• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-02 21:11

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Hallo allemaal,

Een kort vraagje over een systeemupdate, waar ik graag jullie mening over wil.

Momenteel bestaat mijn PC uit de volgende (voor deze post relevante) onderdelen:

Asus M2N-SLI deluxe - Socket AM2+
AMD Athlon X2 6400+
6GB DDR2-800

Ik doe veel aan videobewerking en langere tijd heb ik dit met Adobe Premiere 7.0 gedaan. Dit ging in combinatie met mini-DV bandjes prima. Nu wordt er steeds meer gevraagd naar productie van film in HD formaat. Veelal wordt er door klanten het AVCHD bestandsformaat aangevoerd.

Tot voor kort wilde men dit graag op een DVD hebben, dus kon ik het beeldmateriaal simpelweg downgraden naar een voor premiere 7.0 geschikt bestandsformaat. Echter wil men steeds vaker het filmbestand in HD formaat ontvangen.

Om uit te proberen heb ik de trial versie van Premiere CS4 gedownload, daar deze om kan gaan met AVCHD bestanden en ander HD-materiaal. Het programma werkt goed, maar het vraagt té veel van m'n PC om lekker te draaien.

Tijd voor een behoorlijke update dus, maar ik sta voor twee keuzes waar ik niet goed uit kom:

1e mogelijkheid
Huidig moederbord bevat een socket AM2+ en kan daarom nog geupgrade worden met een nieuwe CPU, namelijk de AMD Phenom II X4 940. Daarbij zou ik nog 2GB extra kunnen installeren om iets meer buffer te geven.

2e mogelijkheid
Moederbord+CPU+geheugen vervangen voor een moederbord met socket 1366, waarop een Intel Core i7 kan worden geplaatst.

Budgettechnisch gezien kan ik redelijk hoog gaan, maar ik zou het zonde vinden om nu veel geld te stoppen in een hele verbouwing, terwijl met een goedkopere oplossing (mog. 1) hetzelfde doel bereikt kan worden, namelijk het probleemloos bewerken van HD materiaal met Adobe Premiere CS4.
Hierbij in m'n achterhoofd houdend dat de update naar CS4 ook nog een flink bedrag gaat kosten!

Alvast bedankt voor jullie advies.

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-02 18:03
Als je het echt op korte termijn wilt hebben : i7 , is echt een beest en zeer goed voor videobewerking. AMD quad cores zijn toch langzamer dan de i7. Maar als je geld wilt besparen gewoon voor AMD gaan. Als he paar maandjes kan wachten : i5 , goedkoper en ongeveer 5% langzamer dan i7

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Je zegt dat je bord am2+ is maar dat is het niet

Toch schijnt het wel mogelijk te zijn een 940 er op te draaien dus prijstechnisch gezien zou ik die 2e hands proberen te vinden en dat eerst te proberen, op zich is de ph2 940 een enorme prestantiewinst ten opzichte van de x2

Vergelijking van een X2 6000 tegen een phenom2 X3 720 met adobe alhier ... :) ( om een verschil te laten zien, laat staan met 4 cores :9 )

Hier ook het verschil tussen een I7 920 en een ph2 955 met adobe

[ Voor 27% gewijzigd door Humma Kavula op 22-08-2009 09:33 ]

Wear Sunscreen!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:17
Omdat je veel gebruik maakt van zware applicatie's zou ik gaan voor de i7, is duur, maar bespaard je veel tijd/snelheid. Is veel leuker dat het snel gaat, zeker indien je veel video bewerken doet.

Verwijderd

Als je met HD video werkt zou ik toch ook de i7 aanraden, is een van de toepassingen waar je de i7 ziet blijven omhoog schalen. Als je even kan wachten zou je de nieuwe lga1156 i7 860 kunnen nemen. Zelfde prijs als een i7 920, goedkoper moederbord en hij is standaard iets hoger geklokt (voor het geval je zelf niet overklokt).
Geheugen wel maar 4x 2GB ipv 6x 2GB maximum, ervan uitgaande dat je geen dure latjes van 4GB gaat kopen.

Ik volg Adobe niet maar zit er in CS4 geen support voor CUDA? Zou je best even uitzoeken of een nieuwe gpu niet meer voordeel zal brengen dan een nieuwe cpu. Is veel werk bespaard en misschien ga je met een gtx280/285/295 een grotere snelheidswinst krijgen?

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties tot nu toe.

@ Heatonme, het board dat je aanhaalt is de M2N32SLI- deluxe van Asus, ik heb de M2N-SLI Deluxe welke wel AM2+ support heeft.
Bedankt voor de links naar de Benchmarks, deze ga ik zometeen even goed doorlezen.

Ik ga nog even verder wat informatie opzoeken, want het schijnt dat CS4 inderdaad CUDA support heeft, wat een mogelijke vervaning van mijn 8800GTS ook als optie geeft.

Tot slot is tijd niet echt een probleem, op m'n huidige systeem kan ik het HD materiaal bewerken, maar het gaat allemaal een stuk langzamer. Wat na verloop van tijd natuurlijk irritaties met zich mee brengt.

Ik laat nog van me horen!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Support voor AM2+ processors != AM2+ socket. Het moederbord betreft inderdaad, zoals Heatonme al zei, een AM2 moederbord. Daarmee is het altijd het risico dat deze de nieuwste serie processors (45nm ofwel Phenom II en Athlon II) niet ondersteunt.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:33

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik adviseer de CPU upgrade, mits die werkt, óf geduld en wachten op de LGA1156 Core i7's; het 1366 platform heeft naar mijn mening niet zoveel 'mainstream' potentieel.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

dahakon schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 12:21:
Support voor AM2+ processors != AM2+ socket. Het moederbord betreft inderdaad, zoals Heatonme al zei, een AM2 moederbord. Daarmee is het altijd het risico dat deze de nieuwste serie processors (45nm ofwel Phenom II en Athlon II) niet ondersteunt.
9 van de 10 keer wil dat gewoon. Grootste verschil tussen AM2 en AM2+ is de support voor per-core power management middels daadwerklijk gebruik van bepaalde pinnen in het socket. Bij AM2 zijn die er wel maar worden niet gebruikt. Mits verdere bios support aanwezig kan een AM2+ CPU er gewoon op, maar zal dan net niet zo zuinig werken als maximaal haalbaar.

Btw, als je een AM3 bord koopt bestaat de kans ook dat een CPU er niet op wil als die CPU later uitgekomen is, dus wat dat betreft bestaat dat risico altijd.

Anyway, ik zou ook goedkoop upgraden door een nieuwe CPU er in te stoppen.
Daarmee rek je de levensduur van de rest van je apparatuur en dat is simpelweg goedkoper.

[ Voor 8% gewijzigd door McKaamos op 22-08-2009 15:19 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Roland_EM25 schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 12:15:

Ik ga nog even verder wat informatie opzoeken, want het schijnt dat CS4 inderdaad CUDA support heeft, wat een mogelijke vervaning van mijn 8800GTS ook als optie geeft.
http://en.wikipedia.org/wiki/CUDA#Supported_GPUs

de 8800gts heeft wel cuda support ik denk dat ge alleen een plugin moet dlen voor cs4 en de nieuwste drivers moet hebben

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
na lang wikken en wegen ben ik eruit;

Het wordt een i7 systeem. Vandaag bezig geweest met een nieuwe opdracht in HD materiaal en tot de conclusie gekomen dat het een hoop minder irritatie kost om deze opdracht af te maken met een sneller systeem.

Heel even nog getwijfeld om als "noodvoorziening" een phenom II aan te schaffen voor m'n huidige moederbord, maar verschillende bronnen gaven aan dat dit niet geheel vlekkeloos verliep.

Boodschappenlijstje:

- Asus P6T- SE
- Intel i7 950
- 8gb DDR3 1333 -> 6 GB dus.

Bedankt voor alle tips :)

Verwijderd

Roland_EM25 schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 22:31:
- Asus P6T- SE
- Intel i7 950
- 8gb DDR3 1333

Bedankt voor alle tips :)
bedoel je niet 6 GB? 8)7

• jesper86
  • Niet online
Een goede keuze. Een core i7 is dermate goed dat je jaren niet meer aan een (cpu) upgrade hoeft te denken. Ik doe mijn upgrades ook liever in 1 keer goed en niet met kleine stapjes. Dat kost uiteindelijk alleen maar meer ! Veel plezier r mee.
Ik hoop het wel. je weet dat het triple channel moet zijn en niet dual ?

[ Voor 31% gewijzigd door jesper86 op 25-08-2009 22:44 ]

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Stom inderdaad, het wordt een triple pack van OCZ, met in totaal 6GB aan geheugen dus.

Ik ben heel erg benieuwd naar het eindresultaat, en dan met name de algehele performence van de CPU.

Eerlijk is eerlijk, het is even diep in de buidel tasten, maar ik doe het inderdaad liever in één keer goed.

bedankt :)

• siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
cpu/mem/mobo is natuurlijk een belangrijke factor, maar zeker bij HD materiaal en wat langere films is je storage oplossing minstens zo belangrijk.
Zelf zou ik voor een deftige raid5 oplossing gaan, maar goed daar zit natuurlijk ook wel wat geld in.

Het is slechts een tip, maar zeker met videobewerking en grote bestanden is storage erg belangrijk, iig belangrijker dan het verschil tussen 6 of 8 gb.

Voor de rest i7 zou ik zeggen.

Can`t live without the mods

• jesper86
  • Niet online
We verwachten heel veel goeds van de nieuwe Samsung F3 schijven.
Ik heb 1 HD-Tune testje gezien en die kwam er heel erg goed uit, voor een 'normale' schijf.
pricewatch: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
Over een week (of twee) beschikbaar.

Verwijderd

Vergeet niet als je even kan wachten, kan je beter voor een P55moederbord en i7 860 gaan. Binnen 2weken liggen de winkels er vol van.
Als je niet naar geld kijkt en het nu al wil bestellen is de i7 950 even goed.

• jesper86
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 08:43:
Vergeet niet als je even kan wachten, kan je beter voor een P55moederbord en i7 860 gaan. Binnen 2weken liggen de winkels er vol van.
Heb je daar meer info over ? :)

Edit: Never mint. Core i7-860

[ Voor 10% gewijzigd door jesper86 op 26-08-2009 11:52 . Reden: link link link link link link link link link link ]

Pagina: 1