Toon posts:

random cpu error, geheugen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vanmiddag een pc gebouwd met een Q8300 (core2quad 2,5Ghz). En een MSI P45 platinum, met 2x2Gb kingston value ram.

Begon toen de computer niets opstarte, toen de led status bekeken, en bleek een geheugen probleem te zijn.
Toen 1 geheugen reep eruit gehaald, en dan werkt het wel, zal vast een compatibiliteit probleem zijn (al was het verrified geheugen voor dit bord, heel vreemd). Dus het geheugen ga ik omruilen.

Na met 1 geheugen reep te willen werken starte de computer opeens weer niet op. Nu bleken alle 4 de leds op rood, en betekende een cpu probleem "will hang here if the processor is damaged or not installed properly".
3 keer geprobeerd op te starten zonder succes, daarna de cpu koeler gewiebeld, en toen starte hij op, daarna weer gewiebeld, toen weer niet. Toen flink gedrukt en gewiebeld, toen weer wel.
Toen kleine beetjes gewiebeld, en leek 3 keer goed op te starten.
Toen met 1 geheugenreep dus geprobeerd windows te instaleren. Na de eerste instalatie fase ging de pc opnieuw opstarten zoals normaal. Maar wilde niet meer opstarten, weer alle leds rood. Toen gewoon uit gedrukt, en weer opgestart, en dit keer ging het wel, niet gewiebeld aan de koeler ofzo.
Toen de instalatie compleet gefinished zonder errors in de instalatie.

Nu wil ik natuurlijk dat het systeem betrouwbaar is, kan het zo zijn dat de processor niet goed zit? Dit lijkt mij vreemd gezien die toch best stevig in die hendel vast zit. De koeler ging er heel lastig op, die hebben van de klik pluggen in het mobo, is niet de makkelijkste manier van vast zetten. Ik zit er dan ook niet op te wachten om zomaar heel die koeler er weer af te halen.
Of kan dat random cpu probleem liggen aan het geheugen?
Heel vervelend allemaal, ik hoop dat ik niet een heel nieuw mobo moet halen, en opnieuw opbouwen.

Iemand bekent met dit probleem, alle hulp is welkom.

O ja, ik heb het geheugen al juist ingesteld, 1.8V, CL5, kan dus niets fout aan zijn lijkt mij, dus het geheugen is volgens mij gewoon niet goed met dit bord. Maar het geheugen is niet het grootste probleem zou ik denken.

Verwijderd

Druk je het geheugen er echt stevig in (zo niet, doen!!)?

Da's bij mij wel eens de oorzaak geweest dat e.e.a. niet goed werkte.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het geheugen er zeker goed ingedrukt. In verschillende slot combi's gedrukt, maar niet werkt, alleen wanneer ik er een singe reep in druk, maakt niet uit welke, ze doen het allerbij.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Koeling kan lijkt mij het probleem niet zijn. Dit heeft weinig met het systeem te maken. Zou het probleem inderdaad eerder in de hoek van het geheugen zoeken al vind ik het dan wel vreemd dat hij de ene keer wel opstart en de andere keer niet. Defect is defect dunkt mij :s

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Verwijderd

Niet toevallig een zware graka en een lichte voeding? Niet toevallig geOC'd? Niet toevallig een verouderd BIOS?
Switcherd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 01:07:
Koeling kan lijkt mij het probleem niet zijn. Dit heeft weinig met het systeem te maken. Zou het probleem inderdaad eerder in de hoek van het geheugen zoeken al vind ik het dan wel vreemd dat hij de ene keer wel opstart en de andere keer niet. Defect is defect dunkt mij :s
Maar hij zou het op een reepje ook perfect moeten doen. Kans is al vrijwel 0 dat het geheugen kapot aangeleverd wordt (wordt getest, e.d.) en dat 2 reepjes in 1 verpakking kapot zouden zijn is echt vrijwel onmogelijk.

Dan zou ik eerder aan het mobo denken. En misschien nog wel eerder de voeding. TS, wat voor voeding heb je? En goed aangesloten?

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2009 01:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht niet aan de koeling in de zin van dat hij te warm zou worden, temp maakt niet uit.
Er zit zo'n ninja koeling op, en ik ben bang dat misschien de processor niet goed zit, en daarom soms niet opstart. Of het wiebelen echt zin heeft gehad kan ik niet met zekerheid zeggen, maar daar leek het wel even op.

De voeding is een Silverstone 400W passief gekoeld. Maar ik heb de zuinigste quadcore op de markt (42W full load) en verder geen gpu die exerne voeding nodig heb, voeding moet genoeg zijn.
Het systeem word niet OC'd.

Het is nu de vraag of het alleen een geheugen probleem is, of ook een processor instalatie probleem.

Verwijderd

Heb je een andere, passende CPU om te proberen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen test processor, ik heb wel een andere quadcore, maar daar wil ik echt niet aan sleutelen, dat draaid goed.
Ik weet alleen niet of ik nu eerst het geheugen moet omwisselen, en dan weer veel testen of het processor probleem zich ook oplost, of eerst de processor en koeling losmaken, en opnieuw monteren (veel werk met deze koeling helaas).
En om iets om te wisselen bij Alternate kost ook veel tijd, wat is wijsheid?

Ik heb nooit zo'n processor error gehad, wel zo'n geheugen probleem, dat 1 reep het wel doet, maar twee tegelijk niet, terwijl bijde repen goed zijn. Maar wel vreemd dat het certified geheugen is bij MSI voor 2 repen van precies dit geheugen.

Wat ik wel vreemd vind aan de processor error, de instalatie heeft hij zonder blauwe schermen of errors gedraaid, maar met opstarten maakt de processor opeens niet helemaal goed contact met de socket?
Of zou je misschien een enkel pinnetje niet goed verbinding maken, en tijdens gebruik dat niet perse hoeven merken, ik vind het maar een vreemd geval. Hoop niet dat dit 4 keer naar Alternate fietsen word.

Verwijderd

Het komt niet vaak voor dat nieuwe processors kapot zijn.

Hoe ziet het er in het BIOS uit? kan je die nog updaten (in het kader van: je moet toch wat).

8-pins stekker zit erin?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-02 22:17
Cpu fout, kan dit niet te maken hebben met de fan van de cpu.
Dat deze niet goed werkt, of te langzaam is.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Je hebt beide geheugenreepjes apart getest (toch?), maar ook beide sloten waar je de reepjes in zet? Misschien heb je ze allebei in hetzelfde slot getest en werkte het tweede slot niet goed.

Maar lijkt me dat eerst je processor het maar eens goed moet doen. Heb je al het klepje op de socket opengemaakt en even gekeken of de CPU goed zit/zachtjes aan gedrukt zit? Ik heb maar één keer een socket 775 CPU geinstalleerd maar bij mij zat hij volgens mij zo strak in de socket vast, dat het wiebelen van de koeler weinig uit zou moeten maken.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Verwijderd

Topicstarter
De 8-pin stekker zit erin, dus zelfs die 4 optionele pins ook gebruikt voor de 12V cpu voeding.
Het bios kan misschien geupdate worden, nog niet naar gekeken, maar wel vreemd dat het geen constant probleem is, als de cpu niet word ondersteund zou deze het nooit moeten doen zou je denken, maar ik ga het checken.

Het is een heel stil systeem, en de cpu fan is niet op het mobo aangesloten, maar dit is volgens mij geen probleem voor het mobo, geen alarm ging af hierdoor. In het bios was de cpu ook maar 37 graden na een half uur in het bios te draaien, oververhitting kan geen factor zijn hier denk ik.

Misschien kan ik proberen het mobo te booten zonder geheugen, als ik dan nog soms die cpu hang led error krijg ligt het niet aan het geheugen.
De cpu heb ik bij instaleren volgens mij heel erg vast gezet, als je eenmaal je cpu heb neergelegd in het socket, en je het klepje er overheen legt, en dan die hendel overhaal, dan gaat dat best zwaar.
Ik kan mij eigelijk ook niet voorstellen dat hier het probleem ligt.
Maar ik zal nog "wiebel" testen doen om zeker te zijn dat het niet aan het wiebelen ligt, maar gewoon random voorkomt.

Ik heb inderdaad nog niet het tweede slot geprobeerd, steeds maar het eerst, van elke kleur het eerste.
Maar ik heb ze ook bijde geprobeerd in het tweede slot van elk channel, dat werkte ook niet. Dus dan zal het single tweede slot van channel 2 het ook wel doen. (klinkt vast wazig).

Wel lastig dit probleem, het kan volgens mij echt overal aan liggen, mobo, cpu, voeding, enz...

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

Je geeft aan dat je aan de koeler moet wiebelen om hem te laten starten.. Nou dan moet je zeker de proc even opnieuw installeren.. Hoe onaangenaam het ook is.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb niet gezegt dat het wiebelen werkt, maar daar leek het even op.

Ik heb nu weer getest, en ben ergens achter gekomen...
Als ik de computer goed weet op te starten, en vanuit windows restart, dan boot de pc nooit.
Ik moet hem een tijdje uit laten staan (1min) en dan kan hij meestal opstarten.
Ook zie ik in windows system eigenschappen staan... Pentium III Xeon. Dit klopt niet, dus ik vermoed dat het een bios probleem is. Ik probeer nu de bios versie te achterhalen maar dat lukt niet. Ik zie bij het opstarten alleen zo'n MSI plaatje, en dan direct daarna het windows logo. Niet zo'n boot lijst waar ik de bios versie zou moeten zien volgens MSI. In de bios kan ik alleen onderaan zien staan v2.61. Maar het zou een getal moeten zijn van v1.1 t/m v1.6. Dus dat is een andere versie aanduiding.
Wel vreemd dat als je mobo hem herkent als Xeon dat je wel goed in windows kan werken, maar opstarten een probleem is.

Wel kan ik nu met redelijke zekerheid zeggen dat wiebelen geen effect heeft, ik heb nu niets gewiebeld, en er lijkt nu een patroon in te zitten.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:41

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Het klinkt een beetje als een variant op het cold boot issue wat een aantal P45 borden kennen. Waarom probeer je niet gewoon om de laatste BIOS te flashen?

Dan kom je er bij het flashproces vanzelf achter welke versie je nu hebt en of je inderrdaad een nieuwere versie flasht. Die hopelijk je probleem oplost... ;)

Specs

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 11:54:
Ik probeer nu de bios versie te achterhalen maar dat lukt niet.
Gewoon de laatste erop zetten. Als je in Windows kan is het helemaal makkelijk, gewoon via het internet updaten (neem aan dat MSI hier, net zoals Gigabyte en Asus, een tooltje voor heeft).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist de bios geupdate via de MSI live update online tool.
Dit was wel beangstigend, je ziet geen balkjes oplopen ofzo, je pc freeze voor een paar minuten, en restart dan opeens, en bios is geflashed.
Voor nu lijkt het probleem opgelost te zijn, ik kan gewoon vanuit windows restarten, en de processor heet nu ook geen Pentium III xeon meer, maar gewoon Q8300.
Ik ga misschien vandaag nog proberen of misschien nu ook bijde geheugenrepen werken.
Ik zag overigens ook staan dat de huidige bios versie was v1.0, de nieuwste was 1.6, dus ik had echt een mega oude versie. Heel vreemd, net nieuw gekocht, zou dit bord niet heel lang in voorraad gestaan hebben?
Het bord is al een jaar op de markt, maar volgens mij een goed bord.

Verwijderd

Topicstarter
Helemaal top, net ook het tweede reepje erin geplaatst, en werkt perfect.
Dus dit mobo had gewoon zo'n oude bios dat die gewoon 6 versies hoger geupgrade moest worden om dit mobo met de processor en geheugen te laten werken.
Voorlopig lijkt alles nu dus opgelost te zijn.

Bedankt voor alles reactie!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 13:36:
Ik zag overigens ook staan dat de huidige bios versie was v1.0, de nieuwste was 1.6, dus ik had echt een mega oude versie. Heel vreemd, net nieuw gekocht, zou dit bord niet heel lang in voorraad gestaan hebben?
Misschien is er nog wel een nieuwere, die tooltjes lopen soms een versie achter.

Maar mooi dat het gelukt is. Zo zie je maar, de spullen die je koopt kunnen best al wat langer liggen. Zeker niet bij 1 van de grotere shops gekocht?

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 13:50:
[...]
Maar mooi dat het gelukt is. Zo zie je maar, de spullen die je koopt kunnen best al wat langer liggen. Zeker niet bij 1 van de grotere shops gekocht?
Staat toch best duidelijk in de thread dat hij 't bij Alternate gekocht heeft. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist wilde ik de temp testen. Maar er valt mij toch nog wel iets vreemds op...
Ik dacht dat de cpu weleens is aangegeven als lopend op 2.5Ghz, maar nu lijkt de cpu niet omhoog te clocken. Hij blijft maar op de 1Ghz staan. Ik denk dat dit een soort speedstep van Intel is dat bij lage load je cpu lager laad draaien, maar zelfs met prime95 blijft hij 1Ghz, en ook over het geheugen ben ik niet helemaal zeker.
Hier een screenshot met prime en coretemp en cpu-z...
http://www.mwhens.nl/screenshot_2.jpg

Toen in de bios gekeken,
http://www.mwhens.nl/screenshot_1.jpg

En hier nog het memory tabblad in cpu-z
http://www.mwhens.nl/screenshot_3.jpg

Ik vind dit erg onduidelijk.
* processor blijft onderklokt lijkt het (processor word ook niet warmer)
* in bios staat "current cpu speed 2.5Ghz" en "current DRAM 800Mhz" maar daaronder staan hele andere getallen in het grijs, CPU 997 en DRAM 319?
* en in memory tabblad van cpu-z is de DRAM 161.6Mhz?

Ik had al gezocht of ik speedstep even uit kon zetten, maar de naam speedstep ben ik in het bios niet tegengekomen, misschien heet het in dit bios anders?
Ik heb overigens ook geen Greenpower van MSI in het bios aangezet. (dit helpt nog meer energy te besparen in standby stand)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2009 23:45 ]

Verwijderd

Paprika schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 14:28:
Staat toch best duidelijk in de thread dat hij 't bij Alternate gekocht heeft. ;)
O, niet gezien, sorry. Wel vreemd dan, je zou toch zeggen dat die een enorme doorzet hebben.

TS, heb je wel gechecked dat het mobo echt nieuw was?

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Je bus snelheid moet je van 133 naar 333 zetten. 7.5 x 133 -> 7.5 x 333= ~2500
Bus van 133 is vaak standaard na een bios flash ivm de fail safe functie

[ Voor 39% gewijzigd door Banshee op 24-08-2009 00:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, ik heb de bus aangepast (moest per mhz, appart..?)
Nu werkt alleen de processor en geheugen wel altijd op 2.5Ghz, dus van speedstep niets te merken.
Misschien moet ik dat aanzetten in de bios onder een andere naam dan speedstep?

De cores word nu na 10min prime95 tussen de 49 en 54 graden.
Volgens mij is dit prima voor een Q8300 (wel ongeveer de meest zuinige core2quad).
Mijn oude QX6700 is de eerste core2quad, en is in idle al 46-53 graden. En onder full load tot 73 graden.
Dus die Q8300 zal wel kloppen.

Overigens wel vreemd dat het bios dan wel aangaf current cpu 2.5Ghz en current DRAM 800mhz, dat terwijl de bus dus toch niet goed stond.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2009 00:09 ]

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-02 09:01
Op Gigabyte borden word speedstep ook wel eens aangeduid als C1E, misschien heb je die krreet in je bios

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist mijn eerste poging gedaan om de cpu te undervolten.
Ik heb nooit een cpu overclocked, en ook nooit undervolt.

Ik moet zeggen, het lijkt een heel groot verschil te zijn in temperatuur.
Ik had vernomen dat er van de Q8200 en Q8400 ook energy efficient modellen waren die standaard undervolt waren. Nu heb ik met mijn Q8300 ook een energy efficient model proberen te maken.
Ik ben nu nog bezig met testen, maar het ziet er al heel goed uit.
Hier wat statistieken...

Stock 1.28v

idle 40-45*
load 52-56*

undervolt 1.11v

idle 37-42*
load 45-50*

undervolt 1.05v

idle 34-42*
load 42-46*

Ik heb nu zelfs een test draaien op 1.01v, en voor nu nog geen fouten. Ik heb overigens de rest van de instellingen hetzelfde gehouden, gewoon nog 2.5Ghz. Op dit moment load op 1.01v maar 42-44*.
Dan zie je wat een groot verschil het maakt. Nu is hij onder prime95 4core load even warm als idle op stock.
Ik blijf de voltages verlagen tot ik problemen tegen kom. Vervolgens zal ik ruim boven de grens blijven, en een hele lange prime95 test draaien.
Ik heb overigens de standaard prime95 setting gebruik genaamd "Blend test some of everything, lots of ram tested". Maar ik zie wel dat de cpu 100% load heeft.
Of zou ik een andere test moeten draaien? De andere twee opties zijn "Small FFTs Maximum FPU stress, data fits in L2cache, Ram not tested much" of "In-place large FFTs Maximum heat, power consumption, some ram tested"?
Zie ik nog iets over het hoofd misschien?

Update:

Zojuist ook lagere voltages settings geprobeerd onder de 1.01v, maar zonder succes.
op 0.95v en 0.97v net wanneer je voor het eerst je bureaublad ziet werd het beeld zwart en starte de computer opnieuw op. Op 0.99v kreeg ik wel de kans prime95, cpu-z en coretemp te starten, maar na 5 seconde stress test werd ook daar het beeld zwart en starte de computer opnieuw op.

Is het normaal dat je pc dan reset, of is dat een beveiliging op het MSI mobo. Ik had verwacht de errors te kunnen zien in prime95, maar daar krijg ik de kans niet voor, de pc reset gewoon na een paar seconden zwart scherm.

Op dit moment test ik op 1.01v, dit lijkt vooralsnog stabiel.
Ik heb echter wel gelezen dat sommige mensen zelfs na 23uur prime95 nog een error kregen.
Nu is mijn vraag ook, welke test modes moet ik gebruiken in prime95. Als ik alle drie de presets moet testen ben ik 3 dagen verder (als ik voor 24uur per test zou gaan). Is er 1 preset die het beste (zwaarste) strest voor de core2quads?

O ja, en moet ik eerst de test stoppen om te zien of er errors geweest zijn, of stop prime95 vanzelf wanneer er een error gedetecteerd is?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2009 20:11 ]

Pagina: 1