Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skire
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08 14:34
Hallo iedereen,

Ik heb zojuist Ubuntu geïnstalleerd op mijn computer. Nu kom ik echter op geen mogelijkheid meer mijn Vista in.

Wanneer ik vanuit GRUB voor Vista kies dan begint hij met laden, na ongeveer 4 loading bars krijg ik een BSOD met de volgende code: 0x00000024. Dit duidt op een HDD probleem.

Wanneer ik via mijn Vista DVD het systeem probeer te repareren, moet ik mijn besturingssysteem selecteren om bij de recovery options te komen. Het rare is dat Vista er niet tussen staat.

Wat ik ook raar vind, is dat als ik in Ubuntu naar Places ga, en vervolgens naar mijn HDD, dat ik geen aparte partities zie staan, alleen maar 1 harde schijf. Hier heb ik er een screenie van gemaakt: http://yfrog.com/13screenshotrxnp

Heeft iemand ENIG idee hoe ik ooit weer in Windows kom? Ik ben ten einde raad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03 19:08
Hallo Skire, die schijf van 238,3 Gb is je Windows partitie. Als je op Filesystem klikt onder Places krijg je de Ubuntu partitie te zien. Dus er is geen man overboord. Waarschijnlijk is Grub niet helemaal goed geconfigureerd en verwijst de Windows entry naar een verkeerde partitie o.i.d.
Zou je misschien de inhoud kunnen posten van je /boot/grub/menu.lst bestand? En ook de uitkomst kunnen posten van sudo fdisk -l in een terminal? Knippen en plakken onder Ubuntu gaat met ctrl+ shift c en ctrl + shift v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Een andere optie dan GRUB is de bootloader van Vista gebruiken. Daarvoor moet je GRUB herinstalleren op je Ubuntu partitie. Dan kun je van de Windows Vista DVD via Recovery Options uiteindelijk in een cmd prompt komen. Hiermee is het dan mogelijk om je master boot record te herstellen zodat je Vista weer kunt booten. En dan moet je binnen Vista EasyBCD gebruiken om je Ubuntu installatie als optie toe te voegen. Dit heb ik ook gebruikt, omdat ik Vista niet meer geboot kreeg en het werkt (voor mij) prima.

De documentatie voor EasyBCD vind je hier. Hier staat ook uitgelegd hoe je je Ubuntu toevoegd aan de Vista bootloader.

Meer hulp voor het fixen van je MBR en het installeren van GRUB op je Ubuntu partitie kun je hier vinden.

Succes en betere, mooiere en nettere oplossingen lees ik natuurlijk mee.

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Laatst online: 05:50
Idd eerst ff fdisk en de boot/grub methode toepassen voordat je ad gang gaat met easybcd...
Het moet idd te recoveren zijn mbv een entry in menu.lst denk ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skire
Hartstikke bedankt alvast voor jullie suggesties!

Hier de /boot/grub/menu.lst

# menu.lst - See: grub(8), info grub, update-grub(8)
# grub-install(8), grub-floppy(8),
# grub-md5-crypt, /usr/share/doc/grub
# and /usr/share/doc/grub-doc/.

## default num
# Set the default entry to the entry number NUM. Numbering starts from 0, and
# the entry number 0 is the default if the command is not used.
#
# You can specify 'saved' instead of a number. In this case, the default entry
# is the entry saved with the command 'savedefault'.
# WARNING: If you are using dmraid do not use 'savedefault' or your
# array will desync and will not let you boot your system.
default 0

## timeout sec
# Set a timeout, in SEC seconds, before automatically booting the default entry
# (normally the first entry defined).
timeout 2

## hiddenmenu
# Hides the menu by default (press ESC to see the menu)
#hiddenmenu

# Pretty colours
#color cyan/blue white/blue

## password ['--md5'] passwd
# If used in the first section of a menu file, disable all interactive editing
# control (menu entry editor and command-line) and entries protected by the
# command 'lock'
# e.g. password topsecret
# password --md5 $1$gLhU0/$aW78kHK1QfV3P2b2znUoe/
# password topsecret

#
# examples
#
# title Windows 95/98/NT/2000
# root (hd0,0)
# makeactive
# chainloader +1
#
# title Linux
# root (hd0,1)
# kernel /vmlinuz root=/dev/hda2 ro
#

#
# Put static boot stanzas before and/or after AUTOMAGIC KERNEL LIST

### BEGIN AUTOMAGIC KERNELS LIST
## lines between the AUTOMAGIC KERNELS LIST markers will be modified
## by the debian update-grub script except for the default options below

## DO NOT UNCOMMENT THEM, Just edit them to your needs

## ## Start Default Options ##
## default kernel options
## default kernel options for automagic boot options
## If you want special options for specific kernels use kopt_x_y_z
## where x.y.z is kernel version. Minor versions can be omitted.
## e.g. kopt=root=/dev/hda1 ro
## kopt_2_6_8=root=/dev/hdc1 ro
## kopt_2_6_8_2_686=root=/dev/hdc2 ro
# kopt=root=UUID=47cdaa28-f738-4551-8f5c-a9d3551f1d60 ro

## default grub root device
## e.g. groot=(hd0,0)
# groot=47cdaa28-f738-4551-8f5c-a9d3551f1d60

## should update-grub create alternative automagic boot options
## e.g. alternative=true
## alternative=false
# alternative=true

## should update-grub lock alternative automagic boot options
## e.g. lockalternative=true
## lockalternative=false
# lockalternative=false

## additional options to use with the default boot option, but not with the
## alternatives
## e.g. defoptions=vga=791 resume=/dev/hda5
# defoptions=quiet splash

## should update-grub lock old automagic boot options
## e.g. lockold=false
## lockold=true
# lockold=false

## Xen hypervisor options to use with the default Xen boot option
# xenhopt=

## Xen Linux kernel options to use with the default Xen boot option
# xenkopt=console=tty0

## altoption boot targets option
## multiple altoptions lines are allowed
## e.g. altoptions=(extra menu suffix) extra boot options
## altoptions=(recovery) single
# altoptions=(recovery mode) single

## controls how many kernels should be put into the menu.lst
## only counts the first occurence of a kernel, not the
## alternative kernel options
## e.g. howmany=all
## howmany=7
# howmany=all

## specify if running in Xen domU or have grub detect automatically
## update-grub will ignore non-xen kernels when running in domU and vice versa
## e.g. indomU=detect
## indomU=true
## indomU=false
# indomU=detect

## should update-grub create memtest86 boot option
## e.g. memtest86=true
## memtest86=false
# memtest86=true

## should update-grub adjust the value of the default booted system
## can be true or false
# updatedefaultentry=false

## should update-grub add savedefault to the default options
## can be true or false
# savedefault=false

## ## End Default Options ##

title Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-15-generic
uuid 47cdaa28-f738-4551-8f5c-a9d3551f1d60
kernel /boot/vmlinuz-2.6.28-15-generic root=UUID=47cdaa28-f738-4551-8f5c-a9d3551f1d60 ro quiet splash
initrd /boot/initrd.img-2.6.28-15-generic
quiet

title Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-15-generic (recovery mode)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.28-15-generic root=UUID=47cdaa28-f738-4551-8f5c-a9d3551f1d60 ro single
initrd /boot/initrd.img-2.6.28-15-generic

title Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-11-generic
kernel /boot/vmlinuz-2.6.28-11-generic root=UUID=47cdaa28-f738-4551-8f5c-a9d3551f1d60 ro quiet splash
initrd /boot/initrd.img-2.6.28-11-generic
quiet

title Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-11-generic (recovery mode)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.28-11-generic root=UUID=47cdaa28-f738-4551-8f5c-a9d3551f1d60 ro single
initrd /boot/initrd.img-2.6.28-11-generic

title Ubuntu 9.04, memtest86+
kernel /boot/memtest86+.bin
quiet

### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST

# This is a divider, added to separate the menu items below from the Debian
# ones.
title Other operating systems:
root

# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/sda1
title Windows Vista (loader)
rootnoverify (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1

Hier de sudo fdisk -l

Disk /dev/sda: 250.0 GB, 250059350016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 30401 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0xc6394889

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sda1 * 1 28968 232685428+ 7 HPFS/NTFS
/dev/sda2 28969 30401 11510572+ 5 Extended
/dev/sda5 28969 30334 10972363+ 83 Linux
/dev/sda6 30335 30401 538146 82 Linux swap / Solaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
Hmmmm, volgens fdisk staat Vista op /dev/sda1. Voor GRUB is dat hd(0,0) dus dat klopt. Ook is de partitie actief en bootable aan het * te zien in fdisk. Ik zie waarschijnlijk iets over het hoofd. Je zou nog kunnen proberen rootnoverify te vervangen met root. Maak wel eerst een kopietje van je menu.lst voordat je dat gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:21

MsG

Forumzwerver

Maak inderdaad eens een backup en probeer dan die extra dingen weg te halen. Bij mij werkte het geloof ik na weghalen van makeactive en chainloader +1

Je kan trouwens in Grub de lines ook realtime editten zonder dat het opgeslagen wordt, en daarna booten in ubuntu en het daar definitief veranderen.

[ Voor 33% gewijzigd door MsG op 22-08-2009 17:26 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skire
rootnoverify vervangen met root haalt helaas niets uit. Verder wil hij niet booten als ik makeactive en chainloader +1 weghaal. Als ik alleen makeactive weghaal boot hij wel maar BSOD hij weer tijdens de Vista loading bars.

Ik ben bang dat ik mijn hele computer mag gaan formatteren :(

Ik ga even alles backuppen op USB Stick. En daarna ga ik de suggestie DutchNutcase proberen.

Kan iemand mij door zijn stappen heen helpen? Ik ben namelijk nogal een n00b met linux ;)

Hoe reinstall ik Grub op mijn Ubuntu partitie?

En zal ik na het verwijderen van Grub wel Windows Vista kunnen selecteren uit de lijst van Besturingssystemen op de Vista Recovery DVD?

In dit lijstje zie ik namelijk niets staan: http://www.technologystor...stem_recovery_options.jpg

En dat lijstje heb je nodig om in het Recovery menu te komen: http://img.bleepingcomput...nced-recovery-options.jpg

Bij voorbaat dank iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:21

MsG

Forumzwerver

Welke BSOD krijg je precies? En wat als je even veilige modus in vista doet. Dus direct na die keuze F8 geloof ik.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skire
Als ik veilige modus in wil dan zie ik dat hij allerlei bestanden laadt (zoals het hoort). Op een gegeven moment blijft hij hangen bij een bestand, en krijg ik een BSOD. Ik zal zo even bekijken welk bestand dan is, dan update ik mijn post.

De precieze BSOD error code is:

STOP 0x00000024 (0x00190444, 0x85CBA990, 0xC0000102, 0x00000000)

Ook heb ik: last known working settings (zoiets, denk dat je wel weet wat ik bedoel) geprobeerd, maar ook dan krijg ik dezelfde BSOD.

Dit zeg Microsoft over deze BSOD:

The NTFS_FILE_SYSTEM bug check has a value of 0x00000024. This indicates a problem occurred in ntfs.sys, the driver file that allows the system to read and write to NTFS drives.

Cause

One possible cause of this bug check is disk corruption. Corruption in the NTFS file system or bad blocks (sectors) on the hard disk can induce this error. Corrupted SCSI and IDE drivers can also adversely affect the system's ability to read and write to disk, thus causing the error.

Another possible cause is depletion of nonpaged pool memory. If the nonpaged pool memory is completely depleted, this error can stop the system. However, during the indexing process, if the amount of available nonpaged pool memory is very low, another kernel-mode driver requiring nonpaged pool memory can also trigger this error.

Ik heb het gevoel dat een simpele CHKDSK /F alles moet kunnen oplossen, het probleem is dus alleen dat ik op geen manier bij het Command Prompt kom. Is er een mogelijkheid om vanuit Ubuntu mijn NTFS partitie te CHKSDKen?

[ Voor 53% gewijzigd door Skire op 22-08-2009 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

[b][message=32451619,noline]
[...]

Ik ga even alles backuppen op USB Stick. En daarna ga ik de suggestie DutchNutcase proberen.

Kan iemand mij door zijn stappen heen helpen? Ik ben namelijk nogal een n00b met linux ;)

Hoe reinstall ik Grub op mijn Ubuntu partitie?

En zal ik na het verwijderen van Grub wel Windows Vista kunnen selecteren uit de lijst van Besturingssystemen op de Vista Recovery DVD?

[...]
Herinstalleren GRUB:
Start de computer vanaf de Ubuntu Desktop CD (Live-CD).
Open een terminalschermpje (Applications - Accessories - Terminal).
Tik in: sudo grub en druk op Enter. Dit start Grub zelf op.
Typ root (hd0,4) en druk op Enter.
Tik in: setup (hd0,4) en druk op Enter. Hiermee installeert je GRUB op je linux partitie.
Tik in: quit

Terugzetten Vista bootloader in het MBR:
Stop de Windows Vista installatieschijf in het DVD-station en start de computer.
Druk desgevraagd op een toets (spatiebalk is altijd veilig)
Kies een taal, tijd, valuta en andere onzin die niet relevant is voor een herstelprocedure, en druk op Next.
Klik op Repair your computer.
Klik op het besturingssysteem dat u wil "repareren", en klik daarna op Next. (Het zou in principe niet uit moeten maken als je Vista install er niet tussen staat. Dat was bij mij volgens mij ook niet)
In de Systeemherstel-opties, klik op Command prompt.
Tik in: Bootrec.exe /Fixboot en druk daarna op Enter. (let op: er staat een spatie tussen Bootrec.exe en /Fixboot )
Tik daarna in: Bootrec.exe /FixMbr en druk op Enter

Bron

Ik heb zelf al deze stappen uit de bronnen hierboven gehaald. Wanneer je deze stappen volgt zou Windows Vista automatisch moeten starten omvervolgens via de Vista bootloader in Ubuntu te komen moet je de stappen uit de EasyBCD documentatie moeten volgen. Lees ook goed mijn bron door en zorg dat je alles goed begrepen hebt, voordat je je PC echt sloopt.

Succes!

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:10
Als je die loading bars al krijgt dan kan je ervan uitgaan dat je bootloaders prima werken, ik vrees dat je partition table of filesystem naar de mallemoeren is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28
Ik ben het met Luqq eens, dit heeft niks met je bootloader te maken, die werkt prima. Als ik moet gokken denk ik dat er iets is mis gegaan bij het resizen van je windows partitie om ruimte te maken voor Ubuntu.
Als je een andere computer ter beschikking hebt zou ik die schijf daar eens in zetten als 2e schijf, en kijken of je er dan op kan en eventueel kun je het bestandssysteem laten controleren.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skire
Na heel veel gedoe heb ik het voor elkaar weten te krijgen Vista opnieuw te installeren. De Vista install weigerde mijn als NTFS geformatteerde schijf te herkennen. Dus uiteindelijk heb ik via de Windows XP install de NTFS partitie verwijderd. Na dit te hebben gedaan wilde Vista mijn HDD opeens wel herkennen.

Nu ben ik dus weer veilig terug bij Vista, en stiekem bevalt me dat toch beter dan Ubuntu. Ik vind dat Ubuntu nog te onvriendelijk is voor mensen die geen Linux gewend zijn.

Een simpel programma als PS3 media server installeren kost zo ongelofelijk veel moeite in Ubuntu. Daar waar je in Windows alleen de .zip hoeft te extracten en de .exe hoeft te draaien, moet je in Linux allerlei vage commands in de terminal invoeren, vervolgens moet je nog van allerlei files de permissions veranderen.

Daarnaast voelt Ubuntu af en toe een stuk minder responsief aan. Simpele dingen als bovenin door je Applications lijst browsen loopt soms niet vloeiend en moet je een seconde wachten voordat 6 simpele snelkoppelingen geladen worden. Dit voelt gewoon knullig aan.

Daarnaast had ik ook het idee dat het besturingssysteem de kracht van mijn PC niet effectief genoeg benutte, waardoor ik vaak last had van trage applicaties tijdens multi tasking.

Maar goed dit is misschien voer voor in het Ubuntu ervaringen topic :P Ik vind het prachtig dat vrijwilligers een mooi, gratis en compleet besturingssysteem uitbrengen, maar je kunt het nog niet als Windows vervanger gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
Hé Skire, jammer dat het zo gelopen is. Kan nu wel van wal gaan steken waarom Ubuntu wel een prima vervanger is van Windows en dat je het jammer vindt dat je allerlei vage commando's in de terminal moet ingeven om iets te laten werken maar intussen wel slikt dat een commercieel OS zich niet laat installeren voordat je eerst met allerlei recovery CD's een partitietje moet weggooien, maar laten we dat ook maar voor het ervaringen draadje bewaren ;)
Hopelijk ga je het toch nog een keer eens proberen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skire
Dat zal ik sowieso nog een keer doen ;) No worries! Daarnaast is het een gratis OS, dus eisen kun je ook niet echt stellen vind ik.

Daarnaast moest ik het wel slikken aangezien ik anders zonder Vista zat :P

[ Voor 22% gewijzigd door Skire op 26-08-2009 22:24 ]

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Een Windows Vista partitie resizen met parted (GParted, installer van Debian/Ubuntu, en nog veel meer) resulteert in veel gevallen in een non-bootable systeem. In mijn ervaring is het ongeveer 20% van de gevallen en het is eens officieel een bug geweest in parted waarbij het probleem toen altijd optrad. Voor mijn gevoel is het gewoon niet goed gefixt die bug. Het gaat gewoon vaak goed en soms resulteert het in een volgens MS Windows corrupt filesystem...

[ Voor 8% gewijzigd door gertvdijk op 27-08-2009 13:25 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

• Skire
Daar lijkt het inderdaad wel op ja. Ik heb al vaker Ubuntu naast Windows geïnstalleerd. Dit keer heb ik niets anders gedaan dan de vorige keren, waar het wel goed ging, en toch resulteerde het in een corrupte NTFS partitie (lijkt het op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Jep. De les die ik eruit heb getrokken is dat ik de volgende keer niet ga resizen met Gparted, maar Windows zelf laat resizen. Of kan dat niet...?

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
gertvdijk schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 13:25:
Een Windows Vista partitie resizen met parted (GParted, installer van Debian/Ubuntu, en nog veel meer) resulteert in veel gevallen in een non-bootable systeem. In mijn ervaring is het ongeveer 20% van de gevallen en het is eens officieel een bug geweest in parted waarbij het probleem toen altijd optrad. Voor mijn gevoel is het gewoon niet goed gefixt die bug. Het gaat gewoon vaak goed en soms resulteert het in een volgens MS Windows corrupt filesystem...
Er zijn een paar dingen die je kan doen om problemen te voorkomen.
Draai voor je gaat resizen checkdisk en defragmenteer de schijf.
Nadat je geresized hebt kun je het beste eerst een keer Windows booten voordat je die partitie vanuit Linux gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
gertvdijk schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 13:33:
Jep. De les die ik eruit heb getrokken is dat ik de volgende keer niet ga resizen met Gparted, maar Windows zelf laat resizen. Of kan dat niet...?
Ik denk niet dat het kan terwijl je die partitie in gebruik hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 16:58:
Er zijn een paar dingen die je kan doen om problemen te voorkomen.
Draai voor je gaat resizen checkdisk en defragmenteer de schijf.
Nadat je geresized hebt kun je het beste eerst een keer Windows booten voordat je die partitie vanuit Linux gaat gebruiken.
Ok leuk, maar de installer zou dit dan moeten doen of aangeven bij het partitioneren, lijkt me. :)

[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 28-08-2009 16:59 ]

Pagina: 1