Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 315217

Topicstarter
Hallo

Ik ben van plan een AVR155 te kopen maar ik heb wat vragen.

Ik lees veel over HDMI bij receivers.
Voornamelijk dat ze HDMI wel pakken en het beeld doorsturen naar TV, maar ze het geluid zelf niet pakken via HDMI en het gewoon meezenden naar de TV. In dat geval is dat lastig voor b.v.b. mijn xBox 360.
Of zou dat niet zo het geval zijn? Of zou dat kunnen liggen dat b.v.b. als je een HDMI-kabel hebt van de action hij het niet doet en een duurdere wel?
Dit is voo rmij een groot struikel blok, want dan gaat natuurlijk mijn xBox via HDMI (duh^^)

mvg, Demiën

[ Voor 73% gewijzigd door Anoniem: 315217 op 23-08-2009 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarVanOs
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-04 19:44
De Harman Kardon AVR 155 zou ik als ik jou was snel vergeten, daar deze geen audio kan weergeven over HDMI. Met andere woorden, naast de HDMI verbinding zul je altijd nog een losse verbinding met bijvoorbeeld coax op optisch moeten maken voor het geluid.
Ik ben zelf in het bezit van een Harman Kardon AVR 350. Een super geluid, dat zeker. Maar de receiver heeft een aantal manco's, en daarvoor zal ik mijn receiver binnenkort dan ook laten opsturen. Hier kom ik later op terug.
Het binnenwerk van de AVR 350 is identiek aan de AVR 347. Vandaar dat je deze ook niet tegenkomt op de site van Harman Kardon.
Dat betekent dat alle bronnen (component, s-video enz.) opgeschaald kunnen worden naar 720p, indien je gebruik maakt van de HDMI uitgang. Indien je een HDMI aansluiting hebt van 1080 beeldlijnen (wel of niet met 24 frames per seconden) wordt dit zonder bewerking doorgegeven aan je beeldscherm, indien deze dat signaal kan ontvangen.
Qua audio kan de AVR 350 wel geluid weergeven dat via HDMI binnenkomt en dat betekent dat ik dus enkel een HDMI verbinding hoef te leggen tussen bijv. een blu ray speler en de reveiver. Dit audio signaal kan varieren van PCM stereo, tot normaal dolby digital of dts en zelf LPCM (wat dus de ongecomprimeerde geluidsstroom is van Blu Ray). Echter bezit deze receiver GEEN decoders voor de formaten Dolby True HD en DTS Master Audio. Je kunt dus wel ongecomprimeerd geluid ontvangen en afspelen via deze receiver maar in het geval van DTS Master Audio en Dolby True HD zal de blu ray speler zelf deze 2 formaten decoderen en uit moeten sturen als LPCM.
Dan nu de mogelijke problemen die je tegen komt (en waar ik last van had/heb):
- HDMI werkt met een zogenaamd digitaal signaal. Zolang er muziek speelt of een film is bezig is dit geen probleem. Heb je echter een cd met verschillende tracks dan stopt na elke track even het digitale signaal en dit wordt hervat bij het afspelen van de volgende track. Het gevolg is dat de receiver na elke track een plopje laat horen. Bij het gebruik van een pc met bijvoorbeeld media player is dit ook het geval! (ik heb hier ook last van en dit is dus o.a. waarom ik hem ga opsturen, voor de AVR 355 en AVR 255 is dit deels te ondervangen middels een firmware upgrade, zelf te downloaden en installeren).
- De receiver wordt erg warm. Normaal niet erg, maar wel als je gebruik maakt van een bron met 1080p resolutie. Ondanks dat het signaal niet bewerkt wordt gaat het nog wel langs de videoprocessor. Omdat deze zo warm wordt krijg je (vooral bij lichte grijstinten) witte puntjes te zien op je scherm. (hiervoor is een reparatie kit bij Harman Kardon, maar moet ik nog laten plaatsen).
- De receiver geeft niet altijd de resolutie 1080p24 door (dus met 24 frames per seconden). Dit heb ik opgelost door de laatste firmware van de AVR 347 op de receiver te zetten (dit gaat middels een computer die je met een seriele kabel aan de receiver koppelt, wil ik je later nog wel uitleggen)
- Bij een LPCM stroom is het LFE signaal in eerste instantie te zacht, heb ik middels dezelfde firmware opgelost.
Bovenstaande problemen zijn mij niet bekend bij de nieuwe modellen 255 en 355. Al met al zitten er dus wel wat haken en ogen aan. Al moet ik er wel bij zeggen dat het geluid (bij mij in combinatie met de HKTS11) voor mij echt super is.
Over de blu-ray speler: laat die van Harman Kardon echt links liggen. Als je weet hoeveel problemen er zijn met Harman Kardon DVD spelers dan weet je al genoeg. Tevens is dit een speler met adviesprijs van volgens mij 699 of 799 euro. Hiervoor krijg je een bijzonder trage speler met maar een redelijk opschaling van gewone dvd's. Voor minder dan de helft van het geld heb je een sony of panasonic speler die alle nieuwe geluidsformaten kan decoderen naar LPCM (dus voor bijvoorbeeld de AVR 350) die veel sneller zijn en die een minstens even goede beeldkwaliteit geven.
Ten slotte nog iets over de AVR 255 en de 355. Deze kunnen alle bronnen (tevens HDMI ingangen) opschalen naar 1080p. Handig als je bijvoorbeeld een HDTV tuner hebt (deze gaan maar tot 1080i) en je hebt een tv die maar matig kan schalen. Tevens hebben deze 2 receivers wél decoders voor alle nieuwe surroundformaten dus hoef je dit niet meer te investeren in je blu-ray speler.

Ik hoop dat je er iets mee kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-05 22:16
Ik heb een AVR255...heerlijk ding. Heb mijn xbox via HDMI aan de reciever gehangen. Heb perfect beeld en geluid. Wordt dus beide lekker naar de receiver gestuurd via HDMI.

Enige nadeel is het aansluiten van mijn htpc en dat ik nog een firmware update uit moet voeren en nu dus plopjes heb bij het switchen van input.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidolfas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-05 22:02
Zelf heb ik ook een HK receiver. Deze beschikt wel over HDMI, maar ook niet over geluid over HDMI. De aansluiting geeft dus alleen maar beeld door.

Dat was overigens een bewuste keuze, aangezien ik de beste beeldkwaliteit wilde hebben. Ik sluit mijn PS3 liever direct op de TV aan met HDMI en mijn audio met een glaskabel ipv een extra onderdeel tussen mijn PS3 en TV in te zetten.

Toen ik mijn receiver kocht was het overigens niet mogelijk om te zorgen dat de receiver niets met het beeld zou doen wat de receiver in kwam, iets wat altijd voor kwaliteitsverlies zou zorgen. Een receiver die dat wel kon was meteen een prijsklasse hoger, en dat vond ik het niet waard.

i5-10600K | MSI MAG Tomahawk Z490 | Asus DUAL GeForce RTX 3070 OC | Corsair Vengeance 32 GB 3600 Mhz | Noctua NH-D15 Chromax.Black | Corsair RM850x | Fractal Design Meshify S2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarVanOs
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-04 19:44
Cidolfas schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 11:37:
Zelf heb ik ook een HK receiver. Deze beschikt wel over HDMI, maar ook niet over geluid over HDMI. De aansluiting geeft dus alleen maar beeld door.

Dat was overigens een bewuste keuze, aangezien ik de beste beeldkwaliteit wilde hebben. Ik sluit mijn PS3 liever direct op de TV aan met HDMI en mijn audio met een glaskabel ipv een extra onderdeel tussen mijn PS3 en TV in te zetten.

Toen ik mijn receiver kocht was het overigens niet mogelijk om te zorgen dat de receiver niets met het beeld zou doen wat de receiver in kwam, iets wat altijd voor kwaliteitsverlies zou zorgen. Een receiver die dat wel kon was meteen een prijsklasse hoger, en dat vond ik het niet waard.
Voor de beeldkwaliteit hoef je het niet te laten, een receiver als schakelpunt. Neem mijn AVR 350, die doet helemaal niets met een full hd signaal. Dit is ook makkelijk te zien. Als ik namelijk een calibratie dvd in mijn blu ray speler stop zie je normaal gesproken vooral bij het instellen van helderheid of je te maken hebt met extra beeldverlies. Dit is in mijn geval helemaal niet het geval.
Je geeft zelf aan dat je je ps3 optisch hebt aangesloten op je receiver. Hierdoor heb je dus alsnog gecomprimeerd geluid, optisch heeft simpelweg te weinig bandbreedte. In die zin is het bij een receiver die geluid kan ontvangen over HDMI zeker aan te bevelen om hiervan gebruik te maken. Zelfs met mijn HKTS 11 speakers (wat in weze niet hele bijzondere speakers zijn) is het verschil direct waarneembaar en in mijn ogen (oren) veel beter.
Wat ik niet moet vergeten is dat een extra schakel in de vorm van een receiver natuurlijk zorgt voor extra inputlag. Met andere woorden, in het geval van een ps3, druk ik nu mijn analoge stick naar rechts dan zit er een fractie tussen dit moment, en het moment dat het daadwerkelijk op het scherm te zien is. Bij een blu-ray speler maakt dit natuurlijk niet uit, en we praten natuurlijk in miliseconden.