IP Adres delen

Pagina: 1
Acties:

• Depress
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-02 13:09
Hallo,

Ik heb hier een klein probleempje wat me niet echt wil lukken. Ik loop de hele tijd te kloten met instellingen om mijn probleem op te lossen, en al enkele malen mijn router moeten resetten.

Nu mijn probleem:
Ik heb 2 routers en een aantal pc's. Nu wil ik de 2e router als accespoint laten dienen. Maar als je naar deze 2e router connect via wifi mogen ze niet op het netwerk van de eerste router(Welk ook de interne IP adressen uitdeelt en het internet "beheert".). De kabel vanuit de switch naar de 2e router zit in de WAN poort.

De opstelling is op dit moment als volgt:

Boze Internet <---Router ------ Switch --------- Router 2---->Wifi
_________________________ |
_________________________ PC's

Welke instellingen moet ik hebben om dit te bewerkstelligen? Op google heb ik ook al gezocht naar "Share Public IP" maar dat levert geen hits op die nuttig waren.

[ Voor 7% gewijzigd door Depress op 22-08-2009 13:09 ]

Verwijderd

Beetje apart dat alle wired clients wel router 1 mogen zien maar alle wireless clients niet. Lijkt me moeilijk (en onlogisch) om op dat fysieke niveau een scheiding te leggen.

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2009 13:16 ]

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-02 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

Bedoel je met "Maar als je naar deze 2e router connect via wifi mogen ze niet op het netwerk van de eerste router" als een probleem of als een eis/wens? Je wil alleen via Wifi bij je interne netwerk kunnen en niet het internet op?

https://powershellisfun.com

• Depress
Ok dat is 1 oplossing. En waarom ik het wil? Een huis met pc's van persoon x en op wifi komt persoon y, maar die heeft niks met persoon x te maken.

Ik was aan het denken in de trant van: Internet komt binnen op router 2, deze geeft dat dan weer door aan de andere, maar met 192.168.1.x ipv 192.168.0.x.

Of levert jou oplossing dit op? Want er moeten op dat Wifi gewoon meerdere pc's kunnen.

Verwijderd

-={Fred_Perry}=- schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 13:15:
Bedoel je met "Maar als je naar deze 2e router connect via wifi mogen ze niet op het netwerk van de eerste router" als een probleem of als een eis/wens? Je wil alleen via Wifi bij je interne netwerk kunnen en niet het internet op?
Hij wil natuurlijk wel het internet op. Anders kan ie net zo goed router 2 stand-alone laten functioneren...
Depress schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 13:16:
Ik was aan het denken in de trant van: Internet komt binnen op router 2, deze geeft dat dan weer door aan de andere, maar met 192.168.1.x ipv 192.168.0.x.
Als je router 1 en 2 omwisselt zal het i.d.d. wel gaan werken. Dan moet router 1 alleen nog even weten dat ie naar router 2 moet voor internet.

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2009 13:21 ]

Verwijderd

Je kan een blackhole route maken op router 2 naar router 1 zodat router 2 niet weet hoe hij moet routen naar router 1. (als ik het verhaal goed begrepen heb)

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-02 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

Verwijderd schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 13:16:
[...]

Hij wil natuurlijk wel het internet op. Anders kan ie net zo goed router 2 stand-alone laten functioneren...

[...]

Als je router 1 en 2 omwisselt zal het i.d.d. wel gaan werken. Dan moet router 1 alleen nog even weten dat ie naar router 2 moet voor internet.
Wens is in ieder geval duidelijk, denk dat het met het omdraaien en het meesturen van een default-gateway wel zou moeten lukken..

https://powershellisfun.com

• Depress
Dus samengevat:

Eternet kabel vanuit router 1 naar router 2 zijn WAN poort.
Dan op router2 een vast IP adres instellen dat in de range van router 1 ligt.
De DHCP op router 2 aan laten staan voor het uitdelen van de adressen op wifi. Maar in een andere range dan router 1

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

Ehm. Als je eens begint met in een LAN poort te pluggen van de 2e router ipv. de WAN port (en daarna idd. een IP instelt op iets wat vrij is in het netwerk), en dan de DHCP van de 2e router uitzet, dan ben je klaar..

Verwijderd

Jarpse schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 13:43:
Ehm. Als je eens begint met in een LAN poort te pluggen van de 2e router ipv. de WAN port (en daarna idd. een IP instelt op iets wat vrij is in het netwerk), en dan de DHCP van de 2e router uitzet, dan ben je klaar..
Hoezo, dan heeft hij zijn probleem niet opgelost hoor...

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

Waarom niet?

De apparaten die aan het WLAN hangen 'zien' de 1e router dan gewoon direct. Als dat niet werkt krijgen de wireless clients wrs. niet eens een IP en dan kan je meer aan zaken gaan denken als een foute WPA-key of een mac filter dat aanstaat..

Verwijderd

Dan kunnen die wireless apparaten toch gewoon die wired apparaten zien?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:46
makkelijkst? Router 2 in een eigen subnet gooien, en subnet van router 1 nullrouten (of een firewall rule maken wat subnet van router1 verbied).

Beide routers laat je dus routeren. (nadeel is wel dubbel-NAT), maar je hebt dan wel wat je wilt: internet via router 2, maar clients binnen netwerk 1 zijn niet bereikbaar

[ Voor 10% gewijzigd door DJSmiley op 22-08-2009 16:50 ]

Pagina: 1