Toon posts:

500GB backup op externe media

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Twijfel een beetje of het in dit subforum thuis hoort, maar ok, dan moet een vriendelijke mod het maar voor me verplaatsen :)

Ik zit met het volgende. Voor een vereniging (je weet wel, weinig geld veel wensen, ik ben daar zelf lid van, dus 100% vrijwilligers werk) heb ik een tijdje terug een HP Proliant ML310 server (Sata) neer gezet, draait als een zonnetje, geen enkel probleem hier verder.
Die vereniging heeft inmiddels ruim 400 GB aan digitale bestanden staan. Nu backupt die server dat netjes elke week naar een extra harddisk die in de server zit, dus data verlies wat dat betreft is nagenoeg uitgesloten (de werkschijf draait op Raid 1)

Probleem is nu om die 400GB op externe media te krijgen om ook een backup uit de server kast te krijgen, wat uiteraard essentieel is voor goed data beheer.
De DVD brander in de server is natuurlijk een oplossing, als ik me tenminste elke week een dag stierlijk zou zitten te vervelen :)

Een mogelijke oplossing zou zijn bv een Lacie Nas neer te zetten en snachts via een automatiche data kopie daarheen te halen, dan die Lacie mee naar huis en daar rustig in mijn vrije tijd alles op DVD of blueray te fikken.
Probleem is dan alleen dat ik een brand proggie nodig heb wat automatisch de bestanden naar meerdere DVD's kan fikken zonder dat het spanning files zijn. Elke DVD zou dus afzonderlijk leesbaar moeten zijn. Alleen een proggie wat dat kan heb ik dus ook nog niet gevonden.

Tapestreamer zou natuurlijk nog mooiere oplossing zijn, maar heb tot nu toe nog geen externe tapestreamer gevonden die via USB2 of Gigabit aangesloten kunnen worden. De server beschikt dus niet over SCSI.

CD wisselaar heb ik ook al aan gedacht, maar dat is qua kosten ver boven budget ben ik bang, nog los van het enorme formaat van die apparaten. De vereniging heeft geen aparte server ruimte, maar slechts een (uiteraard) afsluitbare half hoge server kast in een algemeen toegankelijke ruimte.

Vooralsnog denk ik dat die Lacie de best werkbare oplossing is, maar dan heb ik dus een brandproggie nodig die kan doen wat ik wil. Het gaat me dan wel redelijk wat tijd kosten qua thuiswerk, maar daar heb ik niet zo'n probleem mee.

Ik zoek dus een spanning brand proggie of mogelijk nog een betere oplossing voor dit probleem.

• mrb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

mrb

Mja,

weinig geld en toch backup?
Ga dan gewoon voor een stuk of 3 externe hardeschijven die je regelmatig wisselt.
Zo heb je altijd 2 schijven thuis liggen terwijl de derde gewoon netjes een volledige backup maakt.
Zodra je dan weer op locatie bent wissel je de oudste backup schijf voor de huidige.

Tape op USB2 is er wel degelijk , echter voor 500gb kom je dan direct op b.v. een ultrium tapestreamer van HP uit, en die geven ze ook niet echt weg.

Op cd/dvd/bluray wegbranden schiet ook niet op , toch zeker niet als je in gedachten houdt dat schijven wegrotten.

Verwijderd

Dus momenteel:
- 2(?) hd's in RAID1 als werkvolume in de server
- 1 hd als bijkomend volume in de server waar de backups op komen

En je wil naar een backup buiten de server?

De bijkomende hd uit de server halen en in een externe usb casing steken. Kost je 30 euro. Of mis ik nu iets?
Eventueel nog een externe hd bij nemen waar je alles een 3de maal op kan zetten.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heb je internet op die server? Dan kan je iets doen met rsync en diff backups naar een andere locatie.

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Ik zou toch een SCSI kaart scoren voor die server mits je een tape-unit hebt dan zou ik het gewoon via tape doen met Ultrium 3 van HP. Het is maar net hoeveel geld er over is voor zoiets.

Bij ons op de vereniging heb ik alleen een dat-72 aangezien de data niet zo groot is. Vooral met een wekelijkse back-up en bijvoorbeeld 3 tapes heb je een bijna waterdicht systeem. (niks is waterdicht)

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-02 14:12

Bolletje

Moderator Harde Waren
Met een beperkt budget is een externe hardeschijf toch wel de beste oplossing naar mijn mening. De hoeveelheid data die je kwijt kan op zo'n apparaat is ook erg groot.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:32

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Bolletje92 schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 01:36:
Met een beperkt budget is een externe hardeschijf toch wel de beste oplossing naar mijn mening. De hoeveelheid data die je kwijt kan op zo'n apparaat is ook erg groot.
Koop een stuk of 3 - 4 1 TB externe usb disks met e-SATA support en stop een e-sata kaartje in de server. Rouleer de disks wekelijks en leg er 1 thuis. Als usb 2.0 snel genoeg is voor je doe je dat.

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Wat voor bestanden het zijn geef je niet aan. Als het b.v. office documenten zijn, dan kun je nadenken om deze eerst te laten comprimeren met b.v. 7zip via een scheduled task. Deze kun je dan weer relatief snel op een extern medium zetten.

Verwijderd

Topicstarter
De server heeft inderdaad 2 schijven in raid-1, (de system en de data partitie) en een derde schijf waar automatisch elke week een incremental backup, en elke maand een full backup naar gezet wordt. Ook worden daar door gebruikers verwijderde bestanden 2 weken bewaard (wat al enkele malen zeer goed van pas is gekomen :) ) Ook staan op deze schijf de ghost images van de werk PC's, er staan namelijk niet 2 dezelfde pc's dus ook dat is al meerdere malen zeer goed van pas gekomen.

Denk ook dat het uiteindelijk op externe harddisk uit gaat komen. Tapestreamers voor 500+ GB zijn echt onbetaalbaar. De tapes zelf zitten al rond de 500 euro. Voor de prijs van 1 tape heb je dus al 2 Lacie 1,5 TB externe schijven.

Ik zit nu dus idd te kijken naar die Lacie, omdat die gigabit netwerk on-boad hebben en ze goed degelijk uitgevoerde behuizingen hebben. (mooi snel uiterlijk met coole blauwe ledjes is niet echt een criterium :D ) Dus dat zou een mooie mogelijkheid zijn om backups te maken over het netwerk. Heeft iemand hier ervaringen met de Lacie (of zijn concurrenten)

Toch wil ik ook jaarlijks (of zo) de hele meuk op DVD fikken, om nog een stuk zekerder te zijn. Maar daar zoek ik nog een goed brand proggie voor die de data in leesbaar formaat over meerdere DVD's kan verspreiden. Iemand hier die weet met welk proggie dat kan?

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 09:44:
[...]
Toch wil ik ook jaarlijks (of zo) de hele meuk op DVD fikken, om nog een stuk zekerder te zijn. Maar daar zoek ik nog een goed brand proggie voor die de data in leesbaar formaat over meerdere DVD's kan verspreiden. Iemand hier die weet met welk proggie dat kan?
Als je met Winrar archives maakt die niet solid zijn (wat standaard is) dan kun je die gewoon apart inlezen zonder de rest te hoeven hebben. Als je het niet gelooft: probeer het. Je moet archives dan alleen tijdelijk even ergens kwijt kunnen. Ik weet dat inpakken met Winrar lang kan duren maar je kunt eventueel kiezen geen compressie te gebruiken, dit gaat al een stuk sneller.

Maar goed ik zou gewoon helemaal niet gaan lopen kloten met DVD's. Je kan net zo goed - buiten je standaard schema met externe schijven om - een extra harddisk halen en die in een ander roulatieschema zetten (jaarlijks bijvoorbeeld) of gewoon elk jaar een extra nieuwe HDD kopen voor dit doeleinde zodat je van ieder jaar een archief hebt.

Voor de backup kun je trouwens gewoon Robocopy gebruiken. Simpel, gratis, en goed. Het enige waar je op moet letten is hoe hij omgaat met geopende bestanden, maar volgens mij kun je dit bij huidige server versies van Windows via shadow copy oplossen.

[ Voor 12% gewijzigd door smvs op 23-08-2009 10:16 ]

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Eventueel kun je ook een hardeschijf in een bracket/wisselframe monteren. Waarschijnlijk goedkoper dan de lacie.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 09:44:
Heb je al eens nagedacht wat die LaCie kost plus de DVD's die je nodig hebt, plus de tijd die je er mee kwijt bent? Al is het maar op jaarbasis.

IMO kan je beter gewoon een stapel externe harddisks aanschaffen, eventueel via eSATA wat al eerder aangedragen is. 1 van die disks kan je aan het einde van het jaar gebruiken als archief voor een einde-jaars backup ofzo en je haalt er een nieuwe voor in de plaats.

Die systeem images zijn ook zo statisch als de pest. Ik weet niet om hoeveel van die dingen het gaat maar om die elke week in de backup op te nemen is natuurlijk ook onzin :)

Ik gebruik hier thuis een externe harddisk om daily en weekly backups op te maken, via USB2.0. De job is snachts gescheduled en doet zo'n 1.2GB per minuut volgens de logging. Dagelijks maak ik gewoon een full backup, de wekelijkse backup neemt ook de SystemState en AD etc mee. Werkt ideaal.

https://discord.com/invite/tweakers

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
redfoxert schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 10:37:
[...]

Heb je al eens nagedacht wat die LaCie kost plus de DVD's die je nodig hebt, plus de tijd die je er mee kwijt bent? Al is het maar op jaarbasis.

IMO kan je beter gewoon een stapel externe harddisks aanschaffen, eventueel via eSATA wat al eerder aangedragen is. 1 van die disks kan je aan het einde van het jaar gebruiken als archief voor een einde-jaars backup ofzo en je haalt er een nieuwe voor in de plaats.

Die systeem images zijn ook zo statisch als de pest. Ik weet niet om hoeveel van die dingen het gaat maar om die elke week in de backup op te nemen is natuurlijk ook onzin :)

Ik gebruik hier thuis een externe harddisk om daily en weekly backups op te maken, via USB2.0. De job is snachts gescheduled en doet zo'n 1.2GB per minuut volgens de logging. Dagelijks maak ik gewoon een full backup, de wekelijkse backup neemt ook de SystemState en AD etc mee. Werkt ideaal.
Precies.

Over die images: Qua ruimte is het misschien onzin maar qua tijd hoeft het geen probleem te zijn. Als je gewoon een mirror maakt dan worden alleen veranderde bestanden gewijzigd/bijgeschreven/verwijderd, dus als de backup dan 1 keer gemaakt is gaat het de volgende keer veel sneller. Zo doe ik het zelf althans met (daar is die weer) Robocopy. Qua resultaat komt dit met een full backup overeen. De paranoia onder ons kunnen misschien denken dat hij dingen kan overslaan. Als het - zoals bij veel differential backup systemen - van de archive bit af zou hangen zou dit een gerechtvaardigde bedenking kunnen zijn (je weet immers nooit wat daar mee gebeurd is door een eventueel extern programma) maar bij een pure mirror worden gewoon de bron en het doel direct vergeleken. IMO volkomen veilig dus.

[ Voor 17% gewijzigd door smvs op 23-08-2009 11:18 ]

• Q

Q

Laat DVD's branden uit je hoofd en ga met disks aan de slag. DVD's is te duur en totaal onpraktisch met deze hoeveelheden.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Met "Burn To The Brim" kun je veel data automatisch indelen in dvd grootte, met behoud van mappen en de dvd is precies vol.

Indien je dan mappen maakt van dvd001 dvd002 etc, deze in een vaste map zet.
Dan kun je met nero in dos(batch file in windows) deze branden als data dvd, wel 1 voor 1 en niet tegenlijk, dan door middel van op een toets duwen(wel eerst dvd wisselen), dan gaat de batch file naar de 2e dvd, etc.

Voorbeeld: batch file.
cls

@echo off

echo dvd 01

pause 0

"C:\Program Files\Nero\Nero 7\Core\nerocmd.exe" --write --dvd --drivename e --create_iso_fs --recursive --underrun_prot --speed 8 --close_session --real --iso "backup" "F:\fil\01dvd01\*.*"

echo press any key to press on, dvd 02

pause 0

cls

"C:\Program Files\Nero\Nero 7\Core\nerocmd.exe" --write --dvd --drivename e --create_iso_fs --recursive --underrun_prot --speed 8 --close_session --real --iso "backup" "f:\fil\02dvd02\*.*"

echo press any key to press on, dvd 03

pause 0

cls
Enzovoort
Het tegenlijk branden van verschillende dvd's is niet mogelijk(misschien wel met de laatste pc's, meer dan 2 gaat toch niet) zover als ik weet. Met dit dos branden gaat dacht ik maar 1 tegenlijk ivm aanspreken van de drives(je krijgt storing bij 2 dvd's branden).
Dit dos branden zou leuk zijn, indien er iets was die de dvd automatisch kon wisselen, en verder branden zonder er bij te zijn.

Dvd's zijn beperkt houdbaar, dus hd's zijn misschien beter en gemakkelijker, dus koop gewoon meer hd's.

Verwijderd

Topicstarter
DVD's zijn beperkt houdbaar idd (min of meer gegarandeerd tot 2 jaar) HD's kunnen echter ook heel makkelijk er plots mee ophouden, electronica storing, head crash, virus, noem maar op.

Beide hebben evenveel grote voordelen als nadelen. Maar dat is een totaal andere discussie.

Om alles nu uit te sluiten, denk ik dat ik toch voor de HD backup ga, tape is onbetaalbaar voor deze hoeveelheden data.

En mogelijk dat ik toch eens in het jaar oid de zooi op DVD zet om elk risico uit te sluiten.

Overigens valt het prijsverschil tussen 1.5GB NAS (als bv die Lacie) en 1,5GB USB disk heel erg mee. Alleen de Maxtor externe HD USB is aanzienlijk goedkoper, maar ik heb zulke ontzettend slechte ervaringen met een zeer groot aantal Maxtor schijven, daar waag ik me niet meer aan.

Nu nog kijken of ik budget bij ze vrij kan krijgen voor minimaal 2 (uiteraard bij voorkeur 3) van bv die Lacie schijven.

Hoe is hier trouwens de ervaring met verschillende NAS schijven?

• mrb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

mrb

Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 14:41:
DVD's zijn beperkt houdbaar idd (min of meer gegarandeerd tot 2 jaar) HD's kunnen echter ook heel makkelijk er plots mee ophouden, electronica storing, head crash, virus, noem maar op.

Beide hebben evenveel grote voordelen als nadelen. Maar dat is een totaal andere discussie.

Om alles nu uit te sluiten, denk ik dat ik toch voor de HD backup ga, tape is onbetaalbaar voor deze hoeveelheden data.

En mogelijk dat ik toch eens in het jaar oid de zooi op DVD zet om elk risico uit te sluiten.

Overigens valt het prijsverschil tussen 1.5GB NAS (als bv die Lacie) en 1,5GB USB disk heel erg mee. Alleen de Maxtor externe HD USB is aanzienlijk goedkoper, maar ik heb zulke ontzettend slechte ervaringen met een zeer groot aantal Maxtor schijven, daar waag ik me niet meer aan.

Nu nog kijken of ik budget bij ze vrij kan krijgen voor minimaal 2 (uiteraard bij voorkeur 3) van bv die Lacie schijven.

Ik snap je probleem niet echt hoor,

je wilt lekker moeilijk doen met NAS schijven en op dvd wegbranden terwijl het zoveel makkelijker kan met gewoon een paar simpele externe USB schijven.

Wegbranden naar DVD heeft enkel en alleen nut zodra je gaat archiveren, de server gaat opschonen en de data toch wilt bewaren. Zelfs dan is DVD geen optie aangezien de DVD's gewoon wegrotten en je een archief wilt hebben.

Waarom houdt je het niet lekker simpel en ga je niet gewoon een paar externe hardeschijven halen ( Western digital,maxtor,seagate, kies wat uit) en draai je gewoon complete backups met alle data.

Wordt je backup te groot ga je grotere schijven halen , gaat er een externe schijf kapot ga je om een nieuwe.

Los van alles zou ik zoiezo niet voor Lacie gaan, te duur en te onbetrouwbaar, gebruik voor de grap een google of de GOT search i.c.m lacie om alle horror verhalen te lezen.

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Western Digitals zijn erg goed :)

DVD's zijn niet echt aan te raden: Je moet er constant bij zijn om te verwisselen (dus 's nachts gaat beetje moeilijk back-up maken), ze degraderen en zijn minder toegankelijk. (een USB-hardeschijf steek je er zo in en dan hoef je niet steeds een DVD te verwisselen tot dat je de goede data te pakken hebt).

Natuurlijk hebben hardeschijven ook hun nadelen, maar 400GB aan data is iets van 85 DVD's. Dat is toch wel erg veel?

Je moet ook kijken naar de tijd die je er aan kwijt bent. Je bent dan wel vrijwilliger (waar zo'n stichting natuurlijk weer erg blij mee is), maar in die tijd kan je ook andere nuttige dingen doen.

Ik stel inderdaad externe hardeschijven voor. Met een 30 MB/s (wat hij wel een keer haalt via USB, eSATA is zelf nog veel sneller) heb je die data (400 GB) al redelijk snel in 4 uur geback-upped. Dan kan je zelfs thuis verder gaan om kopieën te maken op de andere externe hardeschijven.

Laten externe hardeschijven nou ook weer niet al te veel geld kosten als je het vergelijkt met tijd (= geld) of de eventuele tape-streamer.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img.informatique.nl/img/extra_content/11075201.jpg

WD 1,5 TB voor € 119.- bij Informatique.
Ik ga dan maar voor 3 van die dingen :)

Ik ging eigenlijk voor een NAS wegens de netwerk aansluiting. Maar USB kan eigenlijk net zo makkelijk inderdaad.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2009 20:38 ]

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 20:37:
[afbeelding]

WD 1,5 TB voor € 119.- bij Informatique.
Ik ga dan maar voor 3 van die dingen :)

Ik ging eigenlijk voor een NAS wegens de netwerk aansluiting. Maar USB kan eigenlijk net zo makkelijk inderdaad.
Niet doen. Je kan beter voor 3 verschillende schijven aangezien dit extra zekerheid bied. Waarom? Als deze schijven een productiefout hebben, hebben ze allemaal dezelfde kuren. Ook ligt de technische levensduur erg bij elkaar waardoor het zelfs zou kunnen dat ze allemaal in een kort tijdsbestek kapot gaan.

Ik zou drie verschillende halen van drie verschillende merken.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:40

BCC

Wolly schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 01:04:
Heb je internet op die server? Dan kan je iets doen met rsync en diff backups naar een andere locatie.
Zeker omdat het hier statische content betreft is dit een heel goed idee. 1x ding aan de server zelf hangen en rsyncen. Daarna thuis neerzetten en elke avond eventjes de updates binnenfietsen met rsync. Je zou eventueel ook nog naar RDiff kunnen kijken. Heb je wel een iets grotere schijf nodig, maar dan heb je tenminste weggegooide bestanden ook nog een tijdje.

[ Voor 16% gewijzigd door BCC op 23-08-2009 22:54 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• fikkie_84
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-02 08:43
Bolletje92 schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 22:50:
[...]

Niet doen. Je kan beter voor 3 verschillende schijven aangezien dit extra zekerheid bied. Waarom? Als deze schijven een productiefout hebben, hebben ze allemaal dezelfde kuren. Ook ligt de technische levensduur erg bij elkaar waardoor het zelfs zou kunnen dat ze allemaal in een kort tijdsbestek kapot gaan.

Ik zou drie verschillende halen van drie verschillende merken.
Je kan ook voor volgend product gaan: vantec ez swap ex

Dit werkt met 2.5 inch schijven, voordeel hiervan is dat deze beter tegen dagelijks/wekelijks transport kunnen en dat ze makkelijker mee te nemen zijn dan hun 3.5 inch tegenhangers.
Ook kun je dit mooi inbouwen in je server.

• Q

Q

Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 14:41:

Een nas is niet wat voor jouw situatie nodig is en is zonde van het geld. Een paar e-sata of usb disks is voldoende. En zet dvd's eens echt uit je hoofd. Koop minimaal 2 a 3 hd's en als er een stuk gaat, so be it.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben inmiddels wel overtuigd :)

Ik ga dus voor 3 externe USB harddisks voor de maandelijkse backup, en koop gewoon elk jaar een normale sata schijf die ik dan even in een externe behuizing hang voor de jaarlijkse backup.

Ik moet daarvoor dus een harddisk hebben die zeer goed betrouwbaar is als die langere tijd stil ongebruikt ligt.
Ik heb wel begrepen van dat artikel en test van IBM destijds dat de 7200 toeren schijven betrouwbaarder zijn op de lange duur dan de 4800 rpm versies.

Zat zelf te denken aan de WD Caviar Blue 500GB, 7200rpm, 16MB, SATA2

http://www.informatique.nl/110539/wd-caviar-blue-500gb.html

Maar als mensen hier ervaring/testen van andere schijven voor deze toepassing hebben hoor ik dat graag uiteraard.

Even in het kort, het gaat dus om een schijf die je nieuw koopt, even in een caddy hangt, volplempt, weer terug in de antistatische verpakking, en in daarna in een foam bescherming, en dan mogelijk (hopelijk) minstens een paar jaar niet meer gebruikt.

Verwijderd

Voor in een externe behuizing zou ik voor 5400rpm schijven gaan. Produceren minder warmte wat zeker in externe behuizingen een notenkraker kan zijn.
Bv de WD Green serie zijn mooie schijven, maar zoals eerder gezegd: ga voor 3 verschillende modellen. Ook kan je voor de enterprise modellen gaan met hogere mtbf.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2009 09:15 ]

Pagina: 1