Toon posts:

Wat is hier aan de hand? Welk apparaat is defect?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

En toen wist ik het niet meer.... Mobo defect?... Help!
Allereerst mijn specs en wat ik tot nu toe uitgevoerd heb:

- Windows XP Pro 32Bit SP3, DirectX 9.0c Maart, Nieuwste drivers Mobo & Videokaart
- Asus MSN-VM DVI Moederbord
- 2X 1GB OCZ Geheugen
- Asus nVidia 8800GT 256MB Videokaart
- AMD Athlon X2 4000+
- 350W & 400W PSU
- SoundBlaster Audigy 2 ZS
- DVD/RW SATA 2 Ding...

3 HD's: (waarvan ze in alle mogelijke opstellingen hebben gestaan, los of samen)

1. 320GB SATA2 Seagate
2. 500GB IDE Maxtor Diamondmax 10
3. 1TB SATA2 Samsung EcoGreen F2

Probleem: Mijn systeem crasht constant... soms na 10 minuten terwijl ik windows draai en soms al in de bios waar hij op "Auto-detecting SATA1 blijft hangen. Soms loopt hij na 30 seconden door, soms blijft hij echt hangen en reageert alleen op de reset knop. Hetzelfde geldt voor als hij in windows blijft hangen, alleen de reset knop biedt uitkomst. Hij draait nu weer redelijk acceptabel op mijn IDE HD waar hij al meer dan een jaar stabiel op draait. Het duurde wel meer dan 60 seconden voordat Windows begon te laden wat hij voorheen nooit deed, vandaar dat ik echt vermoed dat er iets mis is.

Wat ik wil: Ik wil de IDE HD en 320GB SATA Seagate wegdoen en alle data overpompen naar mijn 1TB Samsung SATA en tevens hier een 75GB Windows partitie op draaien.

Mijn troubleshooting: Ik heb 3 HD's en heb echt alle mogelijke combinaties geprobeerd. Op alle 3 staat een partitie van 75GB waar een windows op geinstalleerd staat met SP3 en alle drivers van dien, ik neem aan hiermee een HD-probleem uit te kunnen sluiten... Ik heb 2 PSU's, een 350W en een 400W. 350 is altijd genoeg geweest maar heb voor de zekerheid een tweede powersupply uitgeprobeerd. Ook heb ik een kingston 2GB geheugenbank verwisseld met mijn OCZ 2X 1GB maar ook dit heeft tot geen verandering geleid. Ik heb de biosinstellingen naar default gezet en ben minstens een half uur en tientallen pogingen bezig geweest wijzigingen aan te brengen in de bios betreffende de HD instellingen. Zodra ik probeer van een van de 2 SATA schijven probeer te booten gaat het echt helemaal mis en begint het gedonder. Ik heb ook de volgorde op het moederbord van de SATA aansluitingen onderling verwisseld. S.M.A.R.T uit en aangezet maar geeft STATUS OK. De nieuwe 1TB HD is volledig geformatteerd. Nu hij draait op mijn IDE HD nadat hij dit keer WEL langs de bios kwam na een lange wachttijd.

Help! Wat kan hier aan de hand zijn... Is het mijn moederbord dat wellicht defect is? Is er een manier om dit te controleren, en nee, ik heb helaas geen ander moederbord om het te testen. Hitte is ook niet het probleem, de HD's blijven netjes op temperatuur en ze zijn nu ook allemaal aangesloten. Ze draaien op zicht prima maar ik draai nog steeds Windows op mijn IDE HD. Wat kan ik verder nog proberen? Ik heb google en het forum hier ook al naar afgestruind naar mogelijke oplossingen maar tevergeefs...

Ik ga wat apparaatuur door het raam gooien... *facepalm*

Bedankt voor het meedenken,

Funk

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2009 23:38 ]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-02 23:22
Allereerst petje af voor de TS, zeer volledig. Ik kom dan ook tot dezelfde conclusie: het moederbord.
Één ding lees ik niet in je post en dat is je bios versie, zie het volgende bios changelog:
[ 0905 ] Fix UUID might got lost.
[ 0904 ] Fine-tune the algorism of CPU temperature detection.
[ 0809 ] Enhanced DVI output signal.
[ 0808 ] Fix certain version of Windows XP OS is unable to be acitved.
[ 0807 ] Patch some SATA devices unable to be detected after cold boot up or resuming from S4 mode.
[ 0701 ] Enable support for HDD AHCI mode.
[ 0603 ] Add support for new CPUs. Please refer to our webiste: http://support.asus.com/c...port.aspx?SLanguage=en-us
[ 0402 ] Latest beta.
[ 0315 ] Support new CPU, please refer to our website at: http://support.asus.com/c...=en-us&model=M2N-VM%20DVI
[ 0201 ] 1. Fixed CMOS may be destroyed if press keyboard during POST.
2. Fixed System hangs when updating BIOS by EZflash under certain condition.
3. Fixed AMD Cool & Quiet function fail issue.
[ 0113 ] First release.
Zoals te zien zijn er veel fixes, ook m.b.t. sata. Waarschijnlijk heb je hier zelf ook al naar gekeken maar ik wil het toch even vermelden.

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Trek die graka er eens uit. Werkt alles dan wel stabiel?

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:57
of probeer een andere cpu?

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-02 21:45
Je kan kijken of er condensatoren op je moederbord bol staan of lekken. Dan krijg je van dit soort gekke taferelen. Zo zien kapotte condensatoren er uit.

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Verwijderd

Andere kabels geprobeerd? Heb je de dvd-rw ook afgekoppeld? Misschien is hij de schuldige? Usb apparaten eventueel allemaal afgekoppeld?

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:55

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Als ik het goed begrijp heeft het systeem altijd goed gewerkt met de IDE schijf als "master" en zijn de problemen begonnen na het toevoegen van de SATA schijven?

Dan zou ik inderdaad ook als eerste eens gaan kijken naar een BIOS update, daar diverse versies updates geven voor HDD werking.

Je geeft niet aan van welke kwaliteit de voedingen zijn, een slechte 400 watt kan misschien net te weinig zijn voor meerdere schijven en ook nog een 8800GT om een correcte boot in de weg staan.

Nette startpost, zo zien we ze graag ;)

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ben ik weer... Nou, het probleem is nog steeds aanwezig.
Ik heb een BIOS update uitgevoerd en versie 0905 is nu geinstalleerd.
Dat was me eerlijk gezegd helemaal ontschoten om dat nog te doen.
Echter heeft dat ook niet tot een verbetering geleid.

De problemen zijn begonnen 'opeens' met mijn toemalige config.
IDE 500GB was master met windows partitie en 320GB SATA draaide daarnaast als dataschijf.

Huidige status: Ik draai nu stabiel op mijn 1TB SATA HD maar de vraag is voor hoe lang, de andere 2 schijven zijn afgekoppeld. Hij loopt meestal vast na 10 tot 30 minuten, eerst reageren de Windows vensters niet meer en een seconden of 30 daarna beweegt ook de muis helemaal niet meer. Reset is de enige oplossing. Wat me wel opvalt is dat direct daarna, de BIOS blijft hangen op "Auto-Detecting SATA1" Als ik hem daarna uitzet en de BIOS defaults aanzet start hij als een razende op om max. 30 minuten later weer vast te lopen.

Het is een mega-onlogisch probleem....
De schijf is in orde of ze moeten alledrie kapot zijn (lijkt me erg sterk)|
Hij draait als een tier maar zodra hij vastloopt zit hij ook echt MUURvast, zelf in de BIOS daarna.
Mijn gevoel blijft toch hangen bij een SATA controller/Mobo probleem.
Het verwijderen van alle USB apparaten heeft trouwens geen enkel effect.

Iemand nog suggesties?

Thanks allen,

Funk

Edit: Oh, ik heb net even over mijn moederbord zitten loeren maar ik zie geen enge condensatoren, beschadigingen, corrosie of wat dan ook maar een beschadiging hoeft natuurlijk niet oppervlakkig zichtbaar te zijn...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2009 18:02 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:17
Ik weet niet of je dit geprobeerd hebt, andere sata kabel proberen, in een andere sata poort proberen.
Waardes kontroleren of je pc niet overclocked is.(ook bij alles op auto).
Harde schijf van sata300 naar sata 150 zetten om te testen of het weg is.
Verwijder eens de soundkaart en andere hardware welke niet nodig zijn.

Hoe heb je windows geinstalleerd en drivers?

[ Voor 62% gewijzigd door jan99999 op 23-08-2009 18:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Jan,

Ik heb verschillende SATA kabels geprobeerd, ik heb er 3 en heb ze ook op verschillende aansluitingen op het moederbord geprobeerd. In de bios heb ik alles op STANDARD en AUTO gezet maar beiden hebben ze dezelfde uitkomst. Wat ik inderdaad nog kan proberen is van Sata 3.0 naar 1.5 zetten maar op de HD zelf staat geen handleiding hoe ik dit aan moet sluiten. Het is een blokje van 2 bij 2 pinnetjes. Hoe stel ik hem in op 1.5GB/s? De soundcard heb ik nu verwijderd en afgezien van de Muis en Tobo zijn er geen USB apparaten aangesloten. Er zit nu maar 1 HD in en dat is de 1TB SATA Samsung EcoGreen F2.

Ik heb Windows geinstalleerd via de BIOS, boot via CD, Windows XP Pro met SP2 geintegreerd installeren met een NFTS (niet snel) geformatteerde partitie van 75GB. (Dit om te voorkomen dat hij moeilijk gaat doen met de >137GB partitie) SP3 is op deze partitie echter nog niet geinstalleerd maar dat mag toch niets uitmaken lijkt me?

Verwijderd

hupie679 schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 02:15:
Je kan kijken of er condensatoren op je moederbord bol staan of lekken. Dan krijg je van dit soort gekke taferelen. Zo zien kapotte condensatoren er uit.
deze zijn al aardig verroest, zo te zijn ;-)

maar inderdaad, als ze bol staan, dan is dat niet goed.
Vooral sommige Dells hebben dat :-(

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb het opgelost hoor maar ben niet helemaal tevreden met de manier waarop.
Ik heb gewoon een ander moederbordje gekocht en deze erin geprikt.
Probleem opgelost... echter vraag ik me toch af waar het aan gelegen heeft.
"Moederbord" is zo algemeen.... Sata controller misschien?

Anyway, bedankt voor het meedenken.
Ik ga weer een nieuw topic beginnen want ik heb alweer een leuke andere op mijn vriendin's laptop... zucht, je bent ook nooit klaar met die pokkedingen! :)

Groetjes,

Funk
Pagina: 1