Waterkoeling geïnstalleerd, temps hoger als voorheen

Pagina: 1
Acties:

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:34

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Ik had eerst een Scythe Mugen 2 op mij Q9550 zitten, deze heb ik vandaag vervangen door Waterkoeling en wel door de volgende onderdelen:

Pomp:1x Laing DDC-1 MCP350 12V
fans: 3x Scythe 140MM KAZE MARU 1900RPM(2x op Rad 1x onderin kast)
fan: 1x Scythe 140MM KAZE MARU 1200RPM(1x achterzijde)
Rad: 1x Black Ice GT Xtreme 280
Blok: 1x Watercool HeatKiller Rev. 3.0 S775
Pasta: Arctic Ceramique

Volgens Lemmy van het Hardware.info forum is het gebruikte blok de beste van het moment(of iig super goed).

Na het monteren leuk de pc opgestart en temps nagekeken, deze zweefde zowel Idle als Load hoger als met de Mugen2!

Ik heb de inlet voor de CPU block in het midden en de Outlet aan de buitenkant zitten. Is dit soms verkeerd om?

Er zat een duitse handleiding bij waar ik niet wijs uit wordt, het enige wat ik eruit kon halen was dat er iets gedaan kon worden voor de Quadcores van de C2Q type(2 C2D naast elkaar).

Kan iemand mij hiermee helpen, anders heb ik voor niets een bak geld overhandigt :'(

http://tweakers.net/productreview/user/184256

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-12-2025
Allereerst, waarom geen MX-2 / AS5 koelpasta gekocht? scheelt zo een paar graden.
Ten tweede, remount heatkiller eens, ik denk dat hij of verkeerd zit, of je hebt teveel koelpasta gebruikt.

doe een rijstkorreltje, of 1.5 rijstkorrel als je daar vrolijker van word, maar echt niet meer.
teveel koelpasta is allerminst goed voor de koelprestaties.

ik zou het eerst dus nog een keer erop zetten, en dan weer kijken :)

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

hoger dan

Je moet even wachten tot de koelpasta begint te werken, kan nog wel even duren dus. Maar hoeveel graden scheelt het dan?

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
thijszor schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 21:36:
Allereerst, waarom geen MX-2 / AS5 koelpasta gekocht? scheelt zo een paar graden.
Ten tweede, remount heatkiller eens, ik denk dat hij of verkeerd zit, of je hebt teveel koelpasta gebruikt.

doe een rijstkorreltje, of 1.5 rijstkorrel als je daar vrolijker van word, maar echt niet meer.
teveel koelpasta is allerminst goed voor de koelprestaties.

ik zou het eerst dus nog een keer erop zetten, en dan weer kijken :)
ik heb 1,25x rijskorrel gedaan :).

ook lijkt me dus dat de verbinding fout is als ik kijk naar de volgende thread
http://www.hardwareluxx.de/community/showthread.php?t=560668
Hier zie je bij de laatste plaatjes hoe de flow zou moeten.
Bij mij is het dus, midden erin onder eruit(terwijl).
Heb ik het dan fout zitten?

Ook ga ik dadelijk dan wel proberen de koeler even eraf erop te doen.
Eerst ff wat reacties af wachten.
sky- schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 21:38:
hoger dan

Je moet even wachten tot de koelpasta begint te werken, kan nog wel even duren dus. Maar hoeveel graden scheelt het dan?
graadje of 5-9
op normale snelheid is er geen verschil, dit vanwege de omgevingstemperatuur.
Maar als ik mijn normale OC doe dan krijg ik dus wel een hogere idle, welke eerst 38C was en nu 45C is. Ook onder load is het iets hoger bijna 80C waar het eerst 75C was.

[ Voor 21% gewijzigd door QinX op 21-08-2009 21:42 . Reden: extra quote en info ]

• Flythe
  • Niet online
Middelste is inlet, degene die het meest naar de buitenkant van het blok zit is de outlet. Dus dat zit gewoon goed.

Zou het eerder gaan zoeken in de mounting, zit het blok er wel helemaal stevig op etc.?

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Mounting is vrij lastig met de HK3.0 Ik heb al voorbeelden gezien waar het (met goede mounts) zo al een graad of 5 kan schelen.

Verder zou ik wel eens wat foto's van je setup willen zien, want die load temps zijn echt niet goed.

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-01 09:15

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Wanneer heb je de temperaturen met elkaar vergeleken? Vlak voor de verandering of een week/maand geleden?
Misschien is het gewoon de omgevingstemperatuur die 7 graden warmer is, het is de laatste tijd nu ook niet bepaald koud als ik ervan uitga dat je in BE of NED woont.

Verder, is de onderkant van dat waterblok mooi vlak ? Misschien is er slecht contact met de processor, je kan bijvoorbeeld eens kijken als je weinig koelpasta smeert hoe de verdeling is op de heatsink/processor. Zo zie je of er ergens slecht contact is.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

De onderkant van dat waterblok is nooit mooi vlak. De HK3.0 heeft een kromming. Daarom moet je de CPU ook niet lappen met dat blok. Trust me, it's a feature! ;)

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
@Ed_L dat had ik inderdaad ergens vernomen ja dat dat dus een soort feature van ze was.
Ook zal ik wss later in het weekend kijken of alles goed zit,
Op de duitse manual over het blok gaat het ook om het aantal N op het blok, waarbij ze het over 250N hebben, 25KG zo uit me hoofd. Is dat veel voor een CPU of normaal? Anders draait ik de volgende keer toch gewoon de veren aan tot het niet meer gaat.
Foto's zal ik zondag proberen te maken, anders geen tijd/goed licht.

@ Wouter.S
De temp verschillen zijn een dag oud, en dus een verschil van 34/24C maar in het voordeel van mijn nieuwe setup.

[ Voor 19% gewijzigd door QinX op 22-08-2009 00:18 ]

• Wouter.S

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Edmin schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 22:43:
De onderkant van dat waterblok is nooit mooi vlak. De HK3.0 heeft een kromming. Daarom moet je de CPU ook niet lappen met dat blok. Trust me, it's a feature! ;)
Hmm dat vind ik raar, dus al die bloks zijn krom ofzo? Ik was in de veronderstelling dat meer contact meer koeling gaf? Voor de beste resultaten lapt men toch cpu en koeler, zodat het vlak op vlak is. Waarom is dit niet meer van toepassing bij dit koelblok dan? Ik vind het een beetje een rare 'feature' :?

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
@Wouter.S de IHS is ook nooit vlak, meestal is deze zo krom als een hoepel en als je daar een vlakke base van een cooler op prikt dan heb je minder contact gebied als dat je de base van de cooler dezelfde kromming meegeeft ;)

• Wouter.S

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

@Xorsist
Ja maar niet elke IHS heeft toch dezelfde kromming? Verschillende reeksen Duo, Quad, i7 of is deze HK3.0 speciaal gemaakt om op de quad serie te zitten? Dan kan ik er inkomen dat het een feature is, maar als je voor elke cpu een eigen koelblok moet maken met de juiste kromming die gemiddeld gezien het meeste voorkomt ben je wel raar bezig. Lijkt mij makkelijker om één goed perfect vlakke koeler te maken en indien nodig je IHS te lappen als je extra koeling nodig vind, maar dat zal wel aan mij liggen zeker ;)

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Verwijderd

Is alle lucht uit het systeem?
Probeer ook te kijken naar je fans op de hw labs. Ze hebben wel genoeg druk op 12V maar als er te veel turbulentie is heb je niet veel aan 140mm. Probeer met een shroud die de fan op 2,5cm-3cm van de rad zet.

En laat die foto's inderdaad maar komen ^^

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
uiteraard is alle lucht uit het systeem. Ook heb ik net de koeler even remounted, deze zat gewoon goed. zo goed zelfde dat in het midden alle koelpasta bijna weg was, misschien dat dit de oorzaak is? dat ik hem iets te ver aan heb gedraaid?

Foto's komen wss in de loop van de avond.

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
De pasta (als je die netjes in het midden hebt aangebracht) lijkt misschien afwezig, maar heeft zijn taak (het vullen van oneffenheden) ongetwijfeld volbracht. De meeste arctic koelpasta heeft een inwerktijd (iets van 100 uur bij AS5) dus dat zou mee kunnen spelen. Ceramique word meestal gebruikt in setups waar men onder 0 gaat dus wellicht dat dat mee zou kunnen spelen (mindere werking bij relatief hoge temperatuur (heb overigens geen ervaring met ceramique )).
Pagina: 1