• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
Heej!

Gisteren mijn nieuwe cooler binnen gekregen (een Coolermaster Hyper TX 3), omdat deze stiller zou zijn als de Intel stock cooler op mijn Q6600. Echter hoor ik de Coolermaster veel duidelijker bij aanzetten van de computer. Dit komt omdat ie op 90 - 100 % draait, ondanks dat mijn moederbord (Asrock 4core fullhd) op "Automatic fan management" staat. Als ik laatstgenoemde uitzet en met speedfan de snelheid regel, dan is de Coolermaster wel erg stil.

Nu vraag ik me af of er niet een software of hardware oplossing is om de fan automatisch op lagere snelheid te laten draaien. Ik had bijvoorbeeld de Zalman Fan Mate gezien, maar deze is 3-pins, ipv 4-pins. Verder heb ik ook gekeken naar de Scythe Kaze en de Revoltec 3,5 inch Fan Controller, maar bij geen van deze weet ik zeker of ze wel de benodigde 4-pins stekker hebben (geen 4-pins molex voor alle duidelijkheid).

Is er iemand die een oplossing heeft?

Alvast bedankt!

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Als zowel de koeler als je moederbord een 4 pins connector hebben dan zou die fan middels PWM gewoon door je bios bestuurd moeten worden. Nu kan het zo zijn dat je de temperatuur in je bios wat laag hebt staan (stel je idle is 45C en je hebt je bios ingesteld dat je wilt je je temp op 40C wilt hebben dan zal je fan 100% blijven draaien) dus je zou even kunnen kijken wat je doel temperatuur is tov je idle temperatuur.

• nWn
  • Niet online

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
Xorsist, bedankt voor je antwoord!

Nee, de temperatuur in de bios staat op 50 graden, en idle is de CPU rond de 40. Met de temperaturen heb ik al gespeeld.

Echter kwam ik wel het volgende tegen:http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/cs-012074.htm
Je kan een 3-pins power connector dus op een 4-pins zetten. De Intel site zegt dat er geen fan-control is, omdat de 4e pin daar normaliter voor zorgt. Maar zou een hardware matige fancontroller dan alsnog niet moeten werken? Aangezien de 3 pinnen in beide connectors gelijk zijn.

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Ik begrijp dus dat die fan van je TX3 een 3 pins connector heeft en dus niet PWM gestuurd is (daar zorgt inderdaad de 4e pin voor de andere 3 zijn de +, - en de RPM uitlezing). Je zou de fan kunnen vervangen door een fan die wel PWM gestuurd is zoals bijvoorbeeld deze.

[ Voor 20% gewijzigd door Xorsist op 22-08-2009 10:28 ]

• nWn
  • Niet online

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
Nee, de Coolermaster fan die ik op dit moment heb ik wel PWN gestuurd en 4-pins. Alleen het moederbord wil de fan niet zachter laten draaien dan 80-90%, terwijl ik hem graag rond de 30% heb. Dan draait koelt ie nog steeds voldoende, en is de fan onhoorbaar.

Verwijderd

Ik zou contact opnemen met AsRock, misschien is er een bekende bug dat het BIOS niet reageert op de temperatuur die je instelt.

Anders kan je inderdaad gewoon een volt mod gebruiken of op een fan controller aansluiten. 4de draad gebruik je dan gewoon niet.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

ik heb hier iets vergelijkbaars maar een amd stockcooler versus een thermaltake op een asus bord

Je kan gewoon een 3 pins zalman fanmate gebruiken en de speed instellen zoals jij dat wilt zonder problemen. Doe ik hier ook en werkt prima.

• nWn
  • Niet online

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
Rizon, Ray, bedankt voor jullie antwoorden!

Dan zal ik zsm een fanmate aanschaffen!
Pagina: 1