sshfs mount probleem op ubuntu server als root

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob3rt
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 21:27
Ik heb op een ubuntu 9.04 server sshfs getracht te installeren echter ik krijg steeds de volgende error als ik een remote mount wilt starten:

fuse: failed to open /dev/fuse: Permission denied
de rechten zijn:
# ls -lah /dev/fuse
crw-rw---- 1 root fuse 10, 229 Aug 23 02:22 /dev/fuse

Ik draai dit dus als root (dit moet ook zo blijven en ja ik weet dat het niet veilig is etc etc).
Ik heb al diverse rechten goed gezet zoals in fuse.conf: allow_root, ook user_allow_other en niets geprobeerd
Tevens root aan de groep fuse toegevoegd en chgrp fuse /dev/fuse gedraaid. (server herstart etc)

Maar wat ik ook probeer ik blijf dezelfde foutmelding krijgen als ik een sshfs uitvoer.
Een normale ssh verbinding naar de verbinding welke ik wil remote mounten werkt wel, ook de aangemaakte key werkt.

Iemand nog een idee waar dit aan kan liggen en nog belangrijker hoe op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03 19:08
Lukt het als gewone gebruiker wel? En welk sshfs commando gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob3rt
nee als gebruiker lukt het ook niet, heb ik 1 test gebruiker aangemaakt en als ik die gebruikt blijft ie na het geven van het zelfde commando een wachtwoord vragen, ondanks dat het wachtwoord correct is

ik gebruik het volgende commando:
sshfs serverip:/remote/path/ /path/lokale/map

Maar zoals ik al aangaf wil ik dit niet onder een user gebruiker maar als root.

[ Voor 51% gewijzigd door rob3rt op 23-08-2009 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Uit de FAQ:
Create the device node

If you don't use udev, you may get this error message:

fusermount: failed to open /dev/fuse: No such device or address

Before loading the fuse kernel module, create the device node manually:

mknod -m 666 /dev/fuse c 10 229
Ik mis de laatste RW in jou rechten op /dev/fuse.

Problemen met het mounten als root staan ook in de FAQ
Mounting as root

Generally it's not possible to use an sshfs mount as a "real" filesystem shared between multiple users. Some of this functionality can be enabled with the -o allow_other and -o default_permissions options, but files will not be created with the correct ownership, etc...
Grootste probleem hier worden de rechten welke niet goed gezet gaan worden. Daarnaast moet de map waar je naar mount (/path/lokale/map) toe behoren aan de user die de mount uitvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob3rt
de error is niet
fusermount: failed to open /dev/fuse: No such device or address
maar
fuse: failed to open /dev/fuse: Permission denied

Het device is er dus wel.

Tevens voor ik dit als root uit, ik heb altijd de rechten van de lokale map. De locale map wat ik wil sharen is /root/download/complete, dit is dus ook van root

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Maar dan nog kloppen de rechten niet op /dev/fuse. Je mist de world rechten en wellicht dat die nodig zijn om überhaupt van het device gebruik te kunnen maken. Heb je al geprobeerd om die extra opties mee te geven op je cmd lijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03 19:08
Xorsist schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 19:18:
Maar dan nog kloppen de rechten niet op /dev/fuse. Je mist de world rechten en wellicht dat die nodig zijn om überhaupt van het device gebruik te kunnen maken. Heb je al geprobeerd om die extra opties mee te geven op je cmd lijn?
Op mijn Ubuntu installatie heeft /dev/fuse exact dezelfde rechten als bij rob3rt. En sshfs werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob3rt
klopt, op een ander systeem draait het met exact dezelfde rechten ook goed alleen op deze VPS server niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
Is de fuse-module geladen? (lsmod|grep fuse)
Draait er op die server nog extra beveiligingszooi als apparmor of selinux oid?

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob3rt
de oorzaak is waarschijnlijk dat het een VPS server is.
De sshfs moet schijnbaar door de hardware node zelf worden uitgevoerd niet door de VPS server....
Pagina: 1