Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Stabieler adsl met komst van glasvezel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Er wordt binnen Nederland al veel koper vervangen door glasvezel van de telefooncentrales tot aan de verdeelkasten, dit zou dan ook moeten betekenen dat adsl stabieler wordt of ben ik nu gek? In het dorp vlakbij is glasvezel namelijk wel al beschikbaar.

Mijn situatie is nu namelijk zo dat ik maar max 1,5 mbit internet kan verkrijgen doordat ik nogal ver van de telefooncentrale zit. Met de vervanging van het koper door glasvezel tot aan de verdeelkast, zou dus een hogere snelheid mogelijk moeten zijn?

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-11 11:32

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Nee, want het gaat om de afstand tussen jou en de centrale en die gaat gewoon nog over koper ;)

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-11 20:00

vr6-only

Blub Blub

Als het ALL-IP concept is, ja. Dan gaan de laatste meters nog over koper, maar vanaf de straatverdeler weer over naar glas. Zelfde principe als CAI.

Voor FTTH krijg je gewoon een glasvezel in je MK of woonkamer. Dat netwerk wordt verder niet gekoppeld aan het bestaande kopernetwerk.

Tevens gaat men niet zomaar over naar het ALL-IP netwerk. Daarvoor zul je één van de nieuwe abonnementen moeten aanvragen op kpnglasvezel.nl
In onder andere Hengelo kunnen mensen zo'n abonnement afsluiten waarbij ze over het ALL-IP netwerk gaan van KPN.

[ Voor 5% gewijzigd door vr6-only op 23-08-2009 09:35 ]

It ain't stupid if it works!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

CrankyGamerOG schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 09:27:
Nee, want het gaat om de afstand tussen jou en de centrale en die gaat gewoon nog over koper ;)
En als dat niet zo is dan kan er geen adsl geleverd worden.

Het is met het all-ip netwerk wel de bedoeling dat de telefooncentrales verdwijnen en dat er verdeelkastjes in de straten komen (wat kabel ook heeft). Maar in hoeverre men hier nog mee bezig is vraag ik me af, ik heb toch het idee dat de focus verschoven is naar glas momenteel.

[ Voor 34% gewijzigd door Marzman op 23-08-2009 09:41 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bij een salesbijeenkomst geweest van kpn voor mijn werk en toen werd mij verteld dat ze als doelstelling hebben om alle koperdraden tot aan de verdeelkasten te vervangen door glasvezel in 2009.
En dan zou je niet eens meer kunnen over het kopernetwerk als ik het goed begrijp.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 09:39:
Ik ben bij een salesbijeenkomst geweest van kpn voor mijn werk en toen werd mij verteld dat ze als doelstelling hebben om alle koperdraden tot aan de verdeelkasten te vervangen door glasvezel in 2009.
En dan zou je niet eens meer kunnen over het kopernetwerk als ik het goed begrijp.
Dat hebben ze mij ook ooit verteld, maar hoe lang is dat bij jou geleden?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Topicstarter
Marzman schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 09:42:
[...]

Dat hebben ze mij ook ooit verteld, maar hoe lang is dat bij jou geleden?
3/4 maanden ongeveer

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 16:15
Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 09:21:
Er wordt binnen Nederland al veel koper vervangen door glasvezel van de telefooncentrales tot aan de verdeelkasten, dit zou dan ook moeten betekenen dat adsl stabieler wordt of ben ik nu gek? In het dorp vlakbij is glasvezel namelijk wel al beschikbaar.

Mijn situatie is nu namelijk zo dat ik maar max 1,5 mbit internet kan verkrijgen doordat ik nogal ver van de telefooncentrale zit. Met de vervanging van het koper door glasvezel tot aan de verdeelkast, zou dus een hogere snelheid mogelijk moeten zijn?
Zoals zommige al aangaven gaat jouw vraag over het All-IP project van KPN. De aannemer heeft naar de meeste kasten in NL al glas gelegd en men is op kleine schaal al begonnen met het plaatsen van V-DSL apparatuur. Als jou aansluiting naar een KVD (kabelverdeler) gaat die redelijk dicht in de buurt is, minder dan 1000m, dan zou je snelheden tussen de 25 en 50Mb kunnen verwachten. Bedenk wel dat de prijs behoorlijk hoog zal zijn in het begin. Het meest gangbare abbo zal 10/10Mb worden volgens een contact bij BBned (die de dienst over bitstream van KPN zal gaan aanbieden).

Als je in een klein dorpje woont of -echt- in het buitengebied dan heb je kans dat je aansluiting direct naar de enige HVD (hoofdverdeler) in de omgeving gaat. Wij noemen die HVD 'telefooncentrale'. In tegenstelleing van wat sommige denken zullen deze vaak kleine HVD's niet verkocht worden maar juist worden voorzien van nieuwe apparatuur omdat dit veel goedkoper is dan tientalle nieuwe kasten plaatsten. Ondanks dat het een verbetering moet opleveren zal je voor de hogere snelheden moeten uitwijken naar de kabel of de glasvezel (FttH, Fiber to the Home) indien mogelijk.

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:16
Er zouden toch 28000 straatkasten gaan vervangen worden?Volgens mij gebeurd er nog weinig.Ik volg het nodige nieuws wat er verkrijgbaar is op KPN wholesale,maar daar krijg ik de indruk dat het pas vanaf eind 2009,begin 2010 gaat spelen.En dat de zakelijke klanten eerst aan de beurt komen.Ook staat er nog steeds dat er 1350 telefooncentrales verkocht gaan worden,en dat er iets van 50 overblijven.Volgens mij zijn er meer dan 50 kleine dorpjes in Nederland.Maar ik kan het mis hebben

• strokealpha
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-11 16:47
Ik heb zeer recent vragen gesteld aan KPN aangaand invoering van All-ip in de wetenschap dat dit is afgeblazen wegens de practische onmogelijkheid de straatkasten van voldoende energie te voorzien ingeval van stroomuitval.
Ik kreeg gewoon een ontwijkend antwoord: Ik moest de site van KPN maar in de gaten houden......

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 21:22

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Dus als ik het goed begrijp gaan ze niet alles vervangen.
Zelf zit ik in een (middelgroot) dorp, waar ik +/- 110 meter van de centrale zit (de hoofd centrale in het dorp)
Daar is dus wel kans dat ze die gaan upgraden, zodat VDSL mogelijk gaat worden?

En gaat het dan ook zo zijn dat BBnet er op gaat leveren? momenteel doet BBnet namelijk helemaal niets hier (Breukelen)

[ Voor 0% gewijzigd door Robinski op 26-08-2009 09:28 . Reden: Correctie van aantal meters 800->110 ]

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 16:15
vincedd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 13:23:
Er zouden toch 28000 straatkasten gaan vervangen worden?Volgens mij gebeurd er nog weinig.Ik volg het nodige nieuws wat er verkrijgbaar is op KPN wholesale,maar daar krijg ik de indruk dat het pas vanaf eind 2009,begin 2010 gaat spelen.En dat de zakelijke klanten eerst aan de beurt komen.Ook staat er nog steeds dat er 1350 telefooncentrales verkocht gaan worden,en dat er iets van 50 overblijven.Volgens mij zijn er meer dan 50 kleine dorpjes in Nederland.Maar ik kan het mis hebben
Ik ben zelf midden/eind 2007 betrokken geweest bij dit project. Toen was het allemaal -=> HAAST HAAST, gisteren klaar!! "over twee weken begint de aannemer civiel te graven" enz enz. toen ben ik nog in Gouda of Schoonhoven geweest om te helpen (kan me niet goed herinneren) maar waar het op neer komt is dat ik enkele maanden terug daar weer eens langs zo'n kast reed die ik zelf in kaart heb gebracht en nog steeds dezelfde dikke blauwe buis uit de grond zag steken zonder ook maar één aanwijzing dat er ooit verder wat gedaan is.

Momenteel ben ik er niet meer mee bezig maar weet wel dat er nu vrij veel installatiemonteurs opgeleid worden voor dit product (als ze die kunnen vinden...). Hieruit kan je opmaken dat ze het wel, maar dan op veel kleinere schaal, aan het uitrollen zijn. Maar de bewering van toen dat heel NL voor het eind van 2009 een V-DSL aansluiting kan afnemen gaat natuurlijk niet waargemaakt worden.

Vanuit ons bedijf hebben we een maand of 7 geleden voor all-ip eigenhandig glas aangelegd bij de APANK (gemetseld KPN huisje) in mijn buurt. Maar ook hier is (tenminste tot een maand terug) ook nog niks gebeurt na die aanleg. Jammer dat hier geen reactie van bv een KPNer te lezen is die hier wat meer over kan vertellen. Als ik er aan denk zal ik eens informeren bij de hoofdaannemer als ik daar weer eens ben.
Robinski schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 09:25:
Dus als ik het goed begrijp gaan ze niet alles vervangen.
Zelf zit ik in een (middelgroot) dorp, waar ik +/- 110 meter van de centrale zit (de hoofd centrale in het dorp)
Daar is dus wel kans dat ze die gaan upgraden, zodat VDSL mogelijk gaat worden?

En gaat het dan ook zo zijn dat BBnet er op gaat leveren? momenteel doet BBnet namelijk helemaal niets hier (Breukelen)
V-DSL gaat uiteindelijk gewoon overal komen daar ben ik niet bang voor. Maarsen, Breukelen Utrecht is hier geen uitzondering op.
Of ze bij jullie de HVD gaan verkopen of niet durf ik niet te zeggen. Ik denk van wel omdat het veel geld kan opleveren en jullie HVD niet een "belangrijke" plek in het netwerk vervuld. Denk bev aan de kathedraal van een centralen in Utrecht of dat monster in Hilversum met duizenden vierkante meters oppervlakte. Die hoeveelheid apparatuur die daar staat kan je niet zomaar even vervangen door een kassie in de straat.

Helaas is het voor iedereen hier koffiedik kijken totdat er iemand opstaat met actuele informatie.

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 21:22

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Zit wat in, alleen denk ik niet dat de "centrale"/ruimte hier veel waard is.
Hij staat namelijk rondom ingeklemd door woonhuizen (zie: Google Maps)

Ik verwacht overigens dat dat hem is omdat ik geen idee heb waar binnen een straal van 300 meter nog een plek is waar de centrale kan zijn.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Pagina: 1