Videokaart aan het overlijden?

Pagina: 1
Acties:

• jlkiller
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:58
Beste Tweakersss,

Ik heb niet zoveel verstand van hardware. Maar ik heb nu toch een vaag probleem. Als ik mijn computer opstart gaat het of gelijk mis, in de vorm van heel rare kleuren en een resolutie die op niks trekt. Ineens ziet het eruit alsof mijn beeldscherm maximaal 2 kleuren kan laten zien. Mijn andere beeldscherm wordt dan helemaal niet meer aangestuurd.

Een andere keer gaat het goed, en zie ik alles normaal. Maar na verloop van tijd crasht mijn computer dan toch en geeft BSOD een crash aan. Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat het probleem is. Ik dacht eerst aan het geheugen, maar een MEM-test geeft aan dat dat in ieder geval niet kapot is.

Ik heb het probleem ook als ik er een Live-CD in gooi, en in veilige modus ervaar ik dezelfde problemen. Alleen met van die DOS-cd's (Hirens BootCD enzo) ben ik de problemen nog niet tegengekomen, maar zodra 'ie grafisch geweld moet laten zien (zoals een desktop) gaat het goed of niet goed..

Zou 't dan toch de videokaart zijn, waarbij bepaalde sectoren oververhit zijn of dergelijk? Het gekke is dat het een hele tijd goed kan gaan, maar daarna weer een hele tijd lang fout. Nu kan ik ook bijvoorbeeld gewoon 3DS-mark installeren enzo... Gisterenavond kon ik niet eens Ubuntu booten, want dat gaf al problemen. Een Windows 7-installdisk gaf ook issues (kleuren die op niks trekken...) Toen ik vanmiddag probeerde te booten deed ie het wel gewoon...

Mijn portfolio

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Is het een mogelijkheid om een andere videokaart in je pc te testen, of jouw videokaart in een andere pc? Dan kan je meteen zien of je videokaart het probleem is.

Ook is OCCT wel een handig programma'tje, als je daarmee de GPU test (met error check aan) ontdek je het wel als ie het niet meer goed doet.

Wat voor videokaart is het trouwens?

Als je wilt kijken of ie oververhit zijn gaat dat het makkelijkst met Catalyst contol centre (als je een ati kaart hebt) en Nvidia control panel kan het denk ik ook wel (alleen voor Nvidia natuurlijk). Speedfan is ook een programmatje die temperaturen kan uitlezen.

[ Voor 33% gewijzigd door bwerg op 22-08-2009 13:09 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:40
Grote kans dat het inderdaad de videokaart is. Zit er een fannetje op, zoja, draait 'ie nog?

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

waarschijnlijk is het soldeer van de chip van de videokaart los. als je nog garantie hebt, RMA..
watvoor kaart gaat het eigenlijk om?

als je geen garantie hebt, wil ik dr nog wel ff naar kijken, maar geen garantie dat t dan gemaakt is..

• jlkiller
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:58
T gaat om een 8500GT, dus geen top-of-the-line kaart ofzo... Ik heb OCCT gedraaid met GPU memtest en dat gaat goed, maar da's volgens mij meer CPU dan GPU, als ik die grafieken zo is bekijk... Verder heeft 1x inmiddels een crash gegeven en 1x heeft ie 3D-mark afgemaakt, zonder crash, maar 3D mark vond de score zo belachelijk laag dat ze aanraadde de test nog een keer te doen, omdat de score niet reeel was voor een 8500GT, zo was de melding die ik kreeg.

De kaart z'n temps zit goed, het fannetje draait ook nog. Ben nu bezig met een GPU-test, met error check on, via OCCT. Zoals gezegd; memtests geven niets terug.

Ga vandaag maar gelijk maar een HD4770 ofzo halen, ga ik er gelijk op vooruit qua kaart. ;)

EDIT:

Die OCCT-test GPU geeft een GPU temp van 110 graden, dat lijkt me niet normaal? :|

[ Voor 6% gewijzigd door jlkiller op 22-08-2009 13:41 ]

Mijn portfolio

• Patjeee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-04 16:58

Patjeee

Ik woon in Boston MA

EDIT:

Die OCCT-test GPU geeft een GPU temp van 110 graden, dat lijkt me niet normaal? :|
nee nog 10 C erbij en de plank gaat smelten 8)7

zorg voor goeie airflow in je kast en neem desnoods een andere gpu koeler ;)

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Het zou kunnen dat OCCT de temperatuursensor niet goed uit leest... zo niet dan kan je die GPU niet meer gebruiken zo. Ligt er niet te veel stof op ofzo, of heb je niet zo'n goede airflow?

Als je een andere GPU koopt is het natuulijk ook prima. ;) Al zou ik dan nog steeds even kijken of je airflow een beetje in orde is. Als dat het probleem was, zou dat weer een probleem kunnen zijn voor de volgende graka. Al is de HD4770 wel een goede keuze, die verbruikt (voor zijn prima prestaties) niet veel, en dat betekent ook minder warmte.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1