfde erin doe van 2gb dat hij het dan nog niet doet. Maar ik zal wel een daar info gaan halen.
Als die 2 indentieke niet werken geeft dit aan dat jouw mobo die reepjes niet ondersteunt. Ik zou even googlen op kingston<typenummer> + msi<typenummer> en zien of je wijzer wordt. Ik heb zo'n vermoeden dat je totaal verkeerd geheugen erin probeert te stoppen wat helemaal niet geschikt is voor je mobo.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kocht hem zo :P maar goed dat heb je als je zelf niks samenstelt. Ik ga zelf even kijken wat je net zei.

Dankje
Pagina: 1