Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een kennis van mij werkt op een binnenvaartschip, en nu willen ze graag internet + telefonie (voip) via het 3G netwerk. (Via google lees ik hier en daar dat Vodafone het toelaat)

Op een site (via google opgezocht) http://mobilesociety.type...fi-box-speaks-3g-now.html

Daar las ik dat een man een fritzbox aan de praat kreeg i.c.m. een USB dongle van Huawei E220. De dongle in kwestie is al een oud model, en al wat lastiger te verkrijgen. En het model kan niet de 7,2 Mbit aan, maar 3,4 Mbit max.

2 vragen hierover: (al veel over gezocht op internet via google maar niet veel over kunnen vinden)

AVM (leverancier van de Fritzbox) hebben firmware's die ook USB dongles ondersteunen. Maar om welke modellen gaat het?

2) Waar kan ik ergens een goede howto vinden om dit alles aan de praat te krijgen?

1) Op de foto is te zien hoe de betreffende man het heeft gedaan. Hier is ook goed te zien dat het een Huawei dongle is dat op de fritzbox is aangesloten!

Afbeeldingslocatie: http://mobilesociety.typepad.com/.a/6a00d83451c34f69e2010535bfd3b5970c-640wi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat om de 7270. mooi apparaat, dat sowieso, staat hier naast me... ;)
Maar je kunt ook eens overwegen die Fon te kopen.

Als je wilt kan ik wel eens zoeken naar die beta maandag op mijn werk, of heb je die al ? Dan kan ik ook gelijk uitzoeken welke merken ondersteund worden.
How-to's ken ik (nog) niet voor deze setup.
Overigens kan Voip over 3G wel, maar het zal (mogelijk) haperen. daarbij is het nog maar de vraag of ze overal dekking zullen hebben. Hou er ook rekening mee dat een schip (vaak) van ijzer is en dat dat de ontvangst belemmert van je 3G, ik spreek uit ervaring (internet op een ijzeren rivierzeilschip).
Er bestaan trouwens meer oplossingen voor ..
Bv. deze: http://www.vysoo.com die heb ik zelf getest en hij werkt prima met meerdere merken USB sticks.

Ik ga ervan uit dat de verbinding met meerdere mensen gedeeld moet worden (?). Anders kun je net zo goed een USB stick kopen, dual simmetje erin, mobiel abo bij bv. T-Mobile en gaan maar... werkt prima als je niet teveel data verstookt.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2009 00:17 . Reden: typo's en aanvullingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De beta heb ik niet. Maar als jij die wel hebt, en erachter kan komen welke modellen hiermee worden ondersteund, graag!

Dat de ontvangst nog wel eens slecht zou zijn als je op een binnenvaartschip zit valt heel erg mee. Hij heeft nu al bijna een jaar een lappie met een dongle van Vodafone, en de ontvangst op de hele vaarroute is bijzonder goed! (Ze varen altijd dezelfde route in NLD)

Mocht het lukken om een 3G dongle aan de praat te krijgen op de Fritz, dan was ik al zowieso van plan om de dongle op een hoog punt op het schip te plaatsen. Je kan helaas geen externe antenne op de USB stickie prikken om zo de ontvangst te verbeteren.

Laat mij maar weten hoe het maandag is gegaan! Als hieruit wat concreets uitkomt m.b.t. de ondersteunde dongles, en een howto gevonden kan worden, ga ik hiermee zo snel mogelijk mee aan de slag.

De combinatie van de Fritz en een dongle lijkt voor mij echt de beste uitkomst. De Fritzboxen zijn fantastisch. Zelf heb ik er nu mijn 2de in huis. Mijn schoonouders, mijn moeder en broer hebben het ook. Vooral de mogelijkheden op telefoniegebied hebben de Duitsers (AVM) goed begrepen hoe het moet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt. Ik heb een oud model daarvan, maar met een "lifeline". En een paar regeltjes erin gezet. Dus als iemand een nummer draait die met 3, 4, 6 of wat dan ook begint, gaat het via de vaste lijn. Draait iemand 00..... dan gaat het via VoIP...

Prachtig voor a technische mensen (met name de oudere generatie).... Draait nu al een jaar in WitRusland. Scheelt bakken met geld aan tel. kosten. (Voip gesprekken naar ned. vaste nummers zijn gratis). Nu zit mijn vrouw uren met haar moeder te lullen... (en minder aandacht voor mij dus... :/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:39

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Een Forena 2.0 heeft ook de mogelijkheid om 3G dongles aan te spreken.
Misschien is dat nog een alternatief om internet via een dongle aan de praat te krijgen

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-09 14:30
Hoi topicstarter.

Ik weet niet of jouw kennis al een modem/router in huis heeft. Zo niet dan raad ik je aan om ook eens naar Draytek te kijken.

Ikzelf heb ruime ervaring met Draytek modems en 3,5G modems en ik moet zeggen dat dit een uitstekende combinatie is. Ook met VoIP werkt de boel perfect!

De door Draytek ondersteunde modems kun je hier vinden. http://www.draytek.com/user/SupportFAQDetail.php?ID=258

Net als de Fritzbox heeft Draytek ook uitstekende ondersteuning voor VoIP. Wat de prijs betreft zullen de modellen elkaar ook niet heel erg veel ontlopen.

Wellicht een merk om te overwegen. Doe er je voordeel mee! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dôh schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 12:08:
Hoi topicstarter.

Ik weet niet of jouw kennis al een modem/router in huis heeft. Zo niet dan raad ik je aan om ook eens naar Draytek te kijken.

Ikzelf heb ruime ervaring met Draytek modems en 3,5G modems en ik moet zeggen dat dit een uitstekende combinatie is. Ook met VoIP werkt de boel perfect!

De door Draytek ondersteunde modems kun je hier vinden. http://www.draytek.com/user/SupportFAQDetail.php?ID=258

Net als de Fritzbox heeft Draytek ook uitstekende ondersteuning voor VoIP. Wat de prijs betreft zullen de modellen elkaar ook niet heel erg veel ontlopen.

Wellicht een merk om te overwegen. Doe er je voordeel mee! :)
Ik zal deze zeker in overweging nemen!

Ik wacht even af op Mistered (zie een paar posts boven) met zijn resultaten m.b.t. de fritzbox. Ondanks dat de draytek er heel gelikt eruitziet en goed presteert, neig ik toch nog steeds naar de fritzbox. Simpelweg vanwege het feit dat ik zelf al jaren fritzboxen in huis heb. Ik ken het apparaat door een door, en hij heeft voor mij al bewezen wat ie allemaal kan :)

Maar je tip staat ook op mijn lijst! tnx! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 00:07:
KNIP

Als je wilt kan ik wel eens zoeken naar die beta maandag op mijn werk, of heb je die al ? Dan kan ik ook gelijk uitzoeken welke merken ondersteund worden.
How-to's ken ik (nog) niet voor deze setup.

KNIP
Jammer dat ik je geen pm kon sturen :?

Anyway, ik was benieuwd naar de betaversie. Ben je al wat wijzer geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jammer dat ik nu niets meer hoor.

Ik heb intussen AVM gemaild met mijn vragen. Nu maar afwachten wat ik te horen krijg!

Uiteraard zal ik de informatie in dit draadje posten. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels een mailtje teruggekregen van AVM :P

------------------------------------>>>>>
Goeden dag meneer XXXX,

bedankt voor uw aanvraag. Indien u een nederlandstalige webiste van AVM
bezoekt, dan graag deze link openen.

http://www.fritzbox.eu/nl/index.php

Voor engels deze link.

http://www.avm.de/en/Prod...x_Fon_WLAN_7270/index.php

Het is echter alleen mogelijk met de duitse Fritz!Box WLAN FON 7270 een
UMTS verbinding te maken.
Voor de internationale editie is deze mogelijkheid noch niet voorhanden.
Dit ligt aan de firmware
van het product. Of dit in een komende firmware voorhanden is, kunnen wij u
helaas nog niet meedelen.

Met vriendelijke groet uit Berlijn,

*snip* (AVM Support)

-------------------------------->>>
Voor de Duitse versie van de site: http://www.avm.de/de/Prod...x_Fon_WLAN_7270/index.php
is goed te lezen dat er ondersteuning is voor een 3G dongle :)

Is het wel mogelijk om dan een Nederlandse versie van de 7270 te kopen, en die te voorzien van de Duitse firmware?

Mijn vraag op welke modellen USB dongles worden ondersteund, heeft hij helaas niets over gezegd |:(

[ Voor 7% gewijzigd door RobIII op 28-12-2023 17:51 . Reden: Namen verwijderd op verzoek ]

Pagina: 1