[Vmware Server 2.0] Netwerk tussen 2 VMs

Pagina: 1
Acties:

• Xanland
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:14
Dag mede-GoT'ters,

Ik zit al een tijd te zoeken en andere mensen na te vragen hoe ik het beste een netwerk tussen 2 VMs op kan zetten.
Op internet komen ze allemaal met NAT of DHCP of iets met de host-pc aan. Dat is juist niet wat ik wil.

Tevens heb ik ook al de netwerk-editor van VMware Server 2.0 al een aantal keren opengehad, om te kijken hoe in te stellen. Ook al een aantal keer getracht te proberen - maar helaas niet gelukt. :(

Uiteindelijk dus om hulp gevraagd en niemand interpreteerde het kennelijk zoals ik wilde, dus dacht ik maar om het hier te vragen.

De huidige situatie is dat beide VMs bridged zijn met de pc waar VMware Server 2.0 op zit. Dus ik heb bij .103, 2008r2 heeft .104 en een virtuele win7 heeft .105 (om maar even wat te noemen). Alleen heb ik geen zin om telkens de router in te moeten gaan om meer IPs bij te zetten, ik wil in principe gewoon een scheiding.

Ik heb de 2008r2 al zo geconfigureerd dat hij DHCP role heeft en IPs mag en kan uitgeven. Maar toen kwam dus dit netwerkprobleem. :S

Hoe kan ik dit nou het beste oplossen, want bij het instellen van een willekeurige lege VMnet, krijg ik een error met IPs of subnetmask.

Kort gezegd waar ik niet meer goed ingeraak: die virtuele win7 cliënt een IP laten geven van die 2008r2.

RobIII: Ik probeer als ik wil stoppen met mijn auto ook altijd de sigarettenaansteker, de airco, 3 radioknoppen en de binnenverlichting en dan de rem :P

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-02 14:06
Er zijn in vmware server een tiental virtuele netwerken. vmnet0 t/m vmnet9. De beschrijving hieronder gaat uit van de standaard (vmnet0=bridge, vmnet1=host-only, vmnet8=NAT).

Stap 1: Stel het netwerk netjes in. Dit houdt in dat je een een vrij netwerk kiest en voor dit netwerk DHCP en NAT in of uitschakelt in de virtual network editor.
Stap 2: Hang de netwerkkaarten van de vm's in dit nieuwe netwerk.

Zelf heb ik op deze manier een serverparkje draaien met een aantal virtuele netwerken.
vmnet0 - firewall/nat - vmnet2
vmnet2 - dc/fileserver/dhcp/dns - vmnet4
vmnet2 - clusternode1 - vmnet3 - vmnet4
vmnet2 - clusternode2 - vmnet3 - vmnet4

In deze opstelling is de verdeling:
vmnet0 buitenwereld
vmnet2 productienetwerk
vmnet3 heartbeat lan
vmnet4 storage lan

Het kan zijn dat je de windows firewall een beetje loopt te zieken. Zo komen ping packets standaard niet aan...

Edit: ik doe er ff een bron bij: http://www.vmware.com/pdf/vmserver2.pdf zie hoofdstuk 11 voor netwerk configuratie.

[ Voor 6% gewijzigd door hans_lenze op 22-08-2009 00:15 ]

while (! ( succeed = try ()));

• Xanland
Klinkt niet verkeerd, maar ik ga dan eigenlijk al de mist in bij jouw stap 1.

Ik heb nu bijv. (na wat gekl**t) een VMnet2, met als summary: A private virtual network en Subnet is 192.168.80.0.
Alleen dan kom ik dus bij het laatste probleem: Als ik bij Subnet (via tab Network Mapping) bijv. 192.168.10.1 instel krijg ik de error van dat subnet ip niet met subnet mask klopt (zou wel kunnen jah). Die 2008r2 heeft als IP 192.168.2.105 en die moet een IP uitdelen aan die Win7 client in de scope van 192.168.10.x

Hoe stel ik dat nou dan in - in die Virtual Network Editor -, want daar geraak ik nou niet uit! :S

RobIII: Ik probeer als ik wil stoppen met mijn auto ook altijd de sigarettenaansteker, de airco, 3 radioknoppen en de binnenverlichting en dan de rem :P

• hans_lenze
Hmm.. ik zit me af te vragen waarom je met subnetten bezig bent.

Werkelijk het enige dat je hoeft te doen is er voor te zorgen dat er geen dhcp en nat aanstaat op het netwerk dat je kiest en vervolgens de virtuele machines er aan te hangen.

Al het subnetgedoe in de network editor is voor netwerken waarin de fysieke pc meedoet. Het juist instellen zorgt ervoor dat hij dan direct kan babbelen met de virtuele machines. Precies wat jij niet wilt toch?

De standaard instellingen van vmnet2 zijn wat jij wilt, een kaal netwerk zonder dhcp, nat en de fysieke pc.

Edit: Nu ik bij mij het summary bekijk staan alleen vmnet0 (bridge), vmnet1 (host-only) en vmnet8 (NAT) erin. De rest is zeker in gebruik maar domweg niet veranderd in de network editor.

[ Voor 14% gewijzigd door hans_lenze op 22-08-2009 00:44 ]

• Xanland
Ik heb er voor de handigheid even een tekening bijgemaakt, is denk ik voor iedereen wat duidelijker :+

Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/2dlohar.png
Spreekt wel allemaal voor zich :P, maar als je de lijn tussen 2008r2 en Win7 (die rechtsboven) even wegdenkt. Dan kom je bij de situatie uit dat ze bridged zijn (dus beide gewoon een IP van de router krijgen.
Nu wil ik dus dat er alleen een bridge blijft bestaan tussen PC (W7) en 2008r2. Die 2008r2 moet dan vervolgens een IP via de DHCP met de daarvoor ingestelde scope uitdelen aan die Win7, dus dat het stippellijntje weggaat (bij wijze van spreken dan).

Nu heb ik VMnet2 zo staan:
Afbeeldingslocatie: http://i30.tinypic.com/x3u002.png

Alleen kan ik hem niet toevoegen bij de VMs via Web Access! :S
Wat doe ik nou fout?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:56
Als je de VI Client gebruikt (van de ESX versies) dan kan jet het allemaal nog veel makkelijker (en overzichtelijker) instellen.

• Xanland
DukeBox schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 14:07:
Als je de VI Client gebruikt (van de ESX versies) dan kan jet het allemaal nog veel makkelijker (en overzichtelijker) instellen.
Programma werkt hier helaas niet. :S
Kan de VMs niet editten. Krijg ik de error: "Object reference not set to an instance of an object".

• Lesilhouette
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-12-2025
Wat je zou kunnen proberen is om je Server de rol van DHCP te geven, (wel je host-pc vast ip en dns instellen) en dan in je modem/router zetten dat de dhcp moet relayen (uitbesteden) aan het ip adres van je server... Needless to say moet je server vast ip etc. hebben...

Dan kun je alles gewoon via NAT via je pc laten lopen, en netwerken aanmaken etc. Overigens zul je dan wel de dhcp van vm-ware netwerk 8 weghalen (uitzetten werkt ook, maar dan moet je dat doen alvorens de server te booten, en als je volgende keer vm-ware opnieuw opstart staat dhcp weer aan.. en als je het dan een keer vergeet uit te zetten en je client(s) krijgen daar de dhcp van werkt niks meer zoals jij het wilt...)

Zo heb ik ook een 3 servers en 5 clients (zowel xp als W7) draaien op mijn pc...

Of mis ik hier het hele punt?

Gecertificeerd prutser!

• Xanland
Klinkt niet helemaal verkeerd nee, maar je mist idd een punt. :P

Aan die router zitten nog andere dingen (2x pc & 1x NAS), die altijd DHCP uit zal moeten blijven geven. Want die PC (W7) waar virtueel 2008r2 op draait is ook gewoon een pc. En die zal ook niet altijd aan blijven staan, dus daarom dat virtuele netwerk tussen die 2008r2 (die DHCP is voor) en die Win 7.

• hans_lenze
Hieronder een stappenplan om een soortgelijke situatie werkend te maken. Hierbij ga ik uit van een verse install van alle betrokken programma's en besturingssystemen. (En dus de standaardinstellingen.)

Om verschillen tussen de fysieke wereld en de virtuele wereld duidelijk te maken staat er een p (physical) of een v (virtual) voor. De beide vm's noem ik voor de duidelijkheid W2k8 en W7.
- Een tweetal vm's geïnstalleerd met als speciale features: W2k8 2x een vNIC (ik neem aan dat je weet hoe vm's worden gemaakt en hoe je deze installeert. Voordat je W2k8 opstart om te installeren zorg je ervoor dat de twee vNIC's zijn toegevoegd aan de settings.) W7 installeren we op een standaard vm.
- Ontkoppel beide vNIC's van W2k8 terwijl hij aan staat (op het netwerkicoontje klikken en kiezen voor disconnect).
- Verander bij settings van één van de vNIC's de instelling naar Bridged. Dit wordt de verbinding naar het pNIC van je werkstation en zal ervoor zorgen dat W2k8 kan internetten. Kies ervoor om deze verbinding te connecten en dit ook te doen bij startup. Klik op OK en ga op W2k8 naar de netwerkverbindingen. De netwerkverbinding die nu actief en verbonden is geef je een duidelijke naam (iets als Extern, Buiten, Internet of weet ik wat).
- Verander bij settings van de tweede vNIC de instelling naar VMnet3. Kies ervoor deze verbinding te connecten en dit ook te doen bij startup. Klik op OK en ga weer naar netwerkverbindingen op de vm. De tweede netwerkverbinding geven we ook een duidelijke naam (iets als Intern, Binnen, Lokaal). Dit is het moment om deze verbinding een statisch ip adres te geven. De keuze van dit ip adres bepaalt het subnet dat wordt gebruikt op het vnetwerk. Het is dus belangrijk dat dit een ander subnet is dan het pnetwerk.
- Start de servermanager en klik op rol toevoegen. We gaan een DHCP server en een RRAS server toevoegen. DHCP zodat W7 een ip adres krijgt en RRAS zodat hij fijn kan internetten via de verbinding naar buiten op W2k8. RRAS is onderdeel van de Network Policy and Access Services. Tijdens het doorlopen van de wizard wordt automatisch de Interne vNIC gekozen als binding voor de DHCP server zodat deze niet gaat zieken op je pnetwerk.
- Disconnect de vNIC van W7 en verander in de instellingen het netwerk naar VMnet3. Zorg ervoor dat het netwerk wordt geconnect en dit ook doet bij het opstarten. Klik op OK. Start W7 opnieuw op.

Als alles goed is ingesteld krijgt W7 nu een ip adres van W2k8. Door RRAS netjes in te stellen en de scope opties van DHCP te configureren kun je internetten op W7.

Een hele lap tekst en ik hoop dat het hiermee lukt! Ik zal voor de duidelijkheid nog een plaatje maken met wat meer info.

Edit: Ik weet weer waarom ik normaal Visio gebruik voor dit soort dingen...
Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/fc1bn6.png

• Xanland
Dat verhaal is inderdaad wel duidelijk, dank daarvoor.

Alleen dan blijft er nog één probleempje, want nu moet ik die VMnet3 dus aanmaken. Maar met welke instellingen moet dat dan?

Want bij bijv een verse install van VMware Server 2.0 of een repair kan ik in de dropdown op de web access bij netwerkkaarten alleen Bridged, VMnet1 (hostonly) of VMnet8 (nat) kiezen...! :S

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-02 23:31

DeTeraarist

#Boots2Asses

foutje, niet goed gelezen.

[ Voor 81% gewijzigd door DeTeraarist op 25-08-2009 00:05 ]

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

• Xanland
Xanland in "[Vmware Server 2.0] Netwerk tussen 2 VMs"

Ik kan VMnetX dus wel zo instellen, dat hij zegt only private virtual network. Alleen kan ik hem dus niet selecteren in de dropdown in de web access (zoals in vorige post vermeld). In mijn vorige post vroeg ik dus ook hoe dat op te lossen. :+

• hans_lenze
Volgens diverse posts op het VMware forum: "the web interface leaves to be desired". Zo is het inderdaad niet mogelijk om custom VMnets te kiezen. Precies wat jij wilt.

Is het niet mogelijk om het gewone programma te gebruiken in plaats van de interface? Ik dacht dat er bij Server een soortgelijke interface als bij Workstation wordt geïnstalleerd in je startmenu...

Edit:
Een andere mogelijkheid is de vm uitschakelen, het vmx bestand aanpassen en het hele zaakje weer opstarten.
Ergens in het vmx bestand staat een regel als
ethernet0.connectionType = "[bla]"
Hier kun je het volgende van maken:
ethernet0.connectionType = "custom"
ethernet0.vnet = "VMnet3"

[ Voor 32% gewijzigd door hans_lenze op 24-08-2009 14:35 ]

• doctormetal
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-01 14:38
hans_lenze schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 13:43:
Is het niet mogelijk om het gewone programma te gebruiken in plaats van de interface? Ik dacht dat er bij Server een soortgelijke interface als bij Workstation wordt geïnstalleerd in je startmenu...
Helaas niet. Jij doelt hier waarschijnlijk op de VMWare Server Console. Deze is in VMWare Server 2.x juist vervangen door die web interface.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Maar je kan wel de VI client van ESX gebruiken :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Xanland
Xanland schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 17:57:
[...]
Programma werkt hier helaas niet. :S
Kan de VMs niet editten. Krijg ik de error: "Object reference not set to an instance of an object".
Zoals ik al had geschreven een paar posts terug. ;)

• Xanland
C#:
1
this.Kick();

Iemand die mij kan helpen? :+

Pagina: 1