Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Revocx
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-03-2024
Hey ,

Ik ben op het zoek naar een boek waarin wordt uigelegd hoe onze economische crisis is ontstaan.
En wat de gevolgen zullen zijn voor de economie en ons.

Ik ben ook op zoek naar een boek, die mij kan uitleggen hoe de gehele economie draait en wat de invloed van aandelen etc zijn voor ons.

Met vriendelijke Groet,

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Revocx schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 21:56:
Hey ,

Ik ben op het zoek naar een boek waarin wordt uigelegd hoe onze economische crisis is ontstaan.
En wat de gevolgen zullen zijn voor de economie en ons.

Ik ben ook op zoek naar een boek, die mij kan uitleggen hoe de gehele economie draait en wat de invloed van aandelen etc zijn voor ons.

Met vriendelijke Groet,
Als het over de economie gaat over het algemeen, zou ik uitkijken naar één van de betere studieboeken.

Als je het specifiek over het ontstaan van deze kredietcrisis wilt hebben, dan wordt het waarschijnlijk moeilijker i.v.m. dat het nog wel erg actueel is. Nog niet verschenen - maar toch het vermelden waard - is het rapport van de parlementaire commissie onderzoek financieel stelsel. Deze parlementaire enquête commissie doet onderzoek naar het ontstaan van de kredietcrisis.

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Dit topic heeft weinig met wetenschap of levensbeschouwing te maken. Wellicht kunnen de collega's van werk en inkomen er wat mee. [WL]→[WI]

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-11 10:16

SaN

Geen idee of je hier wat aan hebt, maar ik vond hem leuk/leerzaam.

http://www.vimeo.com/3261363

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
The Black Swan van Taleb vond ik wel aardig, het is meer over de voorbode ipv de daadwerkelijke crisis maar geeft wel veel inzicht over hetgeen wat afspeelt in de financiele crisis.

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-11 22:19
dit vond ik zelf een heel interessante : http://www.nieuwamsterdam.nl/alsdedollarvalt
beschrijft naast de kredietcrisis ook heel goed hoe het monetaire stelsel werkt/gewerkt heeft en hoe het tot stand is gekomen.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Je moet meerdere boeken lezen.
Om een begin te maken kan ik je "False dawn" van John Gray aanraden.
Die voorspelde reeds in 1999 het proces wat nu aan de gang is. Snap je een beetje de maatschappelijk achtergronden waaruit deze crisis ontstaan is (en onvermijdelijk was).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

Ik vond deze interessant
Afbeeldingslocatie: http://www.bol.com/imgbase0/imagebase/regular/FC/7/9/3/6/1001004006216397.jpg
Bankroet, van Egbert Kalse en Daan van Lent

Daarnaast deze, niet specifiek over deze crisis maar wel toepasselijke achtergrondverhalen over de onjuistheid van de gebruikte risicomodellen en de gevaren daarvan:
Afbeeldingslocatie: http://www.bol.com/imgbase0/BOOKCOVER/FC/1/8/4/6/6/1846682622.gif Afbeeldingslocatie: http://www.bol.com/imgbase0/BOOKCOVER/FC/0/1/4/1/0/0141034599.gif Afbeeldingslocatie: http://www.bol.com/imgbase0/BOOKCOVER/FC/0/1/4/1/0/0141031484.gif
The (mis)behaviour of markets van Mandelbrot en The black swan en Fooled by randomness, beide van N. Taleb.

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:05

Brons

Fail!

Je moet eigenlijk meerdere boeken lezen. Er zijn een aantal schrijvers die er zelf baat bij hebben om de situatie op een bepaalde manier neer te zetten. Als je iets lees neem het dus niet altijd voor waar aan.

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
The Enigma of Capital (David Harvey, geograaf, marxist), review hier.
Introductie van het boek door de auteur hier te vinden (youtube) (het beeld schudt nogal, maar gewoon alleen luisteren)

[ Voor 28% gewijzigd door foppe-jan op 28-08-2010 10:23 ]

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Opi schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 22:29:
[mbr]Dit topic heeft weinig met wetenschap of levensbeschouwing te maken. Wellicht kunnen de collega's van werk en inkomen er wat mee. [WL]→[WI][/mbr]
Op zich worden economische wetenschappen toch wel tot de wetenschap gerekend dacht ik altijd. Ook zullen de meningen/modellen/uitleggen nogal uiteeen kunnen lopen, gezien de raakvlakken van de economie(/beschouwing) met allerlei andere wetenschappen en met levensbeschouwingen.

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Panic! van Michael Lewis behandelt de crises van de laatste 25 jaar: Black Monday, Rusland, Aziatische valutacrisis, dotcom bubble en hypotheekcrisis. Van die laatste wordt zeer goed uitgelegd wat de rol was van de huiseigenaars, projectontwikkelaars, hypotheekverstrekkers, credit rating bedrijven.en security handelaren.
Helaas staan de PIIGS schuldproblemen er niet in.

The Black Swan van Taleb behandelt een veel hoger niveau, het onvermogen van mensen om empirisme in de praktijk te gebruiken.

• Mr Hackenbacker
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-11 17:08
'Als de dollar valt', een boek van Willem Middelkoop. Misschien handig van de topicstarter om in de openingspost even een opsomming te maken, ook handig voor de andere lezers.

Gaude et aude

• JohnGalt
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-05-2024
Lees An age of Turbulance, van Alan Greenspan. Gaat niet in op de crisis zelf, maar als je het helemaal leest snap je dondersgoed waarom deze crisis op deze manier ontstaan is. Alan Greenspan was lange tijd president van de Federal Reserve.

PS. Pak inderdaad eerst een studieboek om de basisbeginselen een beetje door te krijgen.

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-10 10:49

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Over de algemene economie vond ik zelf the undover economist wel leuk om te lezen (http://www.amazon.co.uk/U...Tim-Harford/dp/0316732931). Heeft niet veel met de crisis te maken (al heeft die daar misschien tegenwoordig wel wat columns over.
Who makes most money from the demand for cappuccinos early in the morning at Waterloo Station? Why is it impossible to get a foot on the property ladder? How do the Mafia make money from laundries when street gangs pushing drugs don't? Who really benefits from immigration? How can China, in just 50 years, go from the world's worst famine to one of the greatest economic revolutions of all time, lifting a million people out of poverty a month? Looking at familiar situations in unfamiliar ways, THE UNDERCOVER ECONOMIST is a fresh explanation of the fundamental principles of the modern economy, illuminated by examples from the streets of London to the booming skyscrapers of Shanghai to the sleepy canals of Bruges. Leaving behind textbook jargon and equations, Tim Harford will reveal the games of signals and negotiations, contests of strength and battles of wit that drive not only the economy at large but the everyday choices we make.

[ Voor 65% gewijzigd door swtimmer op 28-08-2010 21:37 ]

• foppe-jan
JohnGalt schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 12:28:
Lees An age of Turbulance, van Alan Greenspan. Gaat niet in op de crisis zelf, maar als je het helemaal leest snap je dondersgoed waarom deze crisis op deze manier ontstaan is. Alan Greenspan was lange tijd president van de Federal Reserve.

PS. Pak inderdaad eerst een studieboek om de basisbeginselen een beetje door te krijgen.
Greenspan is de man die in grote mate verantwoordelijk is geweest voor het ontstaan van de kredietcrisis, dus heb er niet al te veel vertrouwen in dat die man eerlijk, of überhaupt on-misleidend zal vertellen. Hij heeft er enorm belang bij om te doen alsof het aan andere dingen lag.

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-11 12:05
Ook een aanrader is 'the big short' (http://www.amazon.com/Big...day-Machine/dp/0393072231). Van de auteur van Liar's poker, geeft je een mooi beeld van wat banken aan het doen waren voor en tijdens de kredietcrisis.

Onvoorstelbaar!

• foppe-jan
writser schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 10:45:
Ook een aanrader is 'the big short' (http://www.amazon.com/Big...day-Machine/dp/0393072231). Van de auteur van Liar's poker, geeft je een mooi beeld van wat banken aan het doen waren voor en tijdens de kredietcrisis.
Hou daarbij wel in je achterhoofd dat Goldman Sachs voor het mogelijkmaken en verkopen van CDOs voor die 'big short' (gokken op het instorten van de subprime huizenmarkt) de grootste boete uit de geschiedenis van de SEC heeft gekregen, omdat zij Paulson (de man van dat hedge fund) toestonden om zelf tenminste 1 van de CDO's (Abacus 2007-AC1) samen te stellen waar Paulson & Co. uiteindelijk tegen gokte, en welke dus door Paulson was volgestopt met de meest riskante hypotheken die hij kon vinden. Deze zijn vervolgens door GS verkocht, welke er niet bijvertelde dat de maker van de CDO expliciet de 'short' positie tegen die CDO nam.
Het boek schildert dit af als nogal heldhaftig, maar het is natuurlijk valsspelen van de eerste orde, en het is erg jammer dat dit door dit soort schrijvers wordt gezien als een fantastische zet.
(En andere banken worden nog bekeken door de SEC om te kijken of ze niet om vergelijkbare redenen vervolgd moeten worden.)

[ Voor 10% gewijzigd door foppe-jan op 29-08-2010 11:42 ]

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:58
Lawrence McDonald - De ondergang van het gezond verstand

Recent dit boek gelezen en m.i. een aanrader om zicht te krijgen op de huidige crisis. Geschreven door een medewerker van Lehman Brothers die een insidekijkje bij de val van deze bank geeft. Voordeel is dat hij een thrillerschrijver als co-auteur heeft aangetrokken. Boek leest dus lekker weg en is dus ook voor de niet economisch geschoolde lezer redelijk goed te volgen.

• foppe-jan
Sempy schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 10:23:
Lawrence McDonald - De ondergang van het gezond verstand

Recent dit boek gelezen en m.i. een aanrader om zicht te krijgen op de huidige crisis. Geschreven door een medewerker van Lehman Brothers die een insidekijkje bij de val van deze bank geeft. Voordeel is dat hij een thrillerschrijver als co-auteur heeft aangetrokken. Boek leest dus lekker weg en is dus ook voor de niet economisch geschoolde lezer redelijk goed te volgen.
Review van De ondergang van het gezond verstand/A Colossal Failure of Common Sense (engels)
Het bezwaar tegen dit boek is dat het (wederom) de crisis schetst als 'de schuld' van een paar rotte appels, en dat het weigert de val van Lehman te zien als een noodzakelijk gevolg van het hele systeem dat verrot is.
The eagerness of the Street and the media to pin this meltdown, which has ruined millions of lives and cost trillions of dollars, on a couple of old guys (however greedy, vain and stupid they were), rather than on an out-of-control financial system desperately in need of reform, speaks volumes about who creates the narrative in this country, and how much those narrators feel they have to gain by retaining the status quo.

• zircondan
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-09 12:44
Zelf ben ik bezig met het Boek 'Street Fighter' van Journaliste Kate Kelly. Zij beschrijft de laatste 72 uur voordat Bear Stearns failliet ging.

Tot nu toe een zeer interessant boek, het geeft je inzicht in hoe een bank fungeert, of in dit geval niet goed fungeerde!

De schrijfster heeft getracht alles zo objectief mogelijk te beschrijven, daarom lijkt dit boek mij iets beter dan het boek van McDonald & Robinson.

[ Voor 22% gewijzigd door zircondan op 30-08-2010 11:00 ]

Pagina: 1